Create Your Light 2/2: Focení makrofotografií, které zaujmou

Pokračujeme ve fotografování jídla s Donnou Crous a Aurélií Gonin. Asi před deseti dny jsme přinesli první dva tipy 20. tématu výzvy #CreateYourLight. Přijměte naše pozvání a vyzkoušejte si další tipy těchto dvou fotografek.


Vytvořte příběh

Když se díváte skrz makroobjektiv, vidíte více detailů. Skutečný makroobjektiv, jako je například Nikkor Z MC 50 mm f/2,8, má poměr zvětšení 1 : 1, což znamená, že velikost zachyceného objektu bude ve stejném poměru k velikosti snímače. Na fotografiích malých objektů se díky tomu dokonale a ostře reprodukují každé sebemenší detaily.

Aurélie říká, že makroobjektiv „…umožní ukázat to, co nemůžete vidět vlastníma očima“. Může vás překvapit, co všechno vidíte, ovšem zároveň je to příležitost ukázat příběh novým způsobem.

Pokud jste někdy zkoušeli zachytit extrémně detailní záběr smartphonem nebo běžným kompaktem, či objektivem, který nebyl určený na makro – určitě jste si všimli, že čím blíže jste ke snímanému objektu, tím větší problém je zachytit jej ostře. Objektivy jako zmíněný Nikkor Z MC 50 mm f/2,8 tento problém nemají, protože jejich optická soustava je optimalizovaná pro snímání v blízkém prostoru. S Nikkorem Z 50 mm f/2,8 zaostříte i objekt vzdálený pouze 5,6 cm aniž by klesla obrazová kvalita.

Detail a textura – ukažte, co naše oči nevidí

Detail a textura jsou při fotografování jídla velmi důležité, a s objektivem Nikkor Z MC 50 mm f/2,8 můžete zachytit nevídanou krásu, která při focení na Tenerife okouzlila i Aurélii.

Nikkor Z MC 50 mm f/2,8 můžete použít na jakémkoliv těle Nikon Z, ať už na fullframových tělech (FX) Nikon Z 5, Z6/Z 6II nebo Z7/Z 7II, nebo také na APS-C (DX) těle Nikon Z 50.

Jestliže ho použijete na fullframovém těle, lze s ním pracovat také jako s běžnou padesátkou – čili fotit například krajinu, pouliční scény nebo portréty. Stejně tak na DX Nikonu Z 50 můžete tento makroobjektiv využít k „normálnímu“ focení – například jako portrétní objektiv.

Po nasazení na Nikon Z 50 bude úhel záběru ořezaný tzv. crop faktorem (1,5×) – ve skutečnosti tedy budou snímky vypadat jako focené delším ohniskem 75 mm. Tento úhel záběru je vhodný pro portréty od ramen nahoru, nebo na těsnější ořez malých objektů při focení makra.

Objektiv Nikkor Z MC 50 mm f/2,8 má ještě jednu devizu – je malý a lehký. Nebude vás nijak omezovat na toulkách po okolí. Fotoaparáty se stabilizovaným snímačem (Z 5, Z 6, Z 7, Z 6II, Z 7II) vám ulehčí focení z ruky bez nutnosti použití stativu.

Najděte nejlepší světlo pro záběry zblízka

Chtěli byste i vy vytvořit detailní a ostré záběry jídla tak, jako Donna v našem videu? Všechno je o pochopení zdrojů světla a jeho působení.

Klíčové je „směrové světlo“. Je to světlo, přicházející z jednoho směru, které osvětluje jednu stranu objektu a přechází do stínu na straně protilehlé. Donna a Aurélie použily vajíčko, aby ukázaly, jak světlo z jedné strany nebo shora objektu tvoří stín, který se promítá na podklad, na němž je objekt položený. To je důležité pro to, aby snímaný objekt nevypadal jako vystřižený a vložený do jiného prostředí, nebo vznášející se ve vzduchu.

Donna i Aurélie se shodují, že druh stínu je velmi důležitý. Donna říká, že jemný stín je pro vytvoření výrazného snímku nejlepší – a pro jemný měkký stín potřebujete měkké světlo.

Textura a rozměr jsou ve fotografii jídla taktéž velmi důležité. Zkuste se na svůj objekt podívat z různých úhlů, a uvidíte, jak jej světlo mění. Světlo zpředu vytváří plochý dvojrozměrný záběr. Boční svícení naopak zvýrazní rozměry, proporce a textury.

Pro video má Aurélie ráda také protisvětlo, které je jakousi speciální kategorií světla a stínu. Donna také miluje protisvětlo, zvláště u určitých druhů jídla a nápojů. Například při focení skleničky se šampaňským ukáže hloubku a průhlednost díky prosvícení bublinek nápoje.

Konečný výběr světla záleží na tom, čeho chcete ve výsledku dosáhnout. Je důležité experimentovat – ale ještě před tím, než se pustíte do finálního focení.

Tip 3: Vajíčkový test

Nevíte, jak nejlépe vyzkoušet svůj nový makroobjektiv? Chcete vidět, jaký bude mít světlo vliv na váš snímaný objekt? Donna vám poradí jednoduchý test.

Vezměte vajíčko a pracujte s ním v různých podmínkách. Vyfoťte ho při světle, které svítí zpředu, zboku i zezadu. Velmi brzy uvidíte, jak různé zdroje a umístění světla působí, a jak je pokaždé fotografie jiná. 

Vaše rodina si možná – až vás uvidí, jak běháte s vajíčkem a fotoaparátem po domě – pomyslí, že jste se zbláznili, ale je to vynikající způsob, jak poznat vliv světla na fotografovaný předmět.

Komponujte jako profíci!

Nikon Z 7II + Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S | 1/4 s, f/5,6, ISO 100 | Foto Donna Crous a Aurélie Gonin
Nikon Z 7II + Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S | 1/4 s, f/5,6, ISO 100 | Foto Donna Crous a Aurélie Gonin

Barvy v makrofotografii mohou být neuvěřitelně podmanivé, a pohrát si s aranžováním ovoce na zajímavém podkladu, je jednoduchý, ale efektivní způsob, jak vylepšit vaše kompoziční možnosti.

Ve videu najdete tipy od Donny – jak komponovat s barvami a „negativním prostorem“. „Negativní prostor“ znamená jednoduše nechat okolo objektů prostor, aby kompozice působila vzdušně.

Uvidíte také, jak Donna aranžuje citrusy na dlažbu. Doplňkové barvy ovoce a dlaždic oživí výsledný obraz. „Zkuste rozmístit ovoce do půlkruhu“, říká Donna. Stále tu zůstává „negativní prostor“ a pohyb oka po linii přitáhne zrak k obrazu zátiší ovoce.

Natáčení statického objektu – různé úhly vypráví příběh

Nemusíte samozřejmě jen fotit. V našem videu Aurélie ukazuje, jak se dá natáčet z různých úhlů a vyprávět tak příběh. Střídáním záběrů lze vytvořit dynamiku i přesto, že filmujete nehybný objekt, kterým jídlo je.

Podívejte se na část, v níž Aurélie natáčí fazole „lingua di fuocco“ (jazyk ohně) – fotogenické červenobílé lusky.

Pro přeostřování z prvního na poslední lusk posunuje Aurélie rovinu zaostření jednoduchým pootočením zaostřovacího prstence na objektivu. To stejné ale můžete dělat i na dotykovém displeji svého Nikonu Z. Jednoduše tapnete prstem na požadované místo přeostření, a fotoaparát to udělá za vás.

Ostré focení: Najděte svoji rovinu zaostření

Makroobjektiv Nikkor Z MC 50 mm f/2,8 vám pomůže dosáhnout superostré makrozáběry plné detailů. Dosáhnout a udržet ostrost může být trochu výzvou, zejména pokud jste doposud byli zvyklí fotit smartphonem, který všechno udělá za vás a má velkou hloubku ostrosti. Ale nedělejte si starosti – postupujte podle těchto jednoduchých pravidel a výsledek se dostaví brzy.

Zaostřím zamířením na objekt a namáčknutím spouště, že ano? Ano, tak to je. Ale pozor – v makrosvětě i sebemenší pohyb fotoaparátu může citelně změnit zaostření. Možná jste chtěli zaostřit na oko broučka, ovšem jakmile jste pořídili fotku, zjistili jste, že máte extrémně ostrý záběr jeho nohy.

To se stalo proto, že jste posunuli rovinu ostření. Rovina ostření je dvojdimenzionální rovina, v níž je všechno perfektně zaostřené. Nejjednodušeji si ji představíte jako skleněnou tabuli, umístěnou před fotoaparátem. Zaostřovací bod leží na té tabuli. Všechno, co je před touto rovinou a za ní, je méně či více rozostřené. Čím dál se předmět od této roviny nachází, tím více je rozostřený.

Ostré focení: Dostaňte se do hloubky ostrosti

Oblast, kdy fotografie působí ještě dostatečně ostře před i za rovinou ostření, se nazývá hloubka ostrosti.

Hloubku ostrosti lze využít k tomu, abyste měli objektivy v záběru dobře proostřené. Jestliže jste v makru nováčky, pak je dobré vědět, že nejlepším způsobem, jak to udělat, je mít co největší hloubku ostrosti. Jinými slovy co největší proostření snímané scény.

Ovšem s makroobjektivem, s nímž jste velmi blízko snímanému objektu, je také hloubka ostrosti velmi malá. Máte k dispozici pouze milimetry, mnohdy ani to ne. Chcete-li fotit například drobný hmyz – slunéčko sedmitečné – a chcete udržet v hloubce ostrosti jeho hlavu, pak milimetr či dva můžou znamenat velkou změnu!

Abyste zvětšili hloubku ostrosti, zvětšete clonové číslo. Nikkor Z MC 50 mm f/2,8 má minimální clonu F2,8, což je vynikající k dosažení pěkného bokehu pokud nefotíte makro. U makrofotografie budete muset použít mnohem vyšší clonové číslo.

Čím vyšší je clonové číslo (F), tím více je zavřená clona – zmenšuje se její otvor v objektivu. Tím se zároveň zvyšuje hloubka ostrosti.

Tip 4: Natáčíte video? Využijte rovinu zaostření

Aurélie se při natáčení zmražených borůvek ve studiu na Tenerife rozhodla extrémně tenkou zaostřenou oblast přesouvat nad borůvkami, aby vytvořila ten správný „wow efekt“. Tenoučkou rovinu zaostření dosáhnete posunutím objektivu velmi blízko snímané scéně. Všechno, co je mimo tuto ostrou rovinu, je pak nádherně rozmazané.

Když se podíváte na video na začátku článku, uvidíte, jak Aurélie pracuje s objektivem Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S a používá přitom maximálně odcloněný objektiv – tedy clonu F2,8. Velmi podobný efekt dosáhnete i s Nikkorem Z MC 50 mm f/2,8.

Rozhýbejte nehybné – snímejte rychle i pomalu

„Pohybujte rychle, snímejte pomalu“ | Nikon Z 7II + Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S | 1/245 s, f/2,8, ISO 1 250 | Foto Donna Crous a Aurélie Gonin
„Pohybujte rychle, snímejte pomalu“ | Nikon Z 7II + Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S | 1/245 s, f/2,8, ISO 1 250 | Foto Donna Crous a Aurélie Gonin

Pokusíte se vyfotit perfektní záběr posypávání koláčků cukrem?

V průběhu focení na Tenerife jsme mohli vidět, jak Donna do fotografie jídla vnáší pohyb, když posypává koláčky cukrem. S využitím intervalového snímání na Nikonech Z můžete načasovat sérii fotografií. Aparát pořídí tolik fotografií, kolik v menu Donna nastaví. Umožní jí to mít v záběru lidský prvek, vlastní ruce, i když pracuje ve studiu sama bez asistenta.

Aurélie si tuto scénu užila pro změnu při natáčení videa. To stejné natočila normální rychlostí závěrky a také zpomaleně (slow motion). Pro slow motion záběry využila snímkovou frekvenci 120 sn./s, aby dostala čtyřnásobně zpomalený pohyb. Umožní jí to ukázat každý skrytý detail pohybu padající cukrové posypky.

Tip 5: Při natáčení videa nepoužívejte automatiku vyvážení bílé

Když v průběhu natáčení videa změníte svoji pozici vůči objektu tak, jak to dělala Aurélie, uvidíte, jak se mění barevnost obrazu – protože se při vašem pohybu mění i světlo. To se děje, pokud máte na fotoaparátu nastavený režim AWB (Auto White Balance) – automatické vyvážení bílé. 

Měnící se barevnost není nic, co byste ve svém videu chtěli, takže abyste tomu zabránili, je třeba nastavit vyvážení bílé manuálně podle konkrétních světelných podmínek. Jedině tak bude barevnost v každém záběru vašeho videa stejná.

Pojďme do toho! Ukažte nám ty nejmenší detaily ve velkém zvětšení! Sdílejte svoje fotografie na sociálních sítích – označte je tagem #createyourlight, a vaše snímky se možná stanou součástí naší celosvětové galerie…

Sdílej

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *