Nechtěl bych kategoricky tvrdit, že 85mm ohnisko lze využívat jen na portréty, nicméně jisté je, že pevné světelné 85mm sklo patří do „povinné výbavy“ každého portrétisty či svatebního fotografa. Obrazový úhel pětaosmdesátky se prostě skvěle hodí na fotografování lidí, respektive portrétů lidí.
Ostatně, víte proč se zrovna tomuto objektivu říká „portrétní“? Jsou k tomu dva důvody. Prvním je přirozené perspektivní podání. Budete-li fotit detailní portrét čili hlavu 50mm ohniskem, ještě trochu se bude projevovat perspektivní zkreslení. Nos se bude přece jenom zdát mírně větší než ve skutečnosti, uši budou lehce ustupovat dozadu hlavy. Padesátka chce trochu odstup, je vhodnější spíše pro polopostavu. S 85mm ohniskem je už ale i u detailního portrétu všechno v pořádku. Proč tedy nepoužít i delší sklo? Ano, třeba 105mm nebo 135mm objektivy jsou také vhodné. Delší už ale moc ne. Proč? Pětaosmdesátka je totiž – a to je ten druhý důvod – takzvané „kontaktní ohnisko“. Od svého modelu jste vzdáleni od jednoho metru dále. Nenarušujete intimní zónu modelu, a zároveň od něj nejste tak daleko, abyste spolu klidným hlasem nemohli komunikovat. Pokud byste chtěli fotit portrét dvoustovkou, budete na sebe asi muset trochu zvýšit hlas. A to nechcete.
Ale konec dlouhých řečí, pojďme se podívat, jak se povedla pevná světelná pětaosmdesátka pro Nikony Z. Představuje se Nikkor Z 85 mm f/1,8 S.
Kus skla, lehkého kovu a částí z odolného plastu…
Už jsem to psal na konci července, když byl objektiv Nikkor Z 85 mm f/1,8 S ohlášený – design je de facto stejný jako u ostatních Zetkových skel – válcovité tělo s širokým multifunkčním prstencem a jediným ovládacím prvkem na boku pro přepínání automatického nebo manuálního ostření.
S průměrem 75 mm je nový portréťák nejvíc podobný 50mm objektivu pro Zetka (prům. 76 mm), stavební délka i hmotnost jsou ale větší – 99 mm vs. 86,5 mm padesátky, 470 gramů vs. 415 g 50mm objektivu. Jak můžete vidět na další fotografii, standardně dodávaná kulatá bajonetová sluneční clona objektiv „opticky“ ještě zvětší, nicméně jako vždy ji doporučuji používat stále – je to skvělá ochrana přední čočky.
Jako všechny nové objektivy pro Nikony Z, je Nikkor Z 85 mm f/1,8 S dílensky perfektně zpracovaný kus skla, lehkého kovu a částí z odolného plastu. Proti nepříznivým podmínkám je – opět shodně se svými kolegy – utěsněný proti prachu a stékající vodě.
Autofokus využívá nového Multi-focusing systému. V objektivu se při ostření nepohybuje jen jedna skupina čoček, ale hned dvě, poháněné absolutně tichými krokovými motorky. Multi-focusing system v první řadě zajišťuje vysokou rychlost a přesnost zaostřování. Díky tomu, že se při ostření pohybují dvě skupiny čoček, mělo by být také dosaženo zlepšení obrazové kvality – zejména potlačení chromatické aberace při ostření na krátké vzdálenosti. Mělo? Je. Ověřil jsem to v testu. Nyní budu trochu předbíhat, ale musím uvést, že zrovna chromatickou aberaci tento objektiv jednoduše nezná.
A jsme-li u toho ostření na nejkratší vzdálenost, pak byste měli vědět, že ta u objektivu Nikkor Z 85 mm f/1,8 S činí 0,8 m (zvětšení 0,12×) od roviny snímače. Co že jsem to psal v úvodu o kontaktním ohnisku? :-)
Clona je jako u všech nových Nikkorů řady Z elektromagnetická, a stejně jako u pevné pětatřicítky a padesátky také devítilamelová. Hodnocení bokehu následuje níže…
Obrazová kvalita
Pokud jste se na začátku tohoto článku pozastavili nad většími rozměry objektivu Nikkor Z 85 mm f/1,8 S, pak vězte, že je to způsobené mimo jiné také optickou soustavou. Optika pro mirrorless fotoaparáty je obecně odlišná od optiky pro DSLR – už jen kvůli výrazně menší vzdálenosti bajonetu od snímače. Porovnáte-li tento portréťák s podobným sklem pro zrcadlovky, čili AF-S Nikkorem 85 mm f/1,8G, pak zjistíte, že zatímco jeho optická konstrukce se skládá z 9 čoček v 9 skupinách, nová Zetková pětaosmdesátka má ve svém těle 12 čoček v 8 skupinách. To je o třetinu více. A díky Bohu za to – protože obrazová kvalita je excelentní. Ne, že by tedy AF-S Nikkor 85 mm f/1,8G byl špatný, to ani náhodou. Ale Zetkový portréťák je lepší, to se musí nechat.
K optické konstrukci se ještě sluší doplnit, že dva členy z oněch 12 čoček jsou typu ED z nízkodisperzního optického skla. Objektiv je opatřený antireflexními vrstvami Nano Crystal Coat.
Nikon při uvedení tohoto objektivu slíbil špičkovou obrazovou kvalitu. Jaká je realita? Nelhali nám. Jste-li zvyklí clonit pro zlepšení ostrosti, pak zde to není nutné. Nikkor Z 85 mm f/1,8 S poskytuje ostrý obraz až do samých rohů obrazového pole už od „plné díry“. Já jsem jej při testu clonil jen při focení na nejkratší vzdálenost, kdy je hloubka ostrosti velmi malá, a někdy ani to ne. Pro zlepšení ostrosti to není zkrátka potřeba.
S cloněním se však o něco zlepší přenos kontrastu, což je důležité zrovna u portrétů, přesněji jemných pleťových odstínů. Stačí však použít clonu F2,8 a můžete si být jisti, že lepší výsledek už z tohoto objektivu nedostanete. Dost možná to ale poznáte jen na Nikonu Z 7 s jeho obrovským rozlišením. Na Zet šestce budete spokojeni i s plnou dírou. Ohybový jev čili difrakce se projevuje zhruba od clony F11.
S čím si ale poradí větší clonění, to je vinětace, která je zde viditelná zejména na plnou díru. Naštěstí je ztmavení rohů velmi plynulé, takže na reálných fotografiích vinětace není rušivá. Pokud byste tento objektiv používali na technickou fotografii nebo třeba reprodukce, vězte, že vinětace se výrazně zlepší při zaclonění na F2,8 spíše F4. A lze ji také účinně odstranit v počítači nebo i přímo ve fotoaparátu.
O absenci chromatické vady jsem už psal, na řadě je bokeh. Budu korektní – podání rozostřených části má dvě podoby. Pozadí v záběrech na blízké předmětové vzdálenosti je luxusně rozostřené, k tomu nemůžu říci ani popel. Trochu horší bokeh ale objektiv Nikkor Z 85 mm f/1,8 S vykazuje pokud se v záběru objeví „nekonečno“ – vzdálenější pozadí, typicky třeba olistěné keře či stromy. Mně osobně v tu chvíli přijde bokeh lehce „nervózní“. Možná je to ale jen můj dojem, který je způsobený specifickou hloubkou ostrosti. Porovnejte sami:
Každopádně budeme-li brát objektiv Nikkor Z 85 mm f/1,8 S jako „portréťák“, pak pro toto nasazení lze bokeh hodnotit jako skvělý. Malá ukázka nepříliš povedeného portrétu na „neuspořádaném“ pozadí by vás měla dostatečně přesvědčit.
Abych nezapomněl: Geometrické zkreslení tohoto portrétního pevného skla je téměř nulové – jak říkáme my odborní publicisté – neměřitelné. Zcela korektně: Při kolmém snímání geometrické předlohy byste si všimli velmi mírného poduškovitého zkreslení. Vyjádřeno exaktně, jedná se řádově o pár desetin procenta prohnutí vodorovných linií.
Celkové hodnocení
Osobně mám ohnisko 85 mm velmi rád a často s ním fotím. Nejen obligátní portréty, ale používám jej také třeba na produktovou fotografii. Kdybyste se mě zeptali, jestli bych vyměnil svůj „zrcadlovkový“ Nikkor 85 mm f/1,8 S za tento Zetkový, neváhal bych ani sekundu. Tento portréťák totiž patří k tomu nejlepšímu se světelností f/1,8 nejen u Nikonu, ale také napříč ostatními značkami. Takže si teď už jen přihřeji vlastní polívčičku – psal jsem to na začátku tohoto roku (článek zde) – obraz z optiky pro mirrorless fotoaparáty je jiný než obraz objektivů pro DSLR. Samozřejmě lepší :-) A Nikkor Z 85 mm f/1,8 S je toho dalším důkazem.
Podrobná technická data objektivu Nikkor Z 85 mm f/1,8 S najdete zde
Doporučená prodejní cena: 21 490 Kč
Nikkor Z 85 mm f/1,8 S na těle Nikon Z 7
Snímky jsou zcela bez úprav.
Stáhněte si zdrojové soubory bez úprav:
JPEG – 1. část (145 MB)
JPEG – 2. část (149 MB)
NEF – 1. část (253 MB)
NEF – 2. část (266 MB)
NEF – 3. část (271 MB)
6 komentáře
Včera mi kurýr doručil objednaný Z 85 1,8 S a tak jsem s ním pořídil jen několik málo fotografií a to i z toho důvodu, že jsem se poprvé u Z6 setkal s vybitou baterií. Alespoň už vím, jaká hláška se objeví v hledáčku. Nicméně i těch asi 20 snímků mě přesvědčilo o tom, že jsem neudělal chybu. Toto sklo jsem si risknul objednat bez vyzkoušení, ale vzhledem k tomu, že mám zetkovou 35 i 50 jsem předpokládal, že i 85 bude třída a nespletl jsem se. Když se mě někdo ptá na rozdíl mezi zrcadlovou a Z6/7 tak mu řeknu že kvalitu výstupu není třeba řešit, ale že záleží na způsobu práce a na tom co od fotoaparátu chceme. Jeden zásadní rozdíl ale zmíním vždy a tím je kvalita nových Z skel. Kdyby nic jiného, tak pro mě osobně to byl důvod k pořízení Z systému.
Zdravím, viete nejako porovnať rýchlosť ostrenia (aspoň pocitovo) so staršou 85/1,8G? Mám to gčko, ale niekedy by som prijal aby bol rýchlejší, rýchlejšie ostrenie. Zko by som chcel budúci rok, a rozmýšľam či si nechať starú 85, a používať ho s redukciou, alebo ísť do nového. Díky
Martin Křížek: Moje řeč! :-) Myslím vaše poslední dvě věty. Ostatně v článku to také píšu a odkazuji se i na svůj starší text :-)
Michal: Bohužel nejsem schopen změřit rychlost ostření exaktně, ale moje poznatky z testování říkají, že nové objektivy pro Zetka jsou minimálně stejně rychlé jako AF-S optika, možná spíš o něco rychlejší.
Také bych řekl, že pocitově je rychlost ostření u Z skel minimálně srovnatelná s AF-S, ale co je ještě důležitější, tak je přesnost ostření a s ní související procento “odpadu”. Dle mého skromného názoru jsou v tomto zetka prostě lepší. Co se týče nového Z 85, tak pokud ostřím na minimální ostřící vzdálenost až cca 1m při slabším osvětlení, tak mi přijde ostření nepatrně pomalejší než např. u Z 50. Od jednoho metru rozdíl nevnímám. Ovšem je to opravdu v rovině zdání :)
Budu stručný. Nejlepší 85 pro Ztko. Původně jsem o koupi neuvažoval. Měl jsem v plánu používat starší jedna čtyřku s FTZ adaptérem, ale po 2dnech co jsem měl novou Skovou 85 možnost vyzkoušet, jsem si ji rovnou koupil. Padne skvěle do ruky a ostří přesně na rozdíl od starších objedtivů s FTZ adaptérem. Čím dál tím víc mám dojem že ztko s FTZ adaptérem je vhodný jen pro lehký skla. U všech těžších je to pak v rukách nevyvážený.
Ten kdo používá klasickou zrcadlovku, podle mě může v klidu zůstat u starších 85 :)