Ohromující. NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S v testu Nikonblogu

Už jsem na Nikonblogu psal možná vícekrát, že u nových objektivů řady NIKKOR Z se nedá sáhnout vedle. Samotná těla jsou výborná, ale skvělou obrazovou kvalitu mirrorlessů Nikon Z, dělají v zásadě jejich nové nativní objektivy. I tak jsou samozřejmě mezi jednotlivými skly rozdíly. Některá z nich jsou totiž… jednoduše excelentní, a to tak, že se jim máloco vyrovná. Jedním z nejnovějších příkladů je vysocesvětelný NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S.

NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S na těle Nikonu Z 9
NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S na těle Nikonu Z 9

Cesta za světlem

Když napíšu, že pětaosmdesátka je obecně vnímaná jako portréťák, nebude to nic, co byste nevěděli. Není to samozřejmě dogma – 85mm ohnisko lze použít na jakýkoliv jiný námět, bude-li tento úhel záběru vyhovující. Ale oněch 85 mm je zkrátka jakýsi ideál pro focení portrétů, o tom asi není sporu. Pojďme tedy ke světelnosti, protože ta je u objektivu NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S výjimečná. Fotografové by měli znát nelineární clonovou stupnici. Běžné je začít někde na F2,8, pak je F4, 5,6 a tak dále. Ano, „pod“ F2,8 ještě známe F1,8 nebo i F1,4. Kam patří F1,2? Začneme-li od jedničky, pak clonová řada po celých EV vypadá takto:

1 | 1,4 | 2 | 2,8 | 4 | 5,6 | 8 | 11 | 16 | 22 (a tak dále)

Moderní fotoaparáty umožňují nastavit mezi jednotlivými celými clonami také třetiny stupňů (nebo i poloviny), F1,2 je přesně o jednu třetinu za jedničkou. Začátek clonové řady by vypadal takto:

1 | 1,2 | 1,3 | 1,4 | 1,6 | 1,8 | 2 | 2,2 | 2,5 | 2,8 | …

U objektivů NIKKOR Z zatím máme běžně skla se světelností f/1,8 (plus tedy f/1,2 a dokonce F0,95). Jak je vidět ze clonové řady, optika se světelností f/1,2 je o 1 1/3 EV světelnější než f/1,8. Z pohledu světla, dopadajícího přes objektiv na snímač, je to téměř dvouapůlnásobek jeho množství. Ne, že by to byl nezajímavý údaj, nicméně většina fotografů má světelnost spojenou také, nebo možná hlavně, s hloubkou ostrosti, potažmo pak bokehem čili podáním rozostřených částí obrazu.

Byla-li řeč o portrétu, pak pro příklad zvolím ostřicí vzdálenost 1,5 m. Na „plnou díru“ má 85mm objektiv se světelností f/1,8 při této předmětové vzdálenosti hloubku ostrosti 31 mm, víceméně napůl rozloženou před- a za ostřicím bodem. Objektiv světelnosti F1,2 jde ještě o třetinu níže – hloubka ostrosti činí 21 mm; cca 10 mm před- a 10 mm za ostřicí bod.

Tolik teorie, nyní se už konečně pojďme podívat na objektiv ohniskové vzdálenosti 85 mm a světelnosti f/1,2: NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S.

NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S na těle Nikon Z 7II – na menším těle ještě více vyniknou rozměry tohoto objektivu
NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S na těle Nikon Z 7II – na menším těle ještě více vyniknou rozměry tohoto objektivu

Pořádná roura

Konstrukci objektivu NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S jsem již popisoval v článku při jeho představení, nyní se zaměřím na praktické poznatky. Že nejde o žádný kapesní objektiv, to je vidět z fotografií. Tubus o průměru přes 100 mm v nejširším místě, ale do ruky padne dobře – těžiště je posunuté spíše blíž k fotoaparátu a to i na menších tělech Nikon Z 6, Z 7. Dojem velikosti sice umocňuje rozměrná sluneční clona, ale ta jaksi nic neváží :-) Bezmála 1 200 gramů nicméně v ruce cítit je, takže u delšího focení přijdou vhod častější přestávky.

NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S na těle Nikon Z 7II
NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S na těle Nikon Z 7II

Umístění bočního funkčního tlačítka, stejně jako zadního multifunkčního prstence je vzorové – alespoň pro mě bylo přesně v dosahu prstů levé ruky. Funkčnost předního širokého (primárně ostřícího) kroužku jsem si ale v menu fotoaparátu vypnul. Tím, jak na něm spočívá ruka, držící objektiv (přesněji objektiv spočívá na ruce :-)), zpočátku jsem jím nechtěně manuálně přeostřoval. Tlačítko Fn jsem si tedy nastavil na AF-ON, multifunkční prstenec na korekci EV, takže pravou ruku, respektive její ukazovák jsem mohl mít stále na spoušti. Ideální stav.

Jednu z prvních věcí, kterou jsem v těchto slunných dnech při testování na těle Nikonu Z 7II brzy poznal, je víceméně nutnost, zakoupit k tomuto objektivu také neutrálně šedý filtr – pokud tedy hodláte využívat maximální světelnosti. Stačí, aby sluníčko vystoupalo trochu výš nad obzor a nejkratší čas 1/8000 s se v hledáčku varovně rozbliká. Ve výhodě jsou majitelé Nikonů Z 8 nebo Z 9 s nejkratšími časy 1/32000 s, kterým patálie s ND filtrem odpadají.

NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S na těle Nikon Z 7II
NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S na těle Nikon Z 7II

A ještě jeden postřeh: Při focení na krátkou předmětovou vzdálenost (nejkratší ostřicí vzdálenost 0,85 m) s malým cloněním rovnou zapomeňte na klasickou techniku „namáčknutí a překomponování“. Kvůli velmi malé hloubce ostrosti se tak lehce můžete dostat mimo rovinu ostrosti. Doporučení tedy zní: Důsledně využívat ostřicí body v celé ploše záběru.

Obrazová kvalita

Stejně jako jeho supersvětelný kolega s 50 mm ohniskem, NIKKOR Z 50 mm f/1,2 S, poskytuje i NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S perfektně ostrý obraz od středu až po rohy záběru – už od plně otevřené clony. Nejde však jen o záležitost kratší nebo střední předmětové vzdálenosti. Oba objektivy jsou ostré i v nekonečnu, což je jednoduše nejlepší reference. 

Detaily kostela v pozadí jsou perfektně ostré i na „plnou díru“
Detaily kostela v pozadí jsou perfektně ostré i na „plnou díru“

Hranová ostrost je ale jen jedním parametrem. Pro celkový vjem ostrosti nebo možná lépe zřetelnosti snímku je neméně důležitým faktorem přenos kontrastu. Ten je – mluvíme-li stále o portrétním objektivu – mimo jiné zásadní pro vykreslení jemných pleťových nuancí, zkrátka rozlišení částí obrazu s jemným kontrastem. Ani v tomto parametru objektiv NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S nezaváhá. 

Světlá přežahnutá hlína zrovna kontrastem neoplývá. Nicméně zachytit otisk prstu a další mikrodetaily na hrnku v popředí NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S i tak dokáže. Zde clona F1,8
Světlá přežahnutá hlína zrovna kontrastem neoplývá. Nicméně zachytit otisk prstu a další mikrodetaily na hrnku v popředí NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S i tak dokáže. Zde clona F1,8

NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S vykazuje pouze zanedbatelné poduškovité zkreslení, které lze jednoduše zcela odstranit zapnutím korekce ve fotoaparátu.

Zatímco jiná skla NIKKOR Z vinětují docela silně – a ani 50mm kolega se světelností f/1,2 na tom není nijak skvěle –, tento portréťák má vinětaci zvládnutou o něco lépe. Posuďte sami.

Vinětace objektivu NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S
Vinětace objektivu NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S

Chromatickou vadu se už na objektivech NIKKOR Z s trochou nadsázky ani nesnažím hledat. V případě tohoto objektivu musí přijít skutečně extrémně kontrastní motiv, přesahující svým dynamickým rozsahem snímací soustavu nejlepších mirrorlessů Nikon, abyste chromatickou vadu na snímku objevili. Stane-li se to, měla by jít opravit v softwaru NX Studio (v RAWu).

No a bokeh? Zůstanu-li u malého přehánění, tak napíšu, že v pozadí za snímaným objektem můžete mít jakýkoliv… nepořádek, protože při malém nebo lépe žádném clonění, bude všechno spolehlivě rozmazané. Není to samozřejmě úplná pravda, ale realita je taková, že plynule ustupující ostrost, měnící se v rozmazání à la Gaussova křivka, poskytuje obrazu tohoto objektivu velmi charakteristický vzhled. 

NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S + Nikon Z 7II | Clona F 1,2
NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S + Nikon Z 7II | Clona F 1,2

Dlužno dodat, že sametově jemný bokeh se projevuje hlavně na krátké a střední vzdálenosti, se vzrůstajícím odstupem neostrých částí obrazu od místa zaostření lehce „hrubne“. Na jeho vzhledu se podílí také koma čili zklenutí pole, kdy se objekty vzdálenější od středu deformují (zplošťují). Dobře je to vidět při záběrech rozzářených světýlek mimo rovinu ostrosti.

Ukázka komy objektivu NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S
Ukázka komy objektivu NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S

Ještě ale k průběhu ostrosti tohoto objektivu. Už jsem to na Nikonblogu také psal – systém Nikon Z má, patrně díky menší vzdálenosti bajonetu od snímače a tím i odlišné optické stavbě objektivů, oproti DSLR viditelně více prostorovější podání fotografií. Myslím, že jsem to jednou dokonce přirovnával ke středoformátu. Díky tomu je i přechod od zaostřených částí obrazu do neostrosti odlišný. Řekl bych asi… jemnější. Proč to píšu? 

Při focení na digitálních zrcadlovkách jsem téměř vždy portréty s pětaosmdesátkou clonil na F4. Větší rozostření se mi už zdálo rušivé. Z nosu to dělalo tak trochu bambulku a z uší beztvarý objekt. V případě Zetkových objektivů, zvláště pak u tohoto supersvětelného portréťáku, je to ale jinak. Průběh ostrosti je velmi přirozený, portréty „na plnou díru“ vypadají prostě skvěle. Co má být ostré, je jako břitva, co být ostré nemá, je krásně rozmazané, ovšem rozostřené velmi… opravdu neumím použít jiné slovo než přirozeně. Pohledem lidského oka možná.

NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S na těle Nikon Z 7II
NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S na těle Nikon Z 7II

Celkové hodnocení

NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S je ohromující objektiv. Ohromující už svým vzhledem, ale hlavně ohromující svým obrazovým výkonem. Přestože jsem v úvodu napsal, že 85mm ohnisko lze sice využít i pro jiné záběry než obligátní portréty, v tomto případě je – alespoň podle mého názoru – převážně „portrétní nasazení“ tohoto skla více než jasné. Už jen kvůli své ceně (která je ale adekvátní výkonu) nejde o sklo, určené jako doplněk v brašně fotoamatéra, který s ním pětkrát ročně cvakne nějaký ten portrét. Je to profesionální nástroj, který patří do výbavy špičkových portrétistů, renomovaných svatebních fotografů a dalších autorů, kteří ocení a dokáží využít jeho nepřehlédnutelné kvality.

NIKKOR Z 85 mm f/1,2 S

Podrobné technické údaje najdete zde
Doporučená prodejní cena (06/2023): 86 990 Kč

Fotografie pořízené objektivem Nikkor Z 85 mm f/1,2 S

Snímky jsou bez úprav. Tělo Nikon Z 7II.

Související články

Šestadvacítková palačinka a ultrasvětelná pětaosmdesátka přichází na trh
(představení objektivů, technické parametry, optická konstrukce)

Sdílej

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *