Listopad a Bratislava – to je již tradiční čas a místo, které se (letos po dvaadvacáté) pojí s fotografickým festivalem Mesiac fotografie, jehož pořadatelem je Stredoeurópsky dom fotografie. Bratislavské galerie a muzea tak v jednotném duchu ožívají, a nemusí být pochyb, že se jedná o jednu z nejrozsáhlejších a tedy nejvýznamnějších událostí tohoto druhu v daném regionu. Akce je součástí Evropského měsíce fotografie konaného v Berlíně, Lucemburku, Moskvě, Paříži, Římě a Vídni.
Tak jako u předešlých ročníků, také předmětem toho letošního je nastavit zrcadlo aktuálním trendům světové fotografické tvorby, především však děl ve střední a východní Evropě. Snoubí se v něm nejlepší práce z historie s novodobými autorskými počiny – konfrontaci minulosti a současnosti se tedy návštěvníci nevyhnou. Letos festival nabízí 28 výstavních celků, individuálních i kolektivních.
Od Východu na Západ
Do dějin sáhli organizátoři po retrospektivě Američanů – jedním je válečný reportér a zakladatel fotoagentury Magnum Robert Capa, druhý významný fotograf časů před Velkou hospodářskou krizí Lewis Hine, jenž se proslavil mj. snímky z výstavby Empire State Building.
Z kolektivních výstav stojí za pozornost projekt 100× z dějin francouzské fotografie, který je sestaven z výjimečných (proslulých) děl, a jemuž jako ostrý protipól stojí cyklus Mladá ruská fotografie, která představuje málo známé autory – kteří se slavnými možná teprve stanou. Ze slovenských scény se v Bratislavě můžete setkat s tvorbou např. Martina Kollára, Andreja Balca, Petra Župníka či Andreje Bána, za dámy jmenujme Táňu Hojčovou a Janu Hojstričovou. Samostatnou kapitolou v pořadí 22. festivalu jsou výstavy věnované menšinám žijícím v majoritní společnosti – Rusínům, Romům i Vietnamcům.
Organizátoři letos poprvé nabídnou ukázku přesahů mezi médiem fotografie a jinými druhy umění. Zorganizovali například – ve spolupráci s domácím Studiem L+S a brněnskou Husou na provázku – divadelní představení Tichý Tarzan, kde hlavní postavu ztělesňuje kontroverzní loni zesnulý fotograf Miroslav Tichý. Dalším „přesahem“ je společný projekt s Mezinárodním filmovým festivalem Bratislava (9.–15. 11. 2012), jenž má na programu pět filmů o slovenských fotografech.
Kromě workshopů a přednášek je oblíbenou doprovodnou akcí festivalu tzv. Portfolio review, která je příležitostí pro začínající i zkušené fotografy na prezentaci svých snímků před ostřílenými osobnostmi z branže – kurátory, fotografy či historiky a teoretiky – od kterých uslyší patřičnou kritiku své tvorby. Nejlepší z účastníků pak dostane šanci vystavovat na dalším ročníku Měsíce fotografie.
Aktualizace 11. 11. 2012
Díky našemu čtenáři, slovenskému fotografu Bohumilu Šálkovi, se můžete podívat na fotografie z vernisáže výborného autora, který je označován za zakladatele dokumentární fotografie na Slovensku, Stana Pekára.
Retrospektiva Stana Pekára „visí“ do 30. listopadu v Pállfyho paláci – nenechte si ji ujít. Bohumilu Šálkovi děkujeme a Stanu Pekárovi přejeme hlavně hodně zdraví.
Vernisáž fotografií Stana Pekára. Foto Bohumil Šálek
OFF festival buduje novou tradici
Paralelně s tradičním Měsícem fotografie, jenž představuje především osvědčené autory, probíhá letos už třetí ročník festivalu Off mapující současnou mladou scénu, domácí i zahraniční. Organizátoři, kteří jsou absolventy studia fotografie, letos získali prostory bratislavského Pisztoryho paláce, ve kterém návštěvníci mohou zhlédnout drtivou většinu z 23 fotografických výstav – zbylé fotografické celky se nacházejí v samostatných galeriích. Hlavním tématem je letos Beauty and Bizarre, tedy osobní autorské pojímání krásy a bizarnosti.
Jeden komentář
velmi pekne fotky…