Jak úspěšně pracovat s přirozeným světlem, nepředvídatelným počasím a nepřekonatelným géniem – samotnou matkou přírodou?
Pro 24. téma #Create Your Light jsme se s fotografem divokého oceánu a s mirrorless fotoaparátem Nikon Z 7II vrátili do nádherné oblasti County Clare na západním pobřeží Irska. George Karbus svými fotografiemi už více než 17 let ukazuje svoji lásku k divoké přírodě. Dokonale sladěný s přílivem a odlivem a s neustále se měnícím irským světlem, George dokáže zachytit krásné scenérie.
George nás zavede k mohutným Moherským útesům a do jejich okolí, aby zjistil, co Nikon Z 7II dokáže v dobrém světle, ale také když se valí mraky a příboj. Sledujte ho, jak se ponoří do přírodního světa a poskytne tipy, jak reagovat na každou náladu přírody.
„Nejvzrušující na fotografování přírody je, když zachytíte magické světlo, které se v jednom momentu objeví. Je to ta zázračná chvíle, kvůli které jsme šťastní.“
Vždy připravený pracovat s souladu s počasím
„Čím více přírodě dáte, tím více se vám vrátí.“
George
Krása přírody je stejně nepředvídatelná jako úžasná. George je přesvědčený, že základem je být připravený. Fotí v podmínkách, jaké zrovna panují: „Vždy buďte připravení spolupracovat s přírodou kolem vás. Věnujte přírodě svoji pozornost a ona se vám odvděčí nezapomenutelnými momenty.“
Ale jak si natrénujete svoji pohotovost? Pokud dokážete všeho zanechat, všechno položit a jít fotit, protože je dobré světlo – podaří se vám vystihnout úchvatné západy slunce a dramatické oblaky. Ale co když je váš kalendář neměnný nebo příliš plný na to, abyste si mohli dovolit být spontánní? Žádné obavy. Stále můžete fotit v podmínkách, jaké právě jsou.
Jako reakci na aktuální náladu přírody, George radí komponovat fotografii podle počasí. Pokud jsou na obloze velké bouřkové mraky, nasaďte široké ohnisko, abyste mraky dostali do záběru. Je-li obloha modrá a jasná, najděte si jiné objekty. Ve videu na konci článku uvidíte, jak George komponuje popředí s květy mořské růže.
Nasaďte portrétní objektiv pro neuvěřitelnou hloubku ostrosti
Jak jsme viděli u Georgova nestylizovaného rodinného focení s Nikonem Z fc, znalost objektivu je velmi důležitá součást tvorby záběru. Když pochopíte, jak jednotlivé objektivy reagují na světlo, a která ohnisková vzdálenost je vhodná pro váš záběr, budete si umět správně vybrat objektivy podle prostředí, ve kterém fotografujete.
Fotografie Moherských útesů zalitých růžovým světlem byla vyfocená objektivem AF-S Nikkor 105 mm f/1,4E ED. Tento skvělý objektiv se obvykle používá na portréty, ale George věděl, že díky ostrosti, rozlišení a bokehu, je tou správnou volbou pro tento okamžik.
Krajina se většinou fotografuje na střední clonu – často na hodnoty F8 až F11, kdy hloubka ostrosti odhalí detaily na skalách, kůře stromů, v trávě. Ale když víte, jak fungují vaše objektivy, žádná fixní pravidla pro vás neexistují. Tato fotografie je důkazem, že fantastický krajinářský záběr se dá nafotit i se světelným portrétním objektivem, a malá hloubka ostrosti vytvoří zajímavý efekt.
Malování s oblohou
„Oblaka jsou nádherný filtr pro slunce. Neustále se mění. Když je slunce na okraji oblaků, anebo když je mezi mraky malá trhlinka, světlo je neuvěřitelné.“
George
Když George fotí krajinu bez živých objektů v záběru, hledá oblaka nebo světlo. Nejraději fotí brzy ráno nebo večer, když je kouzlo světla nejintenzivnější. Ale stejné kouzlo se může objevit kdykoliv, když se příroda rozhodne zkombinovat oblaka a slunce ve speciální světelné show. Na západním pobřeží Irska nikdy nevíte, kdy to bude…
Když je slunce přímo v záběru, expozice je kritická. George rád exponuje tak, aby byly stále viditelné detaily v krajině, ale ne příliš – aby nebylo slunce vypálené. Na fotografii zjemní malý rozfoukaný sluneční kruh na horizontu – spojí kouzlo oblohy a filtrujících mraků s ostrými detaily útesu tak, jak je dokáže Nikon Z 7II zachytit.
Jestli se chcete s vašimi záběry pohrát dříve než je vyfotíte, používejte korekci expozice pomocí tlačítka se symbolem +/– vpravo od spouště. Fotografujte v režimu S nebo A s automatikou clony nebo závěrky, a korigujte expozici podle vlastních požadavků.
Jestliže záběr podexponujete – ať už úmyslně nebo nechtíc – nemějte obavy. Vynikající zpracování obrazu Nikonu Z 7II a velký dynamický rozsah RAWů vám při úpravě v počítači umožní dostat zpět vše, co potřebujete.
Zapomeňte na stativ – experimentujte!
„Musíte si pohrát s expozičním časem… nejzábavnější pro fotografy jsou experimenty, hraní si. Přejděte z 1 sekundy na 1/8 s nebo 1/3 s. Je to zábava a výsledky uvidíte hned.“
George
Podle George na běžné fotky krajiny stativ nepotřebujete