Porovnání dvou 50mm objektivů, které jsou si podobné velikostí, váhou; odlišná je jejich cena a světelnost. Ale rozdíly vůbec nejsou tak markantní, jak byste čekali a jak jsem čekal i já. Kdo bude vítězem v tomto extrémně vyrovnaném souboji?
Světelnější objektiv f/1,4 je o kousek lacinější (13 990 Kč vs. 16 990 Kč /nyní v akci do 13. 1. 2025 za 14 490 Kč/) jako jeho starší bratr (NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S byl uvedený mezi prvními třemi objektivy pro Nikony Z). Důvodem je rozdílná optická soustava, to naznačuje i písmeno S (Superior) v názvu dražší, méně světelné verze.
Podle očekávání by měl být levnější „nesuperior“ objektiv méně ostrý než verze S. Podobně jsme to nedávno viděli u dvojice objektivů NIKKOR Z 35 mm f/1,8 S a f/1,4. Světelnější pětatřicítka byla méně ostrá, ale měla výrazný a zvláštní charakter, který připomínal staré světelné objektivy AI. I v jiných fotografických médiích si v testech vysloužil označení novodobé „starosklíčko“ s autofokusem. Ne, nejedná se o omyl nebo nepovedený model, jak si někteří odpůrci mysleli. Že jde o záměr, je patrné i ze srovnání dnešní dvojice v recenzi. Podobný scénář se opakuje. Novější, světelnější a levnější objektiv propouští o 2/3 expozičního stupně více světla, má opět ono „starosklíčkové“ kouzlo a je o něco (opravdu o málo) méně ostrý než dražší a méně světelná verze. To platí zejména ve dne, kdy ostrost a mikrokontrast ovlivňují antireflexní vrstvy. V kontrolovaném a přiměřeně intenzivním světle i při světelnosti F1,4 vytvoříte ostré snímky bez výhrad.
Nikon vidí neoddiskutovatelné tendence, kdy mnozí nadšenci hledají právě look starších objektivů, které mají charakteristický bokeh. I proto si dnes mnozí uživatelé mirrorless aparátů kupují různé redukce, aby mohli používat staré manuální objektivy. Někteří třetí výrobci dokonce začali vyrábět celá portfolia manuálních objektivů s klasickým podáním obrazu. A proto si myslím, že je to dobrý tah od Nikonu, nabídnout takový charakter skel, ale s moderními vymoženostmi jako je autofokus, stabilizace na zaostřovací bod, kompletní údaje v EXIFu…
Je to ale tak poznat? Myslím rozdíly v ostrosti a bokehu. Je to poznat tak, aniž byste mohli v počítači s trochou snahy oba obrazy učinit vyrovnanými?
Odpověď je ano i ne. Ano, ve smyslu ostrosti a kontrastu, kdy je možné obraz z lacinějšího objektivu k nerozeznání přiblížit k dražšímu. Ne, v případě bokehu, který je jedinečný a nedá se napodobit. Jde právě o to, jak objektivy vykreslí oblasti mimo hloubku ostrosti s různým pozadím či popředím.
Pojďme se tedy podívat na to, co mají oba objektivy podobné a čím se odlišují.
Technické specifikace
Objektiv | NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S | NIKKOR Z 50 mm f/1,4 |
Rozměry | 76 mm × 86,5 mm | 74,5 mm × 86,5 mm |
Hmotnost | 415 g | 420 g |
Ovládací prvky | zaostřovací prstenec + AF/MF přepínač | zaostřovací prstenec + programovatelný prstenec |
Filtr | 62 mm | 62 mm |
Optická konstrukce | 12 prvků v 9 skupinách (2ED členy, 2 asf. členy a Nano Crystal Coat) | 10 prvků v 7 skupinách (1 asf. člen) |
Min. zaostření | 0,4 m | 0,37 m |
Světelnost | f/1,8 | f/1,4 |
Clona | 9 lamel | 9 lamel |
Běžná cena | 16 990 Kč | 13 990 Kč |
Kresba a ostrost
Při plném odclonění je NIKKOR 50 mm f/1,8 S ostřejší, nicméně ostrost verze f1,4 je více než přijatelná.
NIKKOR Z 50 mm f/1,4 při různém zaclonění
Ostrost objektivu NIKKOR Z 50 mm f/1,4 je plně použitelná a řekl bych, že například na portréty je dokonce vhodnější než kresba verze f/1,8 S. Po doostření ve fotoeditoru lze ostrost přiblížit téměř k nerozeznání k dražšímu objektivu.
(U nízkých clonových čísel si všímejte pouze věže kostela, jelikož pozadí je rozostřené menší hloubkou ostrosti. Při cloně F2,8 je už hloubka ostrosti dostatečná i na pozadí.)
NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S při různém zaclonění
Při zaclonění na stejnou hodnotu F1,8 se kresba i kontrast světelnějšího objektivu zlepší. Rozdíly jsou stále viditelné, ale už ne tak výrazně.
Při cloně F2,8 se oba objektivy srovnávají a při F4 v ostrosti nerozeznáte rozdíl.
Kontrast je u obou skel výborný, mikrokontrast má verze f/1,4 nižší, ale ne zásadně. Zajímavé je, že pravděpodobně nejde ani tak o optickou konstrukci, která by měla vliv na ostrost a kontrast. Troufám si tvrdit, že větší roli hrají antireflexní vrstvy, které má verze f/1,8 S lepší. V kontrolovaném a přiměřeně intenzivním světle je totiž NIKKOR Z 50 mm f/1,4 perfektně ostrý, což je vidět na studiových fotografiích.
Vinětace
Vinětace je u obou objektivů viditelná při odclonění, na „plnou díru“ je u verze f/1,4 nejvýraznější. Při cloně F1,8 a dalších ekvivalentních hodnotách je i aberace velmi podobná, takže v tomto ohledu to vypadá na remízu. Při F2,8 je už minimální a při F4 mizí.
Bokeh
Zde jsme u veličiny, která se jen těžko měří nebo vyhodnocuje a je spíše o subjektivním vnímání a preferencích konkrétního fotografa. I když se oba objektivy liší kresbou a kontrastem, jejich bokeh zase tak odlišný není.
U světelnější padesátky je míra rozostření pozadí o kousek větší, což je ale u vyšší světelnosti logické. Charakter rozostřeného obrazu je však jiný.
U jednotvárného pozadí je bokeh obou objektivů porovnatelný. Při členitém pozadí, jako jsou větve, vánoční ozdoby, budovy… jsou hrany a struktury u verze f/1,8 rozostřené plynuleji a hladčeji.
Při odclonění je velký rozdíl u ostrých světel v pozadí nebo popředí. Ostrá světla jsou u světelnější verze f/1,4 vykreslená více kruhová, byť tedy ne do přesného kruhu. Verze f/1,8 má výraznější zkosení do tzv. kočičích očí, samozřejmě čím jsou světla blíže k okrajům a rohům záběru, tím více se to projevuje.
Další rozdíl je nejenom ve tvaru, ale také v lince okolo světel. Ve verzi f/1,4 je linka výraznější a může mít i barevnou konturu (aberaci), což mohou mnozí označit za méně estetické. Opět i zde záleží na osobní preferenci.
Na druhou stranu je vnitřek rozostřených světel u verze f/1,4 čistý, kdežto uvnitř světel verze f/1,8 vidíte soustředěné struktury, tzv. cibulový efekt (angl. onion ring effect). Ve většině případů se mi líbí více podání rozostřených světel u světelnější verze.
Při zaclonění na hodnotu F2,8 se rozdíly ztrácejí a oba objektivy mají také téměř stejný bokeh. Zajímavé ale je, že při stejném zaclonění a předmětové vzdálenosti nemají obě verze stejnou hloubku ostrosti. U verze f/1,4 mi připadá hloubka ostrosti stále nižší.
Druhou zajímavostí je, že při stejné scéně je úhel záběru novější světelnější verze padesátky o pár stupňů větší čili záběr je širší. Tento fakt je pozorovatelný jak při focení z ruky, tak i exaktně ze stativu. Odhadem je záběr ze světelnějšího objektivu o cca 3–4 % širší.
Hvězdice z ostrých světel
Hvězdice vznikají při silném zaclonění objektivu, kdy se clona zavře natolik, že její lamely ztratí zaoblený tvar a na jejich hranách se lomí ostré světlo. U některých objektivů s velmi zaoblenými lamelami efekt hvězdice vůbec nevznikne. Obloukové lamely ale zase mají příznivý vliv na hladkost bokehu.
Hladký bokeh mají rádi portrétní fotografové, hvězdice ze světel zase krajináři či fotografové architektury. Efekt hvězdice je při cloně F14 výrazný u obou padesátek, přičemž malinko výraznější efekt má NIKKORU Z 50 mm f/1,4.
Aberace (barevná vada)
Aberací nazýváme barevnou vadu na hranách kontrastních objektů. Může se objevit například na hraně tmavých větví oproti světlé obloze, na rozhraní bílých a černých částí oděvů nebo jiných objektů. Známe také podélnou barevnou vadu, která se projevuje na hranách mimo hloubku ostrosti – v pozadí a popředí zaostřeného objektu, tedy v bokehu.
Pro tento test jsem vybral nejhorší možný scénář. Portrét tmavé postavy proti bílé obloze v pozadí s černými větvemi stromu. Na těch se projeví i nejmenší tendence k podélné barevné chybě. U obou objektivů se objevila zelená kontura na hranách větví, nový NIKKOR Z 50 mm f/1,4 ji má ale výraznější. Po korekci v obrazovém editoru jsme se ale s aberací vypořádali poměrně lehce.
Jak se dá předpokládat z jednoduché konstrukce objektivu, který má jenom jeden asférický člen a ED členy nemá žádné, verze f/1,4 má aberace výraznější a projevují se při odcloněném objektivu. Při F1,4 je nejvýraznější, při F2,8 už je zřetelná méně a na cloně F4 mizí.
Fotografujete-li do JPEGu, o většinu aberací se postará firmware fotoaparátu. To platí také, když RAW (NEF) zpracováváte v Nikon softwaru NX Studio. Pokud otevřete RAW v jiném softwaru, musíte korekci aberace zapnout, ale většinou i automatické nastavení pomůže natolik, že aberaci v obrazu nebudete vnímat.
Závěr
Uvedení objektivu NIKKOR Z 50 mm f/1,4 do portfolia Nikonu vítám. Je zařazený do podobné produktové řady jako předchozí NIKKOR Z 35 mm f/1,4. Lze očekávat, že se v této světelnosti objeví i další objektivy s pevným ohniskem, jako například 85 mm či 24 mm. Přiznám se, že portrétní 85mm objektiv se světelností f/1,4 by mě velmi zajímal.
Pro zákazníka je vždy dobré, má-li možnost výběru. Pokud chcete opticky až klinicky výborný objektiv, můžete sáhnout po původním skle NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S. Má příkladnou ostrost, je vyladěný vůči různým optickým chybám, ať už jde o aberace nebo odolnost na protisvětlo. Minusem je světelnost f/1,8 a „onion effect“ v rozostřených světlech.
Jestliže vnímáte světelný 50 mm objektiv jako portréťák s charakterem, tak právě nový NIKKOR Z 50 mm f/1,4 vám jej nabídne. Má trochu méně hladký bokeh u členitého pozadí, odcloněný je mírně měkčí než verze f/1,8, ale ostrá světla jsou vykreslená osobitým způsobem bez onion efektu. Nabízí o 2/3 EV vyšší světelnost (v praxi můžete například fotit místo ISO 3200 hodnotou ISO 2000). Navíc je levnější a má programovatelný ovládací prstenec, jemuž lze přiřadit nastavení clony, ISO nebo korekce expozice.
Tak který?
Který z těchto dvou objektivů vám více imponuje? Přiznám se, že já jsem na tom dost nerozhodně, byť maličko bych se přiklonil spíše k novému světelnému sklu NIKKOR Z 50 mm f1,4. U dokumentu nebo street fotografie mi nabídne o 2/3 více světla a jeho bokeh se mi líbí více, pokud jsou v pozadí ostrá světla. Ale jak už jsem napsal v úvodu, je to těsný souboj, který nemá jednoznačného vítěze. Věřím, že vám toto porovnání pomůže vybrat si svou padesátku :-)
Požadujete-li bezprecedentní top model a jste ochotní si připlatit – nejvyšší obrazovou kvalitu a zároveň exkluzivní bokeh nabízí NIKKOR Z 50 mm f/1,2 S. Je to už ale sklo jiné kategorie, a to nejen cenové (cca 60 000 Kč), ale i váhové a velikostní (hmotnost 1 090 g).
Nikon má ve svém portfoliu ještě jednu padesátku – makroobjektiv NIKKOR Z MC 50 mm f/2,8 se zvětšením 1:1.
Galerie fotografií, pořízených objektivem NIKKOR Z 50 mm f/1,4
Fotografie jsou vyvolané z RAWu v Adobe Photoshop Lightroom s defaultními hodnotami doostření, s úpravou kontrastu a barevnosti podle vkusu autora, a vyexportované v původní velikosti s kompresí 80 % do JPEG. Fotografie postaviček kuchařů jsou vyfocené oběma porovnávanými objektivy (viz popisky).
Jeden komentář
Díky za recenzi zaměřenou na podstatné optické vlastnosti, a ne na počítání pixelů. Líbí se mi, že Nikon dává na trh cenově dostupné světelné objektivy, ale mohl s tím začít o pár let dříve ;-)