Nový světelný ultraširoký zoom NIKKOR Z 17–28 mm f/2,8 jsme představili hned po jeho „odtajnění“ na konci září tohoto roku. Jde o objektiv, který do jisté míry vyplňuje mezeru mezi „čtrnáct třicítkou“ se světelností F4 a profesionálním zoomem NIKKOR Z 14–24 mm f/2,8 S. Ano, jeho široký konec začíná na 17 mm, a jak fotografové ví, právě u nejkratších ohnisek je každý milimetr velmi znát. Nicméně jde o příjemné kompaktní sklo pro spoustu příležitostí – pojďme se proto podívat, jak „fotí“.
Optimální velikost
Popisu konstrukce – jak mechanické (přesněji elektromechanické), tak i optické jsem se dopustil ve zmíněném představení objektivu NIKKOR Z 17–28 mm f/2,8, v tomto článku to tedy nebudu opakovat. Jen ale malá douška z praktického používání: V představení jsem tento ultraširokáč nazval úplně „normálním“ objektivem, přičemž toto označení jsem vztahoval k velikosti a hmotnosti. To se krásně ukázalo i v praxi. NIKKOR Z 17–28 mm f/2,8 je o dost menší než například univerzální NIKKOR Z 24–120 mm f/4 S, a velmi příjemný je také filtrový závit o průměru 67 mm.
Kompaktnost tohoto skla se projevuje také tím, že se tubus objektivu při zoomování nevysouvá – velikost je stále stejná. Ano, širší NIKKOR Z 14–30 mm f/4 S se „skládacím“ mechanismem zoomu je ještě menší – což ocení zejména vaše fotobrašna či batoh –, nicméně po nastavení ohniska 14 mm se tubus vysune, a velikost se tak víceméně srovná.
Obrazová kvalita
Na tomto místě zopakuji několik vět z představení objektivu NIKKOR Z 17–28 mm f/2,8, týkajících se optické konstrukce, plus přidávám obrázky:
Optická konstrukce se skládá ze 13 čoček, uspořádaných v 11 skupinách, a jak je vidět z řezu níže, na speciálních elementech se nešetřilo. Když se dívám na asférické čočky tohoto objektivu, jsem zvědav, zdali bude geometrické zkreslení eliminované „natvrdo“ přímo ve firmwaru, například jako u objektivu NIKKOR Z 14–30 mm f/4 S).
Odpověď na otázku, kterou jsem si sám položil, tedy, jestli bude geometrické zkreslení eliminované „natvrdo“, už znám: není :-) A tento objektiv zároveň ani není bez zkreslení, což se ovšem u optiky s takovýmto rozsahem dá čekat předem. Nejširší ohnisko má střední soudkovité či spíše polštářkovité zkreslení s rohy, mírně tvarovanými do špičky, které se ale ihned mění na konkávní vdutí čili viditelné poduškovité zkreslení.
Geometrické zkreslení je ale, abych tak řekl, v rámci normy ultraširokoúhlých objektivů a navíc… stačí v menu fotoaparátu zapnout jeho korekci, a snímky jsou rovné, jako když střelí. Osobně nevidím jediný důvod, proč tuto funkci nemít na fotoaparátu zapnutou permanentně – a o nějaké zkreslení se tedy nestarat u jakéhokoliv objektivu.
Trápit nás nemusí ani vinětace, která sice není zanedbatelná, ale průběh ztmavení rohových a okrajových částí obrazu je plynulý a vinětace je navíc téměř konstantní v celém rozsahu ohnisek.
Parametry ostrosti a přenosu kontrastu jsou nadstandardní – ostatně jako u všech objektivů pro Nikony Z, které jsem na Nikonblogu zatím testoval. Samotná ostrost je výborná od středu až do rohů obrazového pole už při plném odclonění, pouze na nejdelším ohnisku 28 mm jsou rohy na „plnou díru“ lehce měkčí. V okrajových a rohových částech záběru je – při velmi pečlivém zkoumání – znát lehké snížení přenosu kontrastu, což zaznamenáte možná například u krajinářských snímků s mnoha jemnými detaily. Ale i tak poskytuje NIKKOR Z 17–28 mm f/2,8 vynikající výkon.
Co se týká difrakce, ta se začíná téměř neznatelně projevovat na cloně F16, aby změkčení obrazu bylo více zřetelné až při maximálním zaclonění F22.
Bokeh je vcelku příjemný, pouze neostré části s jemnými texturami působí trochu „nervózně“, „roztřeseně“. Vzhledem k tomu, že jsme ale v kategorii zoomu, nikoliv špičkového pevného skla, lze bokeh hodnotit velmi dobře.
Je však dobré vědět, že v přímém protisvětle kromě nějakého toho „ducha“ – odlesku čoček objektivu – také trochu klesá kontrast. Nikoliv v celé ploše snímku, ale pouze v oblastech blízkých zdroji světla. I při snížení kontrastu však zůstává zachovaná korektní barevnost a saturace, takže případná úprava v počítači není tak „bolavá“.
Celkové hodnocení
Sám jsem NIKKOR Z 17–28 mm f/2,8 zkoušel v podzimních městských parcích – a krajinářská fotografie, ať už je to outdoor, nebo městská příroda, mu také velmi sluší. Ovšem tak nějak cítím v kostech, že by tento objektiv mohl dojít obliby také například u street fotografů. Výborná světelnost a širokoúhlý rozsah ohnisek, je spolu s kompaktním provedením pro tento žánr skvělá reference. Možností využití by se samozřejmě jistě našlo více, v každém případě však jde o fotografickou optiku s výbornými parametry a obrazovým výstupem.
Objektiv NIKKOR Z 17–28 mm f/2,8 by měl být k dispozici na trhu koncem listopadu, věřím tedy, že nejednomu fotografovi připraví lehce předčasné Vánoce :-)
NIKKOR Z 17–28 mm f/2,8 – demosnímky
Tělo Nikon Z 7II, JPEGy bez úprav
Stáhněte si zdrojové soubory *.NEF:
NEF – 1. část (269 MB)
NEF – 2. část (277 MB)
NEF – 3. část (263 MB)