AF-P DX Nikkor 10–20 mm F4,5–5,6G VR – ultraširokáč na cesty. Test Nikonblogu

Nový širokoúhlý zoom pro DX zrcadlovky, který Nikon ohlásil na konci května tohoto roku, vyvolal mezi fotografy velký zájem. Aby také ne. Ultraširokáč v takříkajíc cestovním provedení, čili velmi malý a lehký objektiv, navíc ještě za výbornou cenu. Od ohlášení uplynulo 14 dní a my zde již máme redakční test Nikonblogu. Jaký je nový AF-P DX Nikkor 10–20 mm F4,5–5,6G VR?

AF-P DX Nikkor 10–20 mm F4,5–5,6G VR
AF-P DX Nikkor 10–20 mm F4,5–5,6G VR

V technických parametrech se dočtete, že má tento objektiv délku 73 mm a průměr 77 mm. Ovšem pozor, jde o průměr v nejširší části, tedy přední příruby. Samotné tělo tohoto zoomu má průměr pouhých 64 mm, což je na chlup stejná míra jako u základního zoomu AF-P DX Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G VR. Pokud byste si tedy širokou přední přírubu odmysleli, je nový ultraširokáč stejně velký jako základní zoom (v transportní poloze). Jen filtrový závit je větší – 72 mm. Přední příruba se neotáčí, pouze se při zoomování vysouvá asi o 10 mm.

Na hmotnosti pouhých 230 gramů má podíl mimo jiné také plastový bajonet či absence jakýchkoliv ovládacích prvků na těle objektivu. Ano, širokáč AF-P DX Nikkor 10–20 mm F4,5–5,6G VR je třetím z rodiny nových zoomů Nikkor, které ovládání autofokusu a stabilizátoru delegovaly do menu fotoaparátu.

AF-P DX Nikkor 10–20 mm F4,5–5,6G VR na těle Nikonu D5600. Tvarovaná sluneční clona je součástí standardního balení stejně jako měkké pouzdro – „pytlík“
AF-P DX Nikkor 10–20 mm F4,5–5,6G VR na těle Nikonu D5600. Tvarovaná sluneční clona je součástí standardního balení stejně jako měkké pouzdro – „pytlík“

K tomu je třeba doplnit důležitou informaci – stejně jako další AF-P zoomy je i „deset dvacítka“ určená pro nejnovější digitální zrcadlovky Nikonu. Konkrétně jsou to fotoaparáty série D3xxx počínaje modelem D3300, série D5xxx – model D5200 a vyšší, fotoaparáty série D7xxx od modelu D7100. Kompatibilní je také Nikon D500. Ovládání VR z menu pak funguje jen u řad D3xxx a D5xxx, u ostatních modelů je stabilizace trvale zapnutá.

Objektivy typu AF-P, to jsou skla s novým krokovým ostřicím motorkem. Jestli jste si doposud mysleli, že technologie AF-S s motorky SWM (ultrazvukový ostřicí motor) poskytuje rychlé a tiché zaostřování, pak oboje vynásobte dvěma a máte AF-P. Přiznám se, že mě to občas až rozčilovalo – když totiž namáčknete spoušť, máte neodbytný pocit, že se nic neděje – tak je AF-P bezhlučné a bez dalších projevů činnosti. Několikrát jsem se dokonce díval do menu, zdali nemám vypnutý autofokus. Neměl jsem. Takže jsem ostření nakonec kontroloval pomocí indikační tečky vlevo ve stavovém řádku hledáčku.

Obrazová kvalita

Optická konstrukce objektivu AF-P DX Nikkor 10–20 mm F4,5–5,6G VR se skládá ze 14 členů v 11 skupinách, z toho jsou tři čočky asférické. Clona je sedmilamelová.

Optická konstrukce objektivu AF-P DX Nikkor 10–20 mm F4,5–5,6G VR
Optická konstrukce objektivu AF-P DX Nikkor 10–20 mm F4,5–5,6G VR

A jaká je tedy obrazová kvalita? Pojďme postupně. U levného zoomu nečekejte řezavou ostrost až do rohů obrazového pole na plnou díru. Ale… cca 70 % záběru poskytuje i při plně odcloněném objektivu špičkovou ostrost. U krajinářského zoomu – můžeme-li tento objektiv tak nazvat – je ale kresba v rozích vyžadovaná. Tudíž je třeba clonit. Na F8 až F11. Pak dostáváte obraz prokreslený až do rohů. S cloněním to ale nepřehánějte – těsně pod F22 se začíná projevovat difrakce, obraz měkne.

MTF křivky objektivu AF-P DX Nikkor 10–20 mm F4,5–5,6G VR
MTF křivky objektivu AF-P DX Nikkor 10–20 mm F4,5–5,6G VR

Ano, tento širokáč docela dost vinětuje. Tomu se ale při jeho malých rozměrech – malém průměru čoček – nelze moc divit. Vinětace je však pozvolná, a pokud vám skutečně vadí, lze ji jednoduše eliminovat jak přímo v menu fotoaparátu, tak i v následné postprodukci v počítači.

Byť tento objektiv nemá špičkové antireflexní vrstvy Nano Crystal Coat, ale pouze „obyčejný“ antireflexní coating, je třeba uvést, že si s protisvětlem poradí naprosto skvěle. Snímky se sluncem v záběru jsou až podezřele čisté, bez snížení kontrastu, bez závoje, prostě pohoda. Více samozřejmě vadí boční parazitní protisvětlo, kdy se objeví pár „prasátek“, nicméně kontrast opět zůstává zachován.

Výborně je korigována také chromatická vada. Tu na kontrastních hranách v rozích obrazového pole sice občas najdete, ovšem není to nic dramatického, co by fotografii degradovalo.

Vývojáři Nikonu si také dobře poradili s geometrickým zkreslením nové „deset dvacítky“. U nejširšího ohniska se dalo očekávat poměrně citelné soudkovité zkreslení, ale stačí trochu pootočit zoomovacím prstencem a dostáváte se na zanedbatelné až téměř nulové zkreslení. Porovnáte-li geometrické zkreslení se špičkovým profesionálním FX širokáčem AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED (náš test zde), zjistíte, že se tento drobeček nemá vůbec za co stydět (ostatně platí to například také i o vinětaci).

Geometrické zkreslení objektivu AF-P DX Nikkor 10–20 mm F4,5–5,6G VR
Geometrické zkreslení objektivu AF-P DX Nikkor 10–20 mm F4,5–5,6G VR
Celkové hodnocení

Na tento objektiv jsem se těšil a… nezklamal mě. Ano, mechanické provedení s plastovým bajonetem si žádá jemnější zacházení než u profesionálních skel, s nimiž můžete zatloukat stanové kolíky. Já ale často cestuji natěžko, ať už po svých nebo třeba na koloběžce. A záleží mi na každém gramu a na každém centimetru velikosti. A v tom mně objektiv AF-P DX Nikkor 10–20 mm F4,5–5,6G VR vychází vstříc maximálně. Velikost a hmotnost by však neznamenaly nic, kdyby toto sklo zároveň neposkytovalo výbornou obrazovou kvalitu. Poskytuje… A to jsem ještě ani nepsal o optické stabilizaci s účinností 3,5 EV, která prostě funguje výborně. Možná se vám zdá u ultraširokáče stabilizace zbytečná, nicméně pokud budete hodně clonit a zároveň ponecháte nízké ISO, stabilizace VR se bude vždy hodit. Takže za mě – super volba!

Doporučená prodejní cena: 9 890 Kč
Podrobné technické parametry zde
Fotografie pořízené objektivem AF-P DX Nikkor 10–20 mm F4,5–5,6G VR

Snímky jsou pořízené na těle Nikon D5600 a jsou zcela bez úprav

Stáhněte si zdrojové soubory bez úprav:

JPEG (248 MB)
NEF – 1. část (256 MB)
NEF — 2. část (258 MB).

Oficiální fotografie Nikonu pořízené objektivem AF-P DX Nikkor 10–20 mm F4,5–5,6G VR

Sdílej

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

15 komentáře

  1. Hmotnost a rozměry super, funkční af na D7100 luxus, ale na D7100 (D7200, D7500) nelze vypnout stabilizace? Dokonce ani na D500, top aps-c za 50 tisíc to vážně nejde? Tak to bych opravdu nečekal.

    Takže šetření hmotnosti není jen v objektivu, ale i ve skutečnosti, že stativ může zůstat doma, protože při jeho použití si budu akorát škodit.

  2. Omlouvám se za dotaz mimo téma, ale pane Lindnere, co to prosím je na těch třech Kostkách na poslední fotce za řídítka? To je typ z nového závoďáku Racer cti …? Děkuji :-)

  3. Dan: Řídítka jsou standardní kostkovic vlaštovky, ale jsou na nich nasazené nové rohy, které se teď připravují do výroby. A jezdí se s nimi luxusně! :-)

  4. Dobry den, pan Lindner,
    vdaka za velmi rychlu recenziu tohto zaujimaveho objektivu. Vedeli by ste ho porovnat s inymi alternativami od Nikonu ci inych vyrobcov? Ide mi najma o kresbu a ostrost, predovsetkym na okrajoch.

  5. Díky za recenzi, já osobně rozměry a váhu (při chození po horách a nošení foťáku na kolo) dost řeším a mám tedy pocit, že můj věrný 10-24mm jde do světa (ostrý úplně do rohů krom toho taky nebyl)….ty 4mm na konci oželím, i když jsem ten větší zoomový rozsah opravdu měl rád. Jen jedna věc zdá se nenaplněna, objektiv nedělá tak pěkná hvězdicová sluníčka, jak bych doufal…ale to mu prominu.
    Jakkoli Nikon sklízí poslední dobou hodně kritiky, tak AF-P řada je za mě super, těm rozměrům skoro nemůžu věřit a další malá rarita je, že tyhle malé plasťáčky skoro fungují i na FX (je potřeba jen malý ořez).

    @Slávek: zrcadlovka D7000 prostě nějak softwarově či hardwarově není připravena na AF-P motory a nefunguje – mám tenhle foťák i jiný AF-P objektiv doma a nejde ostřit ani manuálně, vše je trvale rozmazáno…škoda.

  6. Objektiv uz mam a zatial mozem hovorit len o pozitivnych skusenostiach. Je neuveritelne maly a lahky v porovnani so sigmou 8-16, tokinou 11-16 ci 12-24. Obrazova kvalita je vyborna, kresba na 10mm v rohoch je tiez velmi dobra. Navyse ma aj stabilizaciu, ktora je velmi dobrou protihodnotou za horsiu svetelnost.
    Okrem toho sa da od nejakych 14mm pouzit aj na FF zrkadlovkach. Tych kompatibilnych je ale minimum… aspon, co sa sucasneho stavu tyka.

  7. mna by tiez zaujimalo ci sa da alebo preco sa neda vypnut stabilizacia na D500? ak chcem fotit na dlhsie casy cez niekolko sekund potrebujem stativ a tam mi stabilizacia vadi..

  8. S tou stabilizací je to nemilé překvapení. Poohlížel bych se po náhradě své staré Sigmy 10-20 f3,5-f5,6, která není na rozlišení mé D500 dostatečně dobrá/ostrá, ale nevypnutelná stabilizace je u tohoto Nikkoru neřešitelná past. Právě s tímto rozsahem ohnisek dělám rád noční snímky na delší expozice ze stativu (desítky sekund, i jednotky minut). Buď přijde Nikon s upgrade FW pro D500 a funkcí vypnutí VR, nebo se budu muset podívat jinam. Sigma 10-20 f3,5 je opticky lepší než ta stará verze, co mám už asi 6 let a 8-16 mm je širší, tak jí nejspíš zkusím..

  9. Zdravím, nějaké nové info, jak řešit vypnutí stabilizace u vyšších modelů? Mám objektiv a nyní nově d7500. Skutečnost nemožnosti vypnutí stabilizace je u širokáče docela problém. Přičemž jinak jsem s tímto objektivem nadmíru spokojená a z d7500 nadšená! Děkuji za jakýkoliv nápad!

  10. Ještě jednou dnes. Tak vypnout lze i u d7500 i u d500. V menu fotoaparátu to najdete. :-D Planý poplach.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *