Inspirace: Jak na siluety v 10 (+1) fotografiích

Druhé kolo naší celoroční soutěže Fotka Nikonblogu nese téma Objevujeme siluety. Původním záměrem tohoto článku bylo poskytnout návod typu „jak na to“ čili jak na siluety. Ale protože siluety vznikají u velmi kontrastních záběrů v podstatě samy od sebe, upustil jsem od technických rad typu nastavení expozice a podobně, a zvolil raději cestu inspirace. Protože i siluety mohou mít spoustu různých podob a je jen na tvořivosti fotografa, kterou cestou se vydá…

Kudy k siluetám?

Tento článek samozřejmě není – a de facto ani nemůže být – vyčerpávající, protože fotografie je bez nadsázky bezbřehé tvůrčí pole, které nemá přesně vymezené hranice. Deset inspirativních fotografií jsem se proto snažil vybrat tak, aby se do nich vměstnaly alespoň nějaké základy. A ta jedenáctá? Ta je jedním příkladem za všechny, ukazujícím, kudy cesta nevede.

Naprostou klasiku, odkazující na původní význam slova silueta (viz zadání 2. kola Fotky Nikonblogu), představuje obrys, jakoby vystřižený z černého papíru. Ostré hrany, černá nebo velmi tmavá plocha bez kresby, kontrastní pozadí. Focení takových námětů v západu slunce je už z mého pohledu trochu klišé, ale je to asi lepší, než „plechová“ obloha. | Foto Neil Fedorowycz, Unsplash.com
Naprostou klasiku, odkazující na původní význam slova silueta (viz zadání 2. kola Fotky Nikonblogu), představuje obrys, jakoby vystřižený z černého papíru. Ostré hrany, černá nebo velmi tmavá plocha bez kresby, kontrastní pozadí. Focení takových námětů v západu slunce je už z mého pohledu trochu klišé, ale je to asi lepší, než „plechová“ obloha. | Foto Neil Fedorowycz, Unsplash.com
Taktéž rozlehlá, ať už městská, nebo krajinná panoramata patří k obvyklému vnímání siluetních fotografií. Zde už je ale ona tmavá maska obrysu města výborně narušená pouličním osvětlením a světly v oknech domů, plus částečně prokresleným popředím. Foto Richard R. Schünemann, Unsplash.com
Taktéž rozlehlá, ať už městská, nebo krajinná panoramata patří k obvyklému vnímání siluetních fotografií. Zde už je ale ona tmavá maska obrysu města výborně narušená pouličním osvětlením a světly v oknech domů, plus částečně prokresleným popředím. Foto Richard R. Schünemann, Unsplash.com
Původní siluety byly černobílé a to tak, že skutečně jen černé a bílé. Šedá škála černobílé fotografie však umožňuje pracovat se siluetami kreativněji. Zkuste to bez barvy… | Foto Mick Haupt, Unsplash.com
Původní siluety byly černobílé a to tak, že skutečně jen černé a bílé. Šedá škála černobílé fotografie však umožňuje pracovat se siluetami kreativněji. Zkuste to bez barvy… | Foto Mick Haupt, Unsplash.com
Ve fotografii hraje hlavní roli světlo, to každý ví. Nicméně silueta nutně nemusí vycházet jen z ostrého tmavého obrysu a světlého (světlejšího) pozadí. Pracujete-li v ateliéru, můžete zkusit využít třeba úzce směrovaného protisvětla k vytvoření rozzářeného obrysu kolem siluety na tmavém pozadí. | Foto Apekshit Gurukhudde, Unsplash.com
Ve fotografii hraje hlavní roli světlo, to každý ví. Nicméně silueta nutně nemusí vycházet jen z ostrého tmavého obrysu a světlého (světlejšího) pozadí. Pracujete-li v ateliéru, můžete zkusit využít třeba úzce směrovaného protisvětla k vytvoření rozzářeného obrysu kolem siluety na tmavém pozadí. | Foto Apekshit Gurukhudde, Unsplash.com
Zajímavé nasvícení se ale dá najít například i ve městě, plném nejrůznějších světelných zdrojů. | Foto Jay Clark, Unsplash.com
Zajímavé nasvícení se ale dá najít například i ve městě, plném nejrůznějších světelných zdrojů. | Foto Jay Clark, Unsplash.com
