Předminulou neděli, při vyhodnocení 4. kola naší nové týdenní fotosoutěže JSEM | Fotka týdne Nikonblogu, jsem upozorňoval na nový projekt Dana Vojtěcha s pilotem Martinem Šonkou. Ovšem toto úterý jsem vydal článek o Danově focení kanoisty Martina Fuksy… Kde se stala chyba? Nikde – Dan Vojtěch totiž na letošní léto přichystal hned dva zajímavé projekty, takže vedle přízračných fotografií „Fuksiče“ na manětínském rybníce se nyní můžete pokochat také neméně zajímavými snímky špičkového akrobatického pilota a účastníka světové série Red Bull Air Race, Martina Šonky.
Ten, který létá příliš blízko země
Zdá se to být jednoduché: Vezmete 30 studiových blesků Fomei S400 DC a S600DC (celkový výkon 13 800 Ws), přijedete na domovskou základnu Martina Šonky – letiště v Moravské Třebové, pronajmete si vysokozdvižnou plošinu, blesky rozestavíte do „uličky“ široké 15 metrů a požádáte jednoho z nejlepších světových akrobatických pilotů, zdali by se touto průrvou párkrát neproletěl. Protože ale blesky nebyly instalované bůhvíjak vysoko, létal Martin Šonka s hranou křídla občas jen pouhý metr nad zemí. Na webu Red Bullu k tomu ale pilot říká:
,,I když to pro mnohé může vypadat nebezpečně, pro mě je díky tréninku normální létat v podobných výškách. Náročnější bylo trefit se přesně do záběru tak, jak jsme si s Danem Vojtěchem naplánovali.“
Kromě toho, že míra kreativity Dana Vojtěcha zřejmě nezná mezí, je tento fotograf také perfekcionista. Ne, že by se první focení nepodařilo, nicméně ani tak produkčně velmi náročný projekt se svým týmem neváhal ještě – nové nápady zkrátka někdy přicházejí až v průběhu realizace – dvakrát zopakovat. Výsledek je opět famózní, o tom snad nemůže být sporu. Ostatně posuďte sami na fotografiích Dana Vojtěcha.
Související články:
Přízrak na manětínském rybníce – Martin Fuksa v novém projektu Dana Vojtěcha
Dan Vojtěch fotografuje Vavřince Hradilka v „černé vodě“
Jak se fotí neexistující trik. Aneb „Slavík na laně“
6 komentáře
Tak z tohodle mi spadla čelist…!
Pcka, Dan Vojtěch nezklame :). Pilotáž taky paráda
Tak nějak jsem nepochopil ten účel to vyfotit za šera nebo za tmy ? (že by skrytá reklama na světla určité značky). Za denního světla udělám stejnou fotku a ještě budou barvy (letadla, kouře a atd.) lepší než za umělého osvětlení. Nehledě na to, jaké bylo riziko létat za šera (tmy) s akrobatickým letadlem tak nízko nad zemí (jesli to bylo dostatečně bezpečné a dovolené, třeba ultralait může létat jen od východu do západu slunce, za šera už ne! ). Prosím o nějaké rozumné vysvětlení proč to fotili za tmy ? (odpověď tipu černe nebo tmavé pozadí, nevím nevím, ale barevné pozadí (na nízkou clonu rozmazané) bude vypadat podle mě mnohem lépe. Foto-amatér, Martin
Upřímně jsem, Martine, přemýšlel, co se na to dá odpovědět. A mám dvě varianty (protivnou a vstřícnější):
a) To je stejně hloupá otázka, jako prudit Antonína Dvořáka, proč Novosvětsku symfonii nenapsal radši v A dur.
b) D. V. nedělá fotky proto, aby byly dobré, ale proto, aby byly nejlepší. To znamená: neotřelé, odvážné, zajímavé, jedinečné. Letadlo panningem je hezká věc, ale nepřesahuje meze stokrát viděného. Tyto fotografie se možná nemusí líbit každému, ale v každém případě jsou originální, a o to tu myslím šlo.
Ta fotka vyjadřuje drama, kontakt, osobní odvahu (pilota i fotografa, celého týmu) a současně profesionalitu (opět všech). To není fotka pořízená na leteckém dni v pravé poledne, kterých jsou všude miliony.
Osobně jsem rád, že někdo takovýhle projekty v český kotlině dělá, protože to má světovou úroveň o čemž svědčí i reference zahraničních webů.
btw, nevěřím, že to bylo tak nebezpečné jak to vypadá, to patří k celkovému dojmu, který se nám snaží prodat, prostě příběh k té fotce od začátku do konce. Bezpečnostní opatření musela být přísná a pilot sám říká, že tyto prvky létá pravidelně. Je to prostě na efekt, v době CGi efektů v každé reklamě na pomerančový džus je tohle krok správný směrem.
A já si zase z praxe myslím, že až tak šero nebylo. Možná to bylo chvýli po západu slunce a rychlý čas tam tu tmu udělal. Fotky parádní. Jiný než běžný a fádní náhled na věc.