V redakci Nikonblogu usilovně pracujeme na recenzi Nikonu D750, která vyjde příští týden, v rámci testování jsme také vyzkoušeli natáčení videa. Jak jste mohli číst už u prvního představení této nové digitální zrcadlovky formátu FX, právě videu věnovali tvůrci tohoto přístroje střední kategorie velkou pozornost, tudíž i my na Nikonblogu dáváme větší prostor videu natáčenému Nikonem D750.
Přiblížit se divákům
Nežli natáčet zbůhdarma ukázkové situace nebo nějaké fiktivní příběhy, rozhodli jsme se tentokrát využít možností videa Nikonu D750 v praxi na reálném projektu. Mnozí čtenáři Nikonblogu si už jistě všimli, že v rámci zachování alespoň běžné fyzické kondice jezdím na koloběžce či spíše koloběžkách, a ve volném čase o nich píšu na webu Přibližovadla.cz. Právě pro Přibližovadla jsem potřeboval natočil malý videotutorial, takže volba padla naprosto logicky na Nikon D750.
Ještě k samotnému záměru či zadání: Přibližovadla.cz jsou neziskový (spíše lépe ztrátový) hobbyprojekt, kde se pracuje způsobem „co si neuděláš sám, to nemáš“. (Tím se omlouvám těm několika málo spolupracovníkům, jež občas nezištně vypomohou s provozem webu.) Podle toho také vypadá produkce videa: já a manželka na nevyužívaném školním hřišti, vymezený čas natáčení dvě hodiny, postprodukce opět ve vlastní režii. Tím chci jen naznačit, abyste nečekali profesionální práci – jde spíše o takový videoblog…
Skromná výbava
I přes improvizované podmínky jsem měl připravený jednoduchý scénář – věděl jsem, co přesně budu chtít natočit. To považuji za velmi důležité, v takovém případě totiž s sebou vezmete jen věci, které skutečně budete potřebovat a s velkou pravděpodobností nic důležitého nezapomenete.
Výbava byla skromná: Věděl jsem, že video bude obsahovat záběry typu polocelku, americký záběr a polodetaily, tudíž jsem kromě Nikonu D750 do brašny dal 50mm a 85mm pevná skla Nikkor F1,8. Počasí slibovalo setrvalou práci pod mrakem, což znamenalo nechat šedé filtry doma, nebudou potřeba. Testovaný videostativ Manfrotto se osvědčil výborně, pro záběry v tomto videu by ale vyhověl jakýkoliv stativ – kamera totiž byla vždy nehybná.
Zvuk jsme natáčeli externě pomocí klopového mikrofonu Røde PinMic a rekordéru Zoom H1. Zvuková složka záznamu byla ale dublována zároveň také vestavěnými stereomikrofony Nikonu D750. Což se vyplatilo. Čtěte dále…
Pro synchronizaci externího zvuku s obrazem by v tomto případě stačilo lusknutí prsty, nicméně já mám raději vizuální srovnání se zvukem, proto jsme použili klapku v iPadu. Aplikací pro tento účel najdete mnoho, my používáme free klapku Clapperboard.
Zebra i histogram
Pojďme k samotnému Nikonu D750. Výklopný displej s výborným jasem a kontrastem ocenila zejména moje žena, která coby osoba o hlavu menší než já, obsluhovala kameru. Je-li kamera v úrovni očí „herce“, pak u běžného fotoaparátu by moje žena musela stát na stoličce či schůdkách. U Nikonu D750 si jen upravila náklon displeje a nebylo co řešit.
Naprosto luxusně má Nikon D750 vyřešenou kontrolu expozice. Je vybaven jak reálným histogramem, tak i tzv. zebrou – zobrazením přepalů v obrazu. V tomto ohledu lze konstatovat, že je video vybavené lépe než živý náhled při fotografování, protože ten ani histogram, ani přepaly nezobrazuje.
Pracujete-li s obyčejným stativem, bude se vám hodit také dvouosá elektronická vodováha, kterou je Nikon D750 samozřejmě vybaven také.
Oproti všem nižším modelům umožňuje Nikon D750 také díky přepracovanému modulu závěrky, zrcátkového mechanismu a ovládání clony měnit clonové číslo „za chodu“. Pro vaši informaci: U všech nižších modelů zrcadlovek Nikonu je třeba pro změnu clony nejprve vypnout živý náhled, poté změnit clonu a pak opět Live View zapnout. Je to takový relikt původní konstrukce SLR, kdy se jaksi s živým náhledem, neřkuli s videem nepočítalo.
Nicméně u Nikonu D750 (nebo u D800/810, D4, D4s) díky upravené konstrukci měníte clonu i při zapnutém živém náhledu. A navíc…! Clonu lze ovládat také pomocí tlačítek na přední stěně Fn a Pv, přičemž v tomto případě není změna otvoru clony skoková – jako v případě ovládání clony předním kolečkem/rollerem – nýbrž plynulá, otvor se otevírá nebo zavírá pomaleji. Stejně tak lze clonu ovládat zadním čtyřsměrným voličem. To je samozřejmě výhoda pro natáčení reportážního typu. My jsme u našeho „statického videa“ tuto vlastnost nevyužili.
Ploché je dobré
Poslední novinkou Nikonu D750 je předvolba Ploché (Flat) v Picture Control. Jde sice o funkci, která je společná jak pro video, tak i pro foto, nicméně zcela jistě ji právě u natáčení videa využijete častěji a smysluplněji. Obraz v tomto případě zcela odpovídá názvu předvolby – je plochý. Histogram má vlevo i vpravo prázdná místa, čili obraz je nekontrastní, velmi málo saturovaný, zkrátka velmi vhodný pro následující postprodukci.
Režim Ploché ale zároveň tak trochu prověří vaše objektivy. Jak jsem uvedl výše, naše malé video jsme natáčeli pevnými skly AF Nikkor 50 mm F1,8D a 85 mm F1,8D. Chcete vidět, jaký je rozdíl v přenosu kontrastu u těchto skel? Majitelé těchto objektivů (resp. padesátky) zavřete oči, protože rozdíl je skutečně velký…
Oba objektivy byly samozřejmě zacloněné na cca F4, čili dokonalosti bylo učiněno zadost. Ač jsem sice zastáncem pevných skel ve fotografii, pro video začnu pravděpodobně preferovat kvalitní zoomy – u nich by měl kontrast (o rozdílném barevném podání ani nemluvě) „v rámci jednoho skla“ sedět. Podotýkám, že jsem si tohoto nijak pozitivního efektu nevšiml poprvé…
Ať vás ale nenapínám, pojďte se nyní podívat na naše video. Znovu opakuji – vše realizováno ve dvou lidech, včetně „hereckého“ výkonu a postprodukce, a to v doslova kriticky krátkém času.
Jistě jste si všimli, že asi nejslabší stránkou tohoto videotutorialu je zvuk. V jednom záběru jsem zapomněl zapnout externí rekordér, takže jsem vzal za vděk zvukem natočeným samotnou kamerou. Je logické, že rozdíl se pozná, kromě jiného mikrofonu a záznamového zařízení hraje velkou roli také vzdálenost. Nahrávat zvuk „klopákem“ na patnáct centimetrů, který je navíc pro tuto vzdálenost optimalizován, nebo pořídit audio na pět metrů vestavěným mikrofonem foťáku, jednoduše nemůže znamenat stejnou kvalitu. A já se přiznám, že raději budu celý den editovat obraz nežli zvuk. V tom jsem hodně nepolíben…
Video bylo z takříkajíc testovacích důvodů natáčeno v nejvyšší kvalitě, jakou Nikon D750 umožňuje, tedy 1 080/60p. Ano, zrovna tento námět nepotřeboval snímkovou frekvenci 60 sn./s, nicméně test je test. Jen malou poznámku pro ty, kteří jsou zvyklí stříhat běžné video 25 nebo 30p: Připravte se na mnohem vyšší nároky na hardware. Datový tok videa 1 080/60p Nikonu D750 je kolem 37 Mbit/s a to je zkrátka ve střižně poznat na výkonu velmi citelně.
Vybaven na výtečnou
Shrňme si nyní výhody Nikonu D750 pro natáčení videa v bodech:
• Výklopný displej s dobře regulovatelným jasem a barevností
• Auto ISO. V tomto videu jsme jej nevyužili, ale u natáčení reportážního typu (mezi které patří mimochodem například i svatby), je to neocenitelná vlastnost. Kameraman může pracovat v manuálu – tedy mít pod kontrolou jak čas, tak clonu, expozici za něj řeší Auto ISO.
• Skvělá kontrola expozice pomocí reálného histogramu a/nebo zebry
• Možnost ovládat clonu v živém náhledu, a to jak klasicky skokově, tak i plynule
Předvolba Picture Control s názvem Ploché poskytuje málo kontrastní a nenasycený obraz pro větší prostor k úpravám v postprodukci
3 komentáře
Vy v Krně říkáte motpákám montérpáka?
Je po volbách, zvykej si Láďo… ;)
Dovolil bych si upozornit, že D750 v režimu fotografování disponuje histogramem v živém náhledu. Stiskem tlačítka „i“ se zobrazí menu, kde lze histogram zapnout. Najdete jej pod názvem „kontrola expozice“.