Mírně rozpačitý drsný New York Andrease Bitesnicha

V pražské Leica Gallery máte možnost ještě do konce dubna (do 29. 4.) zhlédnout výstavní kolekci Deeper Shades známého rakouského fotografa Andrease Bitesnicha. Autor, proslulý spíše jako fotograf aktů, módy a reklamy, teprve podruhé v Evropě představuje soubor, který je od jeho dosavadní tvorby výrazně odlišný.

V případě Deeper Shades ale nejde o komerční fotografii, nýbrž o Bitesnichovu volnou tvorbu. „Velké jablko“ jej přitahuje už dvacet let, kdy při každé ze svých mnoha návštěv pořizuje fotografie této megapole. New York je ale město tisíců tváří a fotograf – nechce-li se zařadit mezi plejádu všech, kteří jej zachycují tuctově a bez nápadu – musí nalézt tu stránku města, která nejvíce souzní s jeho tvůrčím potenciálem.

Okem Bitesnicha

Bitesnichovy snímky New Yorku nejsou náhodné streetfotografie, jakých pořídí stovky každý, kdo do tohoto města přicestuje s fotoaparátem. Ať je to panorama mrakodrapů s „dominantně upozaděnou“ budovou Empire State Building, Brooklynský most nebo klasické „streetovky“ Tři bílá auta či Bubliny, z fotografií je cítit kus pokory, se kterou autor tyto záběry pořizoval. To nejsou snímky střílené od boku, nýbrž promyšlené a zároveň zkušeným fotografickým okem procítěné okamžiky.

Panorama města s Empire State Building, New York 2011 | © Andreas H. Bitesnich
Panorama města s Empire State Building, New York 2011 | © Andreas H. Bitesnich

Na druhou stranu se ale nemohu ubránit pocitu, že výstavní soubor není úplně ideálně homogenní. Třeba fotografie New York Fuckin City mně sem vůbec nezapadá, byť dost možná byla do souboru zařazena právě proto, aby lehce provokovala (když už sama o sobě je provokativní, že ano). Podobných snímků bych ale našel více, což jen potvrzuje moje přesvědčení, že autor – i když se jedná o velezkušeného světově uznávaného fotografa – by neměl být sám sobě kurátorem.

Černá a bílá, a bílá s černou

Andreas Bitesnich svůj New York podává velmi syrově. Šedá škála fotografií je redukována na pouhých několik desítek odstínů (s výjimkami doslova černo-bílými), hrubé zrno podtrhuje drsný způsob vyjádření. To všechno je legitimní styl projevu, ale…

Crossing Williamsburg Bridge, New York 1997 | © Andreas H. Bitesnich
Crossing Williamsburg Bridge, New York 1997 | © Andreas H. Bitesnich

V rozhovoru pro Hospodářské noviny Bitesnich uvedl, že sice převážnou část tohoto souboru jsou digitální snímky, ale způsob, jakým s fotografiemi nakládá, se blíží ručnímu zpracování. Já bych slovo blíží u některých fotografií dal do hodně velkých uvozovek. A rovnou uvádím, zpracování snímků je to, co mě na této výstavě nejvíce zarazilo – a proč to nepřiznat – také i nejvíce zklamalo. Abych tak řekl „grafický projev“ – protože Bitesnichův soubor Deeper Shades je více grafikou než čistou fotografií – je totiž, podobně jako výběr snímků, značně nestejnorodý. Najdete zde oku lahodící fotografie, které buďto skutečně byly pořízeny na filmový materiál nebo se autorovi podařilo digitálním zpracováním velmi zdárně tento dojem vyvolat. Naopak se pravděpodobně zarazíte nad snímky s velmi podivnou tonalitou, neodpovídající ani filmu, ani digitálu. Zde se křivkami ve Photoshopu kroutilo opravdu netypicky. Příkladem budiž třeba snímek Hotel New Yorker. Další fotografie nutně vyvolává otázku, jestli to autor trochu nepřehnal s HDR, no a konečně, jak už jsem se zmínil, kolekci pak z mého pohledu narušuje pár vysloveně „grafických listů“ o černé a bílé.

Stejně přijďte

Byť jsem v této recenzi vyslovil nejednu pochybnost a nespokojenost, návštěvu Leica Gallery Prague, v níž do konce dubna probíhá výstava Andrease Bitesnicha Deeper Shades, vám i přes to vřele doporučuji. Zážitek je to výborný a třeba si na vyznění tohoto souboru učiníte vlastní názor. Respektive doufám, že tomu tak bude.

V Leica Gallery si zároveň můžete pořídit knihu Deeper Shades – New York, jejíž distribuci v Česku LGP exkluzivně zajišťuje. Knihu pořídíte za 1 580 Kč, bližší informace (v angličtině) najdete na webshopu Andrease Bitesnicha.

Andreas H. Bitesnich

Andreas H. Bitesnich, Portrait 2011, Foto: Susanne Wuest

Rakouský fotograf Andreas H. Bitesnich (1964) získal světové renomé především díky fotografii aktů a módy. Jeho snímky se vyznačují perfektním zpracováním a obrazovou čistotou, spojují harmonii a rovnováhu s určitým napětím. Fotografie Andrease Bitesnicha jsou publikovány v předních evropských časopisech. Doposud vydal jedenáct monografií (např. Polanude, Woman, Travel, India).

Zdroj: Leica Gallery Prague
Kde

Leica Gallery Prague, Školská 28, Praha 1

Otevřeno:
Pondělí–pátek: 11–21 hodin
Sobota–neděle–státní svátky: 14–21 hodin

Kdy

Do 29. dubna 2012


Sdílej

Jeden komentář

  1. Dnes jsem se byl podívat. Za těch 70 korun jsem čekal více (výtka autorovi nikoli organizátorům výstavy). Asi tři slušné fotky s nápadem, ostatní jen grafické listy.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *