Dan Vojtěch je profesionál, pro kterého je fotoaparát – jako pro všechny tvůrce, kteří svoji práci dělají skvěle – pracovním nástrojem. Tak, jako malíř zná svoje štětce a paletu barev, sochař sádru a hlínu, dřevořezbář dláta a jiné nářadí, i dobrý fotograf svůj „vercajk“ dokonale zná. Dan Vojtěch má v krvi mimo jiné Nikon D800E, který však hned po uvedení nástupce nahradil modelem D810. Proto jsem se také zeptal na nové funkce a vlastnosti Nikonu D810 z pohledu profesionálního fotografa.
Nikon D810 má kompletně přepracován mechanismus závěrky a zrcadlové šachty. Předpokládám, že jste to poznal okamžitě, je to tak?
Zvuk závěrky a zrcadlového mechanismu je jedna z prvních věcí, kterých si člověk okamžitě všimne, i když o přepracování mechanismu třeba vůbec nevěděl. Pak ještě zaznamenáte, že oproti D800 se osmsetdesítka trochu jinak drží, ale ten měkčí a jemnější zvuk je nejvýraznější rozdíl, který zjistíte ještě dříve, než začnete posuzovat obrazovou kvalitu. Podle zvuku bych rozdíl mezi D800 a D810 poznal i se zavázanýma očima…
Vnímáte novou konstrukci závěrky a zrcátkového mechanismu jako přínos také z pohledu lepšího odtlumení? Že například udržíte z ruky delší časy?
To se nedá přesně říci – udržitelné časy záleží na mnoha faktorech a odtlumení zrcátka a závěrky je jenom jedním z nich.
Inovace u závěrky spočívá také ve zrychlení – například ve formátu FX to je o jeden snímek za sekundu více ze 4 sn./s na 5 sn./s. Vy jste fotograf sportu, jaký na to máte názor?
Pět snímků za sekundu je pro mnoho věcí v pohodě, pro skutečně rychlé akce je to ale pomalé, na takový typ focení bych si raději vzal Nikon D4s. Na druhou stranu ale chápu, že každý nemá možnost takového výběru a je-li Nikon D810 jediným fotoaparátem uživatele, ten zrychlení sériového snímání uvítá.
Další novinkou – na kterou mnoho uživatelů čekalo – je S-RAW, čili ukládání ve čtvrtinovém rozlišení 9 Mpx. Co na to říkáte? Zkoušel jste jej už?
S-RAW jsem ještě nezkoušel, ale jsem přesvědčen, že je dobře, že se to objevilo a je to jedna z věcí, které stojí za to vyzdvihnout. Když fotíte třeba časosběry do RAWu, tak nepotřebujete plné 36Mpx rozlišení. Těch devět megapixelů skoro přesně odpovídá videu v rozlišení 4K a zdroj máte v RAWu – ideál… Pak je to samozřejmě přínos pro fotoreportéry, kteří snímky okamžitě odesílají přímo z akce mobilním internetem, tam se každý megabajt dat počítá.
Přejdeme-li volně k autofokusu, pak zde je taktéž avizováno vylepšení – ostření by mělo u Nikonu D810 být srovnatelné s Nikonem D4s. Poznal jste zde kvalitativní posun v praxi?
Opět jako u těch udržitelných časů nemám exaktní testy, avšak pocitově vnímám autofokus D810 oproti D800 jako lepší. Přijde mi, že je rychlejší a spolehlivější, a také je zde nový režim Group autofokus. Ten jsem zkoušel s objektivem AF-S Nikkor 58 mm F1,4G při focení portrétů, ostřil jsem samozřejmě na oko a vždycky to bylo absolutně přesné. Navíc autofokus D810 ostří lépe ve špatném světle. Tam, kde D800 tápal, nový model zaostří s naprostou jistotou.
Pojďme k videu, zde totiž bylo vylepšeno hned několik věcí. Co říkáte třeba na zebru neboli zobrazení přeexponovaných partií obrazu?
Je to dobré, ale třeba pro nás to zrovna velký přínos nemá – my natáčíme spíš filmovým způsobem, kdy je každý záběr dopředu pečlivě nachystán, a to včetně expozice. Jsem si ale jist, že třeba dokumentaristé nebo reportéři, kteří natáčí z ruky, zebru ocení.
A možnost natáčet ve Full HD se snímkovou frekvencí 50/60p?
Samozřejmě jde o další z přínosů nového modelu. Vyšší framerate umožňuje klasicky zpomalovat video, ale zároveň také zachytit bez nepříjemného škubání rychlejší švenky a obecně rychlý pohyb – obraz je plynulejší. Lepší je to také pro postprodukci, pro trikové snímky.
U videa je ještě super možnost zapnout Auto ISO. Máte tak možnost pracovat v manuálu, přičemž Auto ISO dolaďuje měnící se expozici automaticky. To je obrovská výhoda! (Na Nikonblogu jsme o tom psali v souvislosti s Nikony 1 – pozn. redakce.)
S videem tak trochu ještě souvisí časosběry, kde je nově možnost automatické kompenzace expozice, takže obraz už světelně „neskáče“.
Vraťme se od videa k fotografiím. Jaké je zde z vašeho pohledu vylepšení?
Na snímcích je víc jemných detailů, i když si toho všimne jen profesionál. Ale například u portrétu jasně okem vidíte, že přibylo pár detailů. A když ještě couvnu k videu – Nikon D810 už nedělá moaré, což D800/800E občas dělalo.
To je ale poměrně nelogické – u plně odstraněného antialiasingového filtru…
To ví jen inženýři Nikonu, ale je jisté, že snímač je nový, obrazový procesor je nový, tudíž zapracovali i na tomto. A myslím si, že tomu pomáhá i ten lepší přenos kontrastu.
Jak se vám líbí inovace v Picture Control? Myslím nový profil Ploché a nový parametr Zřetelnost.
Profil Ploché (Flat) je výborný jednak pro focení do JPEGu a také pro natáčení videa – tedy v případech, kdy dostáváte hotový obraz, který se bude ještě editovat. Ploché nastavení totiž eliminuje přepaly a to i v jednotlivých barevných kanálech.
Práce s parametrem Zřetelnost (Clarity) naopak umožňuje pořizovat dramatičtěji laděné snímky.