Nevídaný rozsah, překvapující kvalita: NIKKOR Z 28–400 mm f/4–8 VR

Doba se mění a s novými zkušenostmi často přehodnocujeme svá zažitá přesvědčení. Například donedávna jsem byl přesvědčen, že ultrazoomový objektiv (s extrémně širokým rozsahem ohnisek) není nic pro mě :-) S výjimkou modelu NIKKOR Z 24–200 mm mě ultrazoomové objektivy nikdy nezaujaly. Ani na starších filmových fotoaparátech, ani na digitálních zrcadlovkách. Moje nároky na rychlost ostření nebo kresbu objektivu byly vždy o něco vyšší. S výjimkou již zmíněného kompaktního ultrazoomu 24–200 mm jsem je pouze testoval, ale nikdy jsem je pravidelně nepoužíval. Teprve se systémem Nikon Z se to změnilo a na svých toulkách městech a po kopcích jsem si ke své spokojenosti a radosti zvykl brát s sebou NIKKOR Z 24–200 mm, protože nemusím měnit objektivy.

Nyní však máme k dispozici téměř dvojnásobný rozsah ohnisek (14,3× zoom), a tak jsem byl velmi zvědavý, jak se tento objektiv osvědčí v praxi. A opět jsem byl pozitivně překvapený.

NIKKOR Z 28–400 mm f/4–8 VR na těle Nikonu Z 6II
NIKKOR Z 28–400 mm f/4–8 VR na těle Nikonu Z 6II

Design a ergonomie

Objektiv má jednoduchý design a funkčnost. Obrovský pogumovaný kroužek pro ovládání zoomu, malý texturovaný kroužek pro ostření (nebo mu můžete přiřadit jinou funkci – ISO, clonu, korekci expozice) a zámek zoomu na nejkratší ohniskové vzdálenosti, který zabraňuje nechtěnému vysunutí objektivu například při přenášení.

Oceňuji velikost zoomovacího kroužku a dobrý úchop, protože vysunutí objektivu vyžaduje nějakou sílu. S tak velkým prstencem s gripem to jde hladce a pohodlně. Ostřicí prstenec by mohl být o něco větší. Při zoomování se objektiv prodlouží téměř na dvojnásobek své délky. Naštěstí přední členy, které se takto vysouvají, nejsou příliš těžké, takže používání zoomu je pohodlné.

NIKKOR Z 28–400 mm f/4–8 VR
NIKKOR Z 28–400 mm f/4–8 VR

Zasunutý objektiv má délku 141,5 mm a průměr 84,5 mm. Vpředu najdete hranatou sluneční clonu (je součástí dodávky) a závit na filtry o průměru 77 mm. Tento objektiv jsem používal na fotoaparátu Nikon Z f, což mělo svá omezení, protože ovládání tak velkého zoomu bez gripu na fotoaparátu je trochu obtížné. Kdyby to bylo moje kombo, určitě bych si k Z f koupil grip. Když jsem nasadil NIKKOR Z 28–400 mm na Nikon Z 8 nebo Z 6III, vyvážení a ovládání bylo mnohem plynulejší a pohodlnější.

Navzdory extrémnímu vysouvání obou částí tubusu výrobce uvádí, že objektiv je odolný vůči prachu a nepříznivým povětrnostním podmínkám (mlha, lehký déšť…)
Navzdory extrémnímu vysouvání obou částí tubusu výrobce uvádí, že objektiv je odolný vůči prachu a nepříznivým povětrnostním podmínkám (mlha, lehký déšť…)
NIKKOR Z 28–400 mm f/4–8 VR na těle Nikon Z f | Ohnisko 105 mm, F10, 1/500 s, ISO 640
NIKKOR Z 28–400 mm f/4–8 VR na těle Nikon Z f | Ohnisko 105 mm, F10, 1/500 s, ISO 640

Zaostřování

Zaostřování je rychlé, přesné a tiché. V tmavých podmínkách a u delších ohnisek se automatické zaostřování zpomaluje, ale to není problém objektivu jako takového, nýbrž principiálně pravidlo optiky vzhledem k nižší světelnosti objektivu.

NIKKOR Z 28–400 mm f/4–8 VR na těle Nikon Z f | Ohnisko 400 mm, F10, 1/500 s, ISO 125
NIKKOR Z 28–400 mm f/4–8 VR na těle Nikon Z f | Ohnisko 400 mm, F10, 1/500 s, ISO 125

Minimální zaostřovací vzdálenost činí pouhé 2 cm od přední čočky při nejširší ohniskové vzdálenosti 28 mm. Při tomto nastavení zachytíte přibližně 8cm objekt na plné políčko. Ale ani při jiných ohniskových vzdálenostech to není špatné a s tímto objektivem můžete pořídit pěkné snímky zblízka. Navíc při delších ohniskových vzdálenostech mi přijde kresba a hloubka ostrosti vyváženější než na širokém konci 28 mm.

Minimální ohnisko 28 mm
Minimální ohnisko 28 mm
Maximální ohnisko 400 mm (to přiblížení je úžasné, že?), 1/500 s, F8, ISO 3600 bez redukce šumu
Maximální ohnisko 400 mm (to přiblížení je úžasné, že?), 1/500 s, F8, ISO 3600 bez redukce šumu

Při fotografování tohoto snímku za denního světla s maximálním zoomem a rychlostí závěrky 1/500 s, se citlivost ISO zvýšila na 3600, což je poměrně vysoké číslo. Za denního světla to pro fullframe není problém, ale kdo by chtěl mít fotografii bez šumu, může použít redukci AI v Lightroomu, jako jsem to udělal já na druhém snímku.

Stejný snímek s AI redukcí šumu
Stejný snímek s AI redukcí šumu

Světelnost

Světelnosti věnuji samostatný malý odstavec. Světelnost objektivu je f/4-8, což není u tak extrémního rozsahu nijak překvapivé. Při výkonu dnešních bezzrcadlovek při vysokých citlivostech ISO to není až takové omezení. Také citlivost ostření nových fotoaparátů je vysoká, a tak za běžných podmínek není nízká světelnost problém. Světelnost klesá poměrně prudce a již při ohniskové vzdálenosti 200 mm dosahuje hodnoty f/8.

28 mm: f/4
35 mm: f/4,5
50 mm: f/5,6
70 mm: f/6
105 mm: f/6,3
200–400 mm: f/8

Pro běžné výlety, fotografování krajiny a architektury, kde se počítá s použitím stativu a nízkými hodnotami ISO, není světelnost překážkou. Vrásky by vám mohla dělat, pokud byste se snažili fotografovat divokou zvěř nebo akci za soumraku nebo v interiéru. NIKKOR Z 28–400 mm f/4–8 VR přece jenom není objektiv pro sport nebo divokou přírodu pro každou příležitost. Ani tolik neváží, není tak velký a nestojí tolik :-)

Pokud zvolíte vhodné pozadí a dostatečnou vzdálenost, není rozostřené pozadí při portrétu problémem ani při cloně F8
Pokud zvolíte vhodné pozadí a dostatečnou vzdálenost, není rozostřené pozadí při portrétu problémem ani při cloně F8

Světelnost a bokeh

Světelnost má také vliv na vytvoření rozostřeného pozadí za fotografovaným objektem. Čím je světelnost vyšší (nižší clonové číslo), tím menší je hloubka ostrosti a výraznější bokeh. Ještě větší vliv na bokeh má ohnisková vzdálenost – čím delší je ohnisková vzdálenost, tím výraznější je bokeh. Takže i když na dlouhém konci nemáte světelnost portrétního objektivu, právě díky extrémní ohniskové vzdálenosti můžete i zde rozostřit pozadí. Samozřejmě ne tak hladce a efektně jako světelným teleobjektivem, ale na univerzální superzoom pořád docela dobře.

Ohnisko 370 mm, clona F8
Ohnisko 370 mm, clona F8

Jasná světla v bokehu mají centrálně soustředěné struktury – tzv. onion (cibulový) efekt. S rušným pozadím může být bokeh trochu nervózní, takže při fotografování portrétů volte jednodušší a méně kontrastní pozadí a výsledky budou velmi pěkné. Clona F8 může způsobit, že budete muset portrét fotografovat při vyšší citlivosti ISO, než jste zvyklí. V případě mých dvou portrétů to bylo ISO 800 a ISO 1250 a v případě kočího ve stínu na voze až ISO 3600.

