Výzva #CreateYourLight se vrací na stránky Nikonblogu se svým 20. tématem! Tentokrát vás zveme ke sledování spolupráce profesionálů z různých oblastí. Ke každému tématu budou pozvaní dva fotografové různého zaměření, aby spolu vyzkoušeli svoje řemeslo na jednom žánru.
Začneme s Donnou Crous a Aurélie Gonin, které se společně pustí do fotografování jídla. Donna Crous je ceněná bloggerka a fotografka jídla, a Aurélie Gonin je kameramanka akčních sportů, producentka, editorka a režisérka.
Byli jsme na Tenerife, abychom zjistili, co se dá vykouzlit s prvním mirrorless makroobjektivem pro Nikony Z – Nikkorem Z MC 105 mm f/2,8 VR S. Co se stane, když se spojí dva úplně odlišné kreativní styly při focení jídla?
Boli sme na Tenerife, aby sme zistili, čo sa dá vykúzliť s prvým mirrorless makroobjektívom radu S NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S. Čo sa stane, ak sa spoja dva úplne odlišné kreatívne štýly pri fotografovaní jedla?
Mražené borůvky, třpytivé detaily – a dračí dech
Aurélie snímá akci obvykle zoomem 24–70 mm. Když se poprvé podívala skrz Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S, v jejích hlase bylo cítit překvapení a nadšení: „Když fotografujete zblízka tímto nádherným objektivem, můžete přemýšlet o úplně jiných dimenzích ve snímcích.“
Nikkorem Z MC 105 mm f/2,8 VR S je makroobjektiv s vynikající rozlišovací schopností: je dokonale ostrý a má charakter. Rozlišení 24 Mpx snímače Nikonu Z 6II a 46 Mpx Nikonu Z 7II poskytne dostatečný prostor k prokreslení detailů i těch nejmenších objektů na snímku.
Přednosti systému Z ve spojení s novým objektivem uvidíte, když Donna zachytí každý třpytící se krystal ledu na zmražených borůvkách. Aurélie je zvědavá, jak Donna dosáhne toho, aby borůvky byly bílé. Podívejte se na video – a zkuste si to – budete potřebovat mrazničku a… dračí dech!
TIP 1: Fotografie proostřené v celém obrazovém poli – snímání sérií snímků s automatickým posunem zaostření je jednodušší než si myslíte
V našem videu posouvá Donna zaostření pomocí funkce Focus Stacking, aby vytvořila snímek, který bude dokonale ostrý v celém obrazu. Ukáže, že to není vůbec tak složité, jak se na první pohled může zdát.
Jednoduše zvolíte v menu vašeho Nikonu Z funkci Focus shift shooting, a nastavíte požadovaný počet dílčích snímků a přírůstky zaostření („steps“). Nastavíte první zaostřovací bod na přední část objektivu, a o ostatní se už postará foťák sám. V průběhu automatického pořizování dílčích snímků postupně posouvá rovinu zaostření dozadu v celé scéně.
A Donnin nejlepší tip? Ujistěte se, že pro každou sérii fotografií máte vytvořenou novou složku – abyste nemuseli trávit hodiny vzpomínáním na to, ve které sérii se konkrétní fotografie nacházejí.
Flat-lay fotografie a jak perfektně vyrovnat fotoaparát
S reprodukčním poměrem 1 : 1 je Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S optimalizovaný pro práci s makrem, ale je to stejně tak úžasný objektiv na detailní portréty či fotografie jídla shora. V našem videu ho Donna používá jako střední teleobjektiv a ze stativu fotí nádherné zátiší.
Zátiší fotografovaná kolmo shora jsou nazývaná flat-lay fotografie – ostatně věnovali jsme tomu celé jedno téma výzvy Create Your Light. Donna nám prozradí jedno ze svých tajemství: do sáněk blesku vloží speciální vodováhu, aby se ujistila, že fotoaparát bude po celou dobu ve správné poloze přímo nad objektem. Je důležité neustále toto srovnání sledovat. S takovou vodováhou dáte fotoaparát do správné pozice a pomocí dotykové obrazovky se ujistíte, že je úhel záběru správný. Zarovnání můžete zkontrolovat také na displeji fotoaparátu díky možnosti zapnutí virtuálního horizontu. Ten ukazuje náklon fotoaparátu, a můžete to vidět jak na displeji, tak i v hledáčku. Tato funkce však nepracuje při zcela kolmém snímání.
Co se týká čísel, tak Donna ráda fotí na ISO 100 a clonu F5,6. Toto nastavení jí nabízí dostatečné proostření a množství detailů. V závislosti na množství světla, které má k dispozici, může Donna fotit na 1/20 sekundy nebo i delší čas.
Snap Bridge pro flat-lay fotografie
Donna říká, že flat-lay scény nemusí být díky technologii Snap Bridge namáhavým cvičením. Můžete dát sbohem vstávání a podřepu, a opětovnému vstávání… dokud dokonale nenaaranžujete záběr.
Když se podíváte na video na konci článku, uvidíte, jak Donna jednoduše používá Snap Bridge pro zobrazování záběru na displeji svého smartphonu, když dolaďuje aranže na zemi. Na telefonu v reálném čase vidí to, co snímá fotoaparát, nemusí při každé změně vstávat a dívat se na monitor nebo do hledáčku fotoaparátu. Když je připravená na focení, může stejně tak i spoušť aktivovat v aplikaci Snap Bridge ve smartphonu – což jí zaručí, že při mačkání spouště nepohne fotoaparátem.
TIP 2: Experiment s clonou a vzdáleností
Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S vám umožní dostat se neuvěřitelně blízko k vašemu objektu – přibližně na 29 cm! Když fotografujete takto zblízka, máte velmi malou hloubku ostrosti, s níž můžete pracovat.
I když už máte nějaké zkušenosti s fotografováním makra, zaostřování v tak malé hloubce může být výzvou. Pokud máte problém dosáhnout požadovaného zaostření, pomůže vám, když si vzpomenete na vztah mezi rovinou zaostření a hloubkou ostrosti.
Rovina zaostření je 2D plocha před fotoaparátem v místě zaostření (ostřicího bodu). I když se říká „rovina“ zaostření, ve skutečnosti je to mírně zakřivená (víceméně jako čočka) plocha. Cokoliv je bližší nebo vzdálenější než tato „rovina“, nebude ostré.
Hloubka ostrosti je, jak určitě víte, vzdálenost mezi nejbližším a nejvzdálenějším objektem, které jsou na fotografii zobrazené ostře. Jinými slovy, hloubka ostrosti je prostor kolem zmíněné 2D zaostřovací plochy, v němž jsou objekty stále dostatečně ostré.
Hloubku ostrosti ovlivňuje vzdálenost zaostření (předmětová vzdálenost), ohnisko objektivu a pracovní clona. Jestliže ohnisková vzdálenost je v případě makroobjektivu Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S fixní, můžeme se bavit pouze o předmětové vzdálenosti a pracovní cloně.
Čím je předmětová vzdálenost kratší – čím jste blíže ke snímanému objektu – tím menší je také hloubka ostrosti. Čili při fotografování z minimální ostřicí vzdálenosti sice získáte snímek s největším zvětšením, zároveň ale máte nejmenší hloubku ostrosti.
A clona? S vyšší clonou (vyšší číslo) se hloubka ostrosti zvětšuje. Proto, když jste s objektivem hodně blízko, musíte použít velkou clonu. Zvláště pokud fotíte pohybující se objekty, jako je hmyz nebo květiny kývající se ve větru, zvětšením clony – a tím i hloubky ostrosti – budete mít větší šanci svůj objekt zájmu dobře zaostřit.
Chcete-li při focení makra pracovat s bokehem – upozornit pomocí rozmazaného pozadí na hlavní objekt, stojí za to experimentovat s pozicí objektivu a nastavením clony – jít na clonu F5,6, F8 nebo F11. Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S vám poskytne vynikající ostrost na všech clonových číslech. Ve skutečnosti není vůbec neobvyklé skončit v makrofotografii až na F16.
Toto byly první dva tipy na fotografování jídla makroobjektivem. Za 14 dní se vrátíme s dalšími třemi tipy!
Jaká je vaše největší makro výzva? Ukažte nám každý detail. Ať už pracujete se snímáním s automatickým posunem zaostření, nebo zachytáváte miniaturní zázraky přírody z ruky, zapojte se a nahrajte svoje fotky na sociální sítě Facebook a Instagram. Přidejte ke svým sdíleným snímkům tag #CreateYourLight, abyste se mohli stát součástí našich kanálů.
Jeden komentář
Chtěl bych si jen ujasnit focus shift shooting, při tomto focení, kdy se postupně posouvá rovina zaostření se ale zároveň mění i poměr zvětšení, tzn focený objekt nebude mít na každé dílčí fotce stejnou velikost. Je sice pravda, že dnešní softwary si se zarovnáním poradí (zvětší či zmenší atd.), ale nebylo by lepší použít makrosáňky pro posuv celého fotoaparátu a tím zachování stejného poměru zvětšení na všech fotkách?