Znáte to: chystáte se na cesty, na turistiku, kolo – a chcete si s sebou vzít i fotoaparát, protože požadujete skutečnou kvalitu fotografií, na níž telefon nepostačuje. Máte však dilema, který ze svých objektivů vzít. Raději širokáč, standardní objektiv, anebo teleobjektiv? Chcete dělat krajinářské záběry? Přiblížit si vzdálený kopec? Anebo pořídit krásný portrét s organicky rozostřeným pozadím? Chcete toto všechno? Mám pro vás dobrou zprávu – můžete to mít!
Skutečně existují objektivy, které vám víceméně dokážou poskytnout takto široké využití. Některé jsme už otestovali – například objektiv pro digitální zrcadlovky AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR. V recenzi jsem ho označil jako cestovatelský objektiv číslo 1. No a teď tu máme jeho novou verzi pro mirrorless systém Nikon Z – NIKKOR Z 24–120 mm f/4 S.
Rozsahem ohnisek i světelností je to dvojče vzpomínaného objektivu pro DSLR. Nejde však o jediný univerzální zoom pro mirrorless systém Nikonu. Je tu také NIKKOR Z 24–200 mm f/4–6,3, jakožto velmi mile překvapující širokorozsahový zoom. Na to, že jde o poměrně málo světelný objektiv, jsou všechny ostatní parametry a výkon tohoto univerzálu dobré. Jak si tedy povede ještě novější zoom s menším rozsahem, ale lepší světelností?
Rozsah ohnisek a velikost přiblížení
Ohnisko 24 mm představuje širokoúhlý záběr pro krajinářské či architektonické celky, nebo pro snímání v menších prostorách, typicky v interiérech. 120milimetrový protější konec zoomu odpovídá krátkému až středně dlouhému teleobjektivu. Můžete jím přitáhnout vzdálené objekty, dosáhnout komprese scény, zahuštění plánů v krajině, ale zároveň pomocí něj můžete pořídit kvalitní portréty s přirozeně rozostřeným pozadím. Vzhledem k velmi malé minimální ostřicí vzdálenosti 35 cm (od roviny snímače) v celém rozsahu zoomu, můžete na 120mm ohnisku pořídit i efektní detailní záběry.
Kvalita zpracování
Objektiv patří do produktové řady S, což znamená nejen vynikající optickou kvalitu a pokročilou optickou konstrukci, ale také utěsnění proti stékající vodě a prachu, a kvalitní antireflexní vrstvy, které si výborně poradí s odlesky a závojem. Přední člen je navíc opatřený fluorovou vrstvou, která odpuzuje nečistoty a přední čočka se také lépe čistí.
Samozřejmostí je kovový bajonet, standardně dodávaná sluneční clona, a dnes už také elektromagneticky ovládaná clona s plynulým chodem pro praktické využití při natáčení videa.
Objektiv disponuje velkým a pohodlným zoomovacím prstencem, v přední části objektivu pak menším ostřicím kroužkem, a blíže k bajonetu multifunkčním prstencem, který si můžete uživatelsky nastavit například pro volbu clony, citlivosti ISO, nebo korekce EV.
NIKKOR Z 24–120 mm f/4 S je také vybavený Fn (funkčním) tlačítkem, „pod nějž“ si můžete nastavit taktéž vybrané funkce. Pro jejich vyvolání stačí jen stisknout Fn a pohodlně, s okem u hledáčku, pomocí kruhových voličů fotoaparátu měnit vybrané nastavení.
Zaostřování
Ostření je rychlé a přesné. Mimo jiné díky tzv. multifocusing systému – zaostřování pomocí dvou AF motorků ve dvou zaostřovacích soustavách.
Zaostřování pomocí AF systému ve snímacím senzoru je absolutně přesné. Ve spojení s mirrorless fotoaparátem Nikon Z můžete aktivovat rozpoznávání tváří či zaostřování na oko, a plně se na sestavu fotoaparát-objektiv spolehnout – na tvář a oči zaostří správně a spolehlivě. Vy se můžete pohodlně věnovat komponování záběru; pokud fotíte lidi, tak i komunikaci s fotografovaným, a zachycení správného okamžiku expozice.
To samozřejmě platí, když fotografujete lidi nebo domácí mazlíčky, které zaostřovací systém dokáže také rozpoznat.
Obrazová kvalita
Objektivu NIKKOR Z 24–120 mm f/4 S není moc co vytnout. Ano, dnešní doba je technologicky a digitálně tak pokročilá, že fotoaparát přímo v těle „natvrdo“ koriguje určité optické nedokonalosti, a tak ani nezjistíte, jestli má nějaké geometrické zkreslení nebo trpí chromatickou aberací. Po těchto neduzích zde nenajdete ani náznak. Jestli je tento objektiv má, nebo jsou takto umně a efektivně potlačené, to nevím, a v principu mě to ani nezajímá. Podstatný je perfektní výsledek.
Co se týče ostrosti a kontrastu, tento objektiv směle konkuruje profesionálnímu zoomu NIKKOR Z 24–70 mm f/2,8 S. Že se mu vyrovná objektiv s téměř dvojnásobným rozsahem ohnisek, je velmi povzbudivé. Není to pro mě ale překvapení, protože obdobnou optickou kvalitu (co se týče ostrosti) jsme viděli i u objektivu NIKKOR Z 24–200 mm f/4–6,3. Po pravdě, nic jiného jsem ani nečekal – zvlášť, když je objektiv 24–120 mm ještě o malý kousek větší a těžší než „dvacet čtyři dvoustovka“.
Ostrost obrazu samozřejmě směrem k rohům klesá, ale nijak dramaticky, a po přiclonění se rohy a okrajové části úspěšně dotahují na střed obrazu. Objektiv se tak dá používat i úplně odcloněný, zvláště při fotografování portrétů. Chcete-li reprodukovat nějakou předlohu, doporučuji přiclonit o jedno až dvě clonová čísla, a samozřejmě totéž udělat i v krajině, kde chcete dosáhnout větší hloubky ostrosti. Pozitivní zprávou také je, že ostrost radikálně neklesá ani po extrémní zaclonění – difrakce je velmi dobře redukovaná. Na svoje si tak přijdou i produktoví fotografové či klasičtí krajináři.
Bokeh a světelnost
Toto je místo, kde se začíná objektiv NIKKOR Z 24–120 mm f/4 S lišit od ještě univerzálnějšího zoomu NIKKOR Z 24–200 mm f/4–6,3.
Na ohnisku 120 mm a otevřené cloně F4 testovaný objektiv poskytuje skutečně pěkný a hladký bokeh, což druhý širokorozsahový objektiv dokáže napodobit až na 200 mm a cloně F6,3. To znamená, že musíte fotit z větší vzdálenosti a zároveň, při horších světelných podmínkách použít vyšší citlivost ISO. Pokud mezi vaše oblíbené žánry patří právě portrét, což je pro mě osobně velmi důležité, tak je to přesně důvod pro upřednostnění objektivu NIKKOR Z 24–120 mm f/4 S před zoomem NIKKOR Z 24–200 mm f/4–6,3. Sice tolik nepřiblíží vzdálené objekty, ale dodatečný výřez v postprocesu to může nahradit.
To, že můžete fotit portréty z bližší vzdálenosti s výrazně rozostřeným pozadím a zároveň v horších světelných podmínkách – jinak, než pomocí světelnějšího objektivu, není možné. Fotografujete-li aparátem s vysokým rozlišením, například Nikonem Z 7, ze 120mm ohniska uděláte 200 mm ořezem nato tata, a stále vám zbude dostatečné rozlišení fotografie pro větší aplikace. Objektiv 24–200 mm má navíc už od 100mm ohniska pracovní clonu F6,3, co je o 1,3 EV více, než u 24–120mm zoomu. V praxi to znamená méně rozostřené pozadí a nutnost zvýšit citlivost například z ISO 1600 na ISO 4000, a to už bude na obrazové kvalitě znát.
Závěr
I po tomto testu jsem se opět utvrdil v názoru, že objektiv s rozsahem 24–120 mm, konkrétně nový NIKKOR Z 24–120 mm f/4 S, zůstává cestovatelským univerzálním objektivem č. 1. Je to samozřejmě moje osobní zdůvodnění a preference podle stylu fotografování na cestách – kombinace celek, polocelek, detail, portrét.
Jestliže vaší preferencí nejsou portréty, ale spíše větší přiblížení, pak klidně sáhněte po větším rozsahu ohnisek v objektivu NIKKOR Z 24–200 mm f/4–6,3. Nicméně pokud bych cestoval do země, kde bych chtěl zachytit nejen krajinu, ale i lidi a jejich kulturu – a měl si vybrat jediný správný objektiv, byl by to právě testovaný NIKKOR Z 24–120 mm f/4 S. Kdybych měl fotit v opravdu slabém světle vzal bych ještě jeden menší světelný objektiv s ohniskem 35 mm. A co dodat k porovnání se zoomem NIKKOR Z 24–200 mm? Univerzálním vojákem zůstává díky lepší světelnosti a dalším doplňkovým funkcím v podobě programovatelného prstence a tlačítka Fn, zoom NIKKOR Z 24–120 mm f/4 S. Vřele ho doporučuji!