Create Your Light: Kreativní cestovatelská fotografie s Marion Payr

Cestování může být těchto dnech náročné, proto vás zveme, abyste se alespoň virtuálně připojili k rakouské fotografce a instagramerce Marion Payr – známější jako @ladyvenom. Je zde nové téma výzvy #CreateYourLight: Kreativní cestovatelská fotografie #ShootingTravelPhotography! S Marion se můžete vydat do Tyrolska, fotografovat koně plemene Hafling, které se v létě volně pasou v nádherné alpské přírodě. Marion se podělila o svoje tipy, jak být kreativní a otevřený neočekávaným situacím.

Create Your Light: Kreativní cestovatelská fotografie s Marion Payr

Tipy od Marion Payr

Cestovatelská fotografie vždy vychází z cestovatelské vášně, a způsob, jakým ji vnímáte, je velmi osobní. Kreativní cestovatelská fotografie se může zdát obtížná, ale nemusí to tak být. Nejsem technický fotograf a také neplánuji dlouho dopředu. Uměním je pro mě ukázat kouzlo místa tak, aby jeho obraz byl stále blízko realitě, zůstat otevřená neočekávanému a důvěřovat vlastnímu vidění světa.

Vždy hledám něco, co zprostředkuje přirozené kouzlo místa a zároveň vypráví příběh. Když mě Nikon oslovil, zdali bych nefotila s novým modelem Z 6II, hned jsem věděla, že chci nafotit koně plemene Hafling. V této části Tyrolska jsem nikdy před tím nebyla. Obvykle si na novém místě dopřeju více času, teď jsme ale na koně měli jen jedno ráno. Pod časovým tlakem je ještě důležitější pracovat se systémem, jako je Nikon Z, což mi usnadňuje práci se světlem, a umožňuje zůstat spontánní.

Trénujte svoje oko

Trénovat si oko tak, abyste se dokázali dívat jinak, je nejlepší způsob, jak začít rozvíjet svůj vlastní kreativní styl. Já jsem nejprve ani neměla fotoaparát. Měla jsem práci na plný úvazek, tak jsem do ní začala chodit pěšky a cestou fotografovala mobilním telefonem. 

Každý den byl jiný. Na ulici byli pokaždé jiní lidé, děly se jiné věci. O víkendu jsem chodila na místa, kde jsem nikdy před tím nebyla, objevila jsem ve svém rodném městě tolik nového! 

Create Your Light: Kreativní cestovatelská fotografie s Marion Payr

Zkuste to i vy. Nechte auto doma a choďte pěšky. Hledejte skrytá místa a určitě najdete mnoho skvělých objektů, které nikdo před tím nefotil. Anebo naopak choďte na oblíbená a známá místa, ale najděte si jiný způsob, jiný úhel pohledu než ten, ze kterého se na ona místa dívají ostatní lidé.

Je úžasné, když zjistíte, že dokážete vidět věci jinak. Bude vás těšit, když přijdete na to, jak lehce se dá trénovat vlastní vidění. Najednou uvidíte to, co jste doposud neviděli.

Stejné místo, jiné světlo?

Navštivte to stejné místo vícekrát za den v různém čase. Zjistíte, jak se mění a jaký pocit ve vás změny vyvolávají.

Foťte to stejné místo s různým nastavením fotoaparátu. Může být až překvapující, jak se změna clony nebo rychlosti závěrky projeví na výsledné fotografii. Lze pracovat s hloubkou ostrosti, zachycovat pohyb… Udělejte si čas, abyste si poté fotografie v klidu prošli a zjistili, jak rozdílná nastavení proměnila vaše fotografie.

Díky správnému výběru fotoaparátu objevíte nové možnosti práce se světlem: Můžete používat vysoké hodnoty ISO, jaké u foťáku v mobilu nemůžete nastavit, budete mít plnou kontrolu nad nastavením clony a rychlosti závěrky. Díky tomu lze fotografovat v téměř každé situaci, například v nádherném brzkém ranním světle ještě před východem slunce, ale také třeba v noci.

Zjistila jsem, že miluji rána. Ne proto, že bych byla ranní ptáče, to vůbec ne. Ale proto, že rána mají speciální atmosféru – probouzení přírody, města, lidí, focení v jemném ranním protisvětle.

Create Your Light: Kreativní cestovatelská fotografie s Marion Payr

Telefony jsou fajn, fotoaparáty jsou lepší

Světlo je magické, zároveň je však výzvou. Fotografové jsou jako zlatokopové, kteří hledají svůj zlatý nuget. Pracuji pouze s přirozeným světlem. Jediné, co plánuji, respektive sleduji předem, je čas, kdy vychází slunce. Při focení telefonem se toho o světle moc nenaučíte. Jeho software není uzpůsobený k tomu, abyste měli dostatečnou kontrolu na nastavením – téměř vše udělá automaticky za vás.

Když jsem z telefonu přešla na fotoaparát, zjistila jsem, že fotit v manuálním režimu je úžasný způsob, jak se naučit pracovat se světlem. Můžete sledovat návody na YouTube, ale vlastní zkušenost nic nenahradí.

Způsob, jakým si představujete svět na fotografii bude vždy jen váš, a bude se měnit tak, jak se budou prohlubovat vaše zkušenosti. A to je na fotografii nejlepší – umožní vám tvořit a zároveň si ten proces užívat.

Objevte kouzlo protisvětla!

Fotografování v protisvětle jsem objevila, až když jsem přešla z telefonu na fotoaparát. Věci vypadají úplně jinak, když zpoza nich prosvítá světlo. Uvidíte, co udělá s konturami osob nebo například stromu.

Create Your Light: Kreativní cestovatelská fotografie s Marion Payr

Create Your Light: Kreativní cestovatelská fotografie s Marion Payr

Když fotím v protisvětle, clonu hodně otevřu – často na F2,8. Vždy mám v popředí nějaký objekt, na nějž světlo dopadá zezadu. Může to být osoba, zvíře, budova – cokoliv, co chcete mít na fotografii. Kromě nastavení clony nemusíte při focení v protisvětle řešit jiná komplikovaná nastavení. Na většině míst postačí citlivost ISO 100. Snažím se jen uhlídat, aby pozadí nebylo přeexponované, když je expozice správně nastavená na popředí.

Následujte intuici

Pro mě musí být fotografie intuitivní. Aby to fungovalo, musím fotoaparátu důvěřovat, musí být jednoduše ovladatelný.

Koně jsme fotili při východu slunce, a to jsou momenty, které velmi rychle pominou. Většinou fotím na jednobodový autofokus, což jsem také využívala u všech záběrů v Tyrolsku. Při fotografování pohybujících se objektů jako jsou divoká zvířata je nezbytné, aby bylo automatické ostření spolehlivé. Nejkratší momenty trvají jen zlomek sekundy, Nikon Z 6II mně je s lehkostí sobě vlastní pomohl zachytit.

Create Your Light: Kreativní cestovatelská fotografie s Marion Payr

Kromě spolehlivého automatického zaostřování, je Nikon Z 6II pro mě velmi intuitivním fotoaparátem i díky elektronickému hledáčku. Ten mi pomáhá správně upravit nastavení ještě před tím, než stisknu spoušť – protože každou změnu ihned vidím na displeji v hledáčku. V Tyrolsku se světlo stále měnilo, ale já jsem mohla přesně vidět, jak fotoaparát reaguje na změny, a díky tomu přizpůsobit nastavení.

Create Your Light: Kreativní cestovatelská fotografie s Marion Payr

Osvojte si jednu techniku

Trvá mi dlouho, než se naučím nové techniky. Když se pak něco naučím, dělám to stále stejně – a myslím, že je to tak v pořádku. Není třeba využít všechny možnosti, které fotoaparát nabízí. Najděte jednu, která vám nejvíce vyhovuje, a nestyďte se používat ji znovu a znovu do té doby, než se odvážíte jít dál.

Moc se těším, až se s Nikonem Z6 II naučím něco nového, další možnosti automatického ostření. Ray Demski, který také fotil v Tyrolsku, mě inspiroval kontinuálním automatickým ostřením Z 6II, které perfektně sleduje objekt, zatímco vy se můžete soustředit na dobrou kompozici. Takto je moje focení ještě intuitivnější!

Věřte svojí vizi

Co se týká pravidel kompozice, myslím, že skvělé je experimentovat a nedodržovat příliš mnoho pravidel. Možná ovládáte, nebo se chcete naučit pravidlo třetin či vodicích linií, ale jednodušší je fotit intuitivně – jen reagovat na to, co se děje před vámi.

Když jsem začínala, fotila jsem ve skupině. Různí fotografové spolu kráčeli stejnou cestou, ale každý viděl něco jiného. Je to výborný způsob, jak se naučit věřit vlastním rozhodnutím. Najdete-li si čas, abyste si zpětně prohlédli svoje fotografie, váš smysl pro kompozici se bude rozvíjet stejně jako jistota v to, jak vidíte věci.

Svými fotografiemi jsem chtěla ukázat, jak koně volně žijí. V zimě jsou ve stájích, od jara se toulají sami. Mohou si jít kam chtějí, toulají se po rozsáhlé horské krajině.

Create Your Light: Kreativní cestovatelská fotografie s Marion Payr

Myslím, že záběr se dvěma koňmi, kteří jsou v porovnání s horami v pozadí malí, dokonale vystihuje rozlohu prostoru a také jejich svobodu.

Create Your Light: Kreativní cestovatelská fotografie s Marion Payr

Milujte moment překvapení

V průběhu focení nikdy neodkládám fotoaparát. Nikdy si nemůžete být jistí, kdy skončíte! V Tyrolsku jsem měla pocit, že se všechno spojilo – světlo a scéna, všechno bylo perfektní. A potom, cestou dolů, jsem vyfotila manžela (často mi pózuje), jak se dívá dolů na chatu. Bylo to velmi spontánní, a velmi se mi to líbí. Je to jakoby byl v horách obr.

Create Your Light: Kreativní cestovatelská fotografie s Marion Payr

Neváhám, když vidím něco jedinečné a speciální. Tak, jako u fotografie skrz okno tyrolské chaty. Snídali jsme a musela jsem přerušit konverzaci, abych tuto fotografii pořídila. Bylo to o světle a o stínech… 

Create Your Light: Kreativní cestovatelská fotografie s Marion Payr

Proto mám fotoaparát vždy připravený po ruce. V takových momentech jsou výhodou malé rozměry systému Nikon Z.

Zůstaňte všestranní se zoomy

Zachycení neočekávaných momentů je hlavním důvodem, proč ráda používám zoomové objektivy. Rozsah 24–70 mm mi velmi vyhovuje. Nikkor Z 24–70 mm f/2,8 S byl jediný objektiv, který jsem v Tyrolsku používala. Je to neuvěřitelný kus skla, a přitom je stále vzhledem ke svému rozsahu a světelnosti relativně lehký.

Při focení se chci hodně pohybovat. Chodím dopředu, dozadu, když je třeba, lehnu si na zem. Proto je pro mě klíčové, aby mi systém pomáhal. Díky pokročilé stabilizaci obrazu fotoaparátů Nikon Z, můžu fotit z ruky s delšími časy závěrky, a tak mohu při cestování nechat stativ doma.

Používám také objektiv 14–24 mm, hlavně při focení v interiérech hotelů, a když chci ukázat více prostoru. Při focení krajiny mám pro přiblížení vzdálených objektů ráda také zoom 70–200 mm.

Nespěchejte

Nejsem ten typ fotografa, který má představu nebo nápaditou vizi už před tím, než přijede na místo. Inspiraci čerpám přímo z lokace, kterou fotografuji. To, že jsem tam, že vnímám energii místa, je pro mě velmi důležité. Podle mě je tedy nejdůležitějším tipem pro kreativního fotografa-cestovatele to, aby setrval na místě dost dlouho. Je dobré mít dostatek času na prožití vlastní zkušenosti z lokality – jen potom ji budete umět zprostředkovat ostatním skrze fotografie. Vnímejte, co se děje kolem vás, a važte si nejmenších maličkostí, které se před vámi odehrávají.

Fotka je dobrá, pokud odráží to, jak jste se cítili na daném místě. Samozřejmě, lidé mohou mít z vaší fotografie i jiné pocity, ale když do ní vložíte dostatek energie, dokáže ji odevzdat dál.

Jak fotíte vy kreativní cestovatelskou fotografii? Běžte na místo, které máte rádi, a využijte tipy od Marion. Zachyťte ho tak, jak se na něm cítíte. Fotografie označte tagy #CreateYourLight a  #ShootingTravelPhotography a označte také @nikon_cz_sk.

Nikon škola: Tipy na focení v protisvětle

Když fotografujete aparáty série Nikon Z, je jednoduché zachytit snímky v protisvětle tak, jak se to podařilo Marion v Tyrolsku.

V automatických nebo poloautomatických režimech se bude fotoaparát vždy snažit nastavit expozici tak, aby byla správná v celé ploše obrazu. V záběrech s vysokým kontrastem – jímž je také protisvětlo – je to komplikovanější. Nejtmavší a nejsvětlejší místa obrazu jsou v extrémním kontrastu. V takovém případě může pomoci nastavení priority clony (režim A).
V režimu priority clony nastaví fotoaparát rychlost závěrky automaticky. Nastavením co nejnižšího možného clonového čísla (F2,8 pokud použijete Nikkor Z 24–70 mm f/2,8 S jako Marion), získáte malou hloubku ostrosti a krásný bokeh.

Chcete-li získat plný záběr slunce tak, jako na Marioniných fotografiích, budete pravděpodobně muset použít korekci expozice (tlačítko ±), abyste jemně podexponovali nebo zesvětlili pozadí či objekt. Můžete tak vytvořit přesvětlené, snové pozadí. Tlačítko pro korekci expozice ± se nachází na horní straně fotoaparátu vedle tlačítka ISO. Jednoduše na něj dosáhnete pravým ukazováčkem, stisknete jej a otáčením voliče zesvětlujete nebo ztmavujete obraz. Nikon Z 6II vám umožní okamžitě vidět změny, které jste nastavili v elektronickém hledáčku nebo na zadním monitoru – a to dříve, než stisknete spoušť.

Pokud fotíte rychle se pohybující objekty, zkuste použít automatické ISO a nastavte rychlost závěrky na 1/1 000 s. Pokud to bude potřebné, fotoaparát zvýší ISO a dostanete ostré snímky vašeho pohybujícího se objektu. Rychlost závěrky můžete zamknout i v prioritě clony v menu Menu fotografování | Nastavení citlivosti ISO | Nejdelší čas závěrky.

Sdílej

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *