Youtubový videoseriál Behind the Z fotografa Denise Fueca je o tom, jak si jeho kolegové fotografové – velmi často poprvé – osahávají některý z nových mirrorless Nikonů řady Z. Seriál rozhovorů na Nikonblogu, který má podtitul po Behind the Z, pak mapuje „osudy“ těchto tvůrců zhruba rok po natáčení. Čtvrtý díl, který se připravoval zhruba před rokem, představuje fotografa Petra Zapletala, vystupujícího pod značkou Zlyart.
Nemyslete si však, že v rozhovoru se jednoduše dozvíte, jak si Petr po natáčení šel koupit nové Zetko. Slovy samotného fotografa vám musím prozradit, že to bude trochu složitější…
Petr Zapletal aka Zlyart po Behind the Z
Ze 4. dílu videa Behind the Z je zřejmé, že jste měl Nikon Z 7 poprvé v ruce. Je to tak, nebo jste to tak trochu jenom hrál před kamerou?
„Ne, skutečně jsem ten foťák držel v ruce poprvé. Já jsem totiž ještě před rokem byl zarytý zrcadlovkář. Začínal jsem na Nikonu D70, který jsem si půjčoval od táty, pak jsem měl svoji ‚Dé devadesátku‘, a potom jsem už skočil rovnou do fullframu – k Nikonu D750.“
A teď? Pořád fotíte na Nikon D750?
„Mno… to je složitější. Mně totiž zrovna před natáčením Behind the Z ukradli veškerou fotovýbavu. Do toho covid, takže nebylo moc prostoru to všechno hned nahradit. Vrátil jsem se proto k menšímu formátu, na DX Nikon D7200. Ale vůbec toho nelituju, protože to mě docela vyškolilo, začal jsem jinak vnímat světlo i prostor.“
To je zajímavé. Takto jsem zatím slyšel mluvit jenom lidi, kteří fotí sport nebo wildlife – ti si DX formát pochvalují kvůli přepočtu ohniska crop faktorem.
„Ono je to celé o tom, že člověk musí tu používanou fototechniku znát. Mám sice světelná pevná skla, ale rád fotím třeba i na základní zoom k Nikonu D7200, což je Nikkor DX 18–135 mm. Světelnost f/3,5 na nejkratším konci je v pohodě, a širokáč se mi často, zejména v malých interiérech, hodí. Ale musím vědět, že v rohových částech fotky jsou už objekty hodně zkreslené. Nemůžete tam umístit hlavu modelky, protože by byla zdeformovaná, ale třeba nohy ano – ty, když se trochu natáhnou, tak to mám rád.“

Takže stále fotíte na Nikon D7200?
„Ono je to pořád trochu složitější :-) Když jsem si kupoval ‚ukradenou‘ D750, tak jsem se tehdy rozhodoval mezi ní a Nikonem D810. Volba padla na D750, protože jsem si říkal, že bych D810 nevyužil naplno. Pak přišel Nikon D850, a to byl můj velký sen. Po zkušenostech jsem už věděl, že bych jeho potenciál sice taky nevyužil na 100 procent, ale přece jenom už bych věděl, co s tím mnohem víc než před pár lety. Stále jsem se ale rozhodoval mezi nástupcem D750, tedy Nikonem D780, a navíc jsem měl párkrát od Nikonu zapůjčené Zetko, konkrétně Z 7II.“
Aj aj! To muselo být kruté dilema! :-)
„To taky bylo. Ale už jsem rozhodnutý – jdu do Zetka. Ještě nevím, jestli Z 6II nebo Z 7II, ale jdu do něj. ‚Prozření‘ přišlo při nedávném fototripu na Krétě, kde jsem měl půjčený Nikon Z 7 II. Po třech dnech jsem totiž zjistil, že mě přestaly bolet karpály… A upřímně řečeno, ještě jsem měl trochu strach z toho, že na Zetka není zatím dost objektivů. Ale vyzkoušel jsem si FTZ adaptér na zrcadlovkové objektivy, a necítil jsem tam pro sebe vůbec žádné omezení. Navíc ty režimy automatického ostření na tvář a na oči – to je neskutečné, to mě fakt nadchlo! Hrozně to usnadňuje práci a taky zkrátí čas focení.“
Pozn. redakce: Ještě jsem ani neměl rozhovor s Petrem Zapletalem přepsaný, a přišla mi od něj zpráva: „Jen jsem chtěl napsat, že už ho mám doma.“ Pro jistotu jsem se zeptal o čem přesně píše, ale bylo mi to jasné, což Petr také potvrdil: „Nikon Z 7II“.

Když jsem se díval na vaši tvorbu, nemohl jsem si nevšimnout, že využíváte jak denní světlo, tak i blesk nebo jejich kombinace. U některých fotek bylo zřejmé, že musely být minimálně dosvícené umělým světlem, ale nebylo to vůbec poznat. Jak to děláte v praxi?
„Když jsem fotil na Nikon D750, tak jsem se zamiloval do externího blesku Nikon Speedlight SB-910. Úplně náhodou jsem zjistil, že se dá dálkově ovládat umístěný mimo foťák pomocí interního blesku. A to je paráda! To je taková vychytávka, kterou skoro nikdo nezná. Já jsem si to přečetl v návodu.“
Ano, to je tzv. CLS (Creative Light System), o tom jsem na Nikonblogu psal několikrát :-) Ovšem tím jste mi odpověděl na jednu moji otázku. Na nějakém making-of videu z vašeho focení jsem si totiž všiml, že máte vyklopený interní blesk na zrcadlovce. To mě, přiznám se, trochu zarazilo, ale vůbec jsem si to nespojil s CLS.
„Ne, tak výklopným bleskem fakt nesvítím :-) Ale jako ovladač externího blesku je to perfektní. Navíc při tomto systému nejste omezený synchronizačním časem blesku, ale můžete bez problémů fotit i kratším časem – což je skvělé při dosvětlování na denním světle.“

Každopádně to je ale docela skromný světelný park…
„Já se snažím maximálně využívat d-light, ale občas je třeba přisvítit – a k tomu mi ten externí blesk naprosto vyhovuje. Navíc sebou nemusím tahat hromadu světelné techniky. Mám malý baťůžek, v něm jednu SB-910, druhou obvykle v opravě – protože ji buď utopím nebo mi spadne. A jsem v klidu.
Mimochodem, tím, jak mi ukradli celou fotovýbavu, jsem se naučil mnohem víc vnímat a lépe pracovat právě s denním světlem. Navíc s tím crop faktorem si člověk začne mnohem víc vážit jakéhokoliv prostoru a jakéhokoliv světla. Takže ona ta krádež byla něčím, co mě posunulo dopředu :-)“
Děkuji moc za rozhovor, Petře. A ať vám nový Nikon Z 7II dělá jenom radost z focení!
Petr Zapletal – ZlyartSpecializuje se hlavně na glamour, fashion a street-art focení. Má za sebou spoustu úspěšných projektů, na sociálních sítích mají jeho příspěvky cca 90 000 sledujících. Spolupracuje se známými českými modelkami, tvoří s týmem fotomodelek, které jsou úspěšné na sociálních sítích. Dále spolupracuje se zahraniční agenturou AngelsVampires, se kterou fotí kampaně produktů po celém světě, od Ibizy, Dubai až po Tomorrowland. Mezi jeho poslední úspěchy se řadí spolupráce s Czech Fashion Week. |