Zatímco v mnoha případech fotografové řeší nedostatek světla, zároveň se mohou dostat do situace, kdy je expozice příliš silná a světla je třeba ubrat. Typický příklad je krajinářská fotografie, kdy chcete dosáhnout efektu rozmazané vody – použít tedy dlouhý čas řádově v sekundách za denního světla. Nebo fotíte s vysoce světelným objektivem na sluníčku. Situací je zkrátka docela dost. „Novou situací“ je také natáčení videa digitálním zrcadlovkami nebo fotoaparáty obecně. Chcete-li zachovat správný čas ve videu odpovídající snímkové frekvenci (viz náš článek), máte problém už při jasném počasí – s padesátinou sekundy vám moc prostoru na hrátky s nízkou clonou nezbude, naopak – budete muset clonit hodně a ještě to nebude stačit.
Všichni víme, že podobné situace řeší neutrálně šedé filtry. Ve fotografii je jejich použití poměrně snadné, potíže ale nastávají ve videu. Ukázkovým příkladem je švenkování z tmavší do světlejší části záběru či naopak… Jak si pomůžete? Přicloníte, zkrátíte čas nebo pohnete s citlivostí? A co vyzkoušet ND filtr s proměnlivou hustotou?
Vše v jednom
Ano, variabilní neutrálně šedý filtr. Copak to je? Technicky jde o dva polarizační filtry, jeden cirkulární a jeden lineární, které jsou vůči sobě otočné. A právě pootáčením měníte míru ztmavení. Filtr Fomei NDV 2–8, který jsem krátce otestoval, je v rámci zachování manipulace poměrně plochý (5 mm) a vnější objímka je širší. Například u filtru s průměrem 67 mm má vnější závit 72 mm. Jde o takzvanou super wide konstrukci, zabraňující vinětaci u širokých ohnisek. NDV filtr Fomei je dodáván ve třech průměrech a v balení každého je ještě redukce, takže si můžete vybrat z těchto kombinací: 58/55 mm, 67/62 mm a 77/72 mm (vždy průměr filtru/redukce).

Podle označení by mělo jít o filtr 2–8 EV, v praxi je to ale trochu jinak – viz níže. Použitelnost je cca 1–5 EV, čili ztmavení 2–32×. I to je ale velmi slušné a pro běžné použití stačí bohatě.
Několik postřehů z používání
– Nastavení na Min funguje jako bezbolestný ND filtr s dvojnásobnou mohutností (1 EV). Nemění barevnost, nevinětuje, je přes něj dobře vidět.
– První ryska na stupnici už představuje ztmavení o další 2 EV a zapamatujte si ji jako indikátor vyvážení bílé – zde se totiž bohužel mění barevnost – když při tomto nastavení nakalibrujte bílou, neuděláte chybu, naopak. Nesmíte se pak ale vrátit „níž“.
– Poslední ryska zároveň představuje využitelné maximum – a to „s odřenýma ušima“. Zde už se mírně projevuje vinětace, respektive přesněji nerovnoměrné projasnění, začíná také viditelný barevný posun. Když pootočíte prstencem filtru o dílek nazpět, opět nebudete litovat. Mohutnost zde je cca –5 EV (ND 32×).
– Maximum nechte teoretikům, nefunguje snad u žádného NDV filtru a neuspokojí vás ani v tomto případě. „Zkřížená polarizace“ vytvoří pouze hrubou vinětaci ve tvaru skutečného kříže a celkový barevný posun do modra…

Výhody filtru:
– Obsahuje několik ND filtrů v jednom. Při změnách světelných podmínek nemusíte stále měnit filtry.
– Umožňuje „plynulé clonění“ – tedy to, co neumí fotografické objektivy (přesněji většina z nich). Nemusíte měnit čas ani skutečnou clonu – a neměníte tedy ani hloubku ostrosti – a obraz se přesto ztmavuje/zesvětluje.
Nevýhody filtru:
– Vzhledem k většímu průměru neumožňuje tento filtr použití originální sluneční clony a bohužel je citlivý na boční parazitní protisvětlo. Má ale vnější filtrový závit, na který snad šla našroubovat sluneční clona o patřičném průměru.
– Od „první rysky“ není barevně neutrální – je třeba kalibrovat bílou znovu.
– Jde-li technicky o polarizační filtr, je zřejmé, že musíte počítat s projevy polarizace. Nemusí, ale může to v některých případech vadit.

Plynulá clona funguje
Bez nároku na uměleckou hodnotu jsem natočil kratičké video. Že šlo o velmi jasné světelné podmínky, to je vidět dostatečně. Natáčel jsem snímkovou frekvencí 60p, takže čas byl 1/125 s, clona pak F2,8, ISO 100 – tato kombinace by bez ND filtru způsobila totálně přepálený obraz. „eNDéčko“ však pomohlo a vy můžete v první části ve zpomalených záběrech vidět, že pohyb (například výplet kol) je správně rozmazaný, nikoliv zastavený krátkým časem.
Na konci je pak ukázka švenkování z tmavé do světlé části záběru s plynulou změnou hustoty filtru. Také to ale ilustruje nesnadnou situaci, kdy jeden člověk při ovládání filtru zároveň nestíhá přeostřovat. Tohle už bude chtít ostřiče…
Variabilní ND filtr Fomei NDV 2–8
Výrobce/distributor: Fomei a.s.
Zapůjčil: Fotopartner Brno
Cena
průměr 58/55 mm: 1 690 Kč
průměr 67/62 mm: 2 010 Kč
průměr 77/72 mm: 2 360 Kč