Jak se fotí neexistující trik. Aneb „Slavík na laně“

Na první pohled zajímavý – byť u tohoto námětu poněkud nezvyklý černobílý – snímek bikera při provádění triku na terénním kole. Vaše oči ale vzápětí zaujmou studiové blesky („co dělají v tom bahně?“), a hned poté si všimnete zavěšení kola i jezdce na ocelových lankách. „To nás zase chtěli nachytat“, řeknete si světácky a jdete dál. Ale zadržte, prosím! Příběh této fotografie rozhodně není o tom, že by si z vás někdo dělal šoufky…

Jméno Dan Vojtěch jste už na Nikonblogu slyšeli několikrát a myslím, že není třeba jej znovu představovat. Možná se snad sluší doplnit, že tento mladý talentovaný autor fotí nejen dobře, ba co dím – výborně – ale stejně tak dobře ví, co fotografuje. Znáte ty bezduché snímky nacvakané na nějaké zajímavé akci, kde fotograf neznal ani název disciplíny, natož další podrobnosti? To u Dana nehrozí, naopak – tento autor přemýšlí nejen o fotografii, ale i o námětu svých snímků.

Přiznaný význam

Když jsme si s Danem Vojtěchem o snímku „zavěšeného Tomáše Slavíka“, mimo jiné mistra světa ve fourcrossu, poprvé povídali, Dan řekl:

„Tuhle fotku jsem nosil v hlavě už delší dobu. Chtěl jsem ukázat, kam až by se možná někdy v budoucnu mohly posunout triky na kole. Zatím je to jen utopie realizovaná v ateliéru pomocí ocelových lanek. V reálu při žádném triku zatím jezdce neuvidíte v této opačné poloze hlavou proti směru pohybu.“

Dan Vojtěch – Tomáš Slavík „na lanech“

K fotografii Dan Vojtěch ještě dodává:

„Nějaký čas jsem si pohrával s myšlenkou vyretušovat lanka, zkrátka neukázat, že nejde o realitu. Nechtěl jsem ale diváky cíleně uvést v omyl – šlo spíše o prostředek, jak vzbudit diskuzi. Nakonec jsem ale došel k názoru, že nejlepší bude vše rovnou přiznat. Proto jsou na finální fotografii vidět jak blesky, tak i lanka. Černobílé provedení pak o něco víc pošťouchne diváka k zamyšlení.“

Bahno z krabice od pizzy

Fotografie byla realizována v pražském Studiu 55, a stejně jako samotný snímek ani pozadí jeho vzniku nebylo bez zajímavosti. Dan fotil Nikonem D800E, další dvě „Dé osmistovky“ se staraly o backstage video v režii Martina Přívratského. Kromě toho se na scéně ještě vyskytoval Nikon D3, pořizující snímky pro časosběrné video, a jemu sekundovala jedna kamerka GoPro HERO3.

Dan Vojtěch – Tomáš Slavík „na lanech“ – snímek z focení

Základ blátěné patiny si Tomáš Slavík pořídil vlastními silami v několika kalužích před budovou studia, při focení pak stříkající bahno dodávali dva asistenti pomocí krabic od pizzy.

Dan Vojtěch – Tomáš Slavík „na lanech“ – snímek z focení

Bez zajímavosti nebyl ani použitý světelný park. Scénu nasvětlovalo sedm studiových blesků Fomei řady Digital Pro X. Skvělou vychytávkou však bylo rádiové řízení světel pomocí iPadu. Dan Vojtěch si jej velice pochvaloval:

„Když fotíte se dvěma nebo třemi blesky, nemáte problém pohnout kostrou a nastavit si jejich výkon přímo na bleskové hlavě. Pokud je ale ve scéně blesků sedm a z toho polovina z nich je na vysokých stativech, kam ze země nedosáhnete, je centrální dálkové ovládání z iPadu naprosto dokonalou pomůckou.“

Dan Vojtěch – Tomáš Slavík „na lanech“ – snímek z focení

Dan Vojtěch – Tomáš Slavík „na lanech“ – snímek z focení

Dan Vojtěch – Tomáš Slavík „na lanech“ – snímek z focení

Backstage foto: Daniel Čáha a Lukáš Oujeský

Sdílej

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *