Co si budeme nalhávat, jediná pevná osmadvacítka, která byla donedávna v nabídce Nikonu, nepatřila zrovna mezi nejnovější skla – AF Nikkor 28 mm F2,8D poznal ještě zlatou éru kinofilmu. Na monofokální objektiv neměl nikterak skvělou světelnost, ostřicí prstenec se při automatickém zaostřování otáčel, objektiv vyžadoval pohon autofokusu z těla… Netvrdím, že to bylo špatné sklo, nicméně jak říká klasik: „Pokrok nezastavíš“.
Jenže to by pro změnu nesměla přijít doba zoomů, kdy nezanedbatelná část fotografů pevná skla odhodila a více či méně je nahradila objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností. Naštěstí tak, jak se Země točí dokola, i dobré zvyky se vracejí, takže jak se zdá, nastal čas inovovat sbírku pevných objektivů. Ostatně Nikon to činí už delší čas. My se tedy nyní zaměříme na nový fullframový širokoúhlý objektiv AF-S Nikkor 28 mm F1,8G.
Objektiv jsme už krátce představili v našem článku, buďte proto, prosím shovívaví, pokud se budou některé informace opakovat.
Jezevčík
Design připomíná spíše standardní zoom než pevné sklo – objektiv je poměrně dlouhý – z dřívějška jsme byli zvyklí na kratší konstrukční provedení v této kategorii. Většinou býval průměr větší než délka objektivu, zde je tomu obráceně. Průměr činí 73 mm, délka pak 81 mm. Průměr filtrového závitu 67 mm je na současnou dobu běžný.
Rozměry nové osmadvacítky tak způsobují, že na fullframových profesionálních tělech vypadá tak trochu subtilně, po nasazení na amatérské stroje si ji pak klidně můžete splést se zoomem.
Vnější opláštění je plastové, vnitřní konstrukce a bajonet jsou samozřejmě kovové – tomu také odpovídá hmotnost 330 g. Podobně jako snad všechny nové objektivy Nikonu (s výjimkou low-endových základních zoomů) najdete i zde po obvodu bajonetu gumový těsnicí kroužek. Na boku tubusu je obvyklý přepínač M/A | M.
Přední části dominuje široký ostřicí prstenec, poblíž tělu fotoaparátu pak máte okénko s orientační stupnicí vzdálenosti. To napovídá, že ostření je vnitřní, ultrazvukové, objektiv využívá tzv. Rear focus – zaostřování zadním členem. Ostření je rychlé a téměř bezhlučné, to ostatně opakuji u každého moderního Nikkoru s SWM motorem. Objektiv jsem zkoušel na těle D3 a D3200, což jsou – jak jistě uznáte – velmi odlišné třídy, ale subjektivně jsem nezaznamenal v rychlosti zaostřování zřetelný rozdíl.
Obrazová kvalita
Začnu superlativy: Pokud chcete fotit „na plnou díru“, tedy clonu F1,8 a mít přitom obraz ostrý od středu až do rohů záběru, prosím, jak je libo… Podotýkám, že se bavíme o objektivu nasazeném na FX těle, nikoliv o cropu na DX zrcadlovce. Optimální kresba je pak na cloně F4, difrakce se viditelně projevuje až u největšího zaclonění na F16 (při testování na těle D3).
AF-S Nikkor 28 mm F1,8G vykazuje maličké soudkovité zkreslení (+1,02 %), bokeh je příjemný, byť nedosahuje oné pověstné sametovosti některých vyhlášených dálkoměrných skel. Chromatickou aberaci jsem nezaznamenal v takové míře, abych se u ní musel pozastavit. U laboratorních testů jsem naopak musel konstatovat zřetelnou vinětaci (v této třídě objektivů ale víceméně obvyklou), na reálných snímcích však tato optická vada není nijak viditelná – ostatně posuďte sami na ukázkách.
Celkové hodnocení
Upgrade, na který se sice dlouho čekalo, ale o to lepší je výsledek – tak by se dal jednou větou zhodnotit nový AF-S Nikkor 28 mm F1,8G. Objektiv poskytuje výborné obrazové výsledky jak na FX zrcadlovkách, tak i na DX modelech, přičemž díky moderní konstrukci s vlastním AF motorem je kompatibilní i s DSLR nejnižší třídy, které nemají náhon autofokusu z těla. Na DX zrcadlovkách navíc vzhledem ke crop faktoru poskytuje příjemné „normální“ ohnisko 42 mm. Cena kolem šestnácti tisíc v maloobchodě odpovídá své třídě.
Technická data objektivu AF-S Nikkor 28 mm F1,8G najdete zde
Doporučená prodejní cena: 16 390 Kč vč. DPH
Galerie demosnímků
(demosnímky byly pořízeny na těle Nikon D3)
Snímky ve formátu TIF si můžete stáhnout:
1. část (115 MB)
2. část (113 MB)
3. část (80 MB)
21 komentáře
Hmmmmm, tohle sklicko vypada fakt hodne zajimave, diky za ukazku.
škoda že chybí ukázky na clonu 1.8 ..
K čemu jsou ukázky fotografií na vysoké clony? Tohle sklo si snad každý koupí kvůli nízké cloně. A žádná z fotografií není dokonce ani na clonu 2,8. Teda pokud popisky nelžou.
A třeba takoví krajináři taky fotí na malé clony? To, že je objektiv světelný, ještě neznamená, že se nutně musí používat na malé clony.
Nicméně uznávám, moje chyba – ukázky na malé clony zde chybí – dodělám je a přidám je sem během pár dní.
Doufám, že jsem Vás nějak neurazil. Nemyslel jsem to zle. Jen jsem se divil, že v galerii chybí ukázky z těch clon, které nejvíce zajímají potenciální kupce. Já osobně jsem o tomhle objektivu také uvažoval a zajímají mě hlavně fotografie na nízkou clonu.
Na krajinu bych spíše použil 24-70 nebo 24/1.4, jsou určitě ostřejší i v rozích, ale při vyšších clonách bude rozdíl nejspíše minimální.
V pohodě pane Vlčku, nic se neděje, konstruktivní kritika může být k dobru věci:)
Dobrý den. Po přečtení pasáže „Pokud chcete fotit „na plnou díru“, tedy clonu F1,8 a mít přitom obraz ostrý od středu až do rohů záběru, prosím, jak je libo… Podotýkám, že se bavíme o objektivu nasazeném na FX těle, nikoliv o cropu na DX zrcadlovce.“ si dovolím Vás požádat o názor právě na tu druhou možnost, tzn. použití tohoto objektivu při F1,8 až cca. F2,8 na DX, např. na D7000. Máte s tímto nějakou zkušenost?
Michale, v pondělí vyjde test Nikonu D3200, kde bude i pár snímků z tohoto objektivu na F2,8. Neslibuji na 100 %, ale pokusím se přes víkend ještě doplnit i nějaké fotografie na plnou díru.
„Průměr filtrového závitu 67 mm je na současnou dobu běžný.“ Proč proboha Nikon zas cpe uživatelům 67 mm? Teleobjektivy mají zhusta 52mm, micro Nikkory 60/2,8 AF-S a 105 VR 62mm, skla s větším průměrem čočky pak 77mm.
67 mm mne napadá jen u dnes už historie…. Nikkoru 18-70 AF-S
Nevím kde jste přišel na takovou s prominutím blbost. Průměry filtrů o kterých mluvíte jsou průměrylevných hobby objektivů, které asi máte.
Průměr 67 je dnes velmi používán a to na kvalitních objektivech jako jsou 18-105, poloprofi ( dá li se to tak nazvat, jelikož v mnoha ohledech předčí i 17-55 profi) 16-85, 18-70 ( starý, ale alespoň u mě lepší jak 18-105- rozhodně pokud jde o rychlost) A nejnovější 85/ 1,8….. mám pokračovat?
Právě díky tomu, že je používaný na kvalitnejších základních zoomech, je to nejlepší řešení. Nemusím kupovat kopu nových filtrů. Anedovedu si představit, že by 28-ka a i další měli mít průměr fitru a díky tomu i velikost těla jako levná 18-55…
A to jsem ještě zapoměl na dnes nejprodávánejší tele zoom 70-300 AF-S G VR, který také má filtr 67 mm.
Netušil jsem že Nikkory 20-35/2,8, legendární 28/2,8 AiS, 60/2,8 AF-S, 105/2,8 VR … jsou levné hobby objektivy zatímco 18-105 je kvalitní sklo. Díky za poučení.
Děcka, mám ho od 30.5. a je to mazel a opomenutá f1,8 je pro vás zde: https://www.flickr.com/photos/rumcajzf6/7342495422/sizes/l/in/photostream/
víc, až bude víc času :)
Pár fotografií na plnou díru na DX těle najdete v galerii zde: https://nikonblog.cz/nikon-d3200-budic-vasni-podrobne-predstaveni-a-demosnimky/
Děkuji za ukázky objektivu s otevřenou clonou na DX. Myslím, že se ani tato kombinace nemá za co stydět.
To by mne opravdu velice zajimalo Radku, v jakych ze „mnoha ohledech“ podle Vas linej plastovej setak 18-105 predci 17-55/2.8. Muzete mi to objasnit? Predem dekuji.
Bude tento objektiv zařazen do seznamu profi techniky pro NPS? Zatím tam není.
Já osobně nevím, ale zjistím. Jen mi pls dejte čas – začíná období dovolených… :)
To: Petr Lunak. Nepsal jsem že předčí 18-105 -17-55, ale 16-85 AF-S G VR předčí v kresbě 17-55 a pokud si někdo myslí že ne, tak rozhodně se jí vyrovná. 18-105 je šrot, který mě dost nepotěšil. Možná špatný kus, tedy dva kusy…nevím…
A pro Vltavín, nepsal jsem, že 18-105 je profi, čtěte pozorně, jsou tam čárky a tečky. Psal jsem o 16-85 což by se parametrama dalo dát do kategorie poloprofi ( o profi sem nepsal).
Mate pravdu, ona me tam ta zavorka zmatla. Nicmene ani 16-85 se bohuzel 17-55 nevyrovna. Je ponekud divne porovnavat kresbu 17-55 pri f2.8, kde je na 17mm perfektne ostry az do samotnych rohu pouze s velmi mirnou vinetaci, zatimco 16-85 potrebuje znacne priclonit (on i setovy 18-55 za par penez kresli na f8 fajnove, ze). Vyrazne se tak meni vyuziti techto tvou objektivu a uz i s ohledem na celkovou konstrukci se 16-85 proste na profi kolegu nechyta. Dalsi debata by mohla byt napr. o vyrazne mekcim bokehu 17-55, ale prijde mi to uplne zbytecne. 17-55 je proste profi reportazni sklo co neco vydrzi a ktere zvladne i tropickou ci poustni krajinu. 16-85 zvladne na vybornou jen tu krajinu a to radaji bez deste a prachu. Psal jste tedy Radku, ze 16-85 v „mnoha ohledech“ predci 17-55, bylo by vhodne, pokud si za tim tvrzenim opravdu stojite, to nejak dolozit.
ad Lindner Petr 20.6.12 in 17.12:
Od kdy a do kdy budou na „velitelství“ Czech Nikon dovolené, abyste mohl zjistit, kdy (a zda) bude objektiv 28/1.8 zařazen do techniky NPS?
Moje zkušenost je, že české zastoupení Nikonu (na rozdíl od jiných – viz např. UK, USA) zařazuje do techniky NPS jenom tu nejdražší – asi aby „podpořilo“ prodej. Kdežto nový 28/ 1,8 mezi nejdražší nepatří, byť nemá jinou alternartivu – tím spíše jsem žádostiv info kdy (či zda) bude zařazen do seznamu techniky NPS. Děkuji.
(snad nebudu opět kamenován a zařazen mezi „nepřítele lidstva“)