Ostatně kontrastní světlo je velmi oblíbené mezi street fotografy a siluety zde nejsou ničím výjimečným. Puristé by možná tento snímek do kategorie siluet nezařadili, ale myslím, že jisté typické prvky v něm jsou nepřehlédnutelné. Možná kdyby autor zbytečně nesnižoval kontrast… | Foto Craig Whitehead, Unsplash.com
Ostatně kontrastní světlo je velmi oblíbené mezi street fotografy a siluety zde nejsou ničím výjimečným. Puristé by možná tento snímek do kategorie siluet nezařadili, ale myslím, že jisté typické prvky v něm jsou nepřehlédnutelné. Možná kdyby autor zbytečně nesnižoval kontrast… | Foto Craig Whitehead, Unsplash.com
Stejně, jako nemusí být silueta jen černá a bílá, není třeba, aby měl obrys řezavě ostré hrany. Focením přes leptané sklo zde autor dosáhl přirozené neostrosti, která je navíc umocněná malou hloubkou ostrosti. Stále se ovšem jedná o siluetu. | Foto Muhammed Jiyadh, Unsplash.com
Stejně, jako nemusí být silueta jen černá a bílá, není třeba, aby měl obrys řezavě ostré hrany. Focením přes leptané sklo zde autor dosáhl přirozené neostrosti, která je navíc umocněná malou hloubkou ostrosti. Stále se ovšem jedná o siluetu. | Foto Muhammed Jiyadh, Unsplash.com
V krajině je vděčným námětem pro siluety také noční obloha. Jen ta postava s čelovkou… kolikrát jsem to už viděl? :-) | Foto Štefan Štefančík, Unsplash.com
V krajině je vděčným námětem pro siluety také noční obloha. Jen ta postava s čelovkou… kolikrát jsem to už viděl? :-) | Foto Štefan Štefančík, Unsplash.com
Jakkoliv může být noční obloha nebo rozlehlá panoramata velmi působivé, nic z našeho tématu nevylučuje ani více či méně detailní snímky. Na velikosti záběru u siluet zkrátka nezáleží. | Foto Paymon Shojaei, Unsplash.com
Jakkoliv může být noční obloha nebo rozlehlá panoramata velmi působivé, nic z našeho tématu nevylučuje ani více či méně detailní snímky. Na velikosti záběru u siluet zkrátka nezáleží. | Foto Paymon Shojaei, Unsplash.com
Noční obloha ještě jednou, tentokrát ale z jiného důvodu. Vtip, v tom je ten vtip :-) Vtipné momenty patří do skoro každého žánru fotografie, tak proč je nevyužít i při focení siluet. (Zde se ale velmi pravděpodobně jedná o montáž dvou fotografií.) | Foto Evgeni Tcherkasski, Unsplash.com
Noční obloha ještě jednou, tentokrát ale z jiného důvodu. Vtip, v tom je ten vtip :-) Vtipné momenty patří do skoro každého žánru fotografie, tak proč je nevyužít i při focení siluet. (Zde se ale velmi pravděpodobně jedná o montáž dvou fotografií.) | Foto Evgeni Tcherkasski, Unsplash.com
Na konec jedna za všechny – kudy cesta nevede. Fotografování siluet je v jistém smyslu snazší pro vytvoření perfektní kompozice obrazu. Ten je totiž díky svému kontrastu o mnoho prvků „ořezaný“, tudíž o to více se fotograf může na kompozici soustředit. Autor této ukázky se však nejspíš soustředil hlavně na efektní světlo, nicméně uniklo mu, že postava „vypadává“ ven ze záběru a navrch jí z hlavy trčí větev (která je pravděpodobně ještě u hlavy neuměle odretušovaná). Poučení pro účastníky naší soutěže: Na kompozici budeme při hodnocení klást velký důraz! :-) | Foto Ashique Anan Abir, Unsplash.com
Na konec jedna za všechny – kudy cesta nevede. Fotografování siluet je v jistém smyslu snazší pro vytvoření perfektní kompozice obrazu. Ten je totiž díky svému kontrastu o mnoho prvků „ořezaný“, tudíž o to více se fotograf může na kompozici soustředit. Autor této ukázky se však nejspíš soustředil hlavně na efektní světlo, nicméně uniklo mu, že postava „vypadává“ ven ze záběru a navrch jí z hlavy trčí větev (která je pravděpodobně ještě u hlavy neuměle odretušovaná). Poučení pro účastníky naší soutěže: Na kompozici budeme při hodnocení klást velký důraz! :-) | Foto Ashique Anan Abir, Unsplash.com

Sdílej

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *