Základní zoomy patří k nejpoužívanějším objektivů, možná jsou v tomto ohledu dokonce úplně nejčastější volbou fotografů. Ostatně to, že jsou často dodávané v kitu s tělem, o tomto faktu svědčí docela výmluvně. Pro mirrorlessy Nikon Z s DX snímačem, tedy pro Nikon Z 50 a Z fc, byl před nedávnem uvedený na trh druhý „záklaďák“ – Nikkor Z DX 18–140 mm f/3,5–6,3 VR, čerstvě otestovaný také na Nikonblogu. Zajímavý rozsah tohoto zoomu donutil nejednoho příznivce DX Zetek – mě nevyjímaje – k přemýšlení nad jakýmsi optimálním základním zoomem nebo zoomovou sestavou obecně.
Prolog
Na samotném začátku musím zmínit jednu informaci: V celém následujícím textu se vůbec nebudu věnovat kvalitě tří DX zoomů, o nichž budu psát. Jak konstrukční a mechanické provedení, dílenská kvalita, potažmo pak optické výsledky jsou totiž – pouze s malými odchylkami v jednotlivých parametrech – víceméně stejné. Stejně výborné, sluší se doplnit, protože i když se pohybujeme ve třídě nejdostupnější optiky, Nikon neuvěřitelným způsobem posunul kvalitu „seťáků“ u optiky pro Zetka směrem nahoru.
Dilema č. 1 – základní zoom
„Seťákem“ čili objektivem, který se dodává v jednom z volitelných kitů s DX Zetky, byl a stále je malý Nikkor Z DX 16–50 mm f/3,5–6,3 VR (test je součástí recenze Nikonu Z 50). Jak čtenáři Nikonblogu ví, jde o zoom typu „pancake“ (palačinka), s nímž je sestava ať už s Nikonem Z 50, ale hlavně se Z fc velmi kompaktní, a dalo by se říci i kapesní. Nový Nikkor Z DX 18–140 mm f/3,5–6,3 VR sice rozhodně není nijak velký, nicméně jde o klasický zoom s – oproti Nikkoru Z DX 16–50 mm – výrazně delším tubusem. První srovnávací fotografie to řeknou naprosto jasně:
Zatímco malý rozdíl v průměru objektivu není v tomto případě podstatný, délka tubusu Nikkoru Z DX 18–140 mm je oproti skládací „palačince“ Nikkor Z DX 16–50 mm téměř trojnásobná – 32 vs. 90 mm. Dlužno dodat, že „normální“ je v tomto případě delší zoom 18–140 mm, naopak u 16–50 mm jde o speciální konstrukci s důrazem právě na skladnost. S velikostí se nutně pojí také hmotnost – zde je poměr 135 vs. 315 gramů. Stejné číslice, jenom jinak seřazené :-) Rozdíl však reálně činí 180 g čili téměř dvacet deka. Je-li tedy vaší preferencí co nejlepší přenositelnost bez ohledu na rozsah ohniskových vzdáleností, nemusíte ani číst dál :-)
Rozsah ohnisek je nicméně důležitým faktorem, takže se mu samozřejmě věnovat budu. Nikkor Z DX 16–50 mm f/3,5–6,3 VR je klasický záklaďák s běžným rozsahem odpovídajícím 24–75 mm na fullframu. Pro potřebu užšího záběru se prodává DX telezoom – Nikkor Z DX 50–250 mm f/4,5–6,3 VR – což ale znamená vlastnit dva objektivy a měnit je na těle. Ale o tom až o něco později, nyní se věnujeme základnímu zoomu.
Nová alternativa, Nikkor Z DX 18–140 mm f/3,5–6,3 VR, rozsah zoomu sice na širším konci zkracuje, ale na delším naopak výrazně prodlužuje – dostáváme se na 27–210 mm ekvivalentu fullframu. To je rozpětí ohnisek, které nejednomu fotografovi vystačí na drtivou většinu snímků. Tudíž nebude mít potřebu žádného dalšího objektivu (nepočítám například jedno pevné světelné sklo navíc, třeba na portréty). Nebo se pletu? Pokud tomu tak u vás je, také nemusíte číst dál…
Opravuji, co jsem napsal v předchozím odstavci – čtěte dál. Bez zajímavosti totiž není ani to, že i přes poměrně značně rozdílné rozsahy ohniskových vzdáleností, mají oba objektivy stejnou světelnost. Z toho je tedy zřejmé, že mezi krajními ohnisky bude průběh světelnosti jiný.
Následuje proto tabulka světelností podle ohnisek. Do ní jsem zařadil také telezoom Nikkor Z DX 50–250 mm f/4,5–6,3 VR, protože o něm, jak už jsem naznačil, bude ještě řeč v dilematu číslo dvě.
Zoomy Nikkor Z DX – světelnost podle ohniska |
|||
ohnisko | 16–50 mm f/3,5–6,3 VR |
18–140 mm f/3,5–6,3 VR |
50–250 mm f/4,5–6,3 VR |
16 mm | f/3,5 | –/– | –/– |
18 mm | f/4 | f/3,5 | –/– |
24 mm | f/4,2 | f/3,8 | –/– |
35 mm | f/5,3 | f/4,2 | –/– |
50 mm | f/6,3 | f/4,8 | f/4,5 |
70 mm | –/– | f/5,3 | f/4,8 |
100 mm | –/– | f/5,6 | f/5 |
140 mm | –/– | f/6,3 | f/5,3 |
200 mm | –/– | –/– | f/5,6 |
250 mm | –/– | –/– | f/6,3 |
Jak sami vidíte, díky – přesněji spíše kvůli – širokému ohnisku, posunutému k mírně užšímu záběru při stejné světelnosti, vychází zoom Nikkor Z DX 18–140 mm v ohledu světelnosti o něco lépe nežli jeho maličký kolega. Nenechte se ale zmást absolutními čísly – ve skutečnosti jde o vylepšení v hodnotách kolem 1/3 až 2/3 EV, s výjimkou 50mm ohniska, kde je rozdíl skoro celá jedna clona. Každopádně jakési polepšení zde je, to nelze popřít. O to větší důvod pro delší základní zoom Nikkor Z DX 18–140 mm f/3,5–6,3 VR. Nebo ne? :-)
Dilema č. 2 – když základní zoom nestačí
Výše jsem napsal, že pro potřebu užšího záběru při používání základního objektivu Nikkor Z DX 16–50 mm dodává Nikon DX telezoom Nikkor Z DX 50–250 mm f/4,5–6,3 VR. Ve dvojici s telezoomem se tak dostanete na úctyhodný rozsah 16–250 mm čili 24–375 mm ekvivalentu 35mm filmu. Znovu ale opakuji, zároveň to znamená nutnost vyměňovat objektivy, což může jednak zdržovat, ale co je důležitější, vzrůstá nebezpečí znečištění odkrytého snímače, který je velmi blízko bajonetu. A to ani nezmiňuji mnohem větší rozměry a hmotnost doublezoom kitu…
Otázka tedy zní: Nestačilo by vám 27–210 mm přepočtených na fullframe v těle jednoho jediného zoomu Nikkor Z DX 18–140 mm f/3,5–6,3 VR?
Mám-li mluvit sám za sebe, pak jakožto majiteli doublezoom kitu s Nikonem Z 50, mi toto dilema po testu objektivu Nikkor Z DX 18–140 mm nutně muselo vlézt do hlavy. A taky, že se tam pěkně uhnízdilo! Nicméně jak se říká… už se stalo. Teď už měnit dva objektivy za jeden nebudu. Ale kdybych byl v situaci nákupu nové fototechniky, vzal bych skutečně Nikon Z 50 (i když možná bych se rozhodl pro Z fc) pouze s jedním objektivem Nikkor Z DX 18–140 mm f/3,5–6,3 VR. Mně osobně tento rozsah ohnisek naprosto vyhovuje. Nefotím žádné „lovy beze zbraní“, ani jiné náměty vyžadující velmi úzký úhel záběru. Telezoom Nikkor Z DX 50–250 mm využívám v podstatě pouze na produktovou fotografii (a to ještě málokdy „vytočený“ na maximum), i na ty portréty mám zmíněné světelné pevné „eFkové“ sklo, nasazované přes FTZ adaptér.
Cena až na prvním místě
Před chvílí jsem si sám sobě zamítl výměnu doublezoom kitu za jeden objektiv Nikkor Z DX 18–140 mm f/3,5–6,3 VR. Vede mě k tomu také ještě jeden důvod: cena. Použitá skla bych v případě výměny pochopitelně prodal se ztrátou, a za nový objektiv bych tak musel doplácet. Asi by to nebylo nijak „krvavé“, ale doplatku bych se nevyhnul. Tento „oslí můstek“ má uvést předposlední část, která říká, že v takovémto srovnání nelze vynechat ani „parametr“, jímž je pořizovací cena.
To, že Nikon Z 50 je oproti Nikonu Z fc o 1 000 až 1 500 korun levnější, příznivci Nikonu myslím ví. Pořizovací cena tak bude hrát největší roli při rozhodování mezi doublezoom kitem s objektivy Nikkor Z DX 16–50 mm + Nikkor Z DX 50–250 mm a jedním sklem Nikkor Z DX 18–140 mm. To se bohužel v kitu neprodává, takže sestavy s ním vychází nejdráž. Tudíž předpokládám, že teď už se vám hlava zamotala úplně dokonale ;-)
Sestavy s Nikonem Z 50 (ceny 02/2022)
Nikon Z 50 + Nikkor Z DX 16–50 mm (kit): 28 490 Kč
Nikon Z 50 + Nikkor Z DX 18–140 mm: 23 990 + 16 990 = 40 980 Kč
Nikon Z 50 + Nikkor Z DX 16–50 mm + Nikkor Z DX 50–250 mm (kit): 34 990 Kč
Sestavy s Nikonem Z fc (ceny 02/2022)
Nikon Z fc + Nikkor Z DX 16–50 mm (kit): 29 490 Kč
Nikon Z fc + Nikkor Z DX 18–140 mm: 25 490 + 16 990 = 42 480 Kč
Nikon Z fc + Nikkor Z DX 16–50 mm + Nikkor Z DX 50–250 mm (kit): 36 490 Kč
Dilema je vaše
Omlouvám se, ale na závěr tohoto článku nezazní žádný jednoznačný verdikt. Já jsem se nějak rozhodl, vy si toto dilema nebo několik dilemat, zkrátka budete muset vyřešit sami za sebe. Ve hře je příliš mnoho parametrů: velikost a hmotnost, rozsah ohnisek, světelnost v průběhu zoomu, a v neposlední řadě také pořizovací cena. Udělat jeden závěr skutečně není dost dobře možné. Vždycky by se našel někdo, komu by verdikt nevyhovoval. A to jsem ještě nezmínil situaci, kdy majitel DX těla ho má jako záložní nebo druhý fotoaparát k některému z FX Nikonů Z. Je logické, že tento fotograf nejspíš sáhne po některém z FX zoomů. Ale to už je jaksi úplně jiná písnička…
Tak se dobře rozhodněte! :-) A napište mi, potažmo ostatním čtenářům, do komentářů pod článkem, jak to vidíte vy. Budu rád za každý váš názor.
Související články
Test základního DX zoomu
Nikkor Z DX 16–50 mm f/3,5–6,3 VR (ve 2. části recenze)
Test DX zoomu
Nikkor Z DX 18–140 mm f/3,5–6,3 VR
Test DX telezoomu
Nikkor Z DX 50–250 mm f/4,5–6,3 VR
Jeden komentář
Myslím, že úvahou o sestavě ještě zamíchá anoncovaný příchod 12-28 pro DX (v přepočtu 18-42). Ten by mohl nahradit palačinku 16-50 a spolu s 50-250 vytvořit základní combo. Uvidíme, jaké budou parametry.