Fotografie má mnoho tváří. Někdo vytrvale opakovaně navštěvuje vyhlédnuté místo v krajině, aby teprve až při ideálním počasí a světelných podmínkách jednou jedinkrát zmáčknul spoušť. Jiný strká lidem až pod nos svůj fotoaparát s nasazeným širokáčem při streetfoto, aby riskoval občas nějaké to nevybíravé slovo, v horším případě třeba i facku. Další si nemůže vynachválit klid a teplíčko svého fotoateliéru, kde ohýbá světlo sofistikovanou sestavou zábleskových aparátů.
No a pak jsou umělci, jimž jsou obyčejné škatulky těsné. Dříve stříhali a lepili, pracovali s emulzemi filmů i pozitivů, vícenásobné expozice prováděli pod zvětšovákem, využívali diaprojektory. Dnes pracují s monitory, internetem a jinými digitálními technologiemi. Aby to ale nebylo tak fádní, občas to proloží klasickou fotografickou technikou. Proč tento rozvláčný úvod?
Portrétování z internetu
V pražské Czech Photo Gallery od 28. února vystavuje Josef Hník svůj nejnovější soubor sedmnácti nejznámějších a nejbrutálnějších sériových vrahů celého světa. Přečtěte si, jak „nafotil“ svoji 60snímkovou výstavu – citujeme z oficiální tiskové zprávy:
„V poslední době se Josef Hník zaměřil i na experimentální portrét pořízený digitálním fotoaparátem. Náměty pro tuto tvorbu čerpá na internetu. Snímá obraz klasickou fotografickou technikou přímo z monitoru počítače a s výslednými diapozitivy pracuje následně za pomoci projekční techniky. Takto vytvořené fotografie zásadně dále počítačově neupravuje. Na projektu, který zde představuje, pracuje od počátku loňského roku.“
Představujeme autora
Josef Hník se narodil roku 1946 v Praze. Po absolvování FAMU – obor umělecká fotografie, začal působit v oblasti reklamní fotografie, ale současně se věnoval volné tvorbě, kde se zaměřil na fotografie aktu, portrétu a zátiší. Později založil reklamní agenturu a začal se věnovat i reklamní filmové tvorbě.
Od roku 2001 se věnuje pouze volné fotografické tvorbě a pro své umělecké vyjádření používá starou fotografickou techniku, dřevěné měchové fotografické aparáty z konce 19. století s formátem negativu 24 × 30 cm až 30 × 50 cm, osazené původními, primitivními objektivy. Námětem této jeho tvorby jsou stylizovaná zátiší.
Samostatné výstavy
1973 – Akty, Shado Gallery, USA
1981 – New York ve fotografii, Hradec Králové
1985 – Zátiší, Divadlo v Řeznické, Praha
1986 – Akty a zátiší, Divadlo J. Wolkera, Praha
1986 – Zátiší, Galerie Foma, Hradec Králové
2004 – Zátiší, České centrum fotografie, Praha
2005 – Zátiší, Piktogallery Toronto, Kanada
2006 – Zátiší – Gallery I., Owen Sound, Kanada
2008 – Blízká setkání, blízké předměty, zátiší – Galerie Mánes, Praha
2009 – Zátiší, akty, No name gallery Basel, Švýcarsko
2009 – Portréty, Galerie Škoda, Praha
2009 – Blízké předměty (zátiší), Galerie Nová síň, Praha
2010 – Portréty, Obecní dům, Praha
2010 – Zátiší, Black & White Gallery Lausanne, Švýcarsko
Josef Hník je zastoupen ve sbírkách v ČR, NSR, Finsku, Švýcarsku, Kanadě a USA.
Pokud vás tedy zajímá, jak lze uchopit poněkud morbidní téma, navíc ještě nezvyklou technikou, navštivte Czech Photo Gallery. Čas máte až do 21. dubna, takže třeba až půjdete kolem…
Fotografie Josefa Hníka
Kde
Czech Photo Gallery, Újezd 19, Praha 1 – Malá Strana
Otevřeno:
Úterý–neděle: 12–19 hodin
Vstup zdarma
Kdy
od 28. 2. do 21. 4. 2013