Petr Konopásek je fotograf, který se specializuje na lifestylovou produktovou fotografii. Spolu se svým kolegou Jurajem Guráněm vlastní ateliéry Mocup space v Praze a v Brně. Loni v říjnu vystupoval v hlavní roli druhého dílu youtubového seriálu Behind the Z, v němž další kolega fotograf, Denis Fueco, ukazuje nové Nikony Z ostatním fotografům. My jsme se s Petrem sešli po zhruba třičtvrtě roce od natáčení tohoto videa, abychom si popovídali, co se změnilo, jak se produktovým fotografům žije v době covidové, a hlavně – jestli už má svoje Zetko.
V době, kdy se 2. díl seriálu Behind the Z natáčel, jste ještě vlastní Zetko neměl, ale evidentně jste z něj byl nadšený. První otázka tedy nutně zní: Máte už teď svoje vlastní Zetko?
„Nemám. Pořád fotím Nikonem D750.“
Jak je to možné?! :-)
„Protože podnikání stojí spoustu peněz a my jsme v poslední době hodně investovali do renovace našich studií v Praze a v Brně. Dé sedmset padesátka má pořád kvalitu ještě výbornou, takže zatím slouží dál spolehlivě, a peníze se utrácejí jinde a pro jiné účely.“
To naprosto chápu. Zeptám se tedy na jinou věc. Vy jste v tom videu s Denisem Fuecem tak nějak automaticky tvrdil, že Zetka jsou lepší než jejich předchůdci. Jak jste to věděl? Berete to tak, že nové produkty jsou zkrátka obvykle lepší?
„Já už jsem totiž se Zetkem něco fotil ještě před tím, než mě Denis se svým štábem navštívil. Půjčoval jsem si Nikon Z 6 a protože Denis donesl Z 7, předpokládal jsem, že ta bude ještě lepší. Což se jasně potvrdilo.“
I to chápu :-) Co vás na Zetkách nejvíc zaujalo, co vás na nich nejvíc baví? Je to ten svět mirrorlessu ve smyslu EVF hledáčku s reálným náhledem? Je to ten nový hardware nebo hlavně kvalita fotografie? Nebo kombinace obojího?
„Určitě kombinace obojího. Živý náhled je obrovská přidaná hodnota, která ty mirrorlessy staví do úplně jiné třídy než DSLR. Celé je to mnohem komfortnější, a obrazová kvalita je super.“
Takže nejste ten konzervativní zrcadlovkář, který tvrdí, že dokud budou optické hledáčky zrcadlovek, nikdy nebude koukat do nějakého blikajícího elektronického hledáčku…
„Ne, kdepak. Těmahle řečma se bavím stejně jako žabomyšími válkami o tom, jestli je lepší Nikon nebo Canon. Bezzrcadlovky – tedy Nikony Z – mě fakt obecně nadchly. Myslím, že je to krok správným směrem.“
To rád slyším. Nicméně vy jste v tom videu taky říkal, že si koupíte buďto nové Zetko nebo novou motorku. Jestli tomu správně rozumím, tak nebylo nic z toho…
„Je to tak – nebylo nic z toho. Místo hraček a radostí jsme raději investovali do studií. Ale občas to řešíme tak, že si Nikon Z 7 půjčujeme v rentálu. Půjčovné se dá do kalkulace ceny zakázky, a funguje to. K tomu navíc přišel covidový stav, takže je třeba zacházet s financemi opatrně…“
Na to jsem se vás chtěl zeptat. Jak se žije produktovým fotografům v covidové pandemii?
„Mno… začátek byl těžký. Přišlo to znenadání, nikdo to nečekal, všichni jsme měli strach, byli jsme opatrní, byla to rána. Ale velmi brzy si lidi začali uvědomovat, že je třeba přesunout obchody do onlinu, což je pro nás, jakožto pro produktové fotografy požehnaný stav. Takže i když jsme v některých chvílích zaplakali, jako celek to pro nás mělo přínos. Čímž samozřejmě nechci ani náhodou naznačit, že by mně tento stav snad vyhovoval.“
Rozumím. Doba přinesla obrovský rozmach e-shopů, a ty potřebují produktové fotografie. Vy jste produktové studio, tak proč ne… ale přesto: Vaše tvorba úplně nejsou obyčejné technické produktovky na bílém pozadí, ale spíše lifestylové produktovky. Jak tohle jde dohromady s boomem e-shopů?
„Díky tomu, že se profilujeme právě tou lifestylovou produktovou fotografií, oslovují nás klienti právě kvůli ní. Ano, e-shopy potřebují tu technickou ‚bílou‘ produktovku, ale také – a kvůli tomu se na nás obrací – i ty lifestylové hezké produktové fotky, které používají jako promo typicky na sociálních sítích.“
To je super! Takže jste nebyli donucení jít „od malířského plátna k lopatě“, ale děláte dál svoji práci.
„Přesně tak. My samozřejmě klienty, kteří chtějí jen tu ‚bílou‘ produktovku, neodmítáme – vyhovíme každému. A i kdybychom nestíhali, tak máme rozjetou určitou spolupráci s ostatními fotografy, čili jsme schopní to případně zajistit i cestou spolupráce s osvědčenými kolegy.“
Ještě poslední otázku: Když si – zatím – půjčujete těla Nikonů Z v rentálu, zapůjčujete si k nim i Zetkové objektivy? Proč se na to ptám: Tak, jak jsem zatím se Zetky fotil, zjišťuji, že s objektivy pro DSLR to samozřejmě fotí výborně, ale s nativními Zetkovými skly ještě o level výš.
„Já jak jsem zvyklý na svoje zrcadlovková skla, tak jsem je doposud používal přes redukci FTZ. Ale něco na tom bude, přece jenom nová optika je určitě líp optimalizovaná na nový bajonet, takže příště až zase budu půjčovat tělo, vezmu k tomu i objektiv.“
Petře, děkuji moc za rozhovor!
Peter KonopásekPeťan „Brácha“ je srdcař a umělec v pravém slova smyslu, a i tak ke všemu přistupuje. Zejména k chrtům, kterým zasvětil svůj život. Jeho oko je jako objektiv, všechno kolem přetvoří k dokonalosti. Petr má velký vliv na fungování v Mocup Space nejen jako zakladatel, ale i jako parťák do života. Nejčastěji ho potkáte s otevřenou náručí u vstupu do ateliéru. |