Mimochodem: 35 mm potřetí. Proč (asi)?

Bude to 14 dní, co Nikon představil světu svou třetí pětatřicítku, objektiv NIKKOR Z 35 mm f/1,2 S. Možná jenom zatím, ale každopádně nyní existuje jenom jedno ohnisko, které v bajonetu NIKKOR Z nabízí Nikon hned ve třech provedeních a světelnostech – f/1,8, f/1,4 nebo f/1,2. Ano, padesátimilimetrová pevná skla jsou na tom ještě lépe, mají o jednoho zástupce navíc, protože v tomto ohnisku je k dispozici také makroobjektiv NIKKOR Z MC 50 mm f/2,8. Otázka však zní: K čemu potřebujeme tři pětatřicítky?

3× 35 mm pro Nikony Z
3× 35 mm pro Nikony Z

Periferní vidění navíc

Zoomy rozhodně nepohrdám, ale pokud si můžu vybrat, raději fotím pevnými skly. A kdybych měl mít ke svému fotoaparátu jenom jeden objektiv, zvolil bych právě 35mm ohnisko na FX nebo 24 mm sklo na DX těle. Pokud čtete Nikonblog delší dobu, pak víte, že to tvrdím dlouhodobě a konzistentně :-) Nevím, jestli spadám do nějaké škatulky „průměrného fotografa“, ale zřejmě je lidí stejného názoru více, protože jinak by se Nikon nejspíš neobtěžoval s vývojem a výrobou (potažmo pak prodejem…) hned tří pětatřicítek různé světelnosti a optické i mechanické kvality.

Nechci se pouštět do úvah o úhlu záběru, nejpodobnějším lidskému zraku. To už tady bylo nesčetněkrát. Klasická poučka hovoří o 50mm ohnisku, jakožto ekvivalentu člověčího zraku, někdo však svět očima vnímá v užším záběru, jiný zase v širším. A právě 35mm objektiv je o něco širší než obligátní padesátka (proti které ale rozhodně nic nemám). S oblibou říkám, že pětatřicítka je „padesátka, rozšířená o periferní vidění“.

NIKKOR Z 35 mm f/1,4 I clona F4.0, čas 1/2000 s, ISO 64, korekce EV -1
NIKKOR Z 35 mm f/1,4 pro pouliční fotku jako stvořený

Čistě exaktně jde o objektiv s obrazovým úhlem 63 stupňů. Zcela záměrně vám nyní nepředložím žádný nákres, ale zkusím povzbudit vaši představivost (i když vím, že ty úhly záběrů prostě máte v oku :-)) Jak vypadá pravý úhel, každý ví. Ohnisko 35mm tedy zabírá zhruba jeho dvě třetiny. Pro srovnání: 50mm objektiv s úhlem 47 ˚ „dává“ plus-minus polovinu pravého úhlu. Širší úhel záběru ale neznamená jen to, že se vám na fotku vejde o něco víc světa. Kratší ohnisko otevírá perspektivu, umožňuje dostat do záběru více kontextu, lépe vtahuje diváka do děje. Zatímco 50mm objektiv je v tomto směru takový… suchý, sterilní, nudný, fotky pořízené pětatřicítkou jsou obvykle mnohem živější.

Zároveň není 35mm objektiv až tak široký, aby neumožňoval záběry zblízka bez toho, že by příliš rušivě deformoval perspektivu. Když vidím sociální sítě plné selfíček, focených mobilem na zpravidla 24mm ohnisko, říkám si, jestli se dotyční sami sobě líbí. Někdy, jestli sami sebe poznávají… Pokud si však na takový ne úplně detailní portrét vezmete 35mm objektiv, jsem si jistý, že osoba na fotografii bude navýsost spokojená. Ona „perspektivní přirozenost“ samozřejmě platí pro de facto jakýkoliv námět (snad jen s výjimkou čistě technické nebo reprodukční fotografie).

NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7 na těle Nikon Z 50 I Clona F1.7, čas 1/2000 s, ISO 100, korekce EV +2/3
Že je pětatřicítka málo široká? | NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7 na těle Nikon Z 50

Neztratí se ani na DX formátu

Objektiv s ohniskem 35 mm samozřejmě není univerzální. Milovníci wildlife nejspíš budou preferovat spíše (mnohem) delší skla, fotografové rozlehlých plenérů zase širší záběr. A tak bychom mohli pokračovat ještě dlouho. Nicméně i tak představuje pětatřicítka ohnisko, které – alespoň podle mého názoru – v brašně fotografově příliš nezahálí, naopak je častěji nasazené na těle foťáku.

Ostatně, byla-li na začátku tohoto článku zmíněná jakási statistika, pak bychom do ní klidně mohli také přidat i objektiv pro DX těla NIKKOR Z DX 24 mm f/1,7. Proč? Protože jde po přepočtu crop faktorem také o (virtuální) „pětatřícu“, a navíc, je to jediné pevné sklo od Nikonu pro DX těla. Proč výrobce neudělal ekvivalent padesátky nebo třeba osmadvacítky? Protože asi ví. Ví, že tento úhel záběru je zkrátka super :-)


A jak to máte vy? Fotíte také často 35mm nebo blízkým ohniskem? Nebo vás vůbec nezajímá a preferujete něco úplně jiného? Podělte se s námi a s ostatními čtenáři v komentářích pod článkem.

Sdílej

Jeden komentář

  1. To přirovnání mi nedalo, ale vzpomněl jsem si na proslov od TerezyBebarové:
    „padesátka je nová třicítka“ když se ptal na věk Jan krause v Show.
    Debaty o ohnisku, nebo zoom vs ohnisko jsou esencí bouřlivých diskuzí , nebo jinak světových problémů milénia. Já preferuji zoomy, protože nechci tahat víc objektivů Kvalita už je dnes k nerozeznání u 24-70 S. Daní za to je cena a velikost. Ale vnímám potřebu pevných ohnisek: ultrasvětelné objektivy nebo makro nejde moc dobře udělat zoomovací.

    Nedávno mi přibyl nový zoom v řádu stovek mm. protože prostě 500mm je se těžko supluje 90mm.

    Důležité je si uvědomit, že i rozdělení makro/krajina/portrét není stoprocentně vázané na ohniskovou vzdálenost. (kromě wildlife na širokáči , a portrét na 500mm se moc dobře nedělá)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *