AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR – výborný základní zoom pro FX formát

Když Nikon v polovině loňského roku představil novou „dvacet čtyři pětaosmdesátku“ s předpokládanou cenou kolem 600 dolarů, celý fotografický svět vytušil, že jde o předzvěst nového cenově dostupného FX těla Nikonu. To také za další tři měsíce v podobě D600 přišlo a veškerý zájem se upnul na něj. Jenže fotoaparát bez objektivu je jaksi k ničemu a nový AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR byl skutečně představen jako „záklaďák“ pro nejmenší fullframovou zrcadlovku (byť tedy nejen pro ni, samozřejmě).

Byla by však škoda přejít kolem nového Nikkoru 24–85 mm F3,5–4,5 VR bez větší pozornosti. Jde totiž o sklo, o kterém by měli vědět zejména začínající fotografové nebo ti, jejichž rozpočet je takříkajíc napjatý. Aniž bych chtěl předjímat závěry tohoto testu, musím už nyní prozradit, že AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR zkrátka oplývá skvělým poměrem cena/výkon.

AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR

Konstrukce

My jsme v době testování neměli k dispozici Nikon D600, takže jsme tento objektiv „proklepli“ na D800 – nicméně abyste viděli, jak velikost a design „souzní“ s nejmenší plnoformátovou DSLR, připravili jsme následující set oficiálních produktových fotografií Nikonu D600 s Nikkorem 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR.

AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR

Ani na Nikonu D800 či třeba některém z vyšších modelů s jednociferným označením ale nepůsobí nový Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR nepatřičně. Jde o klasickou lehce robustní konstrukci Nikonu, jak ji známe z mnoha dalších zoomů této značky, byť oproti profesionálním objektivům typu například AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8 nebo 16–35 mm F4 je to výrazně menší a lehčí objektiv.

Sáhneme-li po exaktních číslech, pak Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR má průměr 78 mm, délku 82 mm a hmotnost 465 gramů. Fotografům o velikosti objektivu nejvíce napoví průměr filtrového závitu, který je zde 72 mm.

AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR

Přední příruba se při zoomování vysouvá – objektiv při nastaveném maximálním ohnisku 85 mm zvětší svoji stavební délku o 32 mm, celkem tedy měří necelých 115 mm. Pořád však jde o míry, které FX zrcadlovkám Nikonu vyloženě „sedí k tělům“ a fotograf nemá pocit, že by s sebou vláčel sestavu velikosti protiletadlového kanónu.

AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR

Jako u všech moderních objektivů Nikkor je ostření vnitřní, pohon obstarává ultrazvukový SWM motor. Už po několikáté na tomto webu opakuji (a věřím, že ještě často opakovat budu), že zaostřovací systém této konstrukce pracuje téměř bezhlučně a velmi rychle, což v plné míře platí i pro AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR.

Jako obvykle najdete na levé straně tubusu (má-li tedy tubus nějaké strany…) přepínač ostření M/A | M, pod ním pak ještě vypínač optické stabilizace VR. Ta je ještě tišší než autofokus, o její činnosti se rozhodně sluchem nepřesvědčíte.

AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR
Okolo bajonetu najdete gumový těsnicí kroužek – v současné době už také standard Nikkorů (kromě nejnižších tříd setových zoomů)

Výrobce udává „výkon“ stabilizace až 4 EV – to je údaj, se kterým jsem souzněn – „VéeRko“ funguje skutečně výborně, k čemuž samozřejmě přispívá relativně krátký rozsah ohnisek. Nicméně stabilizaci považuji i v době, kdy snímače (FX obzvlášť) šumí neuvěřitelně skromně, za velmi užitečného pomocníka, který se uplatní i u krátkých skel.

AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR
V základní výbavě najdete kromě měkkého pouzdra také vykrajovanou plastovou sluneční clonu s bajonetovým uchycením (typ HB-63)
Obrazová kvalita

Nejprve pár technických dat: Objektiv AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR se skládá z 16 členů v jedenácti skupinách, tři čočky jsou asférické, jedna pak typu ED. Clona, coby jeden z prvků podílejících se na bokehu, je sedmilamelová.

AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR

Všechny ty speciální optické prvky slouží samozřejmě ke zlepšení kvality obrazu a zpravidla to je kvůli potlačení chromatické aberace, zlepšení kresby zejména při otevřené cloně, nebo třeba zmenšení vinětace. Asférické čočky skutečně neslouží k potlačení sférického nebo chcete-li geometrického zkreslení (s výjimkou vady zvané koma, která je ale trochu „o něčem jiném“). To zde píši úmyslně, protože…

Co se týká ostrosti obrazu, je třeba říci, že se tento objektiv chová vzorně. Kvůli perfektní ostrosti stačí zaclonit na F5,6 a výsledky jsou výborné. Není třeba se ale obávat ani focení na „plnou díru“, pouze nepočítejte s kresbou ostrou až do rohů snímků.
Pro přesnost je ale třeba dodat, že od ohniska cca 70 mm (ještě kousek před ním) začíná klesat schopnost přenosu kontrastu. To je ale u zoomů poměrně běžná vlastnost. V tomto případě je pokles přenosu kontrastu naprosto akceptovatelný a problémy s reprodukcí mohou nastat maximálně u velmi jemných přechodů typu zasněžených plání apod. Jinak stačí trochu „přitlačit“ na kontrastu v postprocessingu.

AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR
MTF křivky AF-S Nikkoru 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR

Totéž platí i pro chromatickou vadu – budete-li chtít, na fotografiích ji najdete, „nepraští“ vás ale do očí sama od sebe. A tam, kde chromatickou vadu objevíte, bude mít známá fialová nebo jinak barevná kontura tloušťku doslova pár pixelů. Ostatně přesvědčete se sami na testovacích fotografiích.

Na demosnímcích také můžete posoudit kvalitu bokehu, který já osobně u tohoto objektivu hodnotím velmi pozitivně. Až jsem byl místy překvapen, jak se podařilo u průměrně světelného zoomu vytvořit tak příjemně měkce rozostřené pozadí.

Následují ale méně pozitivní vlastnosti Nikkoru 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR. Obě jsou ale víceméně předvídatelné – je třeba připomenout, že se pohybujeme ve třídě hodně levné základní optiky. Méně viditelnou vadou je vinětace, která se na reálných snímcích snadno ztratí. Tentokrát jsme udělali ukázky vinětace na celkem pěti ohniscích tohoto objektivu. Z každé trojice představuje vždy první levý snímek plně odcloněný objektiv na daném ohnisku, prostřední je zacloněný na F5,6 (tedy o jednu až dvě clony), třetí, pravý pak na cloně F8, která je takovou tou jistotou pro pořízení technicky perfektního snímku za každých okolností. Fotografie jsou doplněny jasovým histogramem, který poskytuje „rozhřešení“ tam, kde zrak nemá potřebnou jistotu. Jeho využití je jednoduché – čím je graf histogramu roztaženější do šířky, tím dané ohnisko na konkrétní cloně více vinětuje.

AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR
vinětace – ohnisko 24 mm
AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR
vinětace – ohnisko 35 mm
AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR
vinětace – ohnisko 50 mm
AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR
vinětace – ohnisko 70 mm
AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR
vinětace – ohnisko 85 mm

Vinětace, která – pokud nefotografujete výhradně s odcloněným objektivem – není tak kritická a u většiny snímků ji přehlédnete. Pravděpodobně se ale pozastavíte nad geometrickým zkreslením tohoto objektivu (opět pokud nefotíte pouze přírodní motivy bez jediné rovné přímky). To považuji za největší daň z nízké ceny – byť je to daň při zpracování v počítači takříkajíc „jedním klikem“ odstranitelná.

Na nejširším ohnisku 24 mm Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR vykazuje soudkovité zkreslení +4,57 %, to se vzápětí změní na poduškovité zkreslení -1,26 % u ohniska 35 mm, které stoupá až na rovná minusová tři procenta, kterých se až do 85mm ohniska nezbavíte.

Celkové hodnocení

Zatímco konstrukci, dílenské zpracování či autofokus a stabilizaci lze hodnotit nejvyšším oceněním, v obrazové kvalitě je – jak jsme si právě objasnili – pár nectností. Dlužno ale zopakovat, že jsou to neduhy jednoduše odstranitelné a nijak fatální. To tvrdím s plným vědomím pořizovací ceny tohoto objektivu, která činí – a v tomto případě se nebojím použít slovo pouhých – 13 990 Kč. Za tuto částku dostanete robustní sklo v obou významech tohoto pojmu: Robustní co do konstrukce, a robustní i jako univerzálně použitelný objektiv pro odhadem dvě třetiny, možná i tři čtvrtiny vašich snímků, kdy stačí zaclonit na F5,6 a pak už se jen věnovat kompozici a vystižení správného okamžiku. S očekáváním výborné obrazové kvality na výstupu – abych nezapomněl dodat…

Technická data objektivu AF-S Nikkor 24–85 mm F3,5–4,5G ED VR najdete zde

Doporučená prodejní cena: 13 990 Kč vč. DPH

Galerie demosnímků

(demosnímky byly pořízeny na těle Nikon D800)

Snímky ve formátu TIF si můžete stáhnout:
1. část (153 MB)
2. část (171 MB)
3. část (140 MB)
4. část (142 MB)
4. část (144 MB)


Sdílej

21 komentáře

  1. Lindner:
    to bych neřekl, třeba Nikkor 85mm f/1.8 G tam vychválili do nebes…
    prostě tento 24-85 není až tak moc dobrá volba…

  2. fotpot: Možná proto, že na pětaosmdesátce není co zkazit, že ano? Aspoň já jsem tedy ještě špatný 85 mm objektiv neviděl – a to se nebavím jen o Nikkorech ;-) Nicméně vrátím-li se k 24–85 mm, tak protože jsem jej testoval, vím o čem mluvím – ten objektiv jednoduše má výborný poměr cena/výkon a to takový, že by mu ho mohlo závidět spousta DX kolegů, o konkurenčních značkách taktně pomlčím.

  3. Jindřich Kuneš: Jakýkoliv FX objektiv lze použít i na DX. Jediné omezení může být u starších objektivů typu D ve spojitosti s levnými DX těly, které nemají ostřicí motor v těle (D3xxx, D5xxx).

  4. Mam ho k moji D600 a jsem nadsen. Predtim jsem mel Tamrona 24-70 f2.8 , ktery je nekolika nasobne drazsi nez tento. Tamron nebyl vubec dobry,jeste k tomu mel nejakou vadu ze spatne ostril,tak 90% bylo rozmazanych, reklamaci mi ani do mesice servisni stredisko nevyridili,vratili penize. Potom co dal..zakladnich objektivu pro FX moc neni, Nikon 24-70 f2.8 je spicka ,ale je drahy a velky tezky. Koupil jsem tedy tento,nic jsem od neho necekal,vzdyt je to zakladak co se prodava v setu s D600. Moc prijemne prekvapil,stred je ostry od otevrene clony na vsech ohniscich, ke konci trochu horsi, pravda kraje ostre nejsou,musi se dost priclonit, zkresleni je velke,ale ktery zoom toho rozsahu nema zkresleni, 24-120 Nikon ho ma taky i kdyz ne tak velke. Za ty penize se Nikonu tento objektiv opravdu povedl.

  5. Takže jestli jsem pane Lindnere dobře pochopil, na moji D90 půjde. Samozřejmě jsem si vědom rozdílů, resp. omezení v zobrazení mezi čipy FX a DX. Jinak děkuji za odpovědi

  6. Jeste mensi oprava k predeslemu memu prispevku,Tamron neni nekolinasobne drazsi,ale stoji presne o 14 tisic vic nez tento Nikon. Tamron mel „Made in Japan“ tento je „Made in China“.

  7. Snad nebudu zase označen za (samozvaného) „mluvčího“ – ale – dovolím si poznámku. Proč používat superlativ v názvu článku „výborný“, když jde o objektiv pouze DOBRÝ, ale určitě se solidním poměrem cena/kvalita (nebo – chcete-li – výkon). Je primárně určen jako záklaďák pro D 600, což je bezesporu správná volba, pokud nechceme dát asi dvojnásobnou cenu za VELMI DOBRÝ (vědomě nepíšu výborný ani výtečný) objektiv 24-120/4.
    ALE (všechno má sve ale, já vím, „ale“ tady to platí dvojnásob): rozumná cena 24-85 i 24-120 není v poměru k neúměrně předražené D 600, pro níž jsou tyto objektivy především určeny, v Česku. V USA se nyní D 600 prodává za 1.700 US dol. – i když je tam nižší DPH, tak je to naprosto nebetyčný rozdíl proti ceně u nás(okolo 47 tisíc). Tak, a můžete mne kamenovat…

  8. Lindner:
    no nevím, to zkreslení je na některých testovacích snímcích(ne tady) dost brutální…, přijde mi to jako degradování drahého FX těla.

  9. fotopot: Zkreslení je velké, však o tom také píšu, byť jsem to asi nenapsal dostatečně zřetelně. Jakmile se zkreslení dostává za 3 % ať už do plusu nebo do minusu, na snímcích je to vidět. I zde to můžete dobře vidět v galerii na před- a předposledním snímku.
    V počítači se dá ale toto zkreslení vcelku jednoduše opravit. Při současném přebytku rozlišení snímačů to nepovažuji za fatální problém.

  10. Honzo, je to přeci jasné, nemůžeme od firemního blogu očekávat, že bude objektivně přiznávat, že sigma nebo tokina nebo tamron jsou lepší, levnější. A to platí samozřejmě pro každou takovou firemní stránku, takže část mezi řádky je potřeba. Hezký den

  11. To zkreslení je již skoro za hranicí únosnosti – i když každý má tu hranici jinde. Ono jde v počítači opravit skoro všechno, ale jsou úpravy desktruktivní a nedestruktivní. Za desktruktivní pokládám všechny, které potřebují přepočítat obraz – tj. narovnávání horizontu nebo, hůře, úprava poduškovitého či soudkovitého zkreslení – tam je přepočet obrazu opravdu brutální, nehledě na to, že u takovéhoto zkreslení nelze dosáhnout optimálního výsledku (viz poslední fotografie v galerii). Co ne snesitelné na fotografii 9×13 nesnese fotografie 50×60 cm. Již jsem testoval hodně objektivů (tento ne), ale takto špatný výsledek jsem již dlouho neviděl. Rozhodně bych jej na D600 nikomu nedoporučil a raději bych si trochu připlatil za jiný objektiv – považuji tento tak trochu za degradaci D600 (o D800 ani nemluvě). Jinak bych se přimlouval za jiný formát snímků ke stahování, než je TIFF – optimálně RAW nebo nejlepší kvalitu JPG.

  12. Já bych to tak černě neviděl – moderní resamplovací algoritmy jsou zase o něco lepší než před pár lety a i tak složité přepočítání obrazu zvládají výborně. Nicméně ať neplácám do větru – udělám testík a brzy se s ním tady přihlásím :)

  13. Mam zrcadlo Nikon od 1982…. a spolu se starou 24-120/5,6 je 24-85/VR nejhorsi objektiv, alespoň pro D 800 zcela nepouzitelny. Snad jen pro reportaz. Na krajinu tedy F8 ma znacny pokles rozliseni v centru a rozich. Zkresleni je hnus, který nestoji za to opravovat. je to pro chude studenty nebo pozivatele metylalkoholu, co si nikdy fotku nezvetsi na pc na 100 %. Nikkor ma radu spickovych objektivu, ale tyhle 2 to nejsou……

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *