Od svateb k divočině! Naše cesta inspirací #CreateYourLight prudce mění směr. Šestnáctým tématem je Fotografování divoké přírody #ShootingWildlifePhotos. Kdo jiný by toto téma mohl lépe přiblížit nežli muž, který si povídá s veverkami – wildlife fotograf Konsta Punkka. Přijměte jeho pozvání do přírody, k předávání zkušeností z focení medvědů a vlků ve východním Finsku, na pomezí Finska a Ruska. Přečtěte si, jak využít úkryt, zamaskovat fotoaparát, fotit na dálku, a jak co nejvíc vytěžit se své výbavy.
„Posledních pět let fotografuji divokou zvěř ve Finsku – od lišek, přes losy, vlky a medvědy. Když jsem se dozvěděl, že budu mít příležitost vyzkoušet nový Nikon Z 7II s objektivy série Z, hned jsem věděl, že je otestuji na vlčí smečce na východě Finska. Místní smečku poblíž finsko-ruských hranic jsem fotil tento rok už několikrát. Na jaře se jim narodila dvě vlčata a já jsem poměrně intenzivně dokumentoval jejich život.“
Fotografování plachých zvířat v divočině
Když fotografuji vlky nebo medvědy ve Finsku, musím využít úkryt, abych tato plachá zvířata nevylekal. Je to malý dřevěný domeček, který má ve stěnách otvory pro fotoaparát a reflexní skla na oknech, abyste mohli sledovat zvěř bez toho, aniž byste ji vyrušili. Plánovali jsme zůstat v úkrytu několik dní, a sledovat, co pro nás příroda připravila.
První den jsme se rozhodli postavit úkryt u místního močálu. Medvědi a vlci zde byli v posledních dnech vidět docela často, takže jsem měl velká očekávání. Po několika hodinách se objevil první medvěd. Na Nikonu Z 7II jsem měl přes FTZ adaptér nasazený svůj 400mm objektiv se světelností f/2,8. Podařilo se mi vyfotit první pěkné záběry.
Fotografování portrétů divokých zvířat v jejich přirozeném prostředí
Na focení detailnějších portrétů je třeba delší objektiv – vlci a medvědi se mohou pohybovat až do vzdálenosti 100 metrů. Většinou používám jednobodové zaostřování. Nejprve zaostřím na zvíře a potom dokomponuji záběr. Tentokrát jsem ale nemohl předvídat pohyb medvědů, proto jsem použil kontinuální autofokus, aby medvěd zůstal zaostřený v průběhu toho, jak se prodíral mezi keři. Vyzkoušel jsem také ostření s detekcí očí zvířat. Výborně to fungovalo zejména u vlků.
Plánování je důležité
V krytu jsem měl připravený Nikon Z 7II se 400mm objektivem, ale chtěl jsem pořídit také několik širokoúhlých záběrů zvířat. Zamýšlel jsem postavit druhé tělo Z 7II s novým objektivem Nikkor Z 14–24 mm f/2,8 S na stativ, a ovládat ho z úkrytu dálkově.
Stativ jsem překryl listím a větvemi, které jsem našel, a nechal fotoaparát nasměrovaný na místo, kudy chodí zvířata. Nastavil jsem režim Bluetooth, abych mohl fotoaparát ovládat přes aplikaci Snap Bridge. Vrátil jsem se do úkrytu a pomocí aplikace jsem spustil závěrku vždy, když se nějaké zvíře přiblížilo k fotoaparátu.
Jelikož v tomto ročním období je denní světlo jen krátkou dobu, nastavil jsem režim na prioritu clony. Umožní mi nastavit clonu a nechat fotoaparát zvolit čas závěrky a ISO podle aktuálních světelných podmínek. V úkrytu jsme strávili šest hodin v kuse bez možnosti změnit umístění fotoaparátu nebo vyměnit baterie v průběhu focení. Přestože byl celou dobu fotoaparát v pohotovostním režimu, nevyskytl se jediný problém s připojením přes Snap Bridge, a výdrž baterie byla skvělá.
Po úspěšném prvním dni jsme se rozhodli změnit lokalitu. V oblasti poblíž rybníka jsme chtěli pořídit jiné snímky. A jaké divadlo se nám ukázalo!
Po našem příchodu na nové místo přišla celá vlčí smečka. Hráli si u rybníka, běhali kolem močálu. Takovou aktivitu vlků přes den jsem ještě neviděl. Na Nikonu Z 7II jsem měl opět nasazený svůj 400mm objektiv a na opačné straně rybníka druhý fotoaparát se širokoúhlým zoomem 14–24 mm.
Po několika hodinách focení, a pořízení několika stovek záběrů vlků, jsem najednou spatřil přistávajícího orla skalního. Rychle jsem změnil jednobodové zaostřování na 3D ostřicí bod s kontinuálním zaostřováním, abych zachytil co nejvíce z orlího letu. Přestože orel létal mezi stromy, Nikon Z 7II na něj ostřil spolehlivě a já jsem mohl nafotit celou letovou sekvenci.
Tyto dva dny, strávené na finsko-ruské hranici, byly nakonec jedny z nejúspěšnějších, které jsem s vlčí smečkou zažil. Blízká setkání a akční série – všechno, o čem jsem snil, a ještě něco navrch.
Nikon Z 7II zvládl dva dny v úkrytu velmi dobře. Síla dvou procesorů pomohla rychlejšímu zaostřování, takže jsem nezmeškal žádný okamžik. Díky dvěma slotům na paměťové karty byla kapacita a rychlost ukládání dat dostatečná, aniž bych zaplňoval vyrovnávací paměť. Nemůžu se dočkat dalšího výletu s tímto vybavením.
To byl Konsta Punkka. Doufáme, že jste se naučili něco o tom, jak zachytit sílu a krásu zvířat a ptáků v jejich přirozeném prostředí. Mnozí z vás sice nebydlí v blízkosti divočiny, ale tyto tipy můžete úplně stejně využít při focení jiných zvířat ve vašem okolí. Sdílejte s námi svoje fotografie. Použijte hashtagy #CreateYourLight a #ShootingWildlifePhotos, a označte @nikon_cz_sk.
Jste zvědaví na další tipy? Prosím, zde jsou od Nikon školy
Podporovaný dvěma procesory EXPEED 6, nabízí nový Nikon Z 7II špičkový autofokus a vynikající výkon AF při slabém osvětlení. Zde je několik tipů, jak používat ostřicí režimy:
Pro statické objekty použijte režim Single AF (jednobodové automatické ostření), a využijte kterýkoliv z 493 zaostřovacích bodů tak, abyste dokonale zkomponovali obraz. Zvolte ostřicí bod přesně v místě, kam chcete zaostřit – nemusíte překomponovávat záběr. Pokud se objekt pohybuje pomalu, přepněte z režimu AF-S (single) do režimu AF-C (continuous), spoušť podržte stisknutou do první polohy (nebo použijte tlačítko AF-ON), a fotoaparátem sledujte pohyb objektu tak, abyste jej měli po aktivním ostřicím bodem nebo oblastí bodů.
Nikon Z 6II i Z 7II nabízí několik způsobů sledování pohybujících se objektů, včetně Auto Area, dynamického přeostřování a režimu ostření na velkou nebo malou plochu. Chcete-li rychle začít sledovat pohybující se objekt, nastavte AF-C a některý z Auto-area režimů – buďto sledování lidských nebo zvířecích očí.
Pro větší flexibilitu, anebo pokud chcete sledovat něco jiného než lidi a zvířata, nemusíte přepínat nastavení. Pouze stiskněte tlačítko OK na zadní straně fotoaparátu, a sledujte objekt pomocí Subject Auto AF tracking mode (automatického sledování objektu). V hledáčku nebo na displeji pak vidíte čtvercový bílý rámeček, který můžete posouvat pomocí multifunkčního voliče, nebo to dělat jednoduše dotykově přímo na displeji. Čtvereček změní barvu na žlutou a bude sledovat vámi vybraný objekt tak, jak se pohybuje v záběru. Pro zrušení sledování a volbu jiného objektu opět stiskněte OK, a přemístěte rámeček na jiné místo. Chcete-li znovu zapnout detekci očí/tváře, stiskněte pouze tlačítko – (minus) ve spodní části u dotykové obrazovky.
Bonusový tip
Tlačítko AF-ON fotoaparátů série Z, umožňuje spouštět zaostřování pomocí palce pravé ruky na zadní stěně fotoaparátu (back button focusing) nezávisle na spoušti. Je to pokročilý způsob zaostřování, díky kterému dosáhnete vyšší úspěšnost při focení rychle se pohybujících objektů při vyšší rychlosti snímání. Když v režimu AF-C držíte tlačítko AF-ON, fotoaparát sleduje váš objekt – vy pak stisknutím spouště jen exponujete. Citlivost sledování si můžete přizpůsobit v menu Custom Settings. Chcete-li se dozvědět více o podrobných nastaveních a uživatelském přizpůsobení vašeho fotoaparátu, budeme rádi, když využijete některý z kurzů ovládání fotoaparátu Nikon v Nikon škole.