Jedním z prvních objektivů NIKKOR Z byla pevná pětatřicítka se světelností f/1,8. Od té doby se čekalo – a Nikon to také avizoval ve svých plánech už pro rok 2023 – na druhý 35mm objektiv. Sice nebyla předem oznámená světelnost, ale označení S-line dávalo tušit, že to bude logicky ještě světelnější sklo. A tak se všichni začali upínat ke světelnosti f/1,2 – snad díky takto „rychlým“ 50mm a 85mm objektivům, které Nikon pro Zetka vyrobil. Jenže stalo se, co skoro nikdo nečekal – nový NIKKOR Z 35 mm f1,4 nemá ani světelnost f/1,2, ani nejde o objektiv typu S-line. A aby toho nebylo málo, v době vydání tohoto článku je nová pětatřicítka o 5 500 Kč levnější než její méně světelný kolega…
Pětatřicítky, starší a nová
Tento článek není porovnáním obou 35mm objektivů pro Nikon Z, ale u popisu konstrukce se ho přece jenom nevyhnu. Co se týče rozměrů, jsou obě skla plus-minus stejně velká, trochu větší rozdíl je v hmotnosti, kdy nový NIKKOR Z 35 mm f/1,4 je o 45 gramů těžší.
NIKKOR Z 35 mm f/1,4
průměr: 74,5 mm
délka: 86,5 mm
filtrový závit: 62 mm
hmotnost 415 g
NIKKOR Z 35 mm f/1,8 S
průměr: 73 mm
délka: 86 mm
filtrový závit: 62 mm
hmotnost 370 g
Oba objektivy jsou si velmi podobné i designově. Na nové „jedna čtverce“ nenajdete na boku přepínač manuálního ostření (a štítek NIKKOR S), avšak navrch má druhý úzký multifunkční prstenec poblíž bajonetu. Zajímavé je, že oba nemají stejnou sluneční clonu – nová pětatřicítka má ve standardní výbavě model HB-115, „stará“ HB-89.
Jak se dalo očekávat, zcela odlišná bude optická konstrukce obou objektivů. Sice shodně využívají 11 členů v 9 skupinách, ale zatímco NIKKOR Z 35 mm f/1,8 S má 3 asférické čočky a 2 typu ED, nový NIKKOR Z 35 mm f/1,4 má pouze dvě asférické čočky.
Rozdíl je také v antireflexních vrstvách. Zatímco první pětatřicítka má deklarovanou špičkovou antireflexní úpravu typu Nano Crystal Coat, u nového objektivu Nikon typ antireflexních vrstev neuvádí. Ale „nějaké“ samozřejmě má – bez nich by to dost dobře nešlo :-)
Oba objektivy mají vnitřní ostření poháněné krokovým bezhlučným a rychlým motorem STM, oba mají taktéž ve shodě elektromagnetickou 9lamelovou clonu. Zanedbatelný rozdíl je v minimální ostřicí vzdálenosti – starší a méně světelný model ostří od 25 cm, nový od 27 cm.
Obrazová kvalita
Nyní už poslední srovnání objektivů NIKKOR Z 35 mm f/1,4 vs. f/1,8 S a to MTF křivky. Dál se už budu věnovat pouze novému sklu.
MTF křivky jasně naznačují – a dlužno dodat, že reálné chování obou objektivů to potvrzuje –, že nová „jedna čtverka“ je opticky slabší. Méně ostrá, s horším přenosem kontrastu.
Pokud vám jde o hranovou ostrost, a navíc ještě v celém obrazovém poli, NIKKOR Z 35 mm f/1,4 vás možná úplně neuspokojí. Ne, že by nebyl ostrý, kresba ve středu obrazu je výborná. Ale jako vždy, čím více clonu otevřete, ostrosti do rohů ubývá – zde však více, než jsme zatím byli u Zetkových objektivů zvyklí. Pokud byste požadovali proostření až do rohů záběru, musíte clonit na F5,6, možná spíše až na F8. Čeho se nemusíte bát, to je difrakce čili změkčení kresby vlivem vysoké clony. Ani u maximální clony F16 jsem tento jev nepozoroval.
Cožpak o to, nejde o reprodukční objektiv, ale sklo, určené hlavně (nikoliv výhradně) pro živou fotografii, takže nějaký ten úbytek kresby v okrajových částech a rozích obrazu není tak bolavý. Ostatně posuďte sami na konci článku v galerii testovacích fotografií. Důležité je, že absolutně není problém fotit na „plnou díru“, protože i tak je kresba výborná. Což je mimochodem rozdíl oproti starším vysoce světelným objektivům s bajonetem Nikon F, u kterých focení s plně otevřenou clonou bylo skoro vždycky „něco za něco“.
Porovnejte s větším zacloněním:
Ale naznačil jsem také menší přenos kontrastu. Ten jsem zaznamenal při vyvolávání NEFů v NX Studiu, kdy jsem byl donucený přidávat vyšší hodnotu Clarity v nastavení Sharpening. NIKKOR Z 35 mm f/1,4 zkrátka hůře rozeznává a odděluje od sebe jemné tonální a barevné přechody a velmi malé části obrazu. Opět dodávám – není to nic dramatického – skutečně stačí trochu zvýšit hodnotu zřetelnosti a jste na svém.
Na geometrické zkreslení můžete zapomenout, protože NIKKOR Z 35 mm f/1,4 je jedním z objektivů pro Zetka, který má „natvrdo“ zapnutou automatickou korekci jak ve foťáku, tak i v NX Studiu. Obraz je tedy rovný jako když střelí.
Čeho si ale asi určitě všimnete, je chromatická vada. Zatímco u téměř všech objektivů NIKKOR Z jsem s uspokojením napsal, že chromatickou aberaci mají korigovanou skoro bezvadně, v tomto případě tuto optickou vadu zaznamenáte častěji.
NIKKOR Z 35 mm f1,4 také dost silně vinětuje. Naštěstí je průběh ztmavení rohových a okrajových částí obrazu plynulý, takže lze tento jev bez problémů při postprodukci eliminovat. Pokud vám tedy vysloveně vadí – protože spousta fotografů nezřídka vinětu ještě zvětšuje. Ale reálně tento objektiv vinětuje hodně, to nelze popřít.
Na závěr části o obrazové kvalitě jsem si nechal bokeh. Vysocesvětelné objektivy (byť tedy f/1,4 je pouze o 1/3 clony méně než f/1,8) se kupují jednak kvůli možnosti práce ve špatných světelných podmínkách a/nebo právě kvůli bokehu. Jeho hodnocení je bohužel vždy silně subjektivní a záleží také na zaostřovací vzdálenosti a odstupu a charakteru pozadí. Jak tedy vidím podání neostrosti objektivu NIKKOR Z 35 mm f/1,4 já?
Za mě je bokeh tohoto skla hodně „analogový“, nebo možná lépe – „starosklíčkový“. Rozhodně se nedá srovnávat se sametově jemným a plynulým rozostřením výše zmíněných objektivů NIKKOR Z se světelností f/1,2 nebo dokonce s padesátkou Noct, která je jednoduše dokonalá. Ale my jsme v cenové kategorii do 20 tisíc korun a pracujeme s horší světelností. Mimochodem, jen malá odbočka: Uvědomili jste si, že NIKKOR Z 35 mm f/1,4 je první a jediný objektiv NIKKOR Z s touto světelností? Je to tak… a my pokračujeme bokehem.
Osobně bych bokeh této pětatřicítky nazval jako „plynule rozechvělý“. Ubývání ostrosti je skutečně pěkně plynulé a u kresebně klidných ploch až „krémovité“. V tom by se mohl NIKKOR Z 35 mm f/1,4 podobat výše zmíněným světelnějším objektivům. Ale jakmile se v obrazu objeví kontrastnější hrana, klidně se můžete dočkat i jejího zdvojení. Tedy samozřejmě rozostřeného, ale je tam. Nicméně mně osobně se bokeh tohoto objektivu líbí – jednoduše proto, že mu dává charakter. Už to není to sterilní dokonalé sklo, je to „poznatelný“ objektiv.
Celkové hodnocení
NIKKOR Z 35 mm f/1,4 je skutečně velké překvapení Nikonu. Je to objektiv, který má úplně jiné podání než ostatní nativní skla pro Nikony Z. Už jsem to v tomto článku zmínil – je hodně „starosklíčkový“. Nehraje si na dokonalého, ale tam, kde má být ostrý, však ostrý je i plně odcloněný. Přenos kontrastu je sice menší, ale nijak zásadně, a bokeh? Na ten si musíte udělat názor sami. Mně se NIKKOR Z 35 mm f/1,4 líbí už jen pro svůj nezaměnitelný charakter. Myslím, že Nikon udělal dobře, když své portfolio v podstatě skoro dokonale kreslících objektivů NIKKOR Z trochu pročísl tímto zajímavým kouskem. Navíc tím příznivcům 35mm ohniska dává na výběr: Požadujete „přesný“ objektiv? Pořiďte si verzi f/1,8. Preferujete raději charakter? Pak je tu pro vás NIKKOR Z 35 mm f/1,4.
NIKKOR Z 35 mm f/1,4 na těle Nikon Z 7II
Snímky jsou bez úprav, pouze převedené z formátu RAW do JPEG v NX Studiu a zmenšené na 24 Mpx
Související články
Skvělá volba: NIKKOR Z 35 mm f/1,4 na DX těle
Novou světelnou pětatřicítku, NIKKOR Z 35 mm f/1,4, jsem zatím testoval na FX těle – čili na formátu, pro který je primárně určená. Jak je však u Nikonu zvykem, nic nebrání fullframový objektiv nasadit také na DX tělo s menším snímačem. Objektiv s ohniskem 35 mm pak představuje plus-minus padesátku, tedy klasický úhel záběru, který je využitelný pro spoustu záběrů. Tak jsem NIKKOR Z 35 mm f/1,4 nasadil na Nikon Z 50 a vydal se s ním na procházku…
Jeden komentář
Dobrý deň prajem. Váš článok ma potešil a zaujal. Vďaka zaň. Sám som si kládol otázku, aký zmysel a využitie má tento objektív. Pred niekoľkými rokmi som mal objektív Sigma 50 mm, f 1,4 (nebola to Sigma Art). Bol to impozantný kus s veľkou prednou šošovkou. Používal som ho na svojom Nikone D90. Spolupracovali, v tom bola „D90“ výborná, ale lepšie bolo zaostrovať manuálne. S plne otvorenou clonou bol objektív „mäkký“. Dnes – už poučený – by som to hodnotil, že mal svoje štandardné neduhy. Ale dali sa s ním robiť krásne, snové, nostalgické večerné obrázky. Nemôžem porovnávať tieto dva objektívy. Teraz však vidím, že nový Nikkor má zmysel. Fotografia je o nálade, atmosfére, o pocitoch.