Tento článek by v podstatě mohl kopírovat obsah jiného textu – Skvělá volba: NIKKOR Z 35 mm f/1,4 na DX těle, který je pro změnu o prvním „jedna čtverkovém“ pevném skle na DX mirrorless těle Nikon Z 50. Rozdíl by byl jediný: pětatřicítka „dělá“ na DX těle zhruba klasickou padesátku, o něco novější padesátka pak portrétní ohnisko 75 mm. Ale přesto se na něj pojďme podívat…
Těsno v DX
Nevím, jaký podíl DX těl se prodá v poměru vůči „dospělé“ FX kategorii, nicméně to, že objektivy na DX formát jsou bolístkou Nikonu už od doby DSLR, to si nemusíme nalhávat. Naštěstí jsou fotoaparáty s menším snímačem kompatibilní s objektivy, určenými pro fullframy, takže alespoň částečně se tento stav dá obejít. Zrovna jak NIKKOR Z 35 mm f/1,4, tak i NIKKOR Z 50 mm f/1,4 jsou po přepočtu crop faktorem prakticky výborně použitelná skla.
Když byste chtěli použít nativní DX 50mm ohnisko pro Nikony Z, máte k dispozici tři zoomy – základní NIKKOR Z DX 16–50 mm f/3,5–6,3 VR, zoom s rozšířeným rozsahem NIKKOR Z DX 18–140 mm f/3,5–6,3 VR a telezoom NIKKOR Z DX 50–250 mm f/4,5–6,3 VR. Cožpak o to, nejde o vůbec špatné objektivy, naopak. Ale chybí jim… světelnost. První má na ohnisku 50 mm světelnost f/6,3, druhý f/4,8 a třetí f/4,5. Záleží samozřejmě na nárocích fotografa, ale za mě ani jeden z nich neposkytne – pro portrétování – pěkně rozostřené pozadí. Na to je potřeba sklo se světelností řekněme menší než f/2,8, spíše f/2.
Ale dost teoretizování. NIKKOR Z 50 mm f/1,4 potřebnou světelnost má, na DX tělo nasadit jde bez jakéhokoliv omezení, takže žádný problém. Po pravdě, jedno minus zde přece jenom je – nemá stabilizaci a tu nemají ani DX mirrorlessy Nikon Z. „Virtuální“ ohnisko nebo přesněji úhel záběru, odpovídající 75 mm však ještě není tak úzký, aby se nedal udržet z ruky.
Pak už přichází buďto pozitiva nebo stejně vnímané hodnoty: Oříznutím okrajových částí obrazu se na DX těle zmenšuje vinětace, pozitivněji vychází také ostrost do rohů záběru. Chromatickou vadu nebo antireflexní vrstvy crop faktor samozřejmě neovlivní.
Už jsem to zmiňoval u nasazení pětatřicítky na DX Zetku – kvůli nejkratšímu času 1/4000 s a nejnižší citlivosti je dobré si s takto světelným objektivem pořídit také neutrálně šedý filtr. Jinak totiž reálně hrozí, že za jasného světla budete muset nechtěně přiclonit.
NIKKOR Z 50 mm f/1,4 na těle Nikon Z 50
Všechny snímky jsou pořízené na „plnou díru“ – clonu F1,4. Na fotografiích jsou provedené základní úpravy v NX Studiu a snímky jsou vyexportované z NEFu do JPEG
Související články
Jako za starých časů… NIKKOR Z 50 mm f/1,4 v praxi
Vývoj fototechniky je obecně vcelku předvídatelný. Trh se někam posouvá, výrobci obvykle drží jistou produktovou linii…, aby se občas stalo, že někdo poměrně znatelně uhne z cesty. Ano, narážím na „jedna čtverkovou“ pětatřicítku, představenou v polovině tohoto roku, a následně po ní stejně světelný objektiv NIKKOR Z 50 mm f/1,4 s podobnou, ne-li stejnou charakteristikou. Pojďme se na něj podívat blíže…