Černobílá fotografie představuje klasiku všech klasik, která ani v naší „barevné době“ nenechává spoustu tvůrců chladnými. Kdo nechce pracovat s černobílým filmem, může převést barevný digitální záznam na monochromatický. A přitom je to docela paradox – snímače fotoaparátů zachycují jen jas, a kdyby nebylo předřazených barevných filtrů, poskytovaly by primárně černobílý obraz samy o sobě.
Pro převod do škály šedé existuje mnoho postupů a z nich je pak stejně tolik „zaručeně správných“. Někdo vám bude tvrdit, že jediný „košer“ způsob, jak udělat z barevného snímku černobílou, je míchání kanálů. Jiný fotograf přísahá na speciální pluginy, další používá mapování na přechod. A tady už nám přihořívá… Filtr Black and White Conversion v Capture NX 2 totiž využívá kombinace virtuálního mapování na přechod s posunem odstínu po barevném kruhu.
Pryč s barvou!
Filtr Black and White Conversion (Konverze do černobílé) spustíte buďto v menu Filter | Black and White Conversion nebo rychleji pomocí klávesové zkratky Ctrl + Shift + B.
Fotografie se ihned převede do šedé škály a v Edit Listu se objeví nová paletka se čtyřmi posuvníky. První – Filter Hue (Filtr odstínu) posouvá nyní už neviditelnou barevnost po barevném kruhu, čímž se mění i černobílé provedení snímku.
Hledáte-li zákonitosti v nastavení, pak nastavíte-li posuvník Filter Hue na nějakou barvu, ta je na fotografii zesvětlována a naopak barva doplňková je ztmavovaná.
Pro ilustraci jsem nachystal několik ukázek, u nichž vidíte také aktuální nastavení hodnoty Filter Hue.

Funkce dalších tří posuvníků paletky Black and White Conversion je jasná bez zdlouhavého vysvětlování. Color Filter Strength (Intenzita barevného filtru) určuje míru účinnosti prvního posuvníku Filter Hue, pomocí dalších dvou parametrů Brightness a Contrast (Jas a Kontrast) pak nastavíte „šťavnatost“ černobílé fotografie. Výsledek pak může vypadat třeba takto:
Jako na filmu
K černobílé klasice patří také filmové zrno. I takovýto filtr vám Capture NX 2 nabídne, byť ony analogové „náhodné chyby“ generovat neumí, takže výsledek je takříkajíc zbytečně „digitálně přesný“.
Filtr pro přidání zrna najdete v menu Filter | Add Grain / Noise (klávesová zkratka pro něj není). Jeho použití je ještě jednodušší než převod snímku do šedé škály. Posuvník Grain Strength nastavuje míru zrnitosti, přičemž je třeba jej vhodně kombinovat s rozbalovacím meníčkem Grain Type (Typ zrna), kde můžete vybrat mezi Small, Medium a Large grain (Malé, Střední a Velké zrno).
Protože pracujeme s černobílou fotografií, volbu Grain Color (Barva zrna) samozřejmě ponechte na Monochrome.
Zrňte ve skutečné velikosti
Jinak se totiž bude filtr chovat u fotografie s velkým rozlišením v tisících pixelech (na stranu) pro tisk, odlišně to bude vypadat u snímků pro web. Nejprve si je tedy upravte na potřebnou velikost a až poté aplikujte zrno. Velikost se v Capture NX 2 nastavuje pomocí funkce Size / Resolution, kterou najdete v menu Edit. |

Ještě před tím, než černobílý snímek uložíte, doporučuji podle potřeby fotografii mírně doostřit – vždy je totiž lepší ostré zrno nežli „rozmazané brambory“. Doostření provedete obvyklým způsobem pomocí neostré masky, tedy filtrem Unsharp Mask (menu Adjust | Focus | Unsharp Mask). Já většinou ponechávám hodnotu Radius na základních pěti procentech, míru Intensity pak dávám do 50 %.
8 komentáře
Díky.
Dobrý den,
trochu z jiného soudku. Jak to bude dál s Capture NX2, jaké plány s nim má Googl? Nevíte něco nového pane Lindner?
Díky.
Podle kusých informací z Nikonu Capture NX 2 „jede dál“. Zdali se bude nějak rozšiřovat či co, to ale bohužel nevím…
Hmm, jestli jsou toto všechny možnosti, jak získat černobílou fotografii, přijde mi NX 2 docela chudá.
Nebylo to zde zmíněno, ale v CNX2 je ještě jeden způsob. Je to v Menu Filters / Photo Effects / Black and White. Tam je možné klasické míchání kanálů.
Já jsem o tom druhém způsobu záměrně nepsal, protože jednak to není úplně klasické míchání kanálů, jak jej známe třeba z Photoshopu a druhak – i když to s tím vlastně souvisí – jsou jeho výsledky dost těžko předvídatelné a nastavení je ve většině případů spíš dílem náhody než záměru.
Samozřejmě daleko vícem možností je v použití Silver Efex Pro, jehož autorem je tatáž firma, která napsala Capture NX2. Takže se jistě nemůžeme divit, že v CNX2 není více možností k převodu do ČB podoby, když na to stejná firma prodává specializovaný software (dobrý).
V oblasti dobrého softwaru pro zpracování digitálních snímků narážíme ovšem na jiný nešvar, a to je donucení uživatelů kupovat stále nové a nové verze dosavadních programů. Jenom pár příkladů:
– Corel – do verze 5 nebyl problém otevřít soubory starších verzí – ve všech vyšších již nebylo možné otevřít soubory nižších verzí! V tomto případě v tom byl výrobce nevinně, protože k upgradu mne donutili zákazníci. Ale nemožnost načíst soubory stejného programu ve vyšší verzi je trestuhodná.
– Photoshop – nutí vás k upgradům jednoduchou politikou – nové verze pluginu pro import rawů fungují jenom v posledních verzích programu. A tak kvůli koupi nové zrcadlovky vás nutí si koupit i novou verzi Photoshopu, protože nová verze Camera Raw s tou starší nebude pracovat.
– když jsem měl ještě původní Nikon Capture 4, měl jsem zakoupené filtry od Nik Software (což jsou stejní tvůrci jako nyní Silver Efex Pro) a používal jsem jejich filtry přímo v Nikon Capture 4. S příchodem verze Capture NX1 šly tyto filtry při vhodném pořadí instalace ještě použít, ovšem s nástupem Capture NX verze 2 bylo utrum a nyní jsou již nabízeny tyto filtry pouze jako pluginy pro Adobe produkty (Photoshop, Ligtroom….). Takže nyní, pokud mé vědomosti sahají, je jediná cesta vyexportovat z CNX2 soubor do Tiffu, otevřít v Photoshopu a aplikovat tyto filtry zde.
Výše uvedené chování tvůrců softwaru vede k tomu, že uživatel původně řádně zakoupených programů, se zákonitě naštve. Potom se nemohou výrobci takovýchto programů divit, že i původně řádně platící zákazník, donucen ne zcela korektním přístupem vývojářů softwaru, sáhnout po nelegálních verzích těchto programů.
Co udělá nový vlastník softwaru Capture NX mi není známo, ale přinejmenším by mohl podstatně vylepšit uživatelské ovládání tohoto programu, které je na mnoha místech hodně pozadu za současným standardem – prominul bych to programu za dva tisíce, ale ne za 7.000,- Kč. Co dělá, dělá patrně nejlépe ze všech programů pro převod Rawů z Nikonů, ale mnohdy je to drbání levou rukou za pravým uchem. Ale obávám se toho, aby vůbec existoval upgrade na budoucí verzi CNX3 či jak se bude jmenovat. Také by to mohlo dopadnou tak, že se objeví nová verze a v té současné již nepůjde otevřít Rawy z nejnovějších fotoaparátů. Mimoto přes všechny upgrady program při zpracování většího množství souborů přestává zobrazovat náhledy a tuhne, načež je nutné jej v mnoha případech „odstřelit“ ve správci procesů i po uzavření programu, aby šel vůbec znovu spustit (ověřeno postupně na 3 různých počítačích s různou hardwarovou konfigurací).
Také by se vývojáři měli zamyslet nad HW náročností tohoto programu. Kde i na nynějších HIGH END strojích při větších úprávách CNX2 jede dosti pomalu….