Na testování tohoto objektivu pro DX těla Nikon Z jsem se velmi těšil. Po rozbalení z krabice a nasazení na Nikon Z 50 jsem s uspokojením konstatoval, že se jedná o objektiv „normální“ velikosti (oproti pevným sklům rady S line) a vyrazil fotit. Pár studiových testů mezi reálným focením ale ukázalo jisté odlišnosti oproti ostatním zetkovým sklům, což mě trochu zarazilo, nicméně testoval jsem dál. Jak to dopadlo? Čtěte v následující recenzi objektivu NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7.
Představení objektivu NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7 |
Sluneční clona naruby
Možná jsem ze staré školy, ale můj názor je, že pevný „slušně světelný“ objektiv ohniska řekněme do 50 až 85 mm má být kratší nebo stejně dlouhý jako jeho průměr. Žádný dlouhý jezevčík, zkrátka kompaktní sklo. To NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7 splňuje bez výhrad.
„Obrácená“ standardně dodávaná sluneční clona HN-42 může působit trochu zvláštně, nicméně jde o funkční řešení, logicky vyplývající z malé frontální čočky. Ostatně podobně to má také „palačinka“ NIKKOR Z 26 mm f/2,8 a ani zde to není poprvé, co Nikon takovou sluneční clonu použil. V době kinofilmu ji mělo taktéž například pancake sklo NIKKOR 45 mm f/2,8P.
Na rozdíl od zmíněné šestadvacítky se ale tubus u objektivu NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7 nevysunuje, takže jestli vás nějakým způsobem „aerodynamická“ sluneční clona irituje, můžete ji sundat a nasadit jinou. Pokud tedy seženete kompatibilní typ se závitovým průměrem 46 mm. Mimochodem, jsme-li u tohoto parametru, tak zde je možná dobré zmínit, že průměr filtrového závitu je stejný, jako u setového zoomu NIKKOR Z DX 16–50 mm.
Mechanické části objektivu – tedy ostření a clona – o sobě, stejně jako u drtivé většiny zetkových objektivů, za provozu nedávají nijak slyšitelně vědět. Ostření je téměř bezhlučné, rychlé a spolehlivé.
Odkaz DSLR optiky
U každého objektivu testuji mimo jiné ostrost v ploše. V tomto případě však nastala ona v úvodu zmíněná odlišnost oproti ostatním zetkovým sklům. Zatímco téměř všechny objektivy NIKKOR Z, které jsem měl doposud v ruce, byly – s jistou mírou odchylky – ostré od středu až do rohů už na „plnou díru“, NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7 takový není. Ve středu obrazového pole je samozřejmě ostrost výborná i na F1,7. Při pečlivém zkoumání ale zjistíte, že stačí zaclonit na F2, aby se ještě zlepšila a při F2,8 se stala řezavou.
Směrem k okrajům a rohům se ostrost snižuje, což je vidět už cca v polovině vzdálenosti od středu k rohům. Požadujete-li ostrost v celé ploše záběru, musíte zaclonit až na F5,6, možná i trochu více. Takto se chová většina objektivů pro DSLR, nikoliv zetková skla – takže NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7 je v tomto parametru prvním odlišným objektivem standardu NIKKOR Z.
Mimochodem, zajímavé také je, že největší clona čili nejmenší otvor je zde pouze F11. Na druhou stranu vám nic nebrání jej kdykoliv použít, protože difrakce se zde nevyskytuje. Žádné změkčení obrazu jsem nepozoroval.
Tolik suchý studiový test ostrosti. Mám teď kvůli němu objektiv NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7 odsoudit jako nepoužitelný? Ani náhodou! To, že se chová jako zrcadlovková skla, je sice u mirrorless optiky z ničeho nic zvláštní, ale se stejnými projevy ostrosti jsme fotili na DSLR jenom se z nás kouřilo. Pamatujete? Nechci tím tvrdit, že bychom se měli vrátit od aut ke koňským povozům. Ale dobře si prohlédněte testovací fotografie. Zdá se vám tento objektiv nedostatečně ostrý? Divil bych se, kdyby to tak někomu připadalo. Ano, NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7 není sklo vhodné na technickou fotografii, na exaktní reprodukce plošných i jiných předloh, ale pro podobné využití ani nebyl zamýšlen. Je to objektiv pro každodenní nošení, pro reportáž a street foto, takové světelné základní ohnisko pro všestranné využití. Z tohoto pohledu za mě osobně jeho ostrost – byť se chová jinak než u ostatních zetkových skel – naprosto vyhovuje.
Vsuvka praktická: Při testování jsem se snažil co nejvíce fotit „na plnou díru“, což ale v těchto slunečných dnech na Nikonu Z 50 s jeho nejkratším časem 1/4000 s občas nešlo – snímky by byly přeexponované. Vytáhl jsem tedy z šuplíku neutrálně šedý filtr (ND 8×) a jelo se dál. Zvažujete-li koupi tohoto objektivu, doporučuji vám šedý filtr si obstarat také.
Ke kořenům podruhé
Ještě v jednom parametru se NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7 chová zrcadlovkově. V charakteru vinětace. Že objektivy NIKKOR Z vinětují, a mnohé ne málo, na to už jsme si jaksi zvykli. Obvykle je však vinětace velmi pozvolná – ztmavení od středu k rohům je plynulé. NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7 se takto projevuje na „plnou díru“ a clonu F2, aby se s dalším cloněním začala hranice tmavších rohů poněkud zostřovat. Připomíná mi to více vinětaci některých zoomů než vinětování monofokálního objektivu.
Toto pevné sklo také vykazuje geometrické zkreslení, tedy pokud si zapomenete v menu fotoaparátu zapnout jeho korekci. Překvapivě to není zkreslení soudkovité, na které jsme zvyklí u širších ohnisek, ale zkreslení obrácené, poduškovité.
Jako vždy dodávám, že vinětaci i zkreslení lze jak přímo ve fotoaparátu, tak i v postprodukci opravit bez toho, aniž by jakkoliv utrpěla obrazová kvalita.
Řešit nebudete muset ani chromatickou vadu – v tomto se NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7 chová naopak stejně, jako ostatní zetková skla. Pozor ale na přezáření světel do stínů na velmi kontrastních hranách, tedy záležitost daná nižší schopností přenosu kontrastu. Pro jeho eliminování ale stačí zaclonit na F2 a je po starostech.
Posouzení bokehu je u DX objektivů vzhledem ke crop faktoru vždy trochu ošemetná záležitost. Závěr vypadá jako pětatřicítka, ale fyzicky je to 24mm objektiv. Takže očekávat rozmazání pozadí stejné, jako u FX 35mm objektivu dost dobře nejde. Za mě bokeh není zcela hladký, nicméně není ani „zoomově nervózní“. Zkrátka takový průměr. Svůj podíl v hodnocení bokehu hraje také menší rozlišení DX těl Nikonů Z a jejich větší míra šumu. Proto také Lucka Mojžíšová píše o jistém „rozpadání“ kresby (viz dále).
Celkové hodnocení
Znám pár fotografů, kteří by si nikdy nekoupili objektiv, který v laboratorních testech nevykazuje špičkové hodnoty. Nedívají se na reálné fotografie, zajímají je pouze grafy, křivky a čísla. Jenže fotografická optika zobrazuje reálný svět. Pevný světelný objektiv pro DX mirrorlessy Nikon Z – NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7 – je krásnou ukázkou toho, že by se exaktní laboratorní testy neměly přeceňovat. Ano, je to asi nejméně ostré sklo ze všech objektivů NIKKOR Z. Ale jak jsem si jistý – právě na základě reálných fotografií – i tato nejmenší ostrost je pro technicky vynikající fotografie stále perfektně dostačující. NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7 je moc pěkný objektiv pro Nikon Z 30, Z 50, potažmo pak Z fc, který mnoha fotografům bude bezpochyby dělat velkou radost.
NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7
Doporučená prodejní cena: 7 790 Kč
Podrobné technické parametry najdete zde
Demosnímky na těle Nikon Z 50
Fotografie jsou bez úprav (JPEGy konvertované z NEFů v NX Studiu)
Bonus: Lucie Mojžíšová a NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7
NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7 jsem na pár dní „vnutil“ fotografce Lucii Mojžíšové, známé svou vášní pro street foto a reportáž. Její krátké postřehy by se daly shrnout takto:
„Ohnisko 24 mm (po přepočtu cca 35 mm) v kombinaci s jeho velikostí je ideální na pohotové focení lidí, streetu, rodinných momentek a cestování. Příjemně rychle ostří a pro mě byl výhodný jako parťák na focení mého fotodeníku a každodenního života. Clona/světelnost f/1,7 mi dovolila fotit i za šera na poměrně nízké ISO. Kresba je poměrně ostrá, dostatečně na to, co člověk od takového objektivu čeká. Za šera mi přišlo, že se kresba mírně rozpadá kvůli šumu.“
Fotografie Lucie Mojžíšové na těle Nikon Z fc
Fotografie bez úprav (JPEGy konvertované z NEFů v NX Studiu)
Editované fotografie (Adobe Lightroom)
Představení objektivu NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7 |