V síti sociální. Jak na Facebook, aby fotky byly kvalitní

Mladší generace sice považují Facebook za sociální síť pro boomery, nic to však nemění na tom, že kromě jiného stále jde o dobrou platformu pro sdílení fotografií, které se z vašeho pomyslného šuplíku mohou dostat doslova do celého světa. Na Facebooku také pořádáme naši tradiční fotosoutěž Fotka Nikonblogu, tak si k publikování fotografií na této sociální síti pojďme uvést něco praktického…

V síti sociální. Jak na Facebook, aby fotky byly kvalitní


Čistě technicky

O Facebooku nebo možná o sociálních sítích obecně se ví, že – řeknu-li to slušně – kazí kvalitu fotek. Můžeme se nad tím rozčilovat do nekonečna, ale můžeme se také pokusit pochopit, že při obrovském objemu fotografií, který sem uživatelé každou sekundu vkládají, jednoduše není možné, aby fotky byly nahrávané třeba v plném rozlišení a nejvyšší kvalitě, jakou vám fotoaparát poskytne. Ale pokud znáte jistá pravidla, mohou i vaše fotografie mít na Facebooku velmi dobrou kvalitu.

Předně byste měli vědět, že hraniční hodnota (v době vydání tohoto článku) je 2048 px. Tento maximální rozměr může mít delší strana fotografie, kterou sem vkládáte. Platí to tedy i pro čtvercové formáty – čtverec o rozměru 2048 × 2048 px Facebook skousne.

Vkládáte-li větší fotografii, Facebook ji automaticky podle výše uvedeného zmenší. Jeho resamplovací algoritmy nejsou úplně špatné, ale pokud vkládáte například fotku s rozlišením 24 Mpx (delší strana kolem 6000 px) neřkuli větším, navíc plnou jemných detailů, musíte počítat s tím, že výsledek nebude tak brilantní, jako když si svůj snímek předem zmenšíte v počítači a doostříte. Navíc FB umožňuje zoomování fotek nad 100% rozlišení – a v takovém případě je horší kvalita už opravdu dobře vidět.

Vlevo fotografie uživatelsky zmenšená na 2048 px, vpravo snímek uploadovaný v plném rozlišení a resamplovaný Facebookem. Rozdíl je vidět na jemných detailech vlasů, které jsou méně ostré a kresba v pramenech vlasů se slévá.
Vlevo fotografie uživatelsky zmenšená na 2048 px, vpravo snímek uploadovaný v plném rozlišení a resamplovaný Facebookem. Rozdíl lze vidět na jemných detailech vlasů, které jsou méně ostré a kresba v pramenech vlasů se slévá.

Jenom dodatek: Uploadujete-li menší fotku (o straně kratší než 2048 px), tu Facebook ponechá s původní velikosti, tedy nesnaží se ji zvětšit. Proč by to taky dělal, že ano?

Udělal jsem také pár testů komprese JPEG. Ke svému překvapení jsem zjistil, že FB snímky čili JPEGy komprimuje docela citlivě. Běžně ukládám fotky v JPEGu při kompresi 85 % a troufám si říct, že podobně nastavenou kompresi má také Facebook. Což je pro kvalitu zde prezentovaných fotografií jen dobře.

Co z toho všeho vyplývá? Chcete-li, aby vaše snímky na Facebooku vypadaly technicky co nejlépe – měly maximální možnou kvalitu – doporučuji před postováním fotografie na FB udělat ve svém počítači tato „opatření“:

  • zmenšit snímek tak, aby žádná jeho strana nepřesáhla délku 2048 pixelů
  • podle potřeby jej doostřit (není třeba to přehánět…)
  • uložit jako JPEG s kompresí 85 %
  • pokud fotíte do Adobe RGB, je dobré převést fotku do prostoru sRGB (je-li v ní vložený profil, nemusí vadit ani Adobe RGB, ale jistota je jistota – viz náš článek)
  • šup s ní na Facebook! :-)


A ještě něco. Facebook, kromě toho, že vaší fotografii (její obrazový soubor) přejmenuje podle nějakého vlastního klíče, nemilosrdně smaže všechna metadata. Jak EXIF, tak i klíčová slova, popisky, GPS souřadnice – všechno zmizí. Pro účely publikování na FB tedy nemá cenu snažit se své fotky lépe vnutit vyhledávačům pomocí klíčových slov a dalších popisků. Vše přijde vniveč…

Po právu laicky

Nejsem právník, nicméně základní informace o autorském právu na Facebooku jsou vcelku známé. To, že před nimi mnoho lidí zavírá oči, je už jiná věc. Takže předně: V podmínkách použití Facebooku je klauzule, že jeho uživatelé mohou sdílet pouze obsah, k němuž mají oprávnění. Primárně to znamená jedno – vkládáte-li na Facebook fotografie, musíte být jejich autory (pokud tedy autorskému právu podléhají). Ostatně toto ustanovení máme také v pravidlech Fotky Nikonblogu. Nejde o nic neobvyklého, řekl bych, že se jedná o naprosto přirozený požadavek. Jak to chodí v praxi, všichni víme a já to, ač téměř boomer, který to má v popisu práce, nebudu komentovat :-)

Jedna věc je však autorství (duševní vlastnictví), druhá pak licence k využití fotografií. Je třeba si uvědomit, že s registrací na Facebooku zároveň souhlasíte s licenčními podmínkami – tedy podmínkami využití (vašeho) obsahu. Facebook k tomu uvádí:

Když v našich produktech nebo v souvislosti s nimi sdílíte, zveřejňujete nebo nahráváte obsah, na který se vztahují práva k duševnímu vlastnictví, udělujete nám nevýhradní, převoditelnou, sublicencovatelnou, bezplatnou a celosvětovou licenci k hostování, používání, distribuci, úpravě, spouštění, kopírování, veřejnému předvádění nebo vystavování, překladu a vytváření odvozených děl k vašemu obsahu (podle vašeho nastavení soukromí a aplikace). To například znamená, že když sdílíte fotku na Facebooku, dáváte nám oprávnění ukládat, kopírovat a sdílet ji s dalšími subjekty (opět podle vašeho nastavení), jako jsou produkty společnosti Meta nebo poskytovatelé služeb podporující příslušné produkty a služby. Platnost této licence končí v okamžiku, kdy je váš obsah odstraněn z našich systémů.


Přeberte si tuto formulaci jak chcete, pro mě osobně to jednoduše znamená, že vložením fotky na Facebook tak trochu ztrácíte kontrolu nad jejím využitím. Možná přeháním, možná se pletu, ale raději s touto variantou budu počítat, než abych byl překvapený.

Ale pozor! Formulace dáváte nám oprávnění ukládat, kopírovat a sdílet ji s dalšími subjekty je zároveň tím, co dělá sociální sítě tak mocnými. Typicky možnost sdílení – čímž de facto oprávněně využíváte fotografie, k nimž nemáte autorské právo (nebo vaše fotografie takto mohou využívat ostatní uživatelé) – představuje obrovský marketingový nástroj pro větší rozšíření vašich snímků. Psal jsem o tom dříve v článku Mimochodem: O focení do šuplíku, které vymřelo. Díky možností sdílení a také lajkování a komentování, mohou mít vaše fotografie mnohem větší dosah než například prezentované pouze na vlastní webové stránce. O tom, myslím, není pochyb. Takže si vyberte, je to zkrátka něco za něco. Chce se mi jenom dodat, že vzhledem k počtu uživatelů Facebooku (uvádí se přes 3 miliardy!), si mnoho lidí s licenčními podmínkami hlavu příliš neláme. Být vidět je zkrátka silnější :-)

Sdílej

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *