Byť měl mít týden s Nikonem jen tři díly, nějak se mi to zvrtlo a dodávám ještě bonusový díl o videu a časosběru, protože zejména to první představuje u Nikonu D810 velmi důležitou funkcionalitu. Pojďme hned k věci, začněme fakty:
Videozáznam je ukládán ve formátu (přesněji datovém kontejneru) MOV, což už dávno není jen applovský formát, jak se nám vytrvale snaží namluvit někteří ignoranti – MOVy lze úplně běžně zpracovávat i ve střižnách na Windows. Samotný formát je klasika – H.264 se stereofonním zvukem 48 kHz. V maximálním rozlišení 1 920 × 1 040 při 60 sn./s (přesně 59,94 sn./s) činí datový tok průměrně kolem 38 Mbit/s.

Už jsem tedy nakousl maximální kvalitu videa, jaké jsou k mání další nastavení? Následuje výčet:
1 080/60p
1 080/50p
1 080/30p
1 080/25p
1 080/24p
720/60p
720/50p
Zvuk je – opět opakuji – stereofonní, a to jak v případě záznamu přes vestavěnou dvojici mikrofonů nebo při záznamu přes externí mikrofon, připojený 3,5mm jack konektorem. K Nikonu D810 se dají pro odposlech připojit také sluchátka (opět 3,5mm konektor). Jak citlivost mikrofonu, tak i hlasitost sluchátek lze nastavit nezávisle na sobě.
Samotný záznam je možné nově ukládat zároveň na externí HDMI disk i na paměťovou kartu ve fotoaparátu. Malá, ale důležitá drobnost – stejně jako u Nikonu D4s lze i v případě D810 použít tzv. cableclip – plastový držáček/fixaci HDMI kabelu, který tak při manipulaci s fotoaparátem nemůže nechtěně vypadnout.
Blížíme se kamerám…
Nikon D810 je jedním z mála Nikonů, které umí ovládat clonu objektivu v režimu živého náhledu, aniž byste museli, jako u nižších modelů, nejprve vypnout Live View, změnit clonu a znovu živý náhled zapnout. Zde jednoduše clonu měníte „za pochodu“. Navíc lze ovládání clony „namapovat“ na přední tlačítka Fn a Pv, ovšem tato funkcionalita pracuje pouze s pár objektivy s elektromagnetickou clonou. Nicméně v tomto případě by se clona měla zavírat plynule, nikoliv po skocích jako u běžných objektivů (nemám vyzkoušeno).
Pro příznivce natáčení v reportážním stylu mám však dvě dobré zprávy – na displeji se může zobrazovat jak reálný histogram, tak i tzv. zebra – šrafování přeexponovaných míst, které znáte z vyspělých kamkordérů. Kromě toho můžete na displeji zobrazit dvouosou vodováhu nebo obvyklou pomocnou mřížku dělící záběr na 4 × 4 pole.
Správnému nastavení expozice tedy nic nebrání, máme tu však ještě jednu vychytávku – Auto ISO! Můžete natáčet v expozičním režimu M, mít tedy ručně nastavený neměnný čas i clonu, a správnou expozici za vás bude dohánět Auto ISO (o této funkci jsem psal v souvislosti s Nikony 1, kteří ji mají již delší čas). Na ukázku Auto ISO v praxi se můžete podívat v následujícím krátkém demovideu.
Ve videu je také demonstrováno různé nastavení Picture Control, kde – shodně s pořizováním fotografií – přibyl také profil nazvaný Ploché (Flat), jež umožňuje větší zásahy do barevnosti, jasu a kontrastu obrazu v postprocessingu. V demovideu jej můžete porovnat se standardním profilem se sníženým kontrastem. Profil Ploché má samozřejmě ve videu mnohem větší význam než ve fotografii, kde – tedy pokud fotíte do RAWu – lze hodnoty ovlivňující vzhled snímku jednoduše a bezztrátově změnit v poměrně velkém rozsahu.
Jak nasbírat více času
Funkce Časosběrné snímání (prosím neplést s Intervalovým snímáním – které má ale Nikon D810 také) není úplnou novinkou, nicméně dostala vylepšení v podobě parametru Vyrovnání expozice. Ten by měl eliminovat blikání obrazu – tzv. flickering – vzniklý vlivem nekonzistentní expozice mezi jednotlivými snímky. Lze jej pouze zapnout nebo vypnout…
Časosběry jsou samozřejmě extrémně náročné na opotřebení závěrky. Při snímkové frekvenci výsledného videa 30 sn./s to obnáší 1 800 „cvaků“ za minutu videa použitého materiálu – a že ne vždy se všechen pořízený zdroj použije, to je nasnadě. Nicméně časosběrná videa v sobě mají velký kus kouzla a kdo umí, ten umí… Navíc jsou nyní „tajmlapsy“ moderní, fotografové si kvůli nim pořizují drahé motorové slidery a podobná příslušenství, tak proč to alespoň nezkusit, že ano?
Inspirací vám budiž pro tentokrát minutové časosběrné video amerického fotografa Lucase Gilmana, které pořídil právě Nikonem D810 v přízračné krajině ledu, sněhu a polárních září Islandu.
2 komentáře
Časosběry jsou samozřejmě extrémně náročné na opotřebení závěrky. Při snímkové frekvenci výsledného videa 30 sn./s to obnáší 1 800 „cvaků“ za minutu videa použitého materiálu
Téhle větě nerozumím – co to je časosběr s frekvencí 30sn/s tedy 1800 za minutu ?
Už mi to docvaklo, namísto snímkové jsem četl snímací.