To, že při náklonu optické osy nahoru nebo dolů dochází ke sbíhání svislic, ví každý fotograf. Jde o typický problém při fotografování architektury. Jakmile objektiv zvednete – jednoduše proto, abyste dostali celý objekt do záběru –, svislé linie se rázem nahoře sbíhají. S optickými zákonitostmi nic neuděláte. Tedy pokud nepoužijete tilt-shift objektiv nebo rovnou kardanový aparát se zadní digitální stěnou (nebo planfilmem samozřejmě), které umožňují kácení svislic napravit už při fotografování (více o tilt-shift objektivech si přečtěte zde na Nikonblogu).
Jak tilt-shift objektivy, tak i velkoformátové kamery jsou ale drahá profesionální řešení, na která běžný fotograf obvykle „nedosáhne“. Nezbývá vám tedy nic jiného než sáhnout po dodatečných úpravách zdeformovaného obrazu v počítači. Existuje spousta programů, které to umožňují. Vy se v tomto návodu naučíte, jak provést úpravu kolinearity v Zoner Photo Studiu X. Ale… až za chvíli. Protože nyní následuje ještě několik rad pro samotné focení architektury.
Těžko na cvičišti, lehko na bojišti
V postprodukci sice můžete fotografii změnit k nepoznání, to však není účelem. Dobrý fotograf pracuje tak, aby úpravy v počítači byly co nejmenší. Proč? Aby zachoval maximum kvality. A zrovna při nápravě sbíhajících se linií dochází k velkému převzorkování obrazu. Ale nemějte obavy – zrovna Zoner Photo Studio X disponuje skvělými algoritmy, které zajišťují výbornou kvalitu obrazu. Nicméně nejprve…
Dejte si odstup
Pokud vám to prostředí dovolí, foťte architekturu s dostatečným odstupem. Budete muset oproti obligátnímu „širokáči“ použít delší ohnisko, to je ale jen k dobru věci – dostanete přirozenější podání perspektivy a rohové části obrazu nebudou trpět deformací.
Buďte vyšší
Někteří profesionální fotografové architektury s sebou nosí hóóódně vysoký stativ a schůdky. Samozřejmě proto, aby co nejvíc omezili nutnost naklánět optickou osu. Vám bude stačit, když budete koukat kolem sebe. Nešlo by váš objekt zájmu vyfotit třeba z nějakého vyvýšeného místa? Nedostanete se do prvního patra protějšího domu? Máte výklopný displej? Použijte živý náhled a foťte s rukama nad hlavou.
Ponechte si místo
Jak brzy zjistíte, při narovnávání svislic v počítači přijdete o část obrazu. Čím větší bude sbíhání, tím větší část fotografie přijde vniveč. Nechávejte tedy proto při focení mnohem větší prostor kolem snímaného objektu.
Nedeformujte
Zapněte si v menu fotoaparátu korekci geometrického zkreslení objektivu. Je sice hezké mít srovnané svislice, ale když jsou přímky prohnuté vlivem geometrického zkreslení optiky, nepůsobí fotografie dobře.

Kouzlo čtyř linií
Zoner Photo Studio X má pro naše potřeby nástroj, který se jmenuje Srovnání linií. Měli byste vědět, že jej najdete na nástrojové liště modulu Editor, ale i modulu Vyvolat. Takže pokud pracujete s RAWy (a já věřím, že ano), můžete provést nápravu svislic ještě před vygenerováním obrazového souboru z RAWu. A to se počítá!
A ještě jeden rychlý tip pro efektivnější práci: nástroj Srovnání linií má klávesovou zkratku K. Takže zbytečně nešmrlejte myší a prostě jen na klávesnici stiskněte písmeno K. Funkce má de facto dvě podoby: Opravu můžete provést pomocí čtyř šoupátek (Vertikálně, Horizontálně…) takříkajíc exaktně, ale nepohodlně, nebo mnohem intuitivněji pomocí myši a vodicích linek. My se budete v tomto článku věnovat právě druhé variantě.
Kurzor myši se po aktivaci nástroje změní na něco, co vypadá jako miniaturní monitor (ale nejspíš to nemá být monitor). Vy jím nyní klepněte na začátek první svislice a táhnutím podél ní vytvořte vodicí linku. Obraz se okamžitě překreslí, a vy byste měli v tomto místě dostat přesnou svislici. Pokud tomu tak není, lze polohu vodicí linky tažením za její koncové úchyty upravit.
Na nic nečekejte a pokračujte dál – udělejte to stejné u druhé rohové svislice budovy. Vzhledem k tomu, že lze využít až čtyři vodicí linky – dvě svislé a dvě vodorovné –, zkuste ještě „obtáhnout“ základnu domu i jeho horní část. Asi takto:
A nyní už jen klepněte na tlačítko Použít… Ještě před tím si ovšem všimněte, že v nastavení funkce máte možnost zakliknout volbu Odstranit ořezané pixely (asi nemusím vysvětlovat význam) a Oříznout – je-li to vhodné či nutné, zároveň tak můžete provést i potřebný ořez obrazu. Pozor, tyto dvě volby najdete pouze v Editoru. V modulu Vyvolat přítomny nejsou, zde to nástroj Srovnání linií dělá automaticky.
Jak jste jistě pochopili, oprava sbíhajících se linií pomocí nástroje Srovnání linií v Zoner Photo Studiu X je otázkou skutečně pouze několika minut práce. Výsledek je zde (a za ním ještě přímé porovnání před a po):