Skočte si do lesa. Pro Nikon

Naše země, odložená uprostřed Evropy, nemá ani moře ani velehory. Asi největším přírodním bohatstvím jsou v Česku lesy. Jako všechno, i ty mají své nepřátele, počínaje přírodními predátory typu kůrovce až po novodobé nájezdníky s motorovými pilami, kteří by nejraději s vidinou tučného zisku zanechali na většině území jen holé stráně s pařezy. Lesy je tedy třeba chránit a také vědět, jak se o ně starat. Podobnou činnost u nás provádí nevládní nezisková organizace FSC ČR, která je zároveň českým zástupcem mezinárodní organizace FSC – Forest Stewardship Council.

Není les jako les

Občanské sdružení FSC právě nyní ve spolupráci s Nikonem a dalšími partnery vyhlašuje fotosoutěž s názvem Není les jako les, která si klade za cíl především originálním způsobem zachytit motivy související s lesem a dřevem, respektive vztahem člověka k lesu a dřevu.

Fotosoutěž Není les jako les

Soutěž trvá do srpna tohoto roku a svoje snímky můžete zaslat do jedné ze tří kategorií:
• les a příroda
• výrobky ze dřeva
• lidé a dřevo

Vítěz každé kategorie získá digitální zrcadlovku Nikon D3200. Na druhém a třetím místě každé kategorie čeká na vybrané fotografy kompaktní fotoaparát Nikon S3500, respektive Nikon S5200.

Nikon D3200
Vyhrajte Nikon D3200

Uděleny budou také další ceny, tyto informace, spolu s přesnými pravidly fotosoutěže si nastudujte na webu Vyfotdrevo.cz.

Přejeme vám spoustu skvělých záběrů a úspěch v soutěži. O výsledcích vás samozřejmě budeme na Nikonblogu informovat.


Sdílej

20 komentáře

  1. Z pravidel:
    „Veškeré nahrané fotografie se po skončení soutěže stávají majetkem organizátora, který si vyhrazuje právo nakládat s nimi podle vlastního uvážení a použít je ke svým marketingovým účelům bez dalšího souhlasu účastníka. Zasláním fotografie poskytuje účastník soutěže organizátorovi právo využívat fotografii všemi zákonem dovolenými způsoby užití i pro účely organizátora, a to po dobu trvání autorských práv k dané fotografii.“

    Ale fotograf má sakra taky nějaká práva …….minimálně se soutěže s takovými pravidly nezúčastnit

  2. Už je nejvyšší čas, aby proti těmto „pravidlům“, resp. organizátorům, zasáhl některý autorský svaz. Divím se, že Nikon, jako světová a renomovaná firma, se podílí na soutěži s těmito podívnými pravidly. Považoval bych za seriózní, že taková firma jako Nikon, prostě podíl na takto koncipované soutěži odmítne a ne že bude dávat ceny. Možná by to byl krok k tomu, aby se organizátoři těchto soutěží začali pomalu učit respektovat etiku a autorský zákon. Fotograf je jinak odsuzován k naprosto bezprávnému postavení, zatímco organizátoři dostanou hromadu fotek,n za něž by jinak museli zaplatiti agenturám nemalé peníze. Jinými slovy řečeno – klasika v českých poměrech…

  3. Ano, takové podmínky jsou dosti nestandardní. Možná by se něco takového dalo akceptovat u fotografií výherců, ale rozhodně ne u veškerých fotografií. Tímto způsobem by nemuselo být ani tak drahé si založit fotobanku, ze které by autor za fotku nedostal vůbec nic.

  4. Někde jsem četl, že takové podmínky nemohou být nadřazeny zákonům ČR, tedy v podmínkách může být cokoliv, ale autorská práva k fotografii bude dál držet autor…

  5. Opravdu se pozastavuji, jako předchozí diskutující nad pravidly, kde si někdo uzurpuje autorova práva. Je to jen podvod jak se dostat zdarma, nebo levně k databázi kvalitních reklamních a ilustračních fotografií…

  6. Píšete…“klasika v českých poměrech.“ Dle mých zkušeností se jedná o naprosto standardní podmínky, které používají organizátoři fotografických soutěží po celém světě (viz např. Nikon-photo contest nebo nedávná soutěž černobílé fotografie časopisu FOTO). Stačí se jen začíst do jejich soutěžních podmínek. Povšimněte si také, že nikterak neodebírají autorství fotografie, pouze si osvojují použití fotografie a vlastnictví k souboru, který zašle účastník soutěže dobrovolně. Bylo by poněkud komické, pokud by po vyhlášení soutěže nemohli vítěznou fotografii s uvedením autora vystavit na webu, otisknout v časopisu atp. Jinak toho také ani nemohou dosáhnout. Jistě soutěží získají organizátoři spoustu kvalitních fotografií. Nicméně také za to nabízejí věcné ceny, je to prostě něco za něco. V prvním komentáři je také citováno: „Zasláním fotografie poskytuje účastník soutěže organizátorovi právo využívat fotografii všemi zákonem dovolenými způsoby užití i pro účely organizátora…“ Všimli jste si, že je tam psáno „zákonem dovolenými způsoby“? Tak jaké pak, prosím, porušování autorských práv?

    Na závěr: Nelíbí-li se vám podmínky, nepřihlašujte se.

    Tak… a teď do mě…

  7. ad Cudla: pokud by se to týkalo vítězných, tedy oceněných (tedy jakoby „odměněných) fotografií, tak by to bylo jakž takž přijatelné, ale podmínky se týkají VŠECH zaslaných fotografií. A jestli takové podmínky poživají i jiné firmy, včetně Vámi zmíněné Nikon-photo contest, tak to není prostě omluvou. Jestliže někdo někdo někoho zabije, není tím řečeno, že mohu také někoho zabít já (úmyslně přeháním). A jsem přesvědčen, že firmy jako je Nikon, Canon, Pentax, Sony atd. (prostě velké firmy, které „nemají zapotřebí“ získávat tímto nekalým způsobem fotobanky) by měly být na čele úsilí po zavedení „normálnějšího“ prostředí fotosoutěží. Jde jen o etiku, kterou bohužel mnozí manažeři postrádají – a to není jenom o světě fotosoutěží.
    Nekamenoval jsem vás, říkám svůj názor, a pokud budete nestranně uvažovat, nemůžete nemravný způsob výše uvedených soutěží obhajovat..
    Dobré světlo.
    Honza

  8. ad Honza: Předem – díky za konstruktivní komentář, je vidno, že o tom přemýšlíte. Myslím, že uvažuji nestranně, nejsem nijak spjat s organizátory soutěží, pouze se jich čas od času účastním. Nicméně stále nemůžu přijít na to, co je na tom nemravného? Píšete, že by se to mělo týkat jen vítězných fotografií. Nezřídka se však setkávám s tím, že fotografie s uvedením autora otisknou v časopisu nebo vystaví na webových stránkách i když nevyhrály žádnou cenu. Osobně, pokud není má fotografie oceněna, uvítám i toto malé zviditělnění. Je to příjemný způsob, jak ukázat světu váš pohled skrze hledáček i bez výhry. Společnosti pořádající soutěže by to, ale za Vámi nastavených podmínek nemohly nikdy udělat. Srovnáváte tyto podmínky s trestným činem…ale co je na nich trestného? Resp. protizákonného? Ochrana autorských práv je dodržena po celou dobu (ostatně to sami v podmínkách soutěže organizátoři píšou).

    Na závěr… všichni by chtěli něco zadarmo. Je stále slyšet: Ať někdo udělá soutěž, samozřejmě bez účastnického poplatku. Ať za to rozdá hmotné a drahé ceny… nejlépe všem, protože jinak porota rozhodovala zaujatě. A fotografie samozřejmě všechny ať vrátí a nikdy na nic nepoužijí. Dovolte mi otázku: K čemu by pak ty soutěže byly? A proč by měl někdo zájem takovou soutěž dělat?

    Stejně, jak psal Honza, pouze prezentuju svůj názor… a budu rád, když se kolem toho rozvíří diskuze, čím víc názorů, tím lépe.

    Dobré světlo všem!
    Cudla

  9. ad Cudla: Zdravím. Nejsem si jist, zda jakkoli široká diskuse by měla smysl, pokud by se jí neúčastnili odpovědní manažéři firem, které soutěže s těmito nemravnými (ano – nemravnými) podmínkami organizuji a manažéři firem, které k těmto soutěžím s nemravnými podmínkami dávají ceny. Ano ceny jsou někdy dost drahé, ale je to zlomek, opakuji zlomek ceny, kterou by musela pořádající firma zaplatit fotografům nebo agenturam za takové množství snímků, které se stávají jejím majetkem a tudíž ji může libovolně užívat. Pokud jste spokojen s otištěním Vašeho snímku s uvedením Vašeho jména, pak můžete libovolně obesílat četnářské soutěže ve fotografických časopisech a pokud jsou Vaše fotky kvalitní, jistě tam bude často Vaše fotka i se jménem otištěna. to je ovšem něco jiného, než když firma – jako třeba Lesy ČR – s miliardovými obraty získá zcela zadarmo, či za pár korun za vypsání soutěže obrovské množství snímků. Nevím, jak by se Vám líbilo, kdyby Vaše – neoceněná – fotografie se najednou začala objevovat na bilbordech, firemních materiálech – ročních zprávách atd. a Vy, jako autor byste musel nečinně přihlížet a nedfostal byste za to ani ň. Přece máte techniku v nějaké hodnotě a pokud jsou Vaše snímky kvalitní, tak máte svůj um, který nemá ten druhý, a firma, která pořádá tuto nemravně organizovanou soutěž Vám nemusí poslat ani pohlednici… vždyť jste s tím souhlasil. A co se týče vracení fotografií – proč píšete,… ať někdo udělá soutěž s drahýmui cenami, bez účastnického poplatku a vrácením fotek? Vždyť je zcela standardní že nějaký ten účastnický poplatek se vybírá a nebo alespoň, že – pokud chcete papírové fotky vráti, tak si zaplatíte poštovné – to je normální. A drahé ceny? Proboha – vždyť pro toho, kdo tyto ceny poskytuje, je to reklama doslova za hubičku. Máte představu, kolik stojí celostránková reklama v barevném časopise? Asi ne. Tedy, vězte, že cena foťáku, třeba Nikon D 600, je proti tomu legrace… Jen proto firmy dávají zdánlivě drahé ceny, protože je to vyjde řádově levněji. A nemravné soutěže jim k tomu dávají prostor. Nicméně opakuji svoji původní myšlenku – jsou firmy, a mám na mysli zejména Nikon (a Canon, Pentax a několik dalších) které toto nemají z finančního hlediska vůbec zapotřebí a měly by být na čele v úsilí za posílení mravnosti… Poslední větu: podobné soutěže jsou obrazem naší společnosti – ukrást (tedy odklonit, či mít špatný podnikatelský záměr) miliardu je většinou beztrestné, ukradněte si v nějakém obchodě objektiv v ceně 5.100.- Kč a půjdete do kriminálu. A přivlastnění si všech fotek z podobné soutěže bez nároku na odměnu pro autora není nic jiného než „krádež“ v řádu desítek, možná stovek tisíc korun. Ovšem nepostižitelná, protože autor souhlasil, aby mnu fotky byly takto ukradeny.
    To je všechno. Dobré světlo a hodně zdařilých snímků.
    Honza
    Honza

  10. Už několikrát jsem při čtení pravidel soutěže přemýšlel, jestli jsem sám, komu přijdou nemorální podmínky umožňující neomezené využití fotek zaslaných do soutěže. Vidím, že ne. Chápu využití v rámci propagace soutěže, ale neomezené bezplatné užití??? To je podle mě vyc…..st pořadatele. Přesto je z účasti vidět, že se najde dost těch, kterým to nevadí a nebo podmínky nečtou :-)

  11. ad Cudla: Asi by nikdo z nás fotografů neměl problém pokud by jeho – i nevyhrávající – fotografie měla být zdarma použita výhradně k propagaci vlastní soutěže. Ovšem formulace: „…právo využívat fotografii všemi zákonem dovolenými způsoby užití i pro účely organizátora, a to po dobu trvání autorských práv k dané fotografii.“ znamená že danou fotografii bude možné využívat VŠEMI způsoby a fakticky po NEOMEZENOU dobu. Což potenciálně otvírá vrátka i pro různá komerční užití, kalendářem počínaje a billboardy konče.
    Jen pro představu co z toho pořadatel může mít: Jediná fotka použitá před šesti lety v časově omezené (cca 1 měsíc) zimní kampani pro LČR (kalendář, PF, inzerce v tisku, billboardy…) mi tehdy zaplatila značkový makroobjektiv. A to přitom šlo o snímek z roku 2003 pořízený 5 mpix Oly 5050.
    Teď si představte kolik podobně využitelných snímků dík „šikovným“ pravidlům organizátor zdarma získá.
    Ještě vám to vůči fotografům přijde košér?

  12. PS: To že si nechám zaplatit fotku použitou v komerční sféře a pro komerční účely tady způsobem kdy někomu dalšímu přímo nebo nepřímo generuje zisk neberu jako nenažranost.
    Pokud jde o nekomerční užití v ekologii, ochraně přírody či výchově, tam poskytuji fotky zdarma či za symbolický peníz a nedělá mi to problém.

  13. ad: Vltavín: Jen tak pro zamyšlení… proč společnosti vůbec pořádají soutěže? Je to pro propagaci vlastni soutěže, nebo pro svou propagaci jako propagaci společnosti? Je třeba si uvědomit, že tyto soutěže jsou jedním z marketingových tahů, jedním ze způsobů, jak na sebe společnost upozorňuje a snaží se získat více zákazníků. Je tedy samozřejmé, že fotografie budou použity pro komerční účely…proč by potom jinak společnosti takové soutěže pořádaly? Nedávno jsem četl článek ve stylu: Tahle fotka jednomu z našich zákazníků před XY lety vyhrála ocenění ve World Press Photo a od té doby je po jeho fotografiích sháňka. Já pouze poukazuji na skutečnost, že ty soutěžní podmínky nezbavují autora práva na to, aby tu fotku používal sám a sám se s ní kdekoliv propagoval. A když se má fotografie objeví v kalendáři nebo na billboardu? Tak to jsem snad dobrej a můžu se tím začít ohánět, pokud mi jde o získání foto zakázek.

  14. ad: Cudla
    Codlo, bylo tu několik velmi fundovaných vyjádření – Vy jste, zdá se, absolutně nic nepochopil, oč tu vlastně běží. Jen a jen o reklamu a snahu získat za „pusu“ spostu fotek, za něž by se normálně muselo tvrdě zaplatit. Neberu vám Váš názor – chcete se nechat okrádat, budiž, je to absolutně Váš problém. Že tím Vy a Vám podbní napomáhají nemravným poměrům, je už otázka Vašeho svědomí.
    Omlouvám se za ostřejší výrazy.

  15. ad: honza
    Obávám se, že jste spíše nepochopil Vy mě. Ve všech svých komentářích píšu, že jde o reklamu a ano, že tím pořadatel spoustu fotek získá mimo pár výherních cen zadarmo…s tím naprosto souhlasím a nikde jsem to nerozporoval. Pouze jsem podotýkal, že se ve své podstatě jedná o obchod. Na jedné straně je účastník soutěže, který nabízí svou fotografii k ocenění s tím, že ji poskytuje pořadateli. Na straně druhé je pořadatel soutěže, který ocení výherce hodnotnými (a ne zrovna levnými) cenami a dá soutěžícím možnost se soutěží zviditelnit. Existuje spousta případů dobrých a profesionálních fotografů, kteří svou úspěšnou kariéru nastartovali díky ocenění jejich fotografie ve fotosoutěži, v níž si pořadatel fotografie samozřejmě nechal a použil pro propagaci. V každém případě je to prostě něco za něco. Něco dáte a něco dostanete. Já Vám absolutně nechci žádným způsobem vnucovat svoje názory. Považujete-li tyto podmínky za nemravné, nepřihlašujte se do soutěže. Jen mi zde ještě nikdo nedokázal fundovaně odpovědět na otázku: Co je na tom nemravného?

    Ještě k té spoustě fotek, co má podle Vás pořadatel získat, bych rád dodal, že drtivá většina fotografií, které jsou zaslány do fotosoutěží, je takové kvality a to ruku na srdce, že je naprosto nepoužitelná pro jakékoliv reklamní účely.

    Na závěr, něvěřím, že napomáhám jakýmkoliv nemravným poměrům a své svědomí mám čisté. Zajímavou otázkou by bylo, jestli jste Vy už někdy do nějaké fotosoutěže přihlásil…

  16. Ad Cudla: Možná vícekrát, než Vy, ale nikdy u takových, kde byly tyto nemravné podmínky. Další diskuse je ztráta času a škoda prostoru na tomto webu. Jsem docela přesvědčen, že časem přijdete sám na to, že je hloupé dávat zdarma (nebo za pocit zadostiučinění, že jste někde viděl svoje jméno u otištěné fotky) svůj um firmám, které si na Váš úkor jen vylepšují rozpočet.

  17. Cudla: Nemá sice cenu se vzájemně přesvědčovat, ale mám pocit, že si vůbec nerozumíme nebo nechápeš výraz „nakládat podle vlastního uvážení“. Vybral jsem si dvě citace z příspěvků, abych popsal co mi vadí

    „…. proč společnosti vůbec pořádají soutěže? Je to pro propagaci vlastni soutěže, nebo pro svou propagaci jako propagaci společnosti?“

    „…. v níž si pořadatel fotografie samozřejmě nechal a použil pro propagaci.“

    Kdyby využití fotek mohlo být opravdu v rozsahu z těchto dvou citací, tak nemám problém. Jenže pořadatel svými podmínkami získává právo fotografie libovolně prodávat a to považuji opravdu za nemravné.

    Jen malý příklad, i když trochu přehnaný. Vypíšu soutěž kdo mi vyprojektuje nejlepší barák podle zadaných podmínek, a kdo se přihlásí, tak jeho projekt budu moct libovolně využít. (tedy i dál prodávat).

  18. ad Petr: Bohužel díky zkušenostem s kolegy stavaři Vám musím říct, že tak se to skutečně děje. Vždy ale uvedou jméno autora, protože autorství k tomu projektu (potažmo fotografii) stále trvá a oni mají ze zákona povinnost tuto informaci uvést.

    Asi poslední otázka, protože asi neberete nikdo v úvahu zákonnou ochranu autorských práv: Která společnost by ty fotografie ze soutěže prodávala? Ty použijou pro mnohem lepší účely – propagace v tisku, na internetu, sociálních sítích… potřebují se spíš co nejvíc zviditelnit, než prodat fotku. Rozhodně Nikon nemá potřebu prodávat fotky někoho jiného. Trochu se zamyslete… už vůbec ji totiž nemohou vydávat za svoji…

  19. Argument, že někdo nemá potřebu je pro mě mimo, pokud to podmínky soutěže umožňují. To je stejné, jako když si budu říkat, že by mě přeci někdo nepodvedl a proto to nebudu smluvně ošetřovat. Z mého pohledu takové chování není fér, i když v tom třeba není záměr a je chybou, že to obecně lidem nevadí a mávnou nad tím rukou.

  20. Jako příležitostný (a příležitostně úspěšný) obesílatel fotosoutěží bych to tak strašidelně jako někteří diskutéři neviděl (Asi mají pravdu, celkem s nimi souhlasím, ale přesto si z toho nic nedělám). Primární pro mne je, že poskytuji fotografie, ale zachovávám si autorská práva. Fotografie neposkytuji výlučně, takže i nadále s nimi mohu nakládat, jak chci. Vyhlašovatel soutěže patrně získá nějaký obrazový materiál, ale jsem přesvědčen, že pro svůj katalog nebo web těžko něco ze soutěže využije a spíše si nechá vytvořit mnohem cílenější soubor fotografií k danému účelu. Určitá míra hlídání si svých fotografií je jistě na místě, ale nevím, jestli se my fotografové trochu nepřeceňujeme a nebereme svou tvorbu příliš vážně. Kvalitních fotografií jsou všude, kam se podíváme, terabajty, proč by nám někdo chtěl krást zrovna ty naše… a i kdyby…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *