„Dé osm set desítka“ je skutečnou hvězdou Nikonu minimálně pro druhou polovinu letošního roku. Ostatně na Nikonblogu jsme této zrcadlovce věnovali už pěkných pár řádek a hromady demosnímků. Pokračujeme ale dále – na řadě je klasická recenze.
Tedy po pravdě, až tak klasická nebude – vzhledem k tomu, co již bylo o D810 na Nikonblogu napsáno, se zaměřím hlavně na „aplikaci papírových dat v praxi“ – čili na to, jak se s Nikonem D810 fotí, jak v reálu pracují nové funkce a samozřejmě jaký je obrazový výstup. Nejprve si ale zopakujme základní charakteristiku této digitální zrcadlovky.
Klíčové vlastnosti Nikonu D810
FX snímač s rozlišením 36,3 Mpx
Nový CMOS snímač bez low-pass filtru o rozměrech kinofilmového políčka zaznamenává fotografie velikosti 7 360 × 4 912 pixelů. S novou funkcí RAW S můžete pořizovat menší 9Mpx NEFy.
Obrazový procesor EXPEED 4
Nejmodernější obrazový procesor Nikonu zajišťuje špičkovou obrazovou kvalitu fotografií i videa, zároveň také potřebnou rychlost zpracování dat a úsporu energie.
Upravená citlivost ISO
Ve srovnání s Nikonem D800/800E byla snížena dolní hranice citlivosti na ISO 64 a lze ji ještě „napůlit“ na ISO 32. Maximem je ISO 51 200.
Přepracovaná závěrka a zrcadlový mechanismus
Úplně nový modul závěrky a zrcadlového mechanismu zaručuje nezvykle tichý a klidný chod při expozici. Novinkou je elektronická závěrka pro snímky vyžadující dokonalou stabilizaci.
Nejlepší autofokus u Nikonu
51bodový AF modul Multi-CAM3500FX je nyní srovnatelný s Nikonem D4/D4s co do rychlosti i přesnosti. Má také nové funkce jako například AF Group.
Konkurence profesionálním kamerám
Záznam videosekvencí ve Full HD kvalitě při nejvyšší snímkové frekvenci 50p nebo 60p, možnost clonit při natáčení, zobrazovat „zebru“ čili přepaly na displeji. D810 také například dokáže zaznamenávat video zároveň na paměťovou kartu i externí disk připojený přes HDMI rozhraní.
100% hledáček a LCD s vysokým rozlišením
Jasný optický hledáček zobrazuje 100 % obrazu a tři volitelné výřezy: 5 : 4, 1,2× a formát DX. LCD monitor s úhlopříčkou 8 cm (3,2″) má rozlišení 1 229 000 obrazových bodů a barevnou masku RGBW.
Dva sloty pro paměťové karty
Jeden slot pro rychlé paměťové karty CF (UDMA 7) a jeden slot pro paměťové karty SD–SDXC (UHS-I).
Návaznost zaručena
Pokud jste delší dobu nefotili s Nikonem D800/D800E, malé rozdíly v konstrukci těla nemůžete poznat. Přesun několika ovládacích prvků vás nemusí trápit, ergonomie je tradičně skvělá, tělo je robustní – ani osoby s velkýma rukama nebudou mít problém naskládat všechny prsty pravé ruky na grip. Focení s vlhkýma rukama pomohlo nové pogumování dvířek slotu pro paměťové karty.
Pohled do hledáčku nezklame – zvětšení 0,7× poskytuje krásně velký obraz, stejně jako světlost hledáčku je vynikající. Nový OLED minidisplej neboli stavový řádek v hledáčku poskytuje jasné a kontrastní zobrazení informací o nastavení fotoaparátu. Okulár hledáčku má vestavěnou lamelovou krytku, kulatá očnice à la Nikon D4 potěší obrýlené fotografy – alespoň mně se s ní fotí s brýlemi mnohem lépe než s běžnou hlubší obdélníkovou očnicí nižších modelů.
Z menších inovací v konstrukci, které mě osobně potěšily, musím zmínit na první pohled drobnost – zvětšení tlačítka AF/M na levém boku aparátu u bajonetu a opatření jeho povrchu zdrsněním. Mnohem snadněji totiž nyní tento – dříve poměrně hodně drobný – ovládací prvek nahmatáte poslepu, třeba s fotoaparátem u oka. Podotýkám, že tenhle malý, nicméně užitečný redesign nemá ani Nikon D4s.
Mimochodem, od doby Nikonu D7000, kdy se přepínání ostřicích režimů v této podobě objevilo poprvé, se stále ozývají hlasy volající po návratu ke staršímu přepínání páčkou S/C/M a prací v menu. Já říkám: Už nikdy více! Poté, co jsem si na Nikonu D3 už mnohokrát nechtěně přepnul režim ostření – a v zápalu boje si toho bohužel nevšiml – musím „nové“ provedení skutečně ocenit. Navíc je nastavení AF v této podobě mnohem rychlejší a jednodušší.
V této třídě je samozřejmostí, že je tělo z hořčíkové slitiny opatřeno těsněním proti stékající vodě a prachu, nějaký ten deštík vás tedy nemusí rozhodit – pokud ovšem máte stejně chráněný objektiv. Z hořčíkové slitiny je vyroben a stejně tak je odolný i volitelný vertikální grip MB-D12, který kromě lepší ergonomie při fotografování na výšku zvyšuje energetickou výdrž a umožňuje například také použití osmi tužkových baterií. S gripem je Nikon D810 také o jeden snímek za sekundu rychlejší při sériovém snímání v režimu DX – místo 6 sn./s jich udělá sedm.
Zavírejte potichu
Po prohlídce exteriéru se pojďme podívat na funkce a vlastnosti. O vynikajícím autofokusu a sériovém snímání se zde s dovolením nebudu znovu rozepisovat – přečtěte si prosím druhý díl Týdne s Nikonem D810, kde se této problematice věnuji podrobně.
Stejně tak o nově přepracované závěrce jsem se bavil v rozhovoru s Danem Vojtěchem v prvním dílu tohoto miniseriálu. K tomu chci jen dodat, že chod závěrky a zrcadlového mechanismu je skutečně velmi měkký a chvíli trvá, než si na něj zvyknete. Až se tak ale stane, nic vás nezbaví pocitu, že nová konstrukce musí mít nějaký – byť třeba úplně malý – podíl na udržitelnosti delších časů z ruky. Ale to je jen spekulace… Tudíž dodám jen nezbytná fakta: Závěrka má životnost nejméně 200 000 cyklů, nejkratší nastavitelný čas je 1/8 000 s a synchronizační čas blesku 1/250 s.
Co tu máme dále nového? ISO 32! Ptáte se, k čemu je to dobré? Třeba k tomu, abyste mohli fotografovat za jasného slunného počasí s vysocesvětelnými objektivy a nemuseli používat ND filtry. Bohužel, snížení citlivosti o 1 EV pod nativní ISO 64 nefunguje ve videu, u kterého by využití našlo ještě větší prostor.
Jsme-li u videa, pak mám pro vás novou zprávu – protože novinek ve videu je poměrně hodně a jsou důležité, rozhodl jsem se, že Týden s Nikonem D810 trochu prodloužím a na příští týden přichystám ještě čtvrtý díl věnovaný jen a pouze videu s Nikonem D810. V této části tedy s pohyblivými ozvučenými obrázky končím a jdu se věnovat obrazové kvalitě fotografií.
Obrazová kvalita
Shrňme si fakta: Zatímco Nikon D800 měl klasický antialiasingový filtr před snímačem a jeho souputník Nikon D800E jej měl „modifikovaný“, nový Nikon D810 už nemá vůbec žádný low-pass filtr a kromě toho je vybaven nejnovějším obrazovým procesorem EXPEED 4. Sečteno a podtrženo, ostřejší obraz s větším množstvím detailů jsem ještě nikdy neviděl, a to nemám jediný důvod, proč bych měl přehánět. I s prachobyčejnou padesátkou F1,8 za pět tisíc dostáváte neuvěřitelné množství detailů a…
Víte, jak nejlépe poznáte tu záplavu obrazových informací? Při vyvolávání RAWů musíte snižovat doostření – přesněji řečeno používat nižší hodnoty než u jiných fotoaparátů, a mnohdy také lehce snížit i celkový kontrast. Dokonce si říkám, jestli není lepší stabilně používat místo Picture Control Standard režim Neutrální.
Nikon D810 přinesl také novinky v menu Picture Control. Určitě to už víte, ale zopakujme si to: Jezdce nastavování jednotlivých parametrů mají jemnější krok, přibyla hodnota Zřetelnost (Clarity) a za třetí pak nová předvolba Ploché (Flat). Zřetelnost je těžko vysvětlitelný parametr, asi nejpřesnějším ekvivalentem pojmenování je „tonální kontrast“. Zřetelnost pracuje hlavně s kontrastem ve středních tónech, lidově řečeno zvyšuje nebo snižuje „šťavnatost“ fotografií. Účinek je ale velmi decentní. Podívejte se na následující ukázky.
Předvolbu Ploché ocení zejména videokameramani (o tom více v dalším dílu našeho miniseriálu) nebo fotografové, kteří již dopředu vědí, že postprocessing snímku(ů) bude „větší než normální“. Podíváte-li se na histogramy v následující ukázce, bude vám vše jasné – předvolba Ploché prostě umožňuje mnohem větší zásahy do snímku (videa), aniž by docházelo ke ztrátě obrazových informací, posterizaci či nárůstu šumu apod. Na druhou stranu „nějaký“ zásah vyžaduje vždy – nejde o samospasitelnou předvolbu, kterou byste nastavili „nafurt“ a těšili se z „blbuvzdorných“ výsledků. Zde je editace v každém případě povinná…
A jsme u šumu. Šestatřicet megapixelů je hodně, hustota jednotlivých bodů je i na fullframovém snímači velká, takže logicky neočekávejte výsledky srovnatelné s Nikonem D4/D4s nebo Nikonu Df se snímačem o 20 megapixelů chudším. Tím ovšem nechci ani náhodou naznačit, že D810 šumí nadměrně. Moderní odšumovací algoritmy jsou velmi výkonné a to, co bylo ještě před pár lety nemyslitelné, je dnes běžně použitelné. Takové ISO 1 600 vidím zcela bez problémů i v horším světle, ISO 3 200 pak při kvalitním – byť velmi slabém – osvětlení. Navíc přebytek rozlišení Nikonu D810 dovoluje u mnoha aplikací snížení rozlišení snímků, čímž se šum značně eliminuje.
Koukněte na tradiční ukázky – první výřez je JPEG s odšumováním Normal, prostřední výřez představuje RAW s vypnutou redukcí šumu a pravý pak RAW s manuálně citlivě odšuměným snímkem.
Pokud bych měl k obrazové kvalitě Nikonu D810 vyslovit jednoznačný a krátký závěr či shrnutí, vystačím si s jedním slovem. Obrazová kvalita Nikonu D810 je nekompromisní… Přesněji řečeno, jediné kompromisy najdete v míře šumu (pokud potřebujete to nejlepší i z tohoto pohledu), jinak jsou všechny parametry na těch nejlepších hodnotách. Ostrost, přenos kontrastu, dynamický rozsah, vše hraje na výbornou.
RAW S – když nepotřebujete velké rozlišeníJednou z novinek Nikonu D810 je také možnost pořizovat snímky – přesněji řečeno RAWy – ve čtvrtinovém rozlišení oproti nativnímu rozlišení snímače. Připomeňme si, že maximum je 7 360 x 4 912 obrazových bodů, což obnáší RAWy o velikosti kolem 40–45 MB, výjimkou nejsou ani 50–60MB soubory. Ne každý nebo ne každé využití vyžaduje takto velká data, proto Nikon v režimu RAW S vzal čtyři pixely snímače a udělal z nich jeden. Rozlišení činí 3 680 x 2 456 pixelů, tedy 9 Mpx, datová velikost souborů se pohybuje kolem 25–30 MB/snímek. To jsou hodnoty, které pro velmi mnoho aplikací naprosto dostačují a navíc umožňují například fotoreportérům snadněji posílat bezdrátově data přímo z terénu do redakce. Jen pro vaši informaci: Fotíte-li RAW+JPEG, budou i v režimu RAW S komprimované JPEGy v původní, tedy maximální velikosti – zmenšují se jen RAWy. V souvislosti se záznamem obrazu do formátu RAW S se velmi brzy po uvedení Nikonu D810 na trh objevily zvěsti o tom, že RAW S „ořezává“ histogram – ubírá světla i stíny. Udělal jsem proto několik (desítek) testů. Na žádném se samozřejmě nijaké ořezání špiček neprojevilo – vzhledově i po kontrole na histogramu jsou snímky až na bezvýznamné detaily z pohledu jasu, kontrastu a dynamického rozsahu, barevnost nevyjímaje, naprosto identické. Čili opět jeden z internetových hoaxů… |
Celkové hodnocení
Člověk si stále naivně myslí, jak je zkušený a jak už jej nemůže nic překvapit. Otestoval jsem několik set fotoaparátů a už vážně netrpím nutkavou touhou každý druhý z nich vlastnit. Dokonce jsem dospěl do stadia, kdy si hýčkám svoje „staré krámy“ na úkor nejmodernější techniky. Ovšem ten Nikon D810 dámy a pánové…
To je jednoduše úžasná mašina. Marně přemýšlím, co mi na něm vlastně vadí. Samozřejmě, cena není lidová, jenže tohle je profesionální vercajk, který by na sebe měl vydělat. Nevadí, máte-li fotografování jako koníčka, do kterého jste ochotni investovat velké peníze. Nikon D810 vás – alespoň jsem o tom přesvědčen – nezklame ani tak.
Podrobné technické parametry Nikonu D810 najdete zde
Doporučená prodejní cena: 81 990 Kč
Galerie demosnímků Nikon D810
Většina demosnímků má upravené základní parametry – jas, kontrast, expozici. RAWy byly vyvolány v programu Capture NX-D
Stáhněte si fotografie bez úprav v JPEGu v plném rozlišení
zde (232 MB)
Související články
Nikon D810 – nová hvězda na nebi DSLR. První představení
Týden s Nikonem D810 – díl první – rozhovor s Danem Vojtěchem
Týden s Nikonem D810 – díl druhý – Tlustá Berta v akci
4 komentáře
pěkně zpracované, akorát nesouhlasím až se servilní chválou všeho na co se pisatel koukne. Já mám D810 sice jen asi 3 týdny, ale už prošla testem v poli (wildlife). K mé D3s je to vynikající doplněk. Ovšem v čem s pisatelem nesouhlasím je sRAW. Vyzkoušel jsem to a nechci o tom ani slyšet. Co to udělá s obrazem mimo HO, tomu nejde ani věřit. sRAW mi nesmí do počítače. Možná někoho, komu se líbí digitální kamufláž tak by to ocenil.. ač mám v tomto provedení kulovnici, tak u fotografie mi to poněkud nesedí :-))
Marcel Špeta: Můžete prosím upřesnit, co vám na sRAWu vadí? Co dělá s obrazem mimo HO (myslíte tím hloubku ostrosti?). Kulovnici si nechte, ale pošlete mi nějaké ukázky pls ;)
Tak na tuto debatu jsem opravdu velmi zvědavý. Mám D 810 (i 800) a považuji je za vůbec nejlepší foťáky, co jsem kdy měl za svůj (bohužel už docela dost dlouhý) život v ruce. Osmistovka překročila hranici „kinofilmu“ a nabourala doménu tzv. středoformátových digifoťáků s cenami několikanásobně vyššími. U D 810 jsem kromě jiného (např odstranění filtru aj.) ten sRAW ocenil, při reportážích nepotřebují tak brutálně velké soubory (i když možnost takřka neomezeného výřezu je leckdy k nezaplacení) a při jeho použití jsem nepozoroval nějaké výrazné zhoršení kvality. Na druhé straně ale na internetu kolují různá hodnocení, že sRAW je vlastně „zakuklenej“ tiff. Abych pravdu řekl, rozhodující pro mne je, aby mi foťák sloužil k mým účelům – což u 800 a 810 je na 100% a nevrtám se v nepodstatných detailech. Nicméně, zajímá mne – čistě ze zvědavosti – jak to vlastně s tím sRAWem je. Na rozdíl od jiných foťáků, např. D 610, 750 (což jsou amatérské třídy) a pevných objektivů 1,4 – které jsou sice velmi dobré, ale nikoli za ty přemrštěné ceny, se domnívám, že cena D800 i D 810 je naprosto v pořádku. Než se ovjevila cena D 800 na trhu – byl jsem připraven na cenu o dvacítku vyšší a jistě by se také prodávala. V tomhle Nikon udělal opravdu díru do světa a sám pro sebe si ji srovnávám s „revolučním“ činem, když se objevila první „eFka“, která nasadila laťku, jak má vypadat profifoťák – ostatní už jenom mohli kopírovat.
Prosím o radu , jak zjistit počet expozicí při nákupu použité D-810.
Děkuji J. Hoskovec