AF-S Nikkor 85 mm F1,8G – zrozený nejen pro portrét

Pevné pětaosmdesátky byly na kinofilmu a následně FX formátu snímače vždy vnímané jako portrétní objektivy. Byl a je k tomu samozřejmě důvod, přesněji hned několik důvodů. Jde o dostatečně dlouhé ohnisko na to, aby nedocházelo k perspektivní deformaci, což není u portrétu žádoucí (i když znal jsem jednoho fotografa, který s oblibou dělal portréty 20mm objektivem). Na tento argument by se dalo namítnout, že stejně či lépe bude fungovat třeba 200mm objektiv. Tudíž je třeba dodat další důvod pro 85mm skla – je to „komunikativní“ ohnisko. Fotograf má při použití tohoto objektivu od modelu potřebný odstup, který zároveň ale není tak velký, aby oba aktéři spolu nemohli bez problémů komunikovat.

AF-S Nikkor 85 mm F1,8G

Jinak je ovšem 85mm objektiv de facto běžný kratší teleobjektiv, který pochopitelně můžete využít pro jakýkoliv námět. AF-S Nikkor 85 mm F1,8G představuje „o fous“ méně světelnou variantu pětaosmdesátky Nikonu. Oproti modelu se světelností F1,4 je však o 27 tisíc korun levnější a jak brzy poznáte, rozhodně se nemá za co stydět, naopak.

Konstrukce

AF-S Nikkor 85 mm F1,8G je – v porovnání se starším „déčkovým“ modelem větší a robustnější (filtrový závit 67 mm), zároveň je však překvapivě lehký (hmotnost 350 g). V konstrukci jsou samozřejmě ve velké míře využity plasty, dílenské zpracování je však výborné. Kolem bajonetu najdete – jako u téměř všech nových objektivů Nikkor – gumové těsnění. Na fullframovém těle jde o krásný kousek optiky, po nasazení na menší DX tělo už je to trochu „bumbrlíček“.

AF-S Nikkor 85 mm F1,8G na Nikonu D3
AF-S Nikkor 85 mm F1,8G na Nikonu D3
AF-S Nikkor 85 mm F1,8G na Nikonu D3200
AF-S Nikkor 85 mm F1,8G na Nikonu D3200

Ostřicí prstenec jde lehce s přiměřeným slabým odporem, při zaostřování se žádná část objektivu neotáčí ani nevysunuje. Ostření je vnitřní, samozřejmě s využitím ultrazvukového SWM motorku. Autofokus pracuje rychle a bezhlučně, nejkratší zaostřovací vzdálenost činí 0,8 m.

Ve standardní výbavě s objektivem AF-S Nikkor 85 mm F1,8G dostanete kulatou sluneční clonu s bajonetovým uchycením a měkké pouzdro
Ve standardní výbavě s objektivem AF-S Nikkor 85 mm F1,8G dostanete kulatou sluneční clonu s bajonetovým uchycením a měkké pouzdro
Mimochodem: K rychlosti zaostřování

Protože jsem přesvědčen, že se velmi brzy po vydání tohoto článku v diskuzi objeví ostrá prohlášení o „zoufale pomalém zaostřování“, které je „poloviční oproti starému modelu“ a navíc „kdejaký základní zoom je rychlejší“ – tak, jak se to na našem webu bohužel stává tradicí – dovolím si předem na podobné názory odpovědět vlastním míněním. Předesílám, že bude podobně subjektivní jako protinázory, protože předpokládám, že stejně jako já ani naši čtenáři nemají možnost exaktně změřit rychlost zaostřování objektivů.

Předně jsem přesvědčen o tom, že žádný člověk nedokáže pouze pomocí zrakových a sluchových vjemů určit, zdali ten či onen objektiv zaostřuje rychleji než jiný. Přesněji řečeno vím, že extrémy se poznat dají, což by ve finále znamenalo, že běžný fotograf rozezná objektivy, respektive skupinu objektivů pomalých, skupinu „normálních“ a skupinu rychlých. V rámci jednotlivých skupin je však rozlišování rychlostí podle mého názoru již věštěním z křišťálové koule.

Primárně jsem chtěl ale napsat něco o klamání tělem starší optiky Nikonu typu D – která se často z pohledu rychlosti ostření „tváří“ rychleji. Jde o to, že zatímco nové moderní objektivy s tichými a nedá mi nepodotknout – rychlými – vestavěnými motory o zaostřování nedávají vědět, starých „Déček“ si naopak při této činnosti nemůžete nevšimnout. Kromě hluku, který produkují, je ve hře také rotující ostřicí prstenec a poměrně často též výrazné škubnutí setrvačných sil, uvedených do pohybu. To vše samozřejmě proběhne ve velmi krátkém okamžiku, jenže… Je to vidět, slyšet a cítit v rukou. Kdežto moderní objektivy? Ty prostě nic nedělají. A kdo nic nedělá, ten za nic nestojí. Jenže poslední dvě věty jsou nepravdivé. Nové objektivy stejně jako staré pracují, jsou však na rozdíl od nich tiché a minimálně stejně rychlé. Pouze si to někteří uživatelé nechtějí přiznat.

Obrazová kvalita

Stejně jako u dříve testované nové osmadvacítky mohu hned na začátku prohlásit, že „plná díra“ také tomuto objektivu nesmírně sluší. Výsledek je ostrý až do rohů obrazového pole FX, samozřejmě při zaclonění na F2,8 nebo F4 se výsledek ještě zlepší. Jak se ale můžete sami přesvědčit na demosnímcích, ostrost při plně odcloněném objektivu je výborná. Potřebujete-li naopak hodně clonit, můžete si dovolit i maximum F16 s tím, že se zde ohybová vada projevuje jen v minimální míře – rozdíl oproti F11 rozhodně není na první pohled zřetelný.

Optická konstrukce se skládá z devíti členů, nejsou použity žádné speciální čočky
Optická konstrukce se skládá z devíti členů, nejsou použity žádné speciální čočky

Objektiv má téměř neznatelné poduškovité zkreslení (-0,43 %), plně odcloněný sice vinětuje, ale na reálných snímcích to téměř nezaznamenáte. Navíc stačí zaclonit na F2,8 až F4 a je po vinětaci. Bokeh je na můj vkus velmi pěkný, při plném odclonění pak sametově jemný s nádhernými plynulými přechody.

Celkové hodnocení

Jak to říci krátce? Velmi povedený objektiv za cenu, která dovoluje vlastnit tento kousek každému jen trochu náročnějšímu majiteli DSLR Nikon. Uvítají jej jak majitelé FX těl, tak i fotografové se stroji s DX snímačem, kde navíc díky vlastnímu autofokusovému motoru usnadňuje používání u nejlevnějších zrcadlovek bez náhonu AF z těla. Ano, zespoda je natištěno Made in China. To je však – jak se zdá – běžný důsledek globální ekonomiky (a také námět na jinou debatu). Já jsem i přes toto označení země výroby na objektivu nenašel nic, co by mi bránilo jej používat. Naopak jsem byl docela nadšen.

Technická data objektivu AF-S Nikkor 85 mm F1,8G najdete zde
Doporučená prodejní cena: 11 990 Kč vč. DPH
Galerie demosnímků

(demosnímky byly pořízeny na těle Nikon D3)

Snímky ve formátu TIF si můžete stáhnout:
1. část (67 MB)
2. část (67 MB)


Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

12 komentáře

  1. Ten objektiv je dost povedený. Dle různých testů na webu jsem trochu váhal, ale koupil jsem ho a rozhodně je to super sklo.
    Proti verzi 85mm/1.8D značně lepší.

  2. Po osobních zkušenostech s Nikkor 50/1.8D a právě 85/1.8D se netajím se svými antipatiemi vůči kinofilmovým objektivům a jednoznačně doporučuji kupovat nové verze objektivů, které jsou optimalizované pro použití na digitálním těle.
    Jedno se však musí staré verzi přiznat. S výjimkou ostrosti je ve všech parametrech citelně lepší. Viz http://www.photozone.de, kde oba objektivy testovali na D7000. Stará verze má poloviční geometrické zkreslení, poloviční aberaci, poloviční vinětaci. Ovšem nová verze je vždy o jedno clonové číslo ostřejší než ta původní.
    A teď babo raď. Já osobně bych i tak koupil novou verzi, ale jak si to má zdůvodnit český spořivý amatér, který vidí, že stará verze produkuje uspokojivě ostré snímky, je ve všech ostatních parametrech lepší a přitom je o 20% levnější.
    Pokud jde o ostrost, tak existuje i takový názor, že pro focení portrétů je super ostré sklo kontraproduktivní, neboť zdůrazní všechny nedokonalosti pleti. Což je ne každé dámě po chuti. ;)

    Pak je tu ještě pohled z druhého tábora. Proč si za srovnatelnou cenu nekoupit Tamron SP 90/2.8 Macro? Pokud fotografovi nevadí, že nejnižší clona je f2.8 …

    Nemám v úmyslu zakládat flame, jen bych rád názoru na Nikkor 85/1.8G „nastavil zrcadlo“ v němž by bylo možné spatřit i jiný pohled na koupi objektivu o ohniskové vzdálenosti cca 85mm. A snad se shodneme, že není na škodu zvážit více možností.
    Každopádně nic z toho co jsem napsal není proti tomu, že inovovaná verze 85/1.8 v provedení G se povedla a její koupí nikdo chybu neudělá. Tedy, pokud ví proč nasadit 85mm ;)

  3. Nemohu si odpustit komentář na základě Nephiliho příspěvku.
    Ano, nové objektivy jsou vyvíjeny a optimalizovány pro digitální snímač. A to právě tak, že se méně korigují vady typu barevná vada polohy, nebo geometrické zkreslení, – tedy vady , které byly problémem na filmu a u digitálu se dají snadno napravit, což má za následek lepší manévrovací pole vzhledem k ladění ostrosti objektivu. (Vždy, když korigujeme jednu vadu, zhoršujeme druhou).
    Ovšem bylo by mylné domnívat se, že by se „neoptimalizovaný“ objektiv choval na digitálním těle hůře, než na filmovém. V 99% tomu tak není, jediné rozdíly nastávají v rozdílné interpretaci obrazu digitálem a filmem.
    Pokud bych se rozhodoval mezi D a G, půjdu dnes do Gčka, ale jiná situace nastává, když zvažuji upgrade. A prozatím se mi jeví nahrazovat svou 85/1.4 novou verzí jako neekonomická kravina, (podobně bych to viděl u 1,8) byť jsem si vědom jejího nešťastného chování v protisvětle. Akorátže u studiového objektivu mě to nějak nežinýruje :)

  4. Vyjádřil bych se k Nephlimově hodnocení. Já osobně jsem z 85/1.8D k 85/1.8G přešel a nepovažuji to za vyhozené peníze. Měl jsem je obě současně, fotil jsem s nimi totéž a rozhodl jsem s D prodat a G si nechat. Ostrost na F1.8 až F2.8 je jasně lepší. Asi milionkrát jsem četl, že ostrost objektivů je u portrétů kontraproduktivní. Téhle hlášce z filmového období v době digitální fotografie nerozumím. Možná někdo potřebuje nasekat 100 portrétů za půl hodiny a nemá čas se jich dotknout v počítači. Já z těch 100 portrétů raději vyberu 3-5, na které si těch pár minut čas udělám. K tomu, abychom neměli přeostřené vady pleti a póry přeci nepotřebujeme mizerný neostrý objektiv nebo ano??? Já osobně u portrétu dělím oblasti na ty, které mají být co nejostřejší a na ty, které mají být optimálně neostré až rozostřené (s výjjimkou snových portrétů za „závojem“, ale těch není 100%, že…):
    ostré: oči, řasy, obočí, rty, vlasy, ozdoby a oblečení
    neostré: pleť, pozadí
    No a z ostrého objektivu jako je 85/1.8G se dá bez problémů získat vše, z neostrého (tím nemyslím 85/1.8D) to nejde.
    Photozone.de jistě tvrdí, že CA je u G-čka vyšší. problém je ten, že existují dva typy CA, laterální a longitudinální (=purple fringing, …. prostě CA v bokehu, fialová před DOF a zelená za DOF)
    Photozone.de měří laterální, která má být u G vyšší, ovšem v praxi není vidět na fotkách ani z jednoho objektivu, prostě u D je to nic a u G dvakrát nic. No a vidět je naopak fialová a zelená na okrajích vypálených světel v bokehu. U D-čka mnohem víc, než u G-čka, takže nové sklo je z hlediska CA viditelně lepší, ať photozone měří co chce. Můžu poslat ukázky.
    Vinětace – D = nic, G = nic plus 10%. O ničem.
    A teď: modelka kráčí proti Vám, dáte AF-C míříte jí s F2.2 na oči a dáte sériové snímání. Jak to dopadne?
    Z 85/1.8D máte první fotku, všechny ostatní smažete, je zaostřeno za.
    Z 85/1.8G máte všechny nebo téměř všechny fotky zaostřené.
    Opakováno 5x se stejným výsledkem na D300.
    85/1.8D má celkově jasně méně spolehlivý autofokus, než třeba 17-55/2.8 nebo 70-200/2.8, více odpadu. Jak je to s AF-S 85/1.8G? Jo, je to lepší, ale úplně ideální se mně to nezdá, čekal jsem od AF-S větší zlepšení. Někdy je odpad kvůli zaostření třeba jen 1 ze 30, ale jsou chvíle, kdy si říkám, že jsem AF Fine Tuning seřídil asi blbě.

  5. 2 Tomáš: Stejnou zkušenost s problematickým ostřením v sériovém snímání jsem udělal i já. Koupil jsem si 50/1,8D na focení dcery při scénickém tanci v divadle. Doufal jsem, že díky vysoké světelnosti vyzraji na naprosto nevyhovující nasvícení scény (focení prakticky ve tmě). Pokud vůbec fotka vyšla, tak ta první. Další už byly špatně zaostřené.
    Po koupil 50/1,8G se úspěšnost zaostření zvýšila na cca 80-90%.
    To vše na stále stejném těle – D300, za stále stejného nastavení.

    Co mě na té 50ce ale nejvíc mrzelo, že fotky vypadaly „kinofilmově“ a že tělo s ním mělo tendenci přeexponovávat a to až o 2EV!!! S Géčkovou verzí tyhle problémy přestaly. Co dodat? Stačí vyzkoušet D a G verzi a je rázem jasno proč nekupovat objektivy konstruované pro kinofilm. Jak říká stará pravda: „Nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci.“

  6. tiež som prešiel z verzie D na verziu G a je to neporovnateľné. Aberácia zrazu nie je problém (lebo nie je) , rovnako ako fotiť na F1,8. Pre toho kto nemá na F1,4G verziu je to skvelá voľba, navyše s lepšou kresbou aj ked trošku horšimi farbičkami a bokehom, proste zatiaľ mi stačí:-) Hodne ho používam.

  7. Dobrý den pane Lindnere. Prohlédl jsem si demo snímky, které jsou deklarovány v TIFu, ale většina z nich se mi zdá značně neostré nebo se mýlím?

  8. Vtip to není, prostě na svém notebooku to tak vidím. Moje fotografie v TIFu vypadají daleko líp. Ale promiňte, nechci provokovat nebo kritizovat. Třeba mě poučíte v čem to je.

  9. Pane Lindnere znovu jsem si prohlédl fotografie a můj názoru upřesním :
    1. část (demosnímky) foto holčičky se mi zdá nedoostřené
    2. část – basketový koš a dekl od kanalizace se mě zdají být neodoostřené. Jinak ostatní snímky v pohodě.

  10. Parádní sklo, všem ho mohu jen doporučit. Měl jsem možnost týden fotit i s 1.4G a rozdíl je minimální. Za tu cenu lepší nekoupíte.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *