Historie se opakuje – stejně jako loni Nikon oznámil nejprve model D600 a po něm DX zrcadlovku Nikon D5200, letos jsme měli minulý týden D610 a dnes je tu… Nikon D5300! Aby mu nebylo při uvedení samotnému smutno, spolu s ním přichází na svět ještě nový FX objektiv s netradičním ohniskem – AF-S Nikkor 58 mm F1,4G.
Nikon D5300 – mnoho zajímavých změn a novinek
Jestli čekáte, že D5300 bude „setinkovým upgradem“ loňského modelu, sedněte si a dobře se držte – tohle je totiž skoro zcela přepracovaná zrcadlovka. Začněme u snímače. Ano, má stejné rozlišení 24 Mpx jako D5200. Ale nemá low-pass filtr, čili čistě teoreticky jde o snímač stejný jako u modelu D7100. Měl by tedy vykazovat větší hranovou ostrost, což – logicky – prověří vaše objektivy.
To ale není všechno – data zpracovává zbrusu nový obrazový procesor EXPEED 4. O jeho vlastnostech toho zatím moc nevíme, budeme vás ale později informovat. Je však zřejmé, že se podílí na vyšším „výpočetním“ výkonu nejen u fotografií – například maximální „normální“ citlivost byla zvýšena z ISO 6 400 na ISO 12 800 – ale novinka se také projevuje u videa. Považte: U Full HD videa (1 920 × 1 080 px) lze nyní využívat snímkovou frekvenci 50/60p! Na tohle se osobně velmi těším… Samozřejmostí je pak vestavěný stereofonní mikrofon a podpora připojení externího mikrofonu. Fanoušky videa by mohl potěšit také výstup videa přes port HDMI.
KO-NEK-TI-VI-TA
Co tu máme dále tak převratného? Wi-Fi a GPS… Ne, nikoliv pomocí externích adaptérů, ale jako vestavěné moduly. „Wifina“ vám tedy umožní de facto to stejné co externí dongle WU-1, tedy sdílet data se zařízeními, vybavenými operačním systémem Android nebo iOS, a stejně tak fotoaparát bezdrátově těmito – typicky smartphony nebo tablety – ovládat.
GPS přijímač zaznamenává zeměpisnou polohu a nadmořskou výšku, a všechna tahle data zapisuje do hlavičky EXIF obrazových souborů. Pomocí této funkce si pak můžete v počítači nechat zobrazit místo pořízení vašich fotografií na mapě. Mám-li hovořit za sebe, tak Wi-Fi mě až tak nebere, GPS je však velmi přínosná funkce, a nemusí být užitečná zrovna jen pro fotografy-cestovatele. Já občas tak trochu zabloudím i v tom „našem lese“, a rád bych se dozvěděl, kde jsem to vlastně byl. A to GPS ve foťáku umí zařídit…
Ještě větší než loni
Byla-li již vyjmenovaná celková funkčnost, přesněji hlavní novinky, je třeba se obrátit k celkovému hardwaru. Foťák byl mírně zmenšen (125 × 98 × 76 mm vs 129 × 98 × 78 mm D5200) a také byla asi o 25 gramů snížena hmotnost. Ne, že bych to kvitoval s povděkem – u zrcadlovek jsou jisté míry, které není praktické příliš zmenšovat – trpí tím samozřejmě ergonomie. Nikon D5300 jsem však ještě v ruce neměl, takže to jen suše konstatuji – třeba bude ergonomie dobrá či výborná.
Naopak nadšení je třeba sdílet z většího, nyní 3,2palcového displeje (úhlopříčka 81 mm) s rozlišením 1 037 000 obrazových bodů, který je stejně jako u předchůdce D5200 umístěn na výklopném a otočném kloubu.
Velmi pozitivní je také zvětšení obrazu v hledáčku. Parametr zvětšení hledáčku stoupnul z hodnoty 0,78× na 0,82×. Jen podotýkám, že u DX zrcadlovek je třeba toto číslo podělit crop faktorem, abyste dostali srovnatelnou hodnotu s FX zrcadlovkami. Nyní tedy Nikon D5300 má zvětšení hledáčku 0,55× (ekvivalent FX).
Autofokusový modul zůstal nezměněn, stále je zde 39bodový Multi-CAM 4800DX s devíti středními křížovými body. V této třídě ale jde o vyslovený nadstandard, takže těžko někdo může očekávat vylepšení. Zároveň však nečekejte vestavěný AF motor v těle, je třeba tedy vlastnit objektivy typu AF-S – chcete-li tedy využívat služeb automatického ostření.
S novým zoomem AF-S DX Nikkor 18–140 mm F3,5–5,6G ED VR slibuje výrobce jednak až o 30 % rychlejší autofokus obecně, ale také tiché kontinuální zaostřování v režimu natáčení videa – to by mohlo být velmi zajímavé, určitě vyzkoušíme v praxi.
Podrobná technická data Nikonu D5300
Doporučená prodejní cena Nikonu D5300
pouze tělo Nikon D5300: 18 990 Kč
set s obj. AF-S DX Nikkor 18–55 mm F3,5–5,6G VR: 21 990 Kč
set s obj. AF-S DX Nikkor 18–105 mm F3,5–5,6G VR: 26 990 Kč
Noct-Nikkor jedenadvacátého století
Znám dva objektivy s ohniskem 58 mm – bolševický Helios 58 mm F2, jehož dokumentaci si údajně ruští „osvoboditelé“ po druhé světové válce odnesli jako výslužku z továren východoněmecké Jeny (a nejen tohle…), a Noct-Nikkor 58 mm F1,2 – objektiv z přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století. Samozřejmě, že právě druhý zmiňovaný byl vzorem pro novodobé sklo se stejným ohniskem, v rámci „nutné modernizace“ pochopitelně vybavený autofokusem a dalšími soudobými prvky, jako jsou třeba antireflexní Nano vrstvy.
Letošní „osmapadesátka“ je vcelku pochopitelně klasický monofokální „bumbrlíček“ s průměrem filtrového závitu 72 mm. Chtěli jste ale světelné sklo, nebo ne? Malým otvorem dostatek světla na snímač neprojde…
Opláštění je plastové, čímž bylo dosaženo příjemné hmotnosti 385 gramů. Nemusíte ale mít obavy – skla je v konstrukci použito dost – objektiv při zaostřování citelně „kope“. Při zaostřování posouvaná nezanedbatelná hmota prostě cítit je. Ostatně dráhy motorků a uchycení čoček jsou samozřejmě kovové, to by u takto přesného objektivu ani jinak nešlo. Když už jsme u toho: Optika se skládá z devíti členů v šesti skupinách, dvě čočky jsou asférické.
Nikon se u nové „osmapadesátky“ chlubí hlavně velmi příjemným bokehem a maximálně korigovanými optickými vadami, typicky chromatickou aberací a odolností vůči protisvětlu, jak přímému, tak i škodlivějšímu parazitnímu „beklajtu“. To jsou vlastnosti, které dělají ta nejlepší skla špičkovými – nejjemnější a nejméně kontrastní detaily v obrazu budou zachované i v nepříznivých světelných podmínkách, v protisvětle, na „plnou díru“…
Seznamte se…
Měl jsem to štěstí, že jsem si mohl AF-S Nikkor 58 mm F1,4G před jeho uvedením na trh doslova na chvíli osahat. Z pohledu konstrukčního jde o klasické současné pevné sklo – sice opatřené plastovou, ale pevnou vnější skořápkou, gumové těsnění kolem kovového bajonetu je samozřejmostí.
Udělal jsem skutečně jen pár snímků a dalších pár v improvizovaném studiu. Nebudu tedy vynášet na světlo boží žádné závěry, vy – máte-li o toto sklo enormní zájem – mrkněte na pár demosnímků. Jsou níže ke stažení i v plném rozlišení, byť jsem neměl k dispozici nic „většího“ nežli Nikon D3.
Můj první dojem říká, že půjde o špičkové sklo, které sice na FX formátu má tak trochu nezvyklé ohnisko – aby se z něho na DX stal plnohodnotný „portréťák“ (viz poslední snímek v galerii pořízený Nikonem D7000) – jež ale zároveň dodává fotografovi jakousi „jistotu technicky dokonalého záběru“. S tím se dobře pracuje, přestože pořizovací cena takovéhoto nástroje samozřejmě lidová není.
Podrobná technická data objektivu AF-S Nikkor 58 mm F1,4G
Doporučená prodejní cena objektivu AF-S Nikkor 58 mm F1,4G: 41 290 Kč
První snímky pořízené objektivem AF-S Nikkor 58 mm F1,4G
Stáhněte si fotografie v plném rozlišení
zde (27 MB)
12 komentáře
Tak musim říct, že sem článek dočetl do konce docela se zaujetím a na konci přišla ta studená sprcha! Výborná pevná 50mm f1,4 je kolem 9 – 10.000,- Vynikající pevná 85mm f1,8 je za 12.000,-. Řikám si, k čemu bych to přirovnal? Připadá mi to, jakoby třeba BMW prodávalo výbornou řadu 3 za milion, výbornou řadu 5 za 1,5 milionu a do toho začala vyrábět něco mezi, co bude sice minimálně stejně dobré, nebo možná malinko lepší a nasadili na to cenovku 5 mega, takže kupující by za jeden takový vůz mohl mít doma trojku, pětku a ještě by mu zbylo na luxusní řadu sedum a možná pár drobných na řadu jedna jen tak pro děti. Tu cenu sem teda uplně nepochopil.
Také si říkám, že je tento objektiv poněkud zbytečný.. Naopak náhrada za obstarožní Nikon AF 20mm f/2,8 D nepřichází a nepřichází.. Takový 20mm F1.8G za rozumnou cenu by šel na dračku.
pro me velke zklamani ani ryba ani rak kdyby stal cca 10000 kc tak bych ho vymenil za 50 f1,4 ale takhle:-( spis bych bral novy nikon 24-70 se stabilizátorem.
GPS – proč ne, ale podle mých dosavadních zkušenost s externí GPS u D3 pěkně svižně ubývá také kapacita baterie.
Wi-Fi – dosti módní doplněk zatím bez přílišného praktického dopadu – zatím neznám nikoho, kdo by tuto vymoženost u zrcadlovky používal.
Video 50/60P – doplnění této „profi“ funkce je tak trochu zvláštní u této cenové kategorie. Každý, kdo to s videem v zrcadlovce myslí alespoň trochu vážně ví, že bez dalšího drahého příslušenství, jehož cena hravě přesáhne cenu fotoaparátu, se dobrý film natočit nedá. A pokud do něj někdo neváhá investovat, pak je otázkou, zda si skutečně pro natáčení zvolí tento fotoaparát.
Odstranění low-pass filtru má dle mých zkušeností skutečně cenu jen při použití špičkových objektivů – ale už cena jednoho takového objektivu je opět často i několikrát vyšší, než těla fotoaparátu.
Stejně jako u D610 mám dojem, že byl vyroben další fotoaparát jenom proto, „aby číslo stouplo“.
Na druhou stranu Nikon chápu, marketing je marketing a dostat do fotoaparátu něco skutečně převratného je jistě dost velký problém. Možná se dočkáme toho, že hledáček bude přepínatelný mezi optickým a elektronickým:), možná bude sériové focení rychlejší o 1 snímek nebo se k dalšímu modelu bude dávat Capture NX zdarma (bylo by to vhodné, stejně se za poslední roky nezlepšil ani o píď), možná bude mít ještě o 1 mm větší displej, možná v něm bude promítačka snímků na zeď. Ale rozdíl mezi kvalitou snímků, resp. jejich praktickou využitelností, je naprosto minimální. Vysoké rozlišení snímače je pro většinu z cílové skupiny uživatelů zbytečné a spíše kontraproduktivní. Určité funkce si lze vypůjčit či vzájemně vyměnit mezi třídami fotoaparátů – dražší si např. z levnějších půjčí detekci tváří a wi-fi a levnější si od dražších půjčí třeba snímkovou frekvenci a lepší video. Ale celkově se již vývoj zrcadlovek nachází na jakési pomyslné hranici, kdy zvyšování jakéhokoliv z parametrů přináší jen mírnou evoluci, která donutí málo majitelů starších modelů k jejich upgradu na nové. Výrobci zrcadlovek budou muset časem přesunout pozornost do příslušenství, jehož výrobu zatím ponechávali na jiných fimách (třeba volitelné pružné popruhy na nošení, které nebudou připomínat v létě mučící nástroje, příslušenství pro natáčení videa, brašny na fotoaparáty atd.). Možná jim i časem dojde, že by mohli organizovat kurzy, zájezdy či setkání pro fotografy příslušné značky a možná se i vrátí k tomu, že alespoň na jednom místě v republice si budou moci zájemci většinu z nabízené techniky osahat a vyzkoušet – mnoho z těchto věcí zde již bylo a čekají na své znovuobjevení (za těžké marketingové peníze).
Souhlasim. Mam D4 a (netestoval jsem D800 a ani nechci) kvalitou vystupu je vynikajici, mnohem lepsi nez D700 a D7100. Nevim, co by se dalo zlepsit (mimo cenovky), nic mi opravdu nechybi – snad jen ta GPS, ale kvuli tomu do D5 nepujdu.
Dve veci by ale zlepsit sly – jednak opravdu funkcni protiprachovy system (tady je Olympus s E3 ap. porad nejlepsi) a na fotaku nastavitelne meze ostreni – i pri foceni makra se obcas musi pouzivat AF, kdyz se to nekam rychle hybe, a nic nevytaci tak jako preostrovani od dorazu k dorazu. Stacilo by proste omezit (ciselne nebo nastavit meze rucne napr. v krajni polohze zmacknout tlacitko) meze zaostrovani, protoze objektiv posila info o aktualni vzdalenosti do tela. Nebo alespon na 125mm Makro dat mechanicky prepinac jako ma Sigma 150mm (tri polohy).
… 105mm Makro …
Komentář Fabia:
K výčtu objektivů s ohniskem 58 mm by šlo doplnit (jen namátkově a v rychlosti, bez nároku na úplnost):
Nikkor 58/1,4 S – vyráběn v letech 1959-1962
Canon 58/1,2 FL – 2 verze z let 1964/1966
Rokkor-PG 58/1,2
Voigtländer Nokton 58/1,4 SL II – v současnosti vyráběný
S výrokem „… Noct-Nikkor 58 mm F1,2 – objektiv z přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století.“ by šlo mírně řečeno polemizovat, protože první verze (Ai) Noctu byla uvedena na trh roku 1977 a druhá (AiS) 1981 :)
58mm F1.4 – přestože jsem neměl tu možnost objektiv osobně vyzkoušet, rozhodně se jedná o naprostou špičku. Jen ve mě hlodá jediná otázka, o kolik je 58 lepší než 50 a zdali cena odpovídá skutečné kvalitě, nemyslím si, že by padesátosmička byla o tolik lepší než padesátka, aby mohla být 3-4x dražší …
“ …neměl jsem možnost objektiv osobně vyzkoušet, rozhodně se jedná o naprostou špičku“
… prima, hlavně, že to víš :D :D :D
Nikkor Noct nabízel vcelku nepatrné zlepšení kvality oproti „běžnému“ odpovídajícímu Nikkoru, které se navíc na většině reálných fotografií neprojevilo, ovšem za násobně vyšší cenu. Tohle je nejspíš totéž. Konstrukce objektivů F/1,4 očividně není žádná sranda.
„…s průměrem filtrového závitu 72 mm. Chtěli jste ale světelné sklo, nebo ne? Malým otvorem dostatek světla na snímač neprojde…“
Zajímavé ovšem je, že Nikkory 50/1,2 – 55/1,2 – 58/1,2 Noct – 58/1,4S vystačí s filtrem 52 mm ;)
… spíš to asi souvisí s větším průměrem tubusu – aby se tam vešel silnější motor (= o větším průměru). Nikkor AF-S 50/1,4 G je totiž znatelně pomalejší než původní Nikkor 50/1,4 AF-D (přinejmenším na silných tělech jako F6, D4, D800). To už tam rovnou mohli dát 77mm (když má tubus průměr 85mm) – čurbes v průměrech filtrů má Nikon už tak dost velký.
Pane Lindnere ještě Vám do výčtu osmapadesátek chybí 1,9/58 Primoplan.
Ale no tak pane Fabius, je vidět že jste novyho nocta neviděl ani z projiždějiciho vlaku. Při srovnání nikkor 50 f1.4 AF-S nebo 50 f1.8 D a G nova58 se vyznačuje naprosto dokonalím rozostřením což u všech jinych 50 je prostě problem. Jinak co mužu řict k ostrosti tak třeba prvni 50 AF je na tom o něco lépe jinak D verze jsou srovnatelny a G jsou zas o něco horši testoval jsem to na d800 ad3s. Dalši vyhody tohoto objektivu jsou akčni nočni fotografije kde stativ je nepřipustny. Myslim to tak abych se dostal k sportovci co nejbliž a mohl okamžitě měnit uhel pohledu a misto odkaď to fotim což se stativem je poněkuď obtižne. Fotil jsem par borcu na prknech jak brousily zabradli v parku pod lampou a 50ky se nechytaly ale 58 prostě bomba. Jinak co bych chtěl řict, ať čtu recenzi na jakejkoliv novej vyrobek od nikonu tak jen pruzeni, vymyšleni nesmyslu a jak nikon stoji za ho.no, otazka zni proč se zajimate o tuto značku? Bežte prudit konkurenci. Lidi marketing firmy a samotna vyroba nemuže vymyslet vyrobek ktery by měl uplně všechno, bylo by to dost drahé a pro firmu by to neslo dost fatalni násldky a stejně by hnidopichz čech by si něco našel!!! Sorač za chyby nejsem čech. Jinak rad bych jsem dal par fotek co jsem vyfotil 58, akorad jsem nenašel kam bych je mohl vložit tak jestli spravce projevi zajem tak mi muže napsat na anton.martinec@seznam.cz S pozdravem Anton Martinec.