Pojďme spolu do „divočiny“! V posledních měsících se náš život změnil. Možná jste přitom objevili nebo si více všímali svých domovů a jejich okolí. A možná jste také zjistili, že ve vaší blízkosti je víc divočiny než jste mysleli. „Přiznám se, u mě to bylo podobné. Ani jsem netušil, jak bohatý je život na poli za domem“, říká autor tohoto článku, ambasador Nikonu Richard Peters.
Zůstat v kontaktu s přírodou, i když jen na vaší zahradě, v nedalekém parku či lesíku, nám pomáhalo udržovat si zdraví a pokojnou mysl. I na malém kousku přírody žije alespoň pár volně žijících zvířat. V době izolace k nám pomalu přicházelo jaro a lákalo nás nakouknout do přírody. My teď toto pozvání v rámci výzvy #CreateYourLight přijmeme, a nakoukneme do ní skrze naše objektivy. Budeme hledat kreativní způsoby fotografování přírody a divokých zvířat z domu, a zjistíme, jak dostat maximum z vybavení, které je po ruce.
Zahrady jsou přírodní minirezervací ptáků, savců a hmyzu, a i kdybyste zahradu neměli, můžete využít jakýkoliv venkovní prostor, který máte poblíž. Viděl jsem celé série snímků, které vznikly fotografováním sokola stěhovavého z balkónu bytu. Jakékoliv rostliny a květiny mohou být samozřejmě vhodným prostředím pro včely a jiný hmyz. Objektem vašeho zájmu můžou být dokonce třeba i pavouci, žijící v domácnostech. Takže pokud jste si mysleli, že ve vašem okolí není žádná divočina, jste na omylu. Chce to jen lépe se dívat, zjistit, zdali nemáte krmítka pro ptáky, čerstvou vodu nebo nějaké rostliny, které je přimějí, aby s vámi sdíleli váš prostor.
Mějte na paměti, že nejde jen o objekt, ale také o způsob, jakým jej fotografujete – to dělá fotku dobrým snímkem.
Tip 1: Myslete „divoce“
Nevěřte tomu, že divokou přírodu můžete fotit jedině teleobjektivem. Ten je skvělý na focení portrétů – pomáhá hlavně rozostřit rušivé pozadí. V menších prostorách může být použití teleobjektivu komplikované. Patříte-li například mezi klasické krajináře a nemáte objektiv s dlouhým ohniskem, dobrou zprávou pro vás je, že širší objektiv může být při fotografování přírody doma mnohem vhodnější.
Zahrnout do obrazu i kontext s okolím je styl, který v divočině funguje velmi dobře. Ukázat prostředí se vyplatí, taková technika je na focení doma vhodnější. Dostat se do blízkosti malých zvířat a zároveň ukázat zahradu, nám nakonec znázorní, jak tito malí tvorové vidí svět. Vytváří se tak mnohem poutavější obraz než jen portrét na čistém rozostřeném pozadí, který může být vyfocený kdekoliv. Širokoúhlé snímky mohou působit mnohem intimněji a je z nich cítit prostředí a měřítko.
Pokud fotíte naširoko, pozadí je z kompozičního hlediska stejně důležité jako hlavní objekt. Proto se vždy ubezpečte, aby všechny jeho prvky v obrazu doplňovaly hlavní objekt a harmonizovaly navzájem. Vodicí linie a objekty v různé vzdálenosti mohou sehrát důležitou úlohu při zvyšování hloubky prostoru fotografie.
U horního snímku jsem umístil na jednu stranu záběru kůlnu a na druhou lavici, čímž byla veverka zarámovaná uprostřed. U následující fotografie jsem využil další výhodu širokoúhlých objektivů – možnost jejich umístění do bizarních pozic. S objektivem jsem šel natěsno k rohu dílny, namířil ho nahoru a zachytil veverku, jak slézá dolů přímo k fotoaparátu. Opět jsem pomocí dvou stěn dílny vytvořil linie, vedoucí od rohů ke středu obrazu. Dodalo to hloubku a měřítko, přístřešek vychází z hloubky ostrosti spolu se stromem v pozadí, vede nás to až k modré obloze nad nimi.
Další výhodou širokoúhlého snímání v porovnání s dlouhými ohnisky je to, že není potřeba rychlá závěrka, protože pomocí nízké clony chceme vytvořit velkou hloubku ostrosti. Ale stejně tak není problém clonit více (F5,6–9), abyste fotografii více proostřili. Každopádně foťte naširoko a zahrňte do obrazu i okolí.
Tip 2: Sledujte světlo
Světlo dokáže fotografii vylepšit, ale i pokazit – a může přeměnit i toho nejvšednějšího tvora na krásný objekt. Nespokojte se s tím, že byste fotili jen v jednom světle. Sledujte, jak v průběhu dne přechází světlo přes vaši zahradu – jak se podle světla mění stíny. Část zahrady, která ráno vypadá plochá a nevýrazná, může později po poledni vypadat naopak čarovně. A platí to i v čase: máte-li dnes na správném místě perfektní sluneční paprsky, za týden už tomu tak být nemusí.
Pojďme se podívat na několik typů přirozeného světla.
Prosvítající světlo
Pokud máte v zahradě nebo někde v blízkosti velký pěkný strom, můžete naplno využít „skvrnitého světla“, které proniká skrz větve a listoví stromů. To funguje dobře po celý den, ale ráno nebo při západu slunce vytvoří teplé světlo výrazný efekt zlatých tónů a objekty mohou vypadat jako vycházející ze stínu.
Na fotografii výše přecházel holub kolem střechy kůlny, a světlo, filtrované skrze strom, vrhalo výrazný stín. Fotil jsem odspodu, a když se holub přiblížil k okraji dílny, zachytil jsem světlo se stínem za přední částí dílny. Výsledkem je holub vycházející ze tmy.
Zadní světlo/protisvětlo
Brzy ráno je zadní část zahrady ve stínu, takže mohu fotografovat objekty na světle s úplně tmavým pozadím. To umožňuje krásně vykreslit obrysy zvířat. Najděte také oblasti zahrady, které vytváří tmavé stíny a využijte ostré protisvětlo. Obvykle se při tom používá záporná korekce expozice. V závislosti na dynamickém rozsahu mezi světlými a tmavými částmi, mohou být snímky podexponované až o 3 EV.
Na tomto snímku jsem fotografoval holuba na střeše mojí dílny. Byl pozdní večer a já jsem se pohyboval na konci zahrady. Postavil jsem se tak, aby holub byl na pozadí sousedovy střechy, která vytvořila perfektní tmavé pozadí. Světlo přicházející od domu pak zajistilo konturu kolem jeho těla.
Světlo při zamračeném počasí
Nenechte se odradit ani když je venku zamračeno nebo není k dispozici směrové světlo. Právě rozptýlené světlo totiž umožňuje vykreslit detaily kožichu i u tmavě zbarvených zvířat. Tato liška navštívila moji zahradu pozdě večer v rozptýleném světle pod stromy. Měkké světlo zajistilo rovnoměrné nasvícení liščí srsti a okolní trávy.
Siluety
Tento trik soustředí pozornost na obrysy vašeho objektu. Silueta se zdá být snadným fíglem, ale pozor, ne vždy to funguje dobře. Musíte hlídat, aby hlavní objekt nesplýval s jinými prvky obrazu. Například křídlo ptáka s větví v pozadí za normálního světla vypadá dobře, v siluetě ale křídlo i větev splynou v jeden objekt, který může působit nečitelně a rušivě.
Zaměřte se proto raději na detaily – může to být něco úplně prosté, například otevřený zobák ptáka nebo zachycený pohyb či jiné charakteristické chování. Tyto prvky oživí jinak nezajímavou statickou kompozici.
Mám dva způsoby, jakými si hraji se siluetami ve své zahradě – a u obou se spoléhám na pozdní světlo na konci dne. Na horním snímku je holub na střeše dílny zarámovaný zezadu zapadajícím sluncem. Spodní fotografie je pořízená na zdi mojí zahrady. Ta se pozdě po poledni dostane do stínu a pak můžu fotit minimalistické záběry s oblohou v pozadí. Zkuste i vy najít ve své zahradě různé možnosti, jak fotit objekty proti obloze. Zahradní zdi a ploty k tomu poskytují skvělé možnosti.
Tip 3: Použití externího blesku
Při použití externího blesku (nebo vestavěného blesku) mohou vzniknout fotografie, které by jinak nebylo možné vytvořit. Používáte-li zábleskové světlo pro focení divočiny, můžete jej doplnit i softboxem.
Nejjednodušší využití blesku je ke zvýšení intenzity světla, ale můžete s ním pracovat mnohem kreativněji, například při synchronizaci blesku na druhou lamelu závěrky. Při správném světle s pomalou závěrkou vám umožní zachytit pohyb objektu a zároveň jej zmrazit na konci trajektorie. Je to složitější technika, ale když se vydaří, nafotíte nádherné a jedinečné snímky. Lépe to funguje s rychle se pohybujícími objekty – jak můžete vidět na našem příkladu, u nějž se skvěle ukázal pohyb křídel.
Používáte-li blesk při focení divoce žijící zvěře, buďte velmi opatrní. Ve dne je záblesk vyvážený okolním světlem a zvířata pravděpodobně nebudou nijak reagovat. Ale jejich pohoda a bezpečnost je na prvním místě. Vždy buďte zodpovědní a nikdy nenastavujte blesk na plný výkon a neblýskejte z úrovně očí vašeho objektu.
Práci s bleskem mnozí považují za komplikovaný způsob focení, ale já využívám velmi jednoduchý styl. Nejprve nastavím expozici podle přirozeného světla – to představuje základní expozici. Pak zapnu blesk v manuálním režimu a nastavím jej tak, aby vyvážil základní expozici.
V nejjednodušším případě lze bleskem prosvětlit stíny. I v tomto případě musí základní expozice zajistit správný osvit zbytku fotografie. Je to vynikající a jednoduchý způsob, jak začít experimentovat s umělým světlem.
Mnohem zajímavější bude, když si osvojíte techniku práce se synchronizací blesku na druhou lamelu spolu s pomalou závěrkou. Toto je můj oblíbený způsob využití blesku přes den. Umožňuje mi to zachytit pohyb a zároveň zmrazit akci. Podmínkou je, aby byl hlavní objekt na tmavém pozadí. Okolní světlo musí být dostatečně slabé na to, abyste mohli použít dlouhou expozici, ale zároveň jím nesmí být hlavní objekt korektně exponovaný – to zajistí právě světlo blesku. Nenajdete-li přirozené, dostatečně tmavé pozadí, můžete si vypomoci umístěním tmavé plachty, prostěradla či utěrky na pozadí. Fotografujete doma, takže všechno, co vám pomůže v kreativitě, je vítané :-)
Nastavte synchronizaci blesku na druhou lamelu závěrky, umístěte blesk a čekejte, než objekt vejde do záběru. Pro nejlepší výsledky foťte jen tehdy, když je objekt v záběru – sledování fotoaparátem nemusí fungovat – protože blesk je nastavený na světelné podmínky konkrétního místa. Nakonec můžete jít o krok dál, a když budete mít štěstí, můžete fotit noční návštěvy zvířat.
Krása focení v noci spočívá v tom, že máte světlo plně pod kontrolou, takže svoji fantazii můžete nechat plně působit. Můžete exponovat s rychlou závěrkou, například 1/250 s, a „odřezat“ tak veškeré okolní světlo. V tom případě tak budete mít v obrazu jen světlo vašeho blesku. Naopak lze pracovat s dlouhými časy závěrky (až do 30 sekund). To vám umožní zachytit spoustu okolního světla, dokonce i noční oblohu. Blesk spustíte na začátku expozice, tedy v režimu běžné synchronizace na první lamelu závěrky. I když objekt vyjde ze záběru, na fotografii zůstane perfektně ostrý, nasvícený krátce trvajícím, ale intenzivním světlem blesku.
Mít plnou kontrolu nad hlavním světelným zdrojem vám umožní přemýšlet nad způsoby, jak zvýraznit hlavní objekt nebo jiné části záběru, abyste fotku ozvláštnili a zatraktivnili.
Existují dva způsoby, jak spouštět fotoaparát v noci – buďto pomocí dálkového ovládání nebo pohybovým senzorem. V druhém případě můžete ponechat nastavený fotoaparát bez dozoru. Dálkové ovládání zase dobře poslouží, pokud rádi sedíte v noci u okna třeba několik hodin :-)
I když fotografujete ve tmě, umístěte blesky výš tak, aby směrovali šikmo dolů. Nikdy jimi nemiřte přímo do tváře/očí objektu. Je také důležité použít takové ISO a clonu, abyste mohli pracovat s malým výkonem blesku. V ideálním případě nenastavujte výkon vyšší než 1/32 nebo nejvíce 1/10 plné „palby“.
Tip 4: Dívejte se nahoru!
Pokud žijete ve městě, určitě máte ve svém okolí množství budov. I kdybyste ale neměli, dům, ve kterém bydlíte, bude mít pravděpodobně střechu. Nyní vstupují do hry dlouhá ohniska objektivů. Jeden ze sousedních domů má tento nádherný oranžový okrasný okraj hřebene střechy, který dokonale kontrastuje s břidlicovými střešními taškami pod ním. Tyto tvary dodávají fotografii výborné grafické prvky.
Při použití středního až delšího ohniska budete ohromeni kompozicemi, které najdete. Krásné je, že nemusíte foceným objektem vyplnit celý obraz. Okolí totiž hraje významnou úlohu při vyprávění příběhu. Špaček na komíně může vyznít nudně. Využijete-li však bočního světla zapadajícího slunce, scéna se hned změní k nepoznání.
Nezapomeňte fotografovat siluety. Dosáhnete tak nádherných tvarů, které velmi pěkně vyniknou v tónech zapadajícího slunce. Další tip – pro situace, kdy je obloha jasná, ale šedivá – zkuste změnit vyvážení bílé do chladnějších barev, aby snímek vypadal, jakoby byl focený v modré hodince před/po východu nebo západu slunce.
Čím výš jste, tím více střech můžete pozorovat. Focení z vyvýšené pozice dodá snímkům hloubku a větší porovnání měřítka. I když fotíte z vrcholu střechy, nezapomeňte občas namířit fotoaparát… nahoru. Může se vám podařit i takový nečekaný záběr :-)
Bavte se pozorováním – nikdy nevíte, co vám přeletí nad hlavou. V průběhu natáčení videa k tomuto článku, poprvé za sedm let, co bydlím ve svém domě, nad námi přeletěl luňák červený. Byla to úžasná příležitost jej vidět a přidat takovou fotografii do portfolia domácího wildlife. Jsem zvědavý, co vy přidáte k vašemu…
Podělte se tedy s námi o svoje vydařené záběry. Sdílejte je na sociálních sítích označené hashtagem #CreateYourLight, označte také naši stránku @nikon_cz_sk a připište město, kde bydlíte.