Ohnisko 400 mm, clona F8
Ohnisko 400 mm, clona F8

Optická kvalita

Milé překvapení. Ne že by NIKKOR Z 28–400 mm byl bezchybný objektiv z hlediska kresby nebo chromatické aberace, ale na tak velký rozsah zoomu jsou jeho optické vlastnosti velmi dobré. Chromatická aberace (barevné kontury na kontrastních hranách) se sice v kritických podmínkách vyskytuje, ale dnes už není problémem. Pokud fotografujete do formátu JPG, firmware fotoaparátu ji detekuje a eliminuje, takže si jí ani nevšimnete. Jestliže fotografujete v nekomprimovaném formátu NEF (RAW) a zpracováváte snímky v programu NX Studio, software se o něj automaticky postará i zde. Já vyvolávám fotografie RAW v programu Adobe Photoshop Lightroom, kde korekce aberace funguje na dvě kliknutí.

V protisvětle jsou na okrajích oken v horní části vidět výrazné fialové kontury – tzv. purple fringing. Jedná se o typický případ tohoto jevu. Ve střední části je objektiv dokonale korigován a barevné okraje se zde nevyskytují. | Ohnisko 28 mm, clona F/4
V protisvětle jsou na okrajích oken v horní části vidět výrazné fialové kontury – tzv. purple fringing. Jedná se o typický případ tohoto jevu. Ve střední části je objektiv dokonale korigován a barevné okraje se zde nevyskytují. | Ohnisko 28 mm, clona F/4
Odstraněná aberace na dvě kliknutí v Lightroomu
Odstraněná aberace na dvě kliknutí v Lightroomu

Ostrost obrazu je nejlepší na široké ohniskové vzdálenosti 28 mm, kde tento objektiv konkuruje i zoomům řady S. S rostoucí ohniskovou vzdáleností se ostrost trochu zmírňuje a také klesá směrem k okrajům snímku, ale ne nijak dramaticky. I při ohniskové vzdálenosti 400 mm jsou fotografie ostré a kontrastní.

Opět neuvěřitelné přiblížení na 400 mm. Clona F8 („plná díra“)
Opět neuvěřitelné přiblížení na 400 mm. Clona F8 („plná díra“)

NIKKOR Z 28–400 mm f/4–8 VR je cestovatelský všestranný zoom a jako takový rozhodně nezklame. Zejména pokud se prezentuje online nebo na obrazovce s rozlišením 4K. Hledači pixelů si samozřejmě všimnou, že ostrost obrazu směrem k rohům klesá, ale takoví uživatelé nejsou cílovou skupinou tohoto objektivu.

Nikon Z f + NIKKOR Z 28–400 mm, ohnisko 28 mm, F8, 1/180 s, ISO 320
Nikon Z f + NIKKOR Z 28–400 mm, ohnisko 28 mm, F8, 1/180 s, ISO 320
Nikon Z f + NIKKOR Z 28–400 mm, ohnisko 105 mm, F8, 1/320 s, ISO 110
Nikon Z f + NIKKOR Z 28–400 mm, ohnisko 105 mm, F8, 1/320 s, ISO 110

Objektiv jsem testoval na 24Mpx fotoaparátu, výsledné snímky si můžete prohlédnout v plném rozlišení. Osobně si myslím, že s tímto superzoomem můžete s klidem cestovat po světě a fotograficky dokumentovat své zážitky z cest, můžete natáčet filmy v rozlišení 4K, aniž byste zaznamenali nedostatek potřebné ostrosti. Můžete se s ním plavit na lodi kolem světa a fotografovat vše kolem sebe, aniž byste museli měnit objektivy. Pokud je vaší ambicí najít každou chybičku na snímcích o metrových výstavních rozměrech, pak pro to jsou vhodnější objektivy, například NIKKOR Z 24–120 mm f/4 S.

Nikon Z f + NIKKOR Z 28–400 mm, ohnisko 28 mm, F18, 1/500 s, ISO 280
Nikon Z f + NIKKOR Z 28–400 mm, ohnisko 28 mm, F18, 1/500 s, ISO 280

Protisvětlo

I přes svou komplikovanou optickou soustavu si tento objektiv s protisvětlem poradí velmi dobře. Se sluncem v záběru neztratíte mnoho z kontrastu a obraz nebude poškozen přehnanými odlesky. Devítilamelová clona má sice zaoblený tvar, ale při dostatečném zaclonění dokáže objektiv z ostrých světel vytvořit 18cípé hvězdice, což ocení jak krajináři, tak milovníci večerní fotografie.

Závěr

Na to, že se jedná o objektiv s 14,3násobným zoomem, NIKKOR Z 28–400 mm f/4–8 VR nezklamal. Nabízí vynikající ostrost v širokých záběrech a slušnou na dlouhých ohniskových vzdálenostech. Ostrost je vhodná nejen pro online použití, ale také pro prezentaci na televizoru 4K a tisk i větších formátů fotografií. Hledači pixelů najdou pokles ostrosti na dlouhých ohniskových vzdálenostech nebo směrem k okrajům snímku, ale není to nic dramatického a při takovém rozsahu ohniskových vzdáleností ani nic překvapivého. Objektiv je odolný vůči vadám v protisvětle a o případné aberace v kritických podmínkách se postará software buď ve fotoaparátu, nebo v počítači.

Nikon Z f + NIKKOR Z 28–400 mm, ohnisko 28 mm, F6,3, 1/400 s, ISO 125
Nikon Z f + NIKKOR Z 28–400 mm, ohnisko 28 mm, F6,3, 1/400 s, ISO 125
Nikon Z f + NIKKOR Z 28–400 mm, ohnisko 200 mm, F8, 1/400 s, ISO 200
Nikon Z f + NIKKOR Z 28–400 mm, ohnisko 200 mm, F8, 1/400 s, ISO 200
Nikon Z f + NIKKOR Z 28–400 mm, ohnisko 400 mm, F8, 1/400 s, ISO 160. Neostrost v ploše fotky je primárně spodobená vlněním vzduchu
Nikon Z f + NIKKOR Z 28–400 mm, ohnisko 400 mm, F8, 1/400 s, ISO 160. Neostrost v ploše fotky je primárně spodobená vlněním vzduchu

Rozsah zoomu je neuvěřitelný, a pokud nemáte potřebu pořizovat ultraširokoúhlé záběry, toto je opravdu objektiv pro všechny běžné situace na cestách. Limitujícím faktorem je jeho nižší světelnost. Maximální světelnost F8 začíná na 200 mm a to je něco, s čím je třeba počítat, pokud plánujete fotografovat pohyb za šera nebo v interiéru. Nejedná se o typický portrétní objektiv, ale díky extrémně dlouhé ohniskové vzdálenosti můžete i s tímto objektivem rozostřit pozadí za fotografovaným objektem. Fotografujte však z poměrně velké vzdálenosti. Objektiv NIKKOR Z 28–400 mm je všestranný objektiv s možností využití nejen v online světě.

Galerie fotografií pořízených objektivem NIKKOR Z 28–400 mm f/4–8 VR

Fotografie byly pořízené v nekomprimovaném formátu RAW (NEF) vyvolané v programu Adobe Photoshop Lightroom s výchozími hodnotami odstranění šumu a doostření. Úprava vyvážení bílé a kontrastu podle vkusu autora. Exportováno do formátu JPG v plném rozlišení s kompresí 80.

Technické parametry objektivu NIKKOR Z 28–400 mm f/4–8 VR najdete zde

Doporučená prodejní cena: 39 990 Kč (02/2025)

Sdílej

Jeden komentář

  1. No já bych to napsal jinak:při focení stejného objektu, tedy stejně zvětšení M,identická míra rozostření *se dosáhne stejným průměrem pomyslné čočky ,tedy f/N. To platí pro objekt-pozadí, , pro jiné konfigurace objekt ,metr.za,metr.pred to platí s úpravou(nejde uvažovat v ABS.vzdalenostech, ale nasobcich) transformace vzdálenosti do M-prostoru, který je pro výpočty rozostření lineární,…. Ale víc bych to nepít al
    Abych se z toho nějak srozumitelně vykroutil:bokeh je vlastně jen(rozdílu faktorem M) zvětšená (tedy zmenšená)vstupní čočka o aktuální cloně.

    * To je taky klíčové: Háček je v tom, ze úhel záběru pozadí je jiný, obě pozadi budou jiná, ale zdát se budou rozostřené stejnou měrou v jednotkách pixelů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *