Časopis FOTO 46: A fotografové nebudou mít co jíst

Umělá inteligence ve fotografii je dobrým tématem pro letošní okurkovou sezónu. To píšu s trochou nadsázky, stejně jako jeden můj kamarád s oblibou říká „To se časem usadí a ani pes po tom neštěkne.“ Fotografie a AI nicméně v novém vydání časopisu FOTO (46) rezonuje ve dvou článcích, což je méně než zanedbatelná zmínka :-) Ale hlavní téma je i tak jiné – Režiséři reality. Tedy inscenovaná fotografie.

FOTO 46

Pro sebe a pro lidi

Zůstaňme však ještě chvíli u umělé inteligence. Martina Grmolenská v článku s názvem A fotografové nebudou mít co jíst mimo jiné píše:

A jestli AI nahradí fotografy? Nahradí jistou část, ty řemeslné obrázkáře, jejichž fotografie už dnes nejsou cítit člověčinou a v jejichž tvorbě byly důležité především „vstupní náklady“, tj. drahý fotoaparát, drahý program na úpravu fotek, spousta kurzů a postproces či nepřiznaná drahá práce grafika. Tyto náklady se s přicházející AI sníží. Ovšem kreativním umělcům, kteří i dnes pracovali se svým talentem a umem a s lidmi, jejich skutečnými tvářemi a emocemi, snažili se zachytit neopakovatelnou atmosféru místa nebo události s přidáním špetky či přehršle vlastního já, těm práci nesebere. Ti ji stejně už teď dělají pro sebe a pro lidi.

Osobně s tímto textem nemám jediný problém, klidně bych ho podepsal. Zvláště poslední věta o kreativních umělcích mě zaujala: Ti ji [fotografii] stejně už teď dělají pro sebe a pro lidi. Já bych doplnil: „Zvláště pro sebe a pár dalších lidí, kteří jejich kreativitu chápou.“ Mám-li mluvit za sebe, pak některé umění – a týká se to samozřejmě i rozličných fotografů – jde zkrátka takříkajíc mimo mě. Vždycky jsem si myslel, že dokážu rozlišit dobrou fotografii od špatné, ale rozmezí mezi těmito dvěma hodnotami je evidentně mnohem širší, než jsem se kdy domníval. Své hranice avšak máme všichni nastavené jinak, takže pojďme raději dál.

FOTO 46

Inscenované grupy

K samotnému tématu 46. vydání časopisu FOTO, tedy k inscenované fotografii se vás pokusím velmi rychle navnadit stručnou informací. Celé to začíná článkem Roman Franc – Grupy, který má jen jednu chybu, dostal příliš málo prostoru :-) Francovy skupinové portréty, většinou menší než samotný negativ jeho velkoformátové kamery, zkrátka chtěly více prostoru. Mnohem více. Ale tak už to v tištěných médiích chodí, s tím jaksi nic nenaděláme. Aspoň, že hvězdný Erwin Olaf, jehož fotografie 46. FOTO také hostí, místem nestrádá.

FOTO 46

F46 — Režiséři reality

Zdroj: FOTO

Tématem 46. čísla časopisu FOTO je inscenovaná fotografie. Pod titulem Režiséři reality naleznete na 114 stranách kurátorovaný výběr autorů současné fotografické scény, kteří vědomě zasahují do děje před objektivem a stávají se tak režiséry svých obrazů.

Aktuálním vydání tištěné revue přináší dílo klasika světové fotografie Erwina Olafa, velkou obrazovou přílohu řeckého autora minimalistických inscenací Spirose Zervoudakise, rozhovor s fotografkou Zuzanou Pustaiovou nejen nad její úspěšnou knihou One Day Every Day, či skupinové portréty Romana France ze série Grupy obohacené o autorův komentář ze zákulisí vzniku každého snímku. Úvaha nad možnostmi inscenace ve fotografii vrcholí polemikou o umělé inteligenci v textech Josefa Mouchy a Martiny Grmolenské.

„Inscenovaná fotografie – jediné svědectví a zároveň jediná příčina vzniku výjevu, který se bez ní vlastně nikdy nemusel odehrát.“

Průřez současnou tvorbou doplňují v rámci stálých rubrik časopisu po boku hlavního tématu eseje Jiřího Pátka a Josefa Mouchy nad snímky dnes již historicky významných autorů – Karla Otty Hrubého a Alexandra Skalického staršího. Prvnímu z autorů je po mnoha desetiletích věnováno zasloužené pozornosti v rámci výstav, o druhém zmiňovaném byla předloni vydána monografie v nakladatelství PositiF.

Úvod i závěr F46 je věnován nejmladší generaci. V profilu se můžete seznámit s tvůrčí rovnováhou na níž pracuje Jakub Demartini, talentem tohoto čísla se stala ve spolupráci se spolkem CVAK Vendula Zouzalíková. Útržek coby vizuálně-poetická coda každého revue, uzavírá časopis černobílými obrazy japonského autora Šinji Arimoty v souhře s básnickou linkou Janet Frame.

Revue FOTO je již tradičně tištěno kvalitním ofsetovým zpracováním na výběrových papírech.

FOTO 46


fotostory Roman Franc
profil Jakub Demartini
téma Erwin Olaf
soubor Spiros Zervoudakis
rozhovor Zuzana Pustaiová
kniha Alexandr Skalický st.
ikona Karel Otto Hrubý
talent Vendula Zouzalíková
útržek Janet Frame & Šinja Arimoto

FOTO 46

Časopis FOTO na webu | Předplatné

Sdílej

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *