WSBK 2025 očima Karla Horáka

Autor článku: Karel Horák

Mistrovství světa superbiků aneb World Superbike (WSBK) je druhý největší motocyklový závod hned po MotoGP. Na rozdíl od královské kubatury neobsahuje prototypové motocykly, které se rychle vyvíjejí a mění. Ve WSBK jezdci závodí na továrních motorkách, které jsou mnohem více vyvíjené a vylepšované profesionálními týmy a zároveň se velmi blíží strojům, které si může koupit každý motorsportový fanoušek.

Celkově je to velmi emotivní série, stejně jako většina dalších motocyklových závodů. Můžete potkat špičkové jezdce, jak jezdí na malých koloběžkách nebo skútrech, kde mají kolena výš než oči a k divákům mají velmi blízko.

První kolo závodu Supersport300

Podobně jako v MotoGP se během závodního víkendu jezdí tři kategorie kubatur. Nejvyšší Superbike, motocykly s objemem až do 1200cc, mohou mít vylepšený motor nebo další komponenty. Druhá kategorie „Supersport“ obsahuje lehčí a méně modifikované motorky. Poslední kategorií je Supersport 300, motocykly s nízkým výkonem, ale velkou manévrovatelností. V této kategorii se může závodit už od 15 let.

Ve WSBK stejně jako v MotoGP závodí i čeští jezdci. V nejvyšší kategorii domácího závodníka nenajdeme, ale v druhé nejvyšší kategorii World Supersport můžeme fandit Ondrovi Vostatkovi na Ducati. V třetí kategorii jezdí také čeští jezdci, zvlášť při závodě v Mostě, kde si na domácí trati mohou vybrat tzv. divokou kartu a odjet jeden závod.

Jediný český závodník v kategorii Supersport Ondřej Vostatek

Podobně jako na Ferrari Challenge jsem měl kvůli dalšímu focení k dispozici jen dva závodní dny. Nebyla možnost dopředu nafotit hezké fotky z tréninku a musel jsem rovnou zvládnout co nejvíce záběrů během kvalifikace a závodů. Na moje první focení tak důležitého závodu to nebyla jednoduchá výzva.

První komplikací během focení WSBK byla váha fotografické techniky, kterou jsem si nadšeně půjčil. Nedošlo mi, že mít oblíbený Nikkor 400mm F2.8 a k tomu další tři teleobjektivy může být  náročné. Vyrazil jsem na trať vystrojený jako vánoční stromeček a snažil jsem se z každé zatáčky vymačkat maximum. Trvalo nějakou dobu, než jsem začal tvořit originální fotky a nefotil jen takové ty „tradiční“. Bohužel čas na dráze utíká velmi rychle a žádný záběr se nedá opakovat. Nakonec se mi podařilo nafotit pár zajímavých záběrů, ale do příště je rozhodně prostor ke zlepšení.

Hezký moment jsem zažil, když jsme si mohli projít garáže jezdců. Měli jsme příležitost být ve „vítězné“ garáži u Topraka v BMW nebo tovární Ducati, kde nám dokonce Alvaro Bautista lehce nesmělým hlasem řekl – s dovolením, jestli mu uhneme z jeho garáže:).

V neděli jsem měl zadání fotit i event, to znamená emoce, fanoušky a všechno, co se na dráze děje, což v praxi znamená žádné pauzy, ani na oběd. Maximálně rohlík se slaninou z cateringu pro média. Díky bohu za něj!

Hodně času jsem strávil opravdu sportovně – běháním mezi fanoušky, nahoru a dolů z tribun, naskakování a vyskakování z busů pro fotografy. Když jsem běžel fotit oslavy na pódiu, tak jsem začínal cítit, že mi nohy brzy vypoví poslušnost. Naštěstí jsem doběhl až „do cíle“.

Bavilo mě zachytit ve fotkách pořádné emoce, například křičící Turečtí fanoušci byli skvělí. Celkově mi tento závod hodně dal, byla to pro mě ideální příprava na MotoGP, kde už jsem věděl co a jak. Díky za každou novou fotografickou zkušenost a profesionální fototechniku.

Fotografická výbava pro WSBK:

  • NIKON Z9 a Zfc
  • NIKKOR Z 400mm f/2.8 TC VR S
  • NIKKOR Z 400mm f/4.5 VR S
  • NIKKOR Z 17-28mm f/2.8
  • NIKKOR Z 35mm f/1.2 S
  • NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S

Autor článku: Karel Horák

Sdílej

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *