To, že standardem moderních fotoaparátů je dnes kromě už obligátního Full HD videa také možnost natáčet pohyblivé obrázky i ve vyšším rozlišení 4K UHD, není žádné tajemství. Pro mě osobně je ale nezodpovězenou otázkou kolik uživatelů reálně svoje videa do 4K UHD také natáčí. (Googloval jsem dlouho, relevantní informace jsem ale nenašel.)
4K UHD video je mnohem náročnější na zpracování – v podstatě platí, že jakmile se rozhodnete vážněji pracovat s tímto rozlišením, abyste si rovnou koupili nový střihový hardware. Velká data 4K videa se pochopitelně promítají (sic!) na distribuci, jejímž hlavním kanálem je převážně internet. V současné době už více než 50 % internetového obsahu konzumují uživatelé z mobilních zařízení. Ne každý má neomezená data, která jsou navíc u nás nekřesťansky drahá. Chcete „sosat“ 4K video na mobilu? Nechcete. Navíc na malé obrazovce byste z toho stejně nic neměli.
Nerad bych dělal unáhlené závěry, ale tak trochu si myslím, že většina uživatelů, kteří natáčí video více než příležitostně, stále ještě preferuje spíše Full HD kvalitu nežli 4K UHD. Otázka tedy zní: Je snad 4K UHD video jen nafouknutá marketingová bublina výrobců, kteří se nám snaží prodat funkce, jež ve skutečnosti nikdo nepotřebuje? Ne, tak tohle jsem rozhodně nechtěl ani naznačit. 4K UHD je skvělé! Pokud máte kvalitní zobrazovač (monitor, TV), který dokáže všechna ta data přenést, na „staré“ Full HD se už nikdy nebudete chtít dívat. Ale jak jsem napsal výše, je to něco za něco. Nicméně pokud jste zapřisáhlými příznivci „Full HáDéčka“, má pro vás i tak možnost natáčet ve 4K UHD význam.

Dvojnásobný zoom
„Čtyři Káčko“ (ve specifikaci UHD /Ultra HD/) má čtyřikrát větší rozlišení než Full HD video. Čili má čtyřikrát více obrazových bodů. Lineárně je to pak sice „jen“ dvojnásobná velikost, ale i to se dá využít. Třeba jako dvojnásobný zoom. Nikoliv ale digitální zoom – řeč je o výřezu per pixel – tedy bez převzorkování obrazu, čímž je zachovaná 100% kvalita.
Je to jednoduché: Představte si, že pořizujete svoje video v rozlišení Full HD a potřebujete natočit detail. Nemáte však delší objektiv a ani nechcete nebo nemůžete hýbat s kamerou. Není nic jednoduššího, než v menu přepnout z kvality Full HD na 4K UHD. Na displeji fotoaparátu se samozřejmě nic nezmění, nicméně záběr bude mít vyšší rozlišení. Ve střižně pak u záběru natočeného na 4K UHD nastavíte zvětšení 200 % a zoom je na světě…
Ukázky jsou z Nikonu Z 6, který natáčí jak Full HD, tak i 4K UHD v plném formátu. Pokud byste použili nový Nikon Z 5, jež má při natáčení 4K videa 1,7násobný ořez obrazového pole, dostanete ještě větší, 3,4× zoom. Nevýhoda cropu se najednou změní v přednost. (Tím ořez obrazu Nikonu Z 5 ve 4K UHD nechci omlouvat – raději bych se bez něj obešel.)
A je toho více
Je to jednoduché až prosté, co říkáte? To ale není všechno, jak lze využít vyššího rozlišení 4K UHD videa ve finálním materiálu ve Full HD. Díky tomu lze ve videu vytvořit improvizovanou náhradu slideru či zoomování v záběru. Obraz zkrátka jen staticky neoříznete, ale můžete menším výřezem pohybovat.
Někteří videotvůrci natáčí ve 4K celou produkci, i když ji pak downsamplují na rozlišení Full HD. Proč? Kvůli vyššímu datovému toku. To už je ale námět na jiný článek. Takže příště :-)
Jeden komentář
Ano, přesně tak to funguje a já to běžně používám na Nikonu D7500.
Nastavím snímaní na 4K, ve střižně si zoomuji i švenkuji a exportuji do FullHD a výsledek je skvělý. Jen je dobré si to vyzkoušet, kolik to zoomování ještě snese, aby se obraz moc nerozostřil. Něco jde doostrřit ve střižně, ale jak říkám – je třeba vyzkoušet. Já to dělám tak, že kratičký klip cca 5 sekund vyexportuji do FullHD a prohlédnu. Když se mi už zdá trochu zmršený, tak prostě ten zoom nebo švenk zmenším a je to. FullHd úplně stačí na velké televizi, netobože na intrnetu na You Tube.