„Nejplacatější“ sklo. NIKKOR Z 26 mm f/2,8 v praxi

Na začátku ledna toho roku byl oficiálně ohlášený vývoj objektivu NIKKOR Z 26 mm f/2,8 a koncem února nebo začátkem března už bylo „neplacatější“ sklo NIKKOR v prodeji. Je samozřejmě jisté, že samotný vývoj tohoto objektivu trval mnohem déle – ostatně v line-upu optiky pro Zetka figurovala šestadvacítka minimálně už od konce roku 2021. Ale to je víceméně podružné. Nás zajímá, jak si NIKKOR Z 26 mm f/2,8 vede v praxi.

Přímo k věci

Považuji za zbytečné znovu popisovat konstrukci tohoto objektivu, protože jsem to poměrně podrobně udělal už při jeho uvedení na trh – čtěte zde. V tomto článku se proto budu soustředit na poznatky z reálného používání a samozřejmě také na obrazovou kvalitu.

NIKKOR Z 26 mm f/2,8 na těle Nikon Z 6II
NIKKOR Z 26 mm f/2,8 na těle Nikon Z 6II

NIKKOR Z 26 mm f/2,8 jsem testoval jak na FX těle Nikon Z 6II, tak i na menším DX bratříčkovi Nikon Z 50. Na fulltramovém těle je tato „palačinka“ skutečně velmi malá, o hmotnosti (125 g) ani nemluvě. „Šestadvacítka“ se samozřejmě nijak nezvětší ani na DX Nikonu Z 50, ale protože je toto tělo menší, „malost“ objektivu už tak nevynikne. Zvláště pak ve srovnání se základním zoomem NIKKOR Z DX 16–50 mm f/3,5–6,3 VR, který má v podstatě stejné rozměry. Podotýkám, že jsem měl po celou dobu testování nasazený standardně dodávaný adaptér filtrového závitu (52 mm)/sluneční clonu HB-111, který(á) prodlužuje délku tubusu o necelý centimetr (8 mm). 

NIKKOR Z 26 mm f/2,8 na těle Nikon Z 50
NIKKOR Z 26 mm f/2,8 na těle Nikon Z 50

Proč jsem používal NIKKOR Z 26 mm f/2,8 s nasazenou sluneční clonou HB-111? Už jsem to na Nikonblogu zmiňoval jistě několikrát – sluneční clonu jsem zvyklý používat de facto na všech objektivech permanentně. Primárně jako ochranu přední čočky před případným úrazem, před kapkami deště a podobně. V případě tohoto objektivu se její stálé nasazení doslova vnucuje, protože vysouvající se vnitřní díl tubusu objektivu je skutečně velmi subtilní a vážně bych se jím nechtěl „o něco opřít“. Ne, skutečně není třeba mít obavy o to, že se těmi osmi milimetry navíc NIKKOR Z 26 mm f/2,8 výrazně zvětší. Nezvětší, stále je to utrakompaktní sklíčko, o kterém při používání, potažmo pak transportu, ani nevíte.

NIKKOR Z 26 mm f/2,8 + adaptér filtrového závitu/sluneční clona HB-111 + krytka
NIKKOR Z 26 mm f/2,8 + adaptér filtrového závitu/sluneční clona HB-111 + krytka

Ještě jeden postřeh: NIKKOR Z 26 mm f/2,8 má poměrně robustní nasazovací přední krytku. Důvod je zřejmý – je to kvůli možnosti používat ji jak s „holým“ objektivem, tak i s objektivem, opatřeným filtrovým adaptérem/sluneční clonou HB-111. Pokud byste (jako já) HB-111 nesundávali – a měli obavy o ztrátu nearetované originální krytky –, můžete ji nahradit běžnou „zacvakávací“ krytkou pro objektivy o průměru 52 mm. Dlužno dodat, že při testování jsem pocit, že by mi originální krytka z objektivu spadla, neměl. Ale znáte to, krytky (stejně jako očnice) jsou tak trochu spotřební zboží :-)

Vysunutý středový díl tubusu objektivu NIKKOR Z 26 mm f/2,8
Vysunutý středový díl tubusu objektivu NIKKOR Z 26 mm f/2,8


Mezi 24 mm a 28 mm

NIKKOR Z 26 mm f/2,8 je prvním objektivem pro mirrorlessy Nikon Z, o kterém nemůžu napsat, že je při zaostřování bezhlučný. Zároveň je také prvním objektivem pro Zetka, u nějž se ostření děje pohybem celé optické soustavy, nikoliv jen několika vnitřních členů. Nejspíš proto je zkrátka toto sklo při ostření slyšet. Není to však nic, co by výrazně rušilo – „hluk“ je srovnatelný například s běžnými objektivy NIKKOR pro DSLR. Samotné zaostřování je rychlé, nezaznamenal jsem žádnou citelnější prodlevu nebo zaváhání. V tomto ohledu je na tom NIKKOR Z 26 mm f/2,8 stejně, jako ostatní objektivy NIKKOR Z střední třídy.

Než se dostanu k samotné obrazové kvalitě, dovolte mi krátké zamyšlení nad samotným ohniskem 26 mm. To, jak každý fotograf ví, není obvyklé. Běžná je o něco kratší čtyřiadvacítka nebo o fous delší 28mm ohnisko. Proč tedy 26 mm? Vývojáři Nikonu to zdůvodňují nutností kompromisu kvůli zachování minimalistických rozměrů, které byly při zadání jednou z priorit. Proč ne, mně osobně toto ohnisko nečiní problém. Navíc obě ohniska, jak 24 mm, tak i 28 mm, jsou v řadě NIKKOR Z dostupná, volbu tedy máme. Světelnější čtyřiadvacítka je výrazně větší, to pro 26mm palačinku není „konkurence“. Menší potíž však nastává v porovnání s objektivem NIKKOR Z 28 mm f/2,8. Stejná světelnost, délka o 20 mm (nebo 12 mm, při použití HB-111 na 26mm NIKKORu) větší, hmotnost zanedbatelně o 30 g vyšší. Ale cena poloviční. Nechtěl bych řešit toto dilema… 

Zleva: NIKKOR Z 24 mm f/1,8 S; NIKKOR Z 26 mm f/2,8 a NIKKOR Z 28 mm f/2,8
Zleva: NIKKOR Z 24 mm f/1,8 S; NIKKOR Z 26 mm f/2,8 a NIKKOR Z 28 mm f/2,8

Ještě malá zajímavost k samotnému ohnisku 26 mm. Že je to „něco mezi“ 24 mm a 28 mm je každému jasné, a myslím, že takový záběr si každý fotograf umí představit. Zajímavé je, že si ho umí představit i majitelé moderních iPhonů. Od verze 11 totiž mají všechny iPhony hlavní fotoaparát právě s tímto ohniskem. Tedy přesněji – s ekvivalentem skutečného ohniska, přepočítaného na 35mm film. 

Porovnání úhlu záběru iPhone 11 a NIKKOR 26 mm (na FF těle). Srovnání nesedí stoprocentně kvůli odlišnému poměru stran telefonu a fotoaparátu, nicméně obrazový úhel v úhlopříčce obrazu by měl odpovídat.
Porovnání úhlu záběru iPhone 11 a NIKKOR 26 mm (na FF těle). Srovnání nesedí stoprocentně kvůli odlišnému poměru stran telefonu a fotoaparátu, nicméně obrazový úhel v úhlopříčce obrazu by měl odpovídat.

NIKKOR Z 26 mm f/2,8, přestože je to fullframové sklo, lze stejně dobře využít také na DX tělech Nikonu. Zde se ohnisko násobí crop faktorem 1,5×, takže dostáváme virtuální 39mm objektiv. Čili takříkajíc normální úhel záběru. Blíže k pětatřicítce, o kousek dál od 50mm objektivu. Záleží samozřejmě na preferencích každého uživatele, avšak mám-li napsat vlastní názor, pak mně tento úhel záběru na „normální“ focení velmi vyhovuje. Není příliš široký, takže nezkresluje objekty v okrajích a rozích záběru, a zároveň příliš nezplošťuje perspektivu snímku. Fotografiím zůstává jistá prostorovost, zvláště, když ji podpoříte volbou nízké clony.

Obrazová kvalita

Na malé cloně jsem předchozí odstavec ukončil, tento jí začnu. V tomto ohledu se NIKKOR Z 26 mm f/2,8 chová úplně stejně, jako každý jiný objektiv pro Zetka. Kvůli kvalitní kresbě vůbec není nutné přiclonit (jak jsme byli zvyklí u DSLR /minimálně u optiky střední a nižší třídy/). Ostrost v rozích sice není na „plnou díru“ špičková, ale v cca 75–85 % záběru od středu ano. Z toho vyplývá, že při nasazení tohoto placatého skla na DX tělo, nebudete mít s ostrostí vůbec žádný problém. Přivření clony na F4 až F5,6 pak „dožene“ řezavou ostrost až do rohů (na fullframu). Teprve maximální clona F16 přináší opak – mírné změkčení obrazu vlivem difrakce. Ale ani tak to není nic zásadního.

Ostrost v otevřené krajině – pracovní clona F2,8
Ostrost v otevřené krajině – pracovní clona F2,8

Přenos kontrastu by měl být podle MTF křivek – v porovnání s objektivem NIKKOR Z 28 mm f/2,8 o něco horší, ale… pouhým okem to jednoduše nejste schopní rozlišit. Závěr je tedy takový, že ostrost a přenos kontrastu objektivu NIKKOR Z 26 mm f/2,8 jsou vynikající.

Toto sklo nemá žádné geometrické zkreslení. Pravda nebo lež? Pravda je, že díky automatické – a „nevypnutelné“ – korekci je obraz vždy rovný, jako když střelí. Samozřejmě pokud fotíte do RAWu a nepoužíváte nikoňácký konvertor NX Studio, nezanedbatelné geometrické zkreslení objevíte. Dobrý program jej však dokáže, ideálně s pomocí originálního profilu objektivu, napravit taktéž. To stejné se pak dá napsat o chromatické vadě. V JPEGu a v RAWech, konvertovaných v NX Studiu, se touto aberací nemusíte vůbec zabývat. Ostatní programy ji v malé míře na velmi kontrastních hranách najdou, ale měli by ji umět i opravit.

Například pro focení architektury je automatická korekce geometrického zkreslení skvělá | Pracovní clona F4
Například pro focení architektury je automatická korekce geometrického zkreslení skvělá | Pracovní clona F4

Hodnocení bokehu je silně subjektivní záležitostí. Za sebe napíšu jen, že jsem měl v ruce objektivy s mnohem lepším podáním rozostřených částí obrazu, ale zároveň i spoustu skel, oproti kterým je NIKKOR Z 26 mm f/2,8 špičkou. Zkrátka takový spíše slabší střed. Co si o bokehu tohoto objektivu myslíte vy?

Ukázka bokehu – pracovní clona F2,8
Ukázka bokehu – pracovní clona F2,8

Malá vstupní čočka objektivu dává tušit, že vinětace nebude tím parametrem, kterým by se tato „palačinka“ mohla chlubit. A je to tak, NIKKOR Z 26 mm f/2,8 vinětuje hodně, i když… zrovna třeba výše zmíněná osmadvacítka je na tom v podstatě stejně. Velká vinětace je bohužel slabou stránkou Zetkových objektivů. Naštěstí je to optická vada, kterou není žádný problém v podstatě bezezbytku odstranit – tedy pokud vám vadí. Protože na reálných snímcích často působí dobře – ztmavení rohů lépe přitáhne oko diváka k hlavnímu motivu fotografie. 

NIKKOR Z 26 mm f/2,8 – vinětace
NIKKOR Z 26 mm f/2,8 – vinětace

Nikon u tohoto objektivu blíže nespecifikuje typ antireflexních vrstev, nicméně chování v protisvětle je velmi slušné. Není to úplná špička, protože v přezáření nejvyšších světel do tmavších částí obrazu lze pozorovat malé snížení kontrastu, nicméně celkový kontrast snímku zůstává zachovaný. V závislosti na natočení vůči silnému světelnému zdroji se mohou objevit „prasátka“ – odlesky od čoček objektivu, ale to je vcelku standardní chování fotografické optiky.

Při vyšších clonách (zde F11) objektiv „hvězdičkuje“ (Nikon Z 50)
Při vyšších clonách (zde F11) objektiv „hvězdičkuje“ (Nikon Z 50)

Celkové hodnocení

Kdyby si snad výrobce stanovil úkol vyrobit jen „nejplacatější palačinku“ na mirrorless fotoaparáty, bylo by to trochu málo. Nicméně Nikon samozřejmě neudělal zásadní kompromisy ani v obrazové kvalitě. Nejdůležitější parametry, jako je ostrost a přenos kontrastu jsou skvělé, stejně je perfektně korigované geometrické zkreslení a chromatická vada. O bokehu si svůj názor učiňte sami, stejně jako o míře vinětace objektivu NIKKOR Z 26 mm f/2,8. Každopádně pro ty uživatele, kteří spolu s dobrými optickými vlastnostmi preferují zároveň také skladnost, jde o zajímavý objektiv v portfoliu Zetkových pevných skel.

NIKKOR Z 26 mm f/2,8

Podrobné technické údaje najdete zde
Doporučená prodejní cena (03/2023): 14 490 Kč

Demosnímky (JPEG) na FX těle Nikon Z 6II

fotografie jsou bez úprav


Demosnímky (JPEG) na DX těle Nikon Z 50

fotografie jsou bez úprav

Stáhněte si zdrojové RAWy:

Nikon Z 6II
NEF – 1. část (213 MB)
NEF – 2. část (223 MB)

Nikon Z 50
NEF (320 MB)

Sdílej

2 komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *