ZPS X – profily objektivů prakticky. A rychlost navrch

Možnost práce s profily objektivů při vyvolávání RAWů, je největší novinkou, kterou dostala nedávná jarní aktualizace 2023 tuzemského správce a editoru digitálních fotografií – Zoner Photo Studio X. ZPS X nyní dokáže – nikoliv u všech – ale u většiny objektivů, kromě manuálních, také automatické (s možností ručního doladění) opravy vad objektivů, jako je geometrické zkreslení, vinětace nebo chromatická vada. Pojďme se podívat, jak to funguje v praxi.

Klíčové slovo LCP

Patrně žádný objektiv není dokonalý, každý má nějaké své mouchy či mušky. Málokteré „sklo“ zobrazuje bez geometrického zkreslení, většina objektivů vykazuje nějakou míru vinětace a totéž se týká chromatické vady. Digitální zpracování obrazu však umožňuje rychle, a nebojím se napsat, i v podstatě bezztrátově (viz. například můj starší článek/test) tyto vady odstranit. A nejlepší způsob, jak to udělat, je při vyvolávání RAWů čili souborů, z nichž se teprve při postprodukci vygeneruje skutečný bitmapový obrazový soubor.

Zoner Photo Studio X ještě do minulého roku při zpracování RAWů využívalo volně dostupný DNG Converter od Adobe. Loni přišla velká novinka – interní profily fotoaparátů (viz náš článek), nicméně profily objektivů – LCP (Lens Correction Profile) – bylo stále ještě nutné „tahat“ z DNG Converteru. Letošní jarní aktualizací se však ZPS-X od Adobe skoro úplně „odstřihl“ – profily objektivů jsou nyní taktéž interní. Tedy interní… Program využívá databázi open source projektu Lensfun, do níž, podle slov zástupců Zoner software, také svým dílem i přispívá díky vlastnímu testování při vývoji ZPS X.

Zaměřeno na NIKKOR Z

Pro testování mě samozřejmě nejvíce zajímaly objektivy nejnovějších mirrorlessů NIKKOR Z. Letmý pohled do seznamu podporovaných modelů zatím ukazuje 16 objektivů NIKKOR Z, což je méně než polovina optiky pro Zetka (v době vydání tohoto článku). Komunita kolem projektu Lensfun tedy ještě má co dohánět. Což nemyslím nijak ironicky a už vůbec ne ve zlém – naopak – díky za tuto práci! Každopádně už nyní jsou podporované objektivy jako je „svatá trojice“ zoomů se světelností f/2,8, další zoomy – například NIKKOR Z 24–70 mm f/4 S, 24–120 mm, 24–200 mm, 28–75 mm, pevná pětatřicítka, padesátka a pětaosmdesátka, obě Zetková makroskla a další. Jen doplňující info – podporované objektivy s bajonetem F v databázi Lensfun jsem už nepočítal, ale je jich zde několikanásobně více, mrkněte sami. Ještě jednou, seznam je zde. Základní informace bychom měli, můžeme jít funkčnost profilů objektivů v ZPS X vyzkoušet.

Profily objektivů hledejte v modulu Vyvolat pod ikonkou fotoaparátu. Zde profil vypnutý.
Profily objektivů hledejte v modulu Vyvolat pod ikonkou fotoaparátu. Zde profil vypnutý.

Správná geometrie

Pracovat budeme s RAWy v modulu Vyvolat, ikonka fotoaparátu ukáže nejprve profil fotoaparátu, hned pod ním pak profil objektivu. Rozbalovací nabídka dává čtyři možnosti: Bez profilu, Vybrat automaticky, Vybrat manuálně a Ze souboru. Nás zajímají dvě prostřední volby a primárně pak Vybrat automaticky. Takže zvolím právě tuto možnost…

Zapnutá automatická korekce optických vad
Zapnutá automatická korekce optických vad

Co je na první pohled nejvíce zřetelné, je oprava geometrického zkreslení. Nejširší ohnisko zde použitého širokorozsahového zoomu NIKKOR Z 24–200 mm soudkuje – a toto zkreslení automatika, jak se zdá, spolehlivě opravuje. Ale důvěřuj a prověřuj. Vezmu-li v našem případě za etalon firemní „vývojku“ NX Studio a konvertuji stejnou fotografii v ní i v ZPS X, výsledek bude takový:

Snímek vyvolaný v NX Studiu
Snímek vyvolaný v NX Studiu
Snímek vyvolaný v ZPS X
Snímek vyvolaný v ZPS X

V tomto případě odhlédnu od odlišné tonality a budu se věnovat pouze geometrickému zkreslení – které na první pohled vypadá naprosto shodně. Pozorní čtenáři si ale mohou všimnout, že fotografie vyvolaná v ZPS X ponechává „o fous“ menší ořez – na okrajích obrazu je zde o něco málo více. Obě fotky jsem proto „položil na sebe“, abych nemluvil jen do větru. Výsledek?

Porovnání fotografie vyvolané v NX Studiu a ZPS X
Porovnání fotografie vyvolané v NX Studiu a ZPS X

Jak vidíte, měl jsem pravdu, jeden z výsledků konverze zdrojového RAWu – jak jsem už napsal, vyvolání v ZPS X – má o kousíček menší výřez (po nápravě soudkovitého zkreslení). Ale nejde o to, kdo má pravdu. Důležité je, že oprava geometrického zkreslení je de facto shodná a to je skvělá zpráva pro Zoner Photo Studio X.

Pro doplnění výkladu: Může se stát, že program nepřiřadí automaticky správný objektiv. Podle vývojářů Zoner software to není chyba ZPS X, ale záležitost jistého „nestandardu ve standardech“ metadat (EXIF a IPTC). Nevadí, volba Vybrat manuálně vám umožní tuto chybu napravit ručně. Mně se to stalo (zajímavé je, že ne u všech fotografií) u staršího DSLR objektivu AF-S DX NIKKOR 18–200 mm f/3,5–5,6G II ED, který si automatika spletla se Sigmou stejného rozsahu.
A ještě pro úplnost – volba Ze souboru je zde kvůli možnosti dále využívat data DNG Converteru (u objektivů, které v databázi Lensfun nejsou).

Bez barevných kontur

Pod rozbalovací nabídkou s možnostmi korekce vad objektivu se nachází „zaškrtávátko“ Chromatická vada, které nás samozřejmě také zajímá. Výřez (200 %) z pravého horního rohu testovací fotografie chromatickou vadu zřetelně odhaluje.

Oprava chromatické vady – vypnuto
Oprava chromatické vady – vypnuto

Co se stane po klepnutí na volbu Chromatická vada? Tato optická vada se automaticky opraví :-) Ale vážně: V případě tohoto objektivu není automatická oprava úplně dokonalá, ovšem máte ještě k dispozici také ruční doladění. Malé uživatelské nastavení volby Žlutá – modrá to spraví natotata. Jen znovu podotýkám – ukázky jsou v měřítku 200 % čili ve 100% nebo menším zobrazení chromatickou vadu pravděpodobně nezaznamenáte ani bez ruční opravy, vystačíte si s automatikou.

Oprava chromatické vady – automatika
Oprava chromatické vady – automatika
Oprava chromatické vady – automatika + ruční doladění
Oprava chromatické vady – automatika + ruční doladění

Tmavší rohy neboli vinětace

Profily objektivů „řeší“ také tmavnutí rohů a okrajových částí záběru, způsobené vinětací. Ale… toto je, řekl bych, nejméně „vychytaná“ optická vada, protože u některých objektivů funguje její oprava dobře, u jiných je funkčnost korekce minimálně sporná. Je to ale vcelku pochopitelné. Vinětace je závislá – stejně jako geometrické zkreslení – nejen na ohnisku (u zoomů), ale také na pracovní cloně, zkrátka parametrů je ve hře více. Ne, že by se nedaly z metadat vyčíst, ale jak už jsem napsal, funkčnost korekce vinětace je trochu sporná. Jeden příklad za všechny – nejprve ukázky, výřezy z rohu záběru a do třetice porovnání celé fotografie.

Vypnutá funkce profilu objektivu
Vypnutá funkce profilu objektivu
Zapnutá funkce profilu objektivu
Zapnutá funkce profilu objektivu
Porovnání fotografie bez korekce a s korekcí
Porovnání fotografie bez korekce a s korekcí

Na první pohled to vypadá tak, že u druhé varianty snímku je vinětace odstraněná, což vlastně fakticky i platí. Je ale třeba brát v úvahu, že svou zásluhu na tom má také ořez rohových částí, který vzniká při korekci geometrického zkreslení. Nicméně pokud bych oba výsledky položil na sebe, části oblohy u snímku s korekcí jsou v rozích skutečně světlejší.

Jen podotýkám, že oprava vinětace se nikde samostatně nezapíná – je aktivovaná přímo přiřazením profilu objektivu. Ale lze ji níže v ovládacím panelu dále ladit uživatelsky.

Když se dílo podaří

Toš tak :-) Dobrá práce, chce se mi napsat. Možná přesněji – výborná práce! Zoner software svůj produkt Zoner Photo Studio X posunul zase o pěkný kousek dál. Nyní je práce s RAWy Nikonu skutečně smysluplná, obrazové výsledky jsou výborné. Nechci napsat rovnou k dokonalosti, nicméně brněnský vývojový tým tímto krokem – novými profily objektivů – v podstatě doladil modul Vyvolat k bezproblémové použitelnosti. O mně se ví, že jsem – i přes jeho nectnosti – velkým zastáncem firemního NX Studia, takže to, že jsem ochotný vzít vyvolávání NEFů v ZPS X „na milost“, je pro Zoner Photo Studio X, alespoň z mé strany, velká pochvala.

A mimochodem: Avizované zrychlení načítání RAWů (viz novinky jarní aktualizace) skutečně není jen marketingová vějička. Práce s NEFy je v nejnovější verzi naprosto zřetelně – jinak řečeno násobně – rychlejší. I na nijak výkonném notebooku se mi 46megapixelové RAWy z Nikonu Z 7 II načítaly nesrovnatelně rychleji než v předchozí verzi. I za toto patří Zoner softwaru velký palec nahoru.

Aktuální verzi ZPS X stahujte zde

Sdílej

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *