Nikon Z f – silně návykový fotoaparát

Testování Nikonu Z f je jednoduše čirá radost. Ne, že bych to tak neměl i u ostatních modelů Nikonu, ale „Zet efko“ je přece jenom trochu jiné. Díky svému retro designu se skrývá za „civilní“ maskou foťáku, uvnitř něhož tepou nejnovější technologie, z nichž některé nemají ani vlajkové modely této značky. Po necelém měsíci focení s Nikonem Z f jsem ani zdaleka nestihl otestovat všechny funkce, přesto i tak mé poznatky jasně říkají, že se jedná o nepřehlédnutelný fotoaparát nejen svým vzhledem, ale i výkonem…

Nikon Z f s objektivem NIKKOR Z 40 mm f/2 SE
Nikon Z f s objektivem NIKKOR Z 40 mm f/2 SE

Druhý dojem

Na začátku se ještě vrátím k prvním dojmům, popsaným v předchozím článku, přesněji řečeno, doplním je o poznatky dlouhodobější. 

Chválil jsem kulatou mělkou očnici a na tom se nic nezměnilo. Dumal jsem však nad tím, k čemu je tlačítko v jejím levém spodním „rohu“. Po zmáčknutí tlačítka se na displeji ani v hledáčku nic nedělo, tak jsem – chtíc-nechtíc – musel otevřít manuál. A ejhle!

„Tajemné“ tlačítko u očnice
„Tajemné“ tlačítko u očnice

Nejde o tlačítko ve smyslu elektronickém, nýbrž o mechanickou aretaci očnice, která se nasazuje na bajonetové uchycení. Haleluja! Tím u mě očnice stoupla v ceně ještě o levelů výš, protože je zřejmé, že ji hned tak neztratíte. Což se, jak majitelé Nikonů ví, u jiných modelů, kvůli prostému nasunutí v drážkách bez zajištění, děje zcela běžně. Můžete si říct, že jde o drobnost ve smyslu filmové hlášky z Pelíšků: „Teda, to muselo dát příšernou práci. Přitom taková blbost, co?“ Ale když náhradní očnice stojí kolem 500 Kč a více, myslím, že zase taková blbost to není.

Digitální foťák „bez displeje“? I takto lze pracovat…
Digitální foťák „bez displeje“? I takto lze pracovat…

Pak se budu opakovat z recenze menšího bráchy Nikonu Z f – DX Nikonu Z fc. Zde jsem mimo jiné napsal, že jsem skoro celou dobu testování fotil s displejem přiklopeným lícem k fotoaparátu. To stejné jsem dělal i s „velkým“ Nikonem Z f. Vlastně ani nevím proč, ale připadalo mi to naprosto přirozené. Možná je to tím, že nejsem z těch, kdo dlouze prohlíží každý pořízený záběr. Jen mrknu, zdali sedí zamýšlená kompozice, zároveň zkontroluju expozici a jedu dál. A tyto úkony se dají udělat často mnohem přesněji s okem u hledáčku, který je navíc – na rozdíl od displeje – odstíněný od okolního světla.

Řez elektronickým hledáčkem Nikonu Z f. Abyste obraz malého displeje uvnitř dobře viděli, je třeba před něj umístit také kvalitní optiku s možností dioptrické korekce.
Řez elektronickým hledáčkem Nikonu Z f. Abyste obraz malého displeje uvnitř dobře viděli, je třeba před něj umístit také kvalitní optiku s možností dioptrické korekce.

Jsme-li u hledáčku (či displeje), pak velmi oceňuji funkci otáčení zobrazovaných informací o 90 stupňů čili při focení na výšku, kterou Nikon Z f převzal z vyšších modelů Z 8 a Z 9. Je to velmi praktické a přehledné, byť jsem tedy zpočátku měl menší problém s hmatovou pamětí na čtyřcestném ovladači. Při otočení fotoaparátu na výšku se virtuálně otočí i význam poloh čtyřcestného voliče, což však mé prsty nejprve odmítaly akceptovat :-) Ale po pár dnech jsem si zvykl i na to.

Černobíle s Nikonem Z f

Jakožto velký milovník černobílé fotografie, jsem přivítal novou pozici B&W na přepínači foto/video, plus nové režimy Picture Control pro černobílou fotografii. 

Nikon Z f – přepínač režimů B&W | Foto | Video
Nikon Z f – přepínač režimů B&W | Foto | Video

Samotný přepínač, přesněji tedy implementace funkce mě, upřímně řečeno, trochu zklamala. V praxi to funguje takto: Po přepnutí na B&W fotoaparát pochopitelně zůstane v režimu foto. Stane se pouze to, že v nabídce Picture Control zůstanou aktivní jen tři volby černobílé fotografie (další nejsou dostupné). Veškerá další nastavení fotoaparátu ale zůstanou stejná. Tento přepínač tedy nefunguje jako uživatelské režimy (U1, U2) na kruhovém voliči ostatních modelů Nikonů, pod které lze nadefinovat i například hodnotu ISO a další funkce fotoaparátů. A zrovna možnost rychlé změny citlivosti, plus zapnutí elektronické závěrky bych já osobně v případě režimu B&W uvítal. Škoda. Nezbývá jen doufat, že třeba s některým dalším firmwarem vývojáři změní názor. Uvidíme.

Kromě „starého“ známého černobílého Picture Control s názvem Monochrome [MC], přibyl v menu navíc režim Flat Monochrome [FM] a Deep Tone Monochrome [DM]. Pojďme se podívat, jak se od sebe liší. Následující ukázky jsou bez dalších úprav (filtry, tónování), zkrátka ve standardním nastavení. Vždy zleva: Monochrome, Flat Monochrome a Deep Tone Monochrome. Pro srovnání je přidaná i miniatura v barvě.

Srovnání monochromatických režimů Nikonu Z f
Srovnání monochromatických režimů Nikonu Z f
Srovnání monochromatických režimů Nikonu Z f
Srovnání monochromatických režimů Nikonu Z f
Srovnání monochromatických režimů Nikonu Z f
Srovnání monochromatických režimů Nikonu Z f

Z ukázek je zřejmé, že režim Flat Monochrome pracuje přesně ve smyslu svého názvu – vytváří ploché, méně kontrastní černobílé snímky, které jsou vhodné pro následnou postprodukci v počítači. „Hlubokotónový“ Deep Tone Monochrome pak, alespoň podle mého názoru, víceméně imituje klasickou černobílou fotografii na panchromatickém filmu, pořízenou s červeným filtrem. Zejména u krajinářských snímků to pak může působit téměř až jako IR fotografie.

Jen dodávám, že nové černobílé režimy jsou de facto dostupné pro všechny modely Nikonu – byť tedy ne přímo ve fotoaparátu, ale v programu NX Studio, tudíž ex-post je možné si s nimi hrát nejen s Nikonem Z f. Samozřejmě je ale třeba fotit do NEFu.

Nové černobílé režimy v NX Studiu
Nové černobílé režimy v NX Studiu

Nová generace

I když má Nikon Z f jiný snímač než top-modely Z 8 a Z 9, lze konstatovat, že fotografie jsou (kromě rozlišení) v jejich stylu. Nedá se přehlédnut lehce teplejší barevné podání, což je z mého pohledu jen příjemné. Skvělá je také dynamika obrazu, kdy snímky skoro nejde podexponovat. Ale to platí pro všechna Zetka, včetně „malých“ DX modelů. Měření expozice a nastavení dalších parametrů snímků (automatika WB) je velmi silně svázané s ostřicím bodem, což by měli mít na paměti zejména ti fotografové, kteří teprve teď přechází na Zetka z DSLR – a byli třeba zvyklí používat autofokus stylem namáčknout a překomponovat.

Srdce i mozek Nikonu Z f – procesor EXPEED 7
Srdce i mozek Nikonu Z f – procesor EXPEED 7

Nově má Nikon Z f na ostřicí bod napojenou také stabilizaci snímače (volitelně). Lhal bych však, kdybych napsal, že jsem to v praxi poznal. Pravdou však je, že nejdelším ohniskem, kterým jsem fotil, bylo jen 180 mm. Možná u dlouhých teleobjektivů bude efekt priority stabilizace na ostřicí bod zřetelnější.

Stabilizační jednotka je zde nově – u Nikonu poprvé – také využita pro funkci Pixel Shift. Psal jsem o ní v samostatném článku zde.

Snímač Nikonu Z f, uložený ve stabilizačním loži
Snímač Nikonu Z f, uložený ve stabilizačním loži

U autofokusu Nikonu Z f – taktéž shodného s nejvyššími modely Z 8 a Z 9 vám pravděpodobně nebude nic chybět. Možná tedy joystick pro rychlejší ovládání pozice bodu nebo výběr oka v režimu Eye Focus a také tlačítko pro rychlou změnu režimů, kterých je zde jednoduše požehnaně. Každopádně v tomto ohledu dostal Nikon Z f to nejlepší, co dostat mohl a je to také poznat při focení. Pokud na Z f přejdete z méně autofokusově vybavených Zetek, ihned si všimnete zvýšené citlivost autofokusu (až –10 EV) – zaostřování ve ztížených světelných podmínkách je velmi jisté a přesné, autofokus jednoduše neváhá, nepřemýšlí a okamžitě ostří.

Nikon Z f + NIKKOR Z 70–180 mm f/2,8 | ohnisko 180 mm, clona F5,6; čas 1/200 s, ISO 125
Nikon Z f + NIKKOR Z 70–180 mm f/2,8 | ohnisko 180 mm, clona F5,6; čas 1/200 s, ISO 125

Chci tě!

Když jsem začínal s testy digitálních fotoaparátů a další fototechniky – a trvalo to ještě nějakých pár let poté – často se mi stávalo, že jsem konkrétní produkt velmi nerad vracel. Nejraději bych si ho zkrátka nechal, jak jsem z něj byl nadšený. Časem to pochopitelně opadlo, ale byl bych špatný nadšenec pro fototechniku, kdyby se tyto pocity aspoň někdy nevrátily. Ano, tušíte správně, stalo se mi to nyní s Nikonem Z f. Jeho řekněme vyspělejší bratři – Z 8 a Z 9 sice představují nesporně skvělé fotoaparáty, ale Nikon Z f mě, jak to jen říct… chytil za srdce. Možná je to v onom ikonickém designu à la Nikon FM2 (kterým stále fotím). Nevím. Ale jedno vím jistě – Nikon Z f můžu po všech stránkách doporučit. Je to skvělý fotoaparát se skvělou obrazovou kvalitou. A o tu jde vždy v první řadě.

Nikon Z f
Nikon Z f

Nikon Z f – demosnímky

Fotografie jsou bez úprav exportované z NEFu

Související články

Pozdvižení, poprask, rozruch… Nikon Z f bod po bodu

Pozdvižení, poprask, rozruch… Nikon Z f bod po bodu

Zprávy, přesněji tedy více či méně důvěryhodné spekulace, ale také možná uniklé utajené informace o tom, že Nikon chystá nový FX mirrorless v retro designu, už nějaký čas běhají po internetu. Všichni víme, že ne všemu, co se píše na síti, se dá věřit. Nicméně v tomto případě nešlo o fámy – Nikon Z f je tady! A rozhodně to není pouze stylovka typu Z 6 v retro kabátu.

Celý článek »
Nikon Z f – na první pohled

Nikon Z f – na první pohled

Průmyslový design existuje jednoduše proto, že lidem se líbí věci, které jsou nejen funkční, ale také skvěle vypadají. O ženách se rádoby vtipně říká, že si auta (a nejen je) vybírají podle barvy, jenže muži, ti věční hračičkové, jsou v designu daleko více zabředlí, než jsou často ochotní si přiznat. Někdo má rád hypermoderní design, jiní raději trochu konzervativní a nemalá skupina lidí (mužů i žen :-)) „ujíždí“ na retru. Na tuto vlnu už u druhého Zetka naskočil i Nikon, a já se nemůžu zbavit pocitu, že udělal dobře. Přečtěte si první dojmy z Nikou Z f…

Celý článek »
Nikon Z f – Pixel Shift. Jak to funguje a jaké jsou výsledky?

Nikon Z f – Pixel Shift. Jak to funguje a jaké jsou výsledky?

Stabilizovaný snímač je skvělá funkce. Díky němu není třeba integrovat stabilizaci do každého jednoho objektivu, nebo aspoň do skel takových ohnisek, která stabilizaci více či méně vyžadují. Stabilizovaný snímač je z principu pohyblivý senzor. Nedalo by se této vlastnosti využít i pro jiné účely? Samozřejmě, že ano. Nikon sice není první, kdo v digitální fotografii využil pohyblivý snímač k tzv. Pixel Shiftu, nicméně nový Nikon Z f je první fotoaparátem této značky, který je touto funkcí vybavený…

Celý článek »

Sdílej

Jeden komentář

  1. Je to krásne umelecké dielo! Pre fajnšmekrov, ktorí majú na to, aby si vychutnávali ten najkrajší pohľad na svet zo sedla ušľachtilého žrebca. Prekvapivý krok firmy Nikon, ktorá sa rozhodla pre dve navonok temer identické lahôdky. Pre ktorú sa rozhodneme? Čo bude rozhodovať pri našom výbere? Veľkosť snímača? Rozlíšenie? Nadupaný softwér? Skutočný obrazový výstup? Nie, nie! Ako vždy cena. A aj to, či Nikon doplní kolekciu objektívov s rôznym zameraním o ďalšie s retro dizajnom a funkciami. S terajšími „zetkovými“ objektívmi sa stratí čosi štýlové, čo k Zf a Zfc neodmysliteľne patrí. A staršie „efkové“ s nevyhnutným FTZ adaptérom? To už nebude tá vzrušujúca „imidžovka“ na fotenie na korze. Tak im obom prajem úspech. Jednoznačne na to majú Len nech sa nestanú obeťou vlastného kanibalizmu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *