Tento článek je v podstatě pokračováním textu Nikon Z 6III poprvé v ruce. V něm jsem popsal držení nebo chcete-li obecně ergonomii foťáku, ten jsem pak zapnul, abych něco zjistil o novém hledáčku a displeji na kloubu. Nyní je tedy třeba konečně zmáčknout spoušť :-) Zkrátka zjistit, jak se Nikon Z 6III chová v praxi a samozřejmě také, jaká je obrazová kvalita nejnovějšího fullframového Zetka…
Ale ještě před tím si zopakujme nejdůležitější technické parametry a funkce Nikonu Z 6III. Pokud je máte v malíčku, můžete rovnou pokračovat dál.
Nikon Z 6III – důležité technické parametry a funkce
Tělo
- Rozměry 138,5 × 101,5 × 74 mm, hmotnost 760 g
- Hořčíková kostra, utěsnění proti stékající vodě a prachu, provozní teplota –10° C až 40° C
- Možnost připojení vertikálního gripu MB-N14
- Elektronický hledáček 5 790k bodů, 60 fps, barevný prostor DCI-P3, svítivost 4 000 nitů, pokrytí 100 %, zvětšení 0,8×
- Zadní dotykový displej na kloubovém uchycení (úhlopříčka 8 cm, 2 100k obr. bodů)
Vertikální menu pro focení na výšku
Na displeji lze využívat dotykovou plochu např. pro přesouvání ostřicího bodu. Lze volit z 9 oblastí na displeji. - Stavový monochromatický displej s možností podsvícení
- Duální paměťový slot CFexpress (typ B, kompatibilní s XQD) + SD (SDXC UHS-II)
- Akumulátor EN-EL15c (lze použít i EN-EL15b a EN-EL15a, ale s omezením kapacity a funkčnosti /např. nabíjení přes USB/). Možnost AC adaptéru.
- Konektivita:
- USB 3.0, konektor USB-C, vč. nabíjení a napájení za provozu a připojení do sítě LAN (přes adaptér USB/Ethernet)
- HDMI typ A
- Externí mikrofon – 3,5mm jack (podporováno napájení a linkový vstup)
- Sluchátka – 3,5mm jack
- Konektor pro dálkové ovládání MC-DC2
- Bezdrátová konektivita: Wi-Fi, Bluetooth (SnapBridge, Nikon Imaging Cloud, LAN, FTP)

Snímač a zpracování obrazu
- Snímač hybridní stacked CMOS, 24 Mpx (6048 × 4032 px)
- Obrazový procesor EXPEED 7
- ISO 100–6 400 (rozšířený režim ISO 50–204 800)
- Pětiosá stabilizace VR s účinností 8 EV Priorita stabilizace na ostřicí bod
- NEF, JPEG, HEIF 10 bit
- Pixel-shift (4, 8, 16 nebo 32×) – detailnější rozlišení jemných detailů a textur, přesnější barevnost, snížení šumu, v režimu 16 a 32 snímků zvýšení rozlišení na 96 Mpx. (Obraz se bude skládat „out of fotoaparát“ v NX Studiu.)
- Pre-Release Capture – snímání do vyrovnávací paměti až 1 sekundu před stisknutím spouště (pouze JPEG)
Autofokus
- 273 AF bodů (299 bodů v režimu automatického výběru)
- Citlivost –10 až +19 EV
- Stejné pokročilé režimy AF jako Nikon Z 8
- Pin AF
- Jednobodový AF
- Dynamický AF (několik módů)
- Wide area AF (několik módů)
- Sledování objektu
- 3D tracking
- Auto AF
- Inteligentní detekce objektů
- Detekce očí, tváří a horní poloviny těla
- Detekce zvířat (psi, kočky, ptáci)
- Detekce vozidel (auta, motocykly, vlaky, letadla, jízdní kola)
Závěrka
- Mechanická do 1/8000 s, elektronická do 1/16000 s. Dlouhé časy až do 15 minut.
- Sériové snímání:
- RAW: 14 sn./s | 20 sn./s (mechanická | elektronická závěrka)
- JPEG/HEIF Normal, plné rozlišení: 60 sn./s
- JPEG/HEIF Normal – DX crop: 120 sn./s
Video
- 5,4K (5376 × 3024 px) 60p/50p/30p/25p/24p
- 4K UHD (3840 × 2160 px) 120p/100p/60p/50p/30p/25p/24p
- FullHD (1920 × 1080 px) 240p/200p/ 120p/100p/60p/50p/30p/25p/24p
- FullHD slow motion 30p (×4)/25p (×4)/24p (×5)
- Formáty videa: NEV, MOV, MP4
- Kodeky
- N-RAW (12 bit)
- Apple ProRes RAW HQ (12 bit)
- Apple ProRes 422 HQ (10 bit)
- H.265/HEVC (8/10 bit)
- H.264/AVC (8 bit)
- Audio: Linear PCM (48 KHz, 24 bit v NEV nebo MOV) nebo AAC (48 KHz, 16 bit v MP4)
- Elektronická stabilizace VR
- Možnost záznamu videa v režimu clonové automatiky (pouze v Auto ISO)
- Hi-res zoom 1,4× (4K) a 2× (1 080p)
Další funkce
- Funkce změkčení pleti a funkce vyvážení vzhledu portrétu pro snazší dosažení požadovaného vzhledu portrétů ze strany uživatele
- Funkce „portrét se sytým odstínem“ lépe zachycující detaily pleti objektu
- Fotoaparát využívá technologii hlubokého učení k identifikaci scény při fotografování v režimu Auto a dosahuje optimální expozice v souladu se scénou

Zmáčkni to!
Takže fotíme? Jdeme na to. Myslím, že první, co majitele starších řad Nikonů Z okamžitě zaujme, je rychlost odezvy spouště (ale i na jakoukoliv jinou činnost). Už jsem to psal u vyššího Nikonu Z 8 a platí to i v případě Z 6III – cituji:
Po stisknutí spouště obraz v hledáčku „zamrzne“ a nic se neděje. Co se stalo, nějaká chyba? Kdepak. U Nikonu Z 8 Z 6III mezi stisknutím spouště a zobrazením snímku jednoduše není žádná prodleva. Prostě vyfotíte záběr a ten vám zůstane v hledáčku.
Nutno dodat, že po prvotním překvapení se z bleskové odezvy tohoto fotoaparátu stává silně návyková záležitost. A také… podporuje to mou zvyklost fotit se zadním kloubovým displejem, otočeným lícem k fotoaparátu. Pokud mám totiž náhled pořízené fotografie okamžitě u oka, nemám jediný důvod se dívat ještě na displej. Nemluvě o odstínění okolního světla v hledáčku…
Nemám to exaktně změřené, ale oproti starším generacím Zetek se mi u Nikonu Z 6III zdá být také „okamžitější“ odezva na stisknutí spouště. To je samozřejmě pozitivní zpráva. Ale v této souvislosti dodám ještě info k závěrce. Možná si všimnete, že závěrka má v různých situacích různý zvuk nebo možná přesněji cyklus. Stačí jít do Menu uživatelských funkcí d6 – Typ závěrky. Standardně je zde nastavená volba Auto. V manuálu se k tomuto nastavení dočtete:
Fotoaparát automaticky přepne typ závěrky na mechanickou závěrku nebo elektronickou závěrku na přední lamelu podle rychlosti závěrky. Elektronická závěrka přední lamely se používá ke snížení rozmazání způsobeného chvěním fotoaparátu při dlouhých časech závěrky.
Jen dodám, že elektronická závěrka přední lamely – a to je právě ten „zkrácený“ zvuk, odlišný od běžné mechanické závěrky – je funkční pouze do času 1/2 000 s, takže u kratších časů se využívá buďto plně mechanická nebo plně elektronická závěrka.

Ergonomie ovladatelnosti
Radost číslo dvě, je práce s autofokusem, který je, kromě menšího počtu bodů, shodný s vyššími modely Nikon Z 8 a Z 9. Už u Nikonu Z f jsem „suše konstatoval“, že si ihned všimnete zvýšené citlivost autofokusu (až –10 EV) – zaostřování ve ztížených světelných podmínkách je velmi jisté a přesné, autofokus jednoduše neváhá, nepřemýšlí a okamžitě ostří. U Nikonu Z 6III toto samozřejmě platí beze zbytku také. A také platí, že výběr dostupných režimů AF, zejména pro kontinuální režim AF-C je prostě luxusní. Mně osobně by tedy skoro stačil jenom 3D tracking, na který jsem si vytvořil závislost už u DSLR Nikon, ale samozřejmě, že své využití mají všechny módy autofokusu.

K autofokusu musím jen dodat, že Nikon má podle mě nejlépe navržené ovládání – nebo spíše zvládání – celé té škály dostupných funkcí. Z 6III sice nemá dedikované boční tlačítko pro AF, jako Nikony Z 8 a Z 9, nicméně není žádný problém si AF uživatelsky navolit pod jedno z funkčních tlačítek na přední stěně foťáku. Nastavení příslušného režimu kombinací tohoto tlačítka plus přední a zadního „točítka“ je pak velmi intuitivní a rychlé – aniž byste museli oddálit fotoaparát od oka.
To ostatně platí také například pro funkci drive čili přepínání mezi single shot a sériovým snímáním, včetně nastavení všech jeho rychlostí.
Barevná paleta na jedničku
Osobně jsem skoro nadšený z barevného podání Nikonu Z 6III. Jak příznivci této značky vědí, Nikon měl dříve obecně tendence poněkud preferovat zelenou. Jeden můj kamarád říkával, že Nikony nepracují v barevném prostoru RGB, ale RGGB :-) Z mého pohledu to bylo ještě trochu patrné u prvních generací Zetek, ale počínaje Nikonem Z 9 se barevné podání změnilo. Barevná škála je velmi vyrovnaná a přirozená. Jistá „opatrnost“ u červených odstínů je sice vidět stále, to je však pochopitelné, protože červený kanál RGB je nejvíce náchylný k přeexponování. Každopádně typicky k pleťovým odstínům nyní nemám sebemenší výtku – a pokud foťák dokáže dobře zaznamenat člověka, je to pro mě zásadní reference.

Strašák dynamický
Na internetu se brzy po představení Nikonu Z 6III objevily zprávy o menším dynamickém rozsahu nového modelu. Ne, že by mě to nějak rozhodilo, ale pár videí na YouTube jsem zhlédnul a… zase jsem se uklidnil. Pokud se někdo rozčiluje nad tím, že foťák podle jeho názoru nezvládá kvalitu obrazu při podexpozici větší než –6 EV, tak prosím, já mu to neberu. Nicméně fotografie je od svého počátku až dodnes primárně o světle. Ne nadarmo mají fotografové svůj pozdrav Dobré světlo. Když budete fotit tmu, nemůžete se divit, že je na fotografii šum. Ano, možná má Z 6III o něco nižší dynamický rozsah než předchozí model. Jsem si ale jistý, že s fotografií ve špatných světelných podmínkách se i tak dokáže poprat se ctí.
Navíc jedna věc jsou „laboratorní“ testy a jiná věc reálné fotografie. A když se znovu vrátím ke světlu, pak velmi záleží také na typu světla. Diametrálně jiné výsledky poskytne slabé denní světlo vs. slabé umělé světlo, typicky světlo některých zářivek, sodíkových výbojek apod. V takovém případě jsou výsledky obvykle tristní – ovšem u jakéhokoliv fotoaparátu.
Nechci být programově v opozici, ale pro mně osobně není tak důležité vytahování kresby ze stínů, jako spíš možnost obnovení kresby v přeexponovaných částech obrazu. Hluboký, i úplně černý stín je víceméně přirozený, ale přepálené světlé části na fotce vypadají velmi špatně.
Při testování Nikonu Z 6III se mi podařilo pořídit pouliční snímek v prostředí, které mělo větší kontrast než má dynamický rozsah fotoaparátu. To není nic zvláštního, do takových situací se dostanete běžně. RAW jsem upravil v NX Studiu pouze globálními nástroji (tedy žádné selektivní úpravy). Práce na 5 minut – výsledek vidíte níže. NX Studio nejvyšší jasy výborně obnovilo a poradilo si také se stíny.

Další reálné fotografie (bez úprav), pořízené na vyšší citlivosti najdete v galerii na konci článku. Jen podotýkám, že u snímků s citlivostí do ISO 3 200 byla úplně vypnutá redukce šumu, u vyšších ISO byla zapnutá nejnižší hodnota Low.
Profesionální nářadí
I přes to, že v tomto článku jsem se věnoval pouze focení s Nikonem Z 6III (na video přijde řada později), můžu bez zaváhání konstatovat – je to vynikající fotoaparát. I kdybych na něm chtěl najít nějaké příslovečné mouchy, nepodařilo by se mi to. Nikon Z 6III je výborné profesionální nářadí, které tvůrci poskytuje skvělé nástroje k pořízení nejlepších fotografií. Nicméně to, jak s ním fotograf naloží, už ale záleží na něm :-)
Podrobné technické parametry najdete zde
Doporučené prodejní ceny (07/2024)
Nikon Z 6III tělo: 76 990 Kč
Nikon Z 6III + 24–70 mm kit: 93 990 Kč
Nikon Z 6III + NIKKOR Z 24–120 f/4 S: 102 990 Kč
Nikon Z 6III + 24–200 mm kit: 99 990 Kč
Nikon Z 6III – demosnímky
Fotografie jsou bez úprav exportované z NEFu.
U snímků s vyšší citlivostí bylo odšumování (Low) zapnuté až u ISO vyšším než 3 200.
Jeden komentář
Krásný foťák škoda že jsi ho nemůžu dovolit teď jsem jsi koupil Nikon d750 +24-120+18-35 s kterým se seznamuji