Stručný průvodce zkratkami autofokusových objektivů Nikkor

Moderní objektivy jsou složitá zařízení, ve kterých nejsou jen důmyslně obroušená sklíčka a mechanismy pro změnu jejich polohy. Je zde také spousta elektroniky, nějaké ty motorky, nebo třeba také elektromagnety. Kdyby měl výrobce nejdůležitější použité technologie vypsat v názvu objektivu, bylo by z toho klidně i několik vět. A to jaksi není ono. Naštěstí máme zkratky – víme-li však, co znamenají. Pojďme si proto nyní udělat malý přehled zkratek používaných na moderních autofokusových objektivech Nikkor. A najde se i nějaká ta manuální výjimka…

Jsou technologie takříkajíc univerzální, které se dají použít na každé současné zrcadlovce Nikonu – namátkou například VR – redukce vibrací, čili optická stabilizace. Ale jsou také jistá omezení, které DSLR Nikon ve vztahu k objektivům Nikkor rozdělují na dva tábory – začněme proto osvětou (pro znalé připomenutím) v této oblasti. Ano, řeč bude o autofokusu či spíše pohonu automatického zaostřování.

Převaha levných DSLR

Není zrovna málo fotografů, kteří spokojeně využívají amatérské zrcadlovky Nikon D3200, D5200, případně D5100, D5000, D3100, D3000, ale také ještě starší modely Nikon D60 či D40 a D40X. Co mají všechny jmenované stroje společné? Nemají zaostřovací motorek v těle…

Bajonet Nikkor
Pokud na bajonetu vaší zrcadlovky není tato komponenta, musíte používat objektivy s vestavěným AF motorem

A jsme u zkratek – a rovnou hezky logicky na začátku názvu objektivu – AF, AF-S a AF-I. První zkratka – pouhé AF – sice znamená, že objektiv je automaticky zaostřovaný, nemá ale vlastní ostřicí motor. A tudíž – pokud tedy nechcete ostřit jen ručně, což se samozřejmě nevylučuje – potřebujete tělo, vybavené motorkem s vývodem na bajonetu – viz foto výše. Pozor, nedělejte si iluze, že jde o nějakou pravěkou technologii – objektivy tohoto typu se stále prodávají a jsou mimochodem výborné. Většinou jsou to pevná skla, například AF 20 mm F2,8D, AF 35 mm F2D nebo AF 28 mm F2,8D. Zatímco první dva objektivy jsou zatím v produkci Nikonu „nenahraditelné“, poslední osmadvacítka, ale také další ohniska a zoomy výrobce postupně upgraduje na novější modely typu AF-S – tedy objektivy s vestavěným ostřicím motorkem.

A přesně tato skla si pořizujte pro výše zmíněné amatérské DSLR bez vestavěného zaostřovacího motorku. Byla-li zmínka o standardu AF-I, pak je třeba dodat, že jde o starší přežitou záležitost – sice jsou to také objektivy s vlastním motorem, týká se to ale jen pár světelných monofokálních teleobjektivů, např. AF-I Nikkor 300 mm F2,8, AF-I 400 mm F2,8 nebo AF-I Nikkor 600 mm F4.

Kruhový SWM motor
Kruhový SWM motor

S vestavěným motorkem pro pohon automatického ostření v objektivu souvisí ještě jedna zkratka – SWM – Silent Wawe Motor. Jde o ultrazvukový kruhový motor, který v současnosti využívají všechny AF-S objektivy. Tento motor dělá čest svému názvu, protože je skutečně bezhlučný, tichý (Silent), zkušení uživatelé ale ví, že existují minimálně dvě třídy SWM – když to zjednoduším, tak „to rychlé“ a „to pomalejší“ a používají se podle kategorie objektivů – pomalejší v levných sklech, rychlé v profesionálních objektivech.

A dělení na DX a zbytek světa…

Je tu ale ještě jedna zkratka, která rozděluje těla na další dvě skupiny – DX. Sice předpokládám, že každý z našich čtenářů ví, co to znamená, ale pro jistotu – jde o označení objektivů, určených pro DX těla, tedy zrcadlovky se snímačem standardu APS-C o velikosti (cca) 24 × 16 mm.

Tak, jako je DX snímač menší než plný formát FX, čili velikost 35mm filmu (kinofilm) – 36 × 24 mm, mají i DX objektivy menší obrazový kruh, který vykreslí. Tím pádem – použijete-li je na FX DSLR – mohou být rohy a obecně okraje záběru černé, jakoby objektiv extrémně vinětoval. Naštěstí u FX zrcadlovek lze zapnout režim crop, kdy snímač využívá jen středové části, odpovídající rozměrům DX čipu, takže lze DX optiku používat bez nežádoucích efektů i na fullframových zrcadlovkách Nikonu.

DX Nikkor na těle FX zrcadlovky
Tak to dopadne, když použijete DX objektiv na FX těle a nepřepnete v menu režim na DX

Jen doplňující poznámka – není-li na objektivu zkratka DX, jde o plnoformátový objektiv, tedy sklo pro fullframové, FX zrcadlovky – které ale lze s úspěchem použít také na DX těla. Musíte ale počítat s crop faktorem 1,5×, takže například z padesátky budete mít ohnisko virtuálních 75 mm. To ale zajisté také všichni naši čtenáři vědí, stejně jako jsou informováni o tom, že v případě použití plnoformátových skel na DX tělech se „ořezávají“ nejproblémovější okrajové části obrazu, a kvalita tedy obvykle stoupá.

Od Déčka k rybímu oku

Další zkratky už budeme probírat stručněji. Navíc se může stát, že objektiv popsaný některou zkratkou ani v současné nabídce nenajdete. Protože optika se však nekupuje jako čerstvé rohlíky k snídani, naopak se často třeba i dědí po generace, přinášíme seznam všech možných zkratek (bez nároku na úplnost).

D – Písmeno D najdete za označením světelnosti – už jsme to tady měli, například AF 35 mm F2D. „D“ znamená distance-vzdálenost a je to technologie, která do těla fotoaparátu přenáší informace o vzdálenosti ostření, jež slouží ke zvýšení přesnosti systémů měření expozice a blesků fotoaparátu. To se týká nových (resp. „nových od roku 1996“, kdy byla „Déčková“ skla uvedena na trh) fotoaparátů se systémem měření expozice 3D Matrix.

G – Objektivy bez clonového kroužku… Zatímco „Déčka“ ještě měla a mají clonové kroužky – byť s oranžově vyznačenou polohou nebo aretací automatiky – na objektivech typu G již žádný clonový kroužek nenajdete. Clona se přenáší elektronicky z těla, což mimo jiné znamená, že u starších manuálních těl (např. Nikon FM2) takovéto objektivy nelze použít.

VR – Vibration Reduction čili Redukce vibrací. Co k tomu dodat? Jde o optickou stabilizaci pohybem optických členů v objektivu (na rozdíl od stabilizace pohybem snímače), která v současné době dosahuje výkonu 4–5 EV.

ED, Super ED – Čočky z nízkodisperzního skla s malým indexem lomu a rozptylem světla. Eliminují sekundární spektrum a korigují chromatickou aberaci. Super ED členy mají optické vlastnosti podobné fluoritu. Nejsou ale tak křehké jako krystalická struktura fluoritu a vykazují menší změny optické výkonnosti při vystavení rychlým změnám teploty (tzv. tepelný šok) než fluorit. Objektivy využívající sklo Super ED mají vynikající optické vlastnosti i při nepříznivých podmínkách pro fotografování. Výsledné snímky mají nedostižnou ostrost a kontrast v celém spektru zaclonění, včetně snímků s odcloněným objektivem.

IF – Internal Focus – Vnitřní ostření. Technologie aktuální v osmdesátých letech minulého století, která zjednodušila zaostřování zejména u teleobjektivů. Dnes mají vnitřní ostření téměř všechny nově vyráběné moderní objektivy a výrobce už to ani nezdůrazňuje.

DC – Objektivy s řízenou neostrostí obrazu (Defocus-image Control). Pomocí speciálního systému ostření se dosahuje ještě vyšší neostrosti pozadí než je běžné – použití zejména pro portréty je tedy nasnadě.

PC – Slíbená manuální výjimka – objektivy typu tilt&shift – viz náš článek.

FL – Fluoritové čočky (viz ED, Super ED)

N – (Nano Crystal Coat) – Nejnovější technologie antireflexních vrstev optiky, která používá velmi jemné nanočástice k odstranění odlesků uvnitř objektivu v celém spektru viditelného světla (380–780 nm).

E – Elektromagnetické ovládání clony. Na rozdíl od obvyklého mechanického ovládání clony umožňuje vysoce přesné a plynulé nastavení clonového otvoru.

Na závěr ještě dvě „zkratky/nezkratky“:
Micro Nikkor – Nikoliv „mikro“, ale „makroobjektivy“ Nikkor. Proč jsou nazvány Micro, to vážně netuším…

Fisheye – Objektivy typu rybí oko, tedy optika s úhlem záběru 180 stupňů a sférickou projekcí obrazu. Nikon má dva – jeden typu FX – AF Fisheye-Nikkor 16 mm F2,8D, a „ÁPéeSkový“ AF DX Fisheye-Nikkor 10,5 mm F2,8G ED.


Sdílej

4 komentáře

  1. Proč MicroNikkor? Třeba proto, že se s nimi fotí ,mikrosvět“. Na focení makrosvěta slouží běžné objektivy.

  2. Pár drobných poznámek:

    D – objektivy s elektronikou předávající do těla fotoaparátu přibližný údaj o vzdálenosti byly uváděny na trh od r. 1994 a ne 1996 jak je uvedeno. U některých typů je uváděn i rok 1992 (Nikkor 28-70/3,5-4,5 AF-D) nebo 1993 (Nikkor 105/2 DC AF-D)

    IF – první objektivy s vnitřním ostřením se objevily poněkud dříve než v „osmdesátých letech“. Příkladmo Nikkory 400/3,5 IF-ED a 600/5,6 IF-ED jsou z roku 1976, Nikkory 300/2,8 IF-ED, 200/2 IF-ED a 600/4 IF-ED jsou z roku 1977, Nikkory 300/4,5 IF-ED, 400/5,6 IF-ED a 800/8 IF-ED z roku 1978, Nikkor 1200/11 IF-ED z roku 1979.
    – stejně tak je mírně diskutabilní věta „Dnes mají vnitřní ostření téměř všechny objektivy …“, protože poměrně dost jich ostří zcela konvenčně – namátkou: Nikkory 20/2,8 – 24/2,8 – 28/2,8 – 35/2 – 50/1,4 – 50/1,8 … a řada dalších :)

    DC – „ještě vyšší neostrosti pozadí než je běžné“ – jenže ono se to dá použít jak na pozadí, tak na popředí ;)

    E – „Na rozdíl od obvyklého mechanického ovládání clony umožňuje vysoce přesné a plynulé nastavení clonového otvoru.“ – ono nejde ani tak o přesnost nebo plynulost, jako spíše o to, že je to ovládáno elektromagneticky v samotném objektivu a to z toho prostého důvodu, že to mechanicky (páčkou z těla) nejde. A to buď protože je to příliš daleko (800/5,6) nebo tomu brání T/S mechanismus (PC-E objektivy 24/3,5 – 45/2,8 – 85/2,8)

    Micro Nikkor – označení „Micro“ odráží skutečnost, že podle dávného pojetí je makrofotografie v měřítku 20:1 – 1:1. Z tohoto (dnes již převážně zapomenutého) pohledu se současné „makroobjektivy“ dostávají pouze na hranici makra a jediným skutečným makroobjektivem pro DSLR je Canon 65 MP-E. Ony totiž existují i objektivy označené Macro Nikkor – např. speciální sada objektivů pro systém Multiphot. Z tohoto pohledu je značení „Micro Nikkor“ korektnější než „makro“ u ostatních výrobců.

    A snad ještě drobnička na závěr: věta „Eliminují sekundární spektrum a korigují chromatickou aberaci.“ je poněkud nesmyslná – v první řadě jde o barevnou vadu v sekundárním spektru a za druhé ED ani Super ED sklo barevné vady neeliminují (to je příliš optimistické vyjádření), ale pouze snižují. Kdyby se podařilo barevné vady v sekundárním spektru eliminovat, tak by šlo o objektivy apochromatické, jenže to žádný mě známý Nikkor s F bajonetem není ani náhodou.

  3. Díky za poznámky a upřesnění Fabiusi. K tomu jen dvě věty: Časové údaje jsem čerpal z oficiálních zdrojů Nikonu – v hlavě je nemám, to se přiznám – a pokud to má Nikon špatně, nemohu za to. A k větě „Dnes mají vnitřní ostření téměř všechny objektivy …“ – omlouvám se, špatně jsem to formuloval, mělo to vyznít ve smyslu „nově vyráběné moderní objektivy“. V článku jsem to opravil.

  4. úha Fabius slušný odborník, ako je to s odcloneným G objektívom mimo tela fotoaparátu, ponevac ked sa to dá dole je clona na maxime teda F22 a podobne. U Canonu vraj funguje niečo ako náhlad hlbky ostrosti a pri namacknuti a odobrati skla, ostava odclonený….????

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *