Říjnové téma Když stačí málo – Minimalismus ve fotografii bylo v naší soutěži Fotka měsíce Nikonblogu velmi dobře „obsazené“ – poslali jste přes dvě stovky snímků. Jen malé procento z nich však bylo skutečně minimalistických. Naštěstí ty „správné“ fotografie byly povětšinou výborné, takže výběr vítěze ani nyní nebyl jednoduchý. Nicméně určit jsme jej museli, takže pojďme rovnou k němu. Autorem nejlepší fotografie 10. kola soutěže Fotka měsíce Nikonblogu 2019 je Robert Průcha se snímkem Tree.

Trochu jsem pátral po historii vzniku této fotografie, abych zjistil, že autor, který zimní snímek pořídil v severočeských Lužických horách, keř kleče „osamostatnil“ od ostatního porostu změnou svojí polohy čili místa fotografování, pohledu objektivu. Což je samozřejmě naprosto korektní. Kvůli tomu vznikla diagonála a prázdné místo vpravo na fotografii, za což (tedy za oboje) sklidil malou výtku v komentáři na Facebooku. Druhá pak směřovala k rozmazanému keříčku před hlavním objektem. Co vy na to? Máte také tento názor?
Já to mám přesně naopak. Vítězná fotografie je totiž klasickou ukázkou správné kompozice. Využití diagonál najdete v každé fotografické učebnici, stejně jako asymetrické umístění hlavního objektu. A ten rozmazaný keříček v popředí? Ten dává záběru alespoň kousek iluze prostoru, a také vnáší do jinak poklidného obrazu jakýsi prvek nedokonalosti, autentičnosti. Zkrátka čistá, minimalistická fotografie, které do karet hraje také redukce škály šedé na zjednodušeně řečeno asi čtyři odstíny :-) Robertu Průchovi gratulujeme, a posíláme měsíční výhru, monopod Nikon!
Zlatý řez ve čtverci a „středovka“ v obdélníku
Aniž bychom o to jakkoliv usilovali, další výběr fotografií z říjnového kola naší soutěže přinesl zajímavou čtveřici. Dva z autorů následujících minimalistických snímků zvolili jednak opět černobílé provedení, které adjustovali do čtvercového rámu, aby však samotný obsah fotografie dodržoval kompoziční pravidla zlatého řezu. Obě fotky jsou výborné, stejně jako druhá dvojice snímků, kdy jejich tvůrci naopak ponechali barvu v obdélníku, ale komponováno je na střed (tedy alespoň ve svislé ose). Pěkná čtveřice, co říkáte?




Sport i „street“
Při vyhlašování 10. kola soutěže Fotka měsíce Nikonblogu jsem napsal: „Minimalismus není žánr, je to způsob vyjadřování. Jinak řečeno, minimalisticky lze pojmout fotografii v podstatě jakéhokoliv žánru…“ Tak co třeba minimalistická sportovní fotografie? Stejně jako vítěz tohoto kola, využil také Tom Novacek „milosti“ sněhových plání a vytvořil snímek Prašanový minimalismus.

No a fotografii, která by se s trochou nadsázky dala zařadit do žánru street foto, poslala vítězka minulého kola naší soutěže Květačka Květa. Opět milosrdná bílá zima, sníh a led a… Židle pro bruslaře na zamrzlém rybníku.

Bez technické kvality to nejde
Nedělám to často ani rád, ale někdy musím vyslovit i nějakou výtku. Autorka (nebo autor?) Pavli Winter poslal(a) do naší soutěže několik fotografií, a mezi nimi v dobrém slova smyslu vyčníval jeden snímek. Výborná fotka, která by klidně mohla aspirovat na nejvyšší umístění, kdyby… nebyla tak technicky špatná. Šílená posterizace v jemných přechodech barev ji úplně zabila. Ono se není čemu divit. Datová velikost ani ne 30 kB jasně napovídá, že snímek byl znehodnocený špatnou kompresí JPEGu, možná také vícenásobným přeukládáním. Škoda, velká škoda! Nicméně ve fotografické soutěži musí platit také jistá elementární pravidla i co se týče technické kvality, a tato je bez diskuze neakceptovatelná. Bohužel :-(

V listopadu sám sobě modelem
Naše soutěž se pomalu chýlí ke konci. Nenápadně znovu připomínám, že ten, kdo chce usilovat o hlavní výhru – poukaz na fototechniku Nikon v hodnotě 30 000 Kč –, musí zvítězit alespoň v jednom měsíčním kole. A do konce tohoto ročníku Fotky měsíce Nikonblogu zbývají už jen dvě kola. V tom předposledním je vaším úkolem fotit sami sebe – tématem je totiž autoportrét.
Podrobné zadání 11. kola soutěže Fotka měsíce Nikonblogu najdete v tomto článku. A my se budeme těšit na vaše kreativní autoportréty.