Souboj dvou standardů: NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S vs. NIKKOR Z 50 mm f/ 1,4

Porovnání dvou 50mm objektivů, které jsou si podobné velikostí, váhou; odlišná je jejich cena a světelnost. Ale rozdíly vůbec nejsou tak markantní, jak byste čekali a jak jsem čekal i já. Kdo bude vítězem v tomto extrémně vyrovnaném souboji?

Světelnější objektiv f/1,4 je o kousek lacinější (13 990 Kč vs. 16 990 Kč /nyní v akci do 13. 1. 2025 za 14 490 Kč/) jako jeho starší bratr (NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S byl uvedený mezi prvními třemi objektivy pro Nikony Z). Důvodem je rozdílná optická soustava, to naznačuje i písmeno S (Superior) v názvu dražší, méně světelné verze.

NIKKOR Z 50 mm f/1,8 s a NIKKOR Z 50 mm f/1,4
NIKKOR Z 50 mm f/1,8 s a NIKKOR Z 50 mm f/1,4

Podle očekávání by měl být levnější „nesuperior“ objektiv méně ostrý než verze S. Podobně jsme to nedávno viděli u dvojice objektivů NIKKOR Z 35 mm f/1,8 S a f/1,4. Světelnější pětatřicítka byla méně ostrá, ale měla výrazný a zvláštní charakter, který připomínal staré světelné objektivy AI. I v jiných fotografických médiích si v testech vysloužil označení novodobé „starosklíčko“ s autofokusem. Ne, nejedná se o omyl nebo nepovedený model, jak si někteří odpůrci mysleli. Že jde o záměr, je patrné i ze srovnání dnešní dvojice v recenzi. Podobný scénář se opakuje. Novější, světelnější a levnější objektiv propouští o 2/3 expozičního stupně více světla, má opět ono „starosklíčkové“ kouzlo a je o něco (opravdu o málo) méně ostrý než dražší a méně světelná verze. To platí zejména ve dne, kdy ostrost a mikrokontrast ovlivňují antireflexní vrstvy. V kontrolovaném a přiměřeně intenzivním světle i při světelnosti F1,4 vytvoříte ostré snímky bez výhrad.

Máte pocit, že toto je nedostatečná kresba při plném odclonění na F1,4? Nikon Z f + NIKKOR Z 50 mm f/1,4 | F1,4, 1/200 s, ISO 200.
Máte pocit, že toto je nedostatečná kresba při plném odclonění na F1,4? Nikon Z f + NIKKOR Z 50 mm f/1,4 | F1,4, 1/200 s, ISO 200.

Nikon vidí neoddiskutovatelné tendence, kdy mnozí nadšenci hledají právě look starších objektivů, které mají charakteristický bokeh. I proto si dnes mnozí uživatelé mirrorless aparátů kupují různé redukce, aby mohli používat staré manuální objektivy. Někteří třetí výrobci dokonce začali vyrábět celá portfolia manuálních objektivů s klasickým podáním obrazu. A proto si myslím, že je to dobrý tah od Nikonu, nabídnout takový charakter skel, ale s moderními vymoženostmi jako je autofokus, stabilizace na zaostřovací bod, kompletní údaje v EXIFu…

Díky vysoké světelnosti můžete fotografovat i v takových situacích na nižší ISO
Díky vysoké světelnosti můžete fotografovat i v takových situacích na nižší ISO
NIKKOR Z 50 mm f/1,4 – clona F1,4
NIKKOR Z 50 mm f/1,4 – clona F1,4

Je to ale tak poznat? Myslím rozdíly v ostrosti a bokehu. Je to poznat tak, aniž byste mohli v počítači s trochou snahy oba obrazy učinit vyrovnanými?

Odpověď je ano i ne. Ano, ve smyslu ostrosti a kontrastu, kdy je možné obraz z lacinějšího objektivu k nerozeznání přiblížit k dražšímu. Ne, v případě bokehu, který je jedinečný a nedá se napodobit. Jde právě o to, jak objektivy vykreslí oblasti mimo hloubku ostrosti s různým pozadím či popředím.

Pojďme se tedy podívat na to, co mají oba objektivy podobné a čím se odlišují.

Technické specifikace

Objektiv

NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S

NIKKOR Z 50 mm f/1,4

Rozměry

76 mm × 86,5 mm

74,5 mm × 86,5 mm

Hmotnost

415 g

420 g

Ovládací prvky

zaostřovací prstenec + AF/MF přepínač

zaostřovací prstenec + programovatelný prstenec

Filtr

62 mm

62 mm

Optická konstrukce

12 prvků v 9 skupinách (2ED členy, 2 asf. členy a Nano Crystal Coat)

10 prvků v 7 skupinách (1 asf. člen)

Min. zaostření

0,4 m

0,37 m

Světelnost

f/1,8

f/1,4

Clona

9 lamel

9 lamel

Běžná cena

16 990 Kč

13 990 Kč

Kresba a ostrost

Při plném odclonění je NIKKOR 50 mm f/1,8 S ostřejší, nicméně ostrost verze f1,4 je více než přijatelná.

NIKKOR Z 50 mm f/1,4 při různém zaclonění

Ostrost objektivu NIKKOR Z 50 mm f/1,4 je plně použitelná a řekl bych, že například na portréty je dokonce vhodnější než kresba verze f/1,8 S. Po doostření ve fotoeditoru lze ostrost přiblížit téměř k nerozeznání k dražšímu objektivu.
(U nízkých clonových čísel si všímejte pouze věže kostela, jelikož pozadí je rozostřené menší hloubkou ostrosti. Při cloně F2,8 je už hloubka ostrosti dostatečná i na pozadí.)

NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S při různém zaclonění

Při zaclonění na stejnou hodnotu F1,8 se kresba i kontrast světelnějšího objektivu zlepší. Rozdíly jsou stále viditelné, ale už ne tak výrazně.

Při cloně F2,8 se oba objektivy srovnávají a při F4 v ostrosti nerozeznáte rozdíl.

Kontrast je u obou skel výborný, mikrokontrast má verze f/1,4 nižší, ale ne zásadně. Zajímavé je, že pravděpodobně nejde ani tak o optickou konstrukci, která by měla vliv na ostrost a kontrast. Troufám si tvrdit, že větší roli hrají antireflexní vrstvy, které má verze f/1,8 S lepší. V kontrolovaném a přiměřeně intenzivním světle je totiž NIKKOR Z 50 mm f/1,4 perfektně ostrý, což je vidět na studiových fotografiích.

NIKKOR Z 50 mm f/1,4 – clona F1,4
NIKKOR Z 50 mm f/1,4 – clona F1,4
NIKKOR Z 50 mm f/1,4 – clona F1,4
NIKKOR Z 50 mm f/1,4 – clona F1,4
Také pro dokumentární fotografii je ostrost světelnějšího objektivu i při plném odclonění vynikající. Ostřené na školitele Nikonu.
Také pro dokumentární fotografii je ostrost světelnějšího objektivu i při plném odclonění vynikající. Ostřené na školitele Nikonu.

Vinětace

Vinětace je u obou objektivů viditelná při odclonění, na „plnou díru“ je u verze f/1,4 nejvýraznější. Při cloně F1,8 a dalších ekvivalentních hodnotách je i aberace velmi podobná, takže v tomto ohledu to vypadá na remízu. Při F2,8 je už minimální a při F4 mizí.

Bokeh

Zde jsme u veličiny, která se jen těžko měří nebo vyhodnocuje a je spíše o subjektivním vnímání a preferencích konkrétního fotografa. I když se oba objektivy liší kresbou a kontrastem, jejich bokeh zase tak odlišný není.

NIKKOR Z 50 mm f/1,4 | 1/400 s, F1,4
NIKKOR Z 50 mm f/1,4 | 1/400 s, F1,4

U světelnější padesátky je míra rozostření pozadí o kousek větší, což je ale u vyšší světelnosti logické. Charakter rozostřeného obrazu je však jiný.

NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S | 1/250 s, F1,8
NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S | 1/250 s, F1,8

U jednotvárného pozadí je bokeh obou objektivů porovnatelný. Při členitém pozadí, jako jsou větve, vánoční ozdoby, budovy… jsou hrany a struktury u verze f/1,8 rozostřené plynuleji a hladčeji.

Bokeh NIKKOR Z 50 mm f/1,4 | F1,4
Bokeh NIKKOR Z 50 mm f/1,4 | F1,4
Bokeh NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S | F1,8
Bokeh NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S | F1,8
100% zvětšení – vlevo NIKKOR Z 50 mm f/1,8 na cloně F1,8 s „onion ring efektem“, vpravo NIKKOR Z 50 mm f/1,4 na cloně F1,4 s výraznějšími hranami. Který se vám líbí víc?
100% zvětšení – vlevo NIKKOR Z 50 mm f/1,8 na cloně F1,8 s „onion ring efektem“, vpravo NIKKOR Z 50 mm f/1,4 na cloně F1,4 s výraznějšími hranami. Který se vám líbí víc?
Bokeh NIKKOR Z 50 mm f/1,4 | F1,4
Bokeh NIKKOR Z 50 mm f/1,4 | F1,4
Bokeh NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S | F1,8
Bokeh NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S | F1,8
100% zvětšení – vlevo NIKKOR Z 50 mm f/1,8 na cloně F1,8 s „onion ring efektem“, vpravo NIKKOR Z 50 mm f/1,4 na cloně F1,4 s výraznějšími hranami. Který se vám líbí víc?
100% zvětšení – vlevo NIKKOR Z 50 mm f/1,8 na cloně F1,8 s „onion ring efektem“, vpravo NIKKOR Z 50 mm f/1,4 na cloně F1,4 s výraznějšími hranami. Který se vám líbí víc?
Estetiku a preference nechám na vás. Mně se v některých scénách líbí více nová světelnější padesátka, v jiných zase starší model
Estetiku a preference nechám na vás. Mně se v některých scénách líbí více nová světelnější padesátka, v jiných zase starší model
Bokeh NIKKOR Z 50 mm f/1,4 | F1,4
Bokeh NIKKOR Z 50 mm f/1,4 | F1,4
Bokeh NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S | F1,8
Bokeh NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S | F1,8

Při odclonění je velký rozdíl u ostrých světel v pozadí nebo popředí. Ostrá světla jsou u světelnější verze f/1,4 vykreslená více kruhová, byť tedy ne do přesného kruhu. Verze f/1,8 má výraznější zkosení do tzv. kočičích očí, samozřejmě čím jsou světla blíže k okrajům a rohům záběru, tím více se to projevuje.

Další rozdíl je nejenom ve tvaru, ale také v lince okolo světel. Ve verzi f/1,4 je linka výraznější a může mít i barevnou konturu (aberaci), což mohou mnozí označit za méně estetické. Opět i zde záleží na osobní preferenci.

Na druhou stranu je vnitřek rozostřených světel u verze f/1,4 čistý, kdežto uvnitř světel verze f/1,8 vidíte soustředěné struktury, tzv. cibulový efekt (angl. onion ring effect). Ve většině případů se mi líbí více podání rozostřených světel u světelnější verze.

NIKKOR Z 50 mm f/1,4 | clona F2,8
NIKKOR Z 50 mm f/1,4 | clona F2,8
NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S | clona F2,8
NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S | clona F2,8

Při zaclonění na hodnotu F2,8 se rozdíly ztrácejí a oba objektivy mají také téměř stejný bokeh. Zajímavé ale je, že při stejném zaclonění a předmětové vzdálenosti nemají obě verze stejnou hloubku ostrosti. U verze f/1,4 mi připadá hloubka ostrosti stále nižší.

Druhou zajímavostí je, že při stejné scéně je úhel záběru novější světelnější verze padesátky o pár stupňů větší čili záběr je širší. Tento fakt je pozorovatelný jak při focení z ruky, tak i exaktně ze stativu. Odhadem je záběr ze světelnějšího objektivu o cca 3–4 % širší.

Hvězdice z ostrých světel

Hvězdice vznikají při silném zaclonění objektivu, kdy se clona zavře natolik, že její lamely ztratí zaoblený tvar a na jejich hranách se lomí ostré světlo. U některých objektivů s velmi zaoblenými lamelami efekt hvězdice vůbec nevznikne. Obloukové lamely ale zase mají příznivý vliv na hladkost bokehu.

Bokeh NIKKOR Z 50 mm f/1,4 | F14
Bokeh NIKKOR Z 50 mm f/1,4 | F14
Bokeh NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S | F14
Bokeh NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S | F14

Hladký bokeh mají rádi portrétní fotografové, hvězdice ze světel zase krajináři či fotografové architektury. Efekt hvězdice je při cloně F14 výrazný u obou padesátek, přičemž malinko výraznější efekt má NIKKORU Z 50 mm f/1,4.

Aberace (barevná vada)

Aberací nazýváme barevnou vadu na hranách kontrastních objektů. Může se objevit například na hraně tmavých větví oproti světlé obloze, na rozhraní bílých a černých částí oděvů nebo jiných objektů. Známe také podélnou barevnou vadu, která se projevuje na hranách mimo hloubku ostrosti – v pozadí a popředí zaostřeného objektu, tedy v bokehu.

Pro tento test jsem vybral nejhorší možný scénář. Portrét tmavé postavy proti bílé obloze v pozadí s černými větvemi stromu. Na těch se projeví i nejmenší tendence k podélné barevné chybě. U obou objektivů se objevila zelená kontura na hranách větví, nový NIKKOR Z 50 mm f/1,4 ji má ale výraznější. Po korekci v obrazovém editoru jsme se ale s aberací vypořádali poměrně lehce.

NIKKOR Z 50 mm f/1,4 na cloně F2,8, barevná vada bez korekce
NIKKOR Z 50 mm f/1,4 na cloně F2,8, barevná vada bez korekce
NIKKOR Z 50 mm f/1,4 na cloně F2,8, barevná vada korigovaná v Adobe Photoshop Lightroom
NIKKOR Z 50 mm f/1,4 na cloně F2,8, barevná vada korigovaná v Adobe Photoshop Lightroom

Jak se dá předpokládat z jednoduché konstrukce objektivu, který má jenom jeden asférický člen a ED členy nemá žádné, verze f/1,4 má aberace výraznější a projevují se při odcloněném objektivu. Při F1,4 je nejvýraznější, při F2,8 už je zřetelná méně a na cloně F4 mizí.

NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S na cloně F2,8, barevná vada bez korekce
NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S na cloně F2,8, barevná vada bez korekce
NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S na cloně F2,8, barevná vada korigovaná v Adobe Photoshop Lightroom
NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S na cloně F2,8, barevná vada korigovaná v Adobe Photoshop Lightroom

Fotografujete-li do JPEGu, o většinu aberací se postará firmware fotoaparátu. To platí také, když RAW (NEF) zpracováváte v Nikon softwaru NX Studio. Pokud otevřete RAW v jiném softwaru, musíte korekci aberace zapnout, ale většinou i automatické nastavení pomůže natolik, že aberaci v obrazu nebudete vnímat.

Závěr

Uvedení objektivu NIKKOR Z 50 mm f/1,4 do portfolia Nikonu vítám. Je zařazený do podobné produktové řady jako předchozí NIKKOR Z 35 mm f/1,4. Lze očekávat, že se v této světelnosti objeví i další objektivy s pevným ohniskem, jako například 85 mm či 24 mm. Přiznám se, že portrétní 85mm objektiv se světelností f/1,4 by mě velmi zajímal.

Plně odcloněný NIKKOR Z 50 mm f/1,4
Plně odcloněný NIKKOR Z 50 mm f/1,4

Pro zákazníka je vždy dobré, má-li možnost výběru. Pokud chcete opticky až klinicky výborný objektiv, můžete sáhnout po původním skle NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S. Má příkladnou ostrost, je vyladěný vůči různým optickým chybám, ať už jde o aberace nebo odolnost na protisvětlo. Minusem je světelnost f/1,8 a „onion effect“ v rozostřených světlech.

Plně odcloněný NIKKOR Z 50 mm f/1,4
Plně odcloněný NIKKOR Z 50 mm f/1,4

Jestliže vnímáte světelný 50 mm objektiv jako portréťák s charakterem, tak právě nový NIKKOR Z 50 mm f/1,4 vám jej nabídne. Má trochu méně hladký bokeh u členitého pozadí, odcloněný je mírně měkčí než verze f/1,8, ale ostrá světla jsou vykreslená osobitým způsobem bez onion efektu. Nabízí o 2/3 EV vyšší světelnost (v praxi můžete například fotit místo ISO 3200 hodnotou ISO 2000). Navíc je levnější a má programovatelný ovládací prstenec, jemuž lze přiřadit nastavení clony, ISO nebo korekce expozice.

Tak který?

Který z těchto dvou objektivů vám více imponuje? Přiznám se, že já jsem na tom dost nerozhodně, byť maličko bych se přiklonil spíše k novému světelnému sklu NIKKOR Z 50 mm f1,4. U dokumentu nebo street fotografie mi nabídne o 2/3 více světla a jeho bokeh se mi líbí více, pokud jsou v pozadí ostrá světla. Ale jak už jsem napsal v úvodu, je to těsný souboj, který nemá jednoznačného vítěze. Věřím, že vám toto porovnání pomůže vybrat si svou padesátku :-)

NIKKOR Z 50 mm f/1,2 S
NIKKOR Z 50 mm f/1,2 S

Požadujete-li bezprecedentní top model a jste ochotní si připlatit – nejvyšší obrazovou kvalitu a zároveň exkluzivní bokeh nabízí NIKKOR Z 50 mm f/1,2 S. Je to už ale sklo jiné kategorie, a to nejen cenové (cca 60 000 Kč), ale i váhové a velikostní (hmotnost 1 090 g).

NIKKOR Z MC 50 mm f/2,8
NIKKOR Z MC 50 mm f/2,8

Nikon má ve svém portfoliu ještě jednu padesátku – makroobjektiv NIKKOR Z MC 50 mm f/2,8 se zvětšením 1:1.

Galerie fotografií, pořízených objektivem NIKKOR Z 50 mm f/1,4

Fotografie jsou vyvolané z RAWu v Adobe Photoshop Lightroom s defaultními hodnotami doostření, s úpravou kontrastu a barevnosti podle vkusu autora, a vyexportované v původní velikosti s kompresí 80 % do JPEG. Fotografie postaviček kuchařů jsou vyfocené oběma porovnávanými objektivy (viz popisky).

Sdílej

Jeden komentář

  1. Díky za recenzi zaměřenou na podstatné optické vlastnosti, a ne na počítání pixelů. Líbí se mi, že Nikon dává na trh cenově dostupné světelné objektivy, ale mohl s tím začít o pár let dříve ;-)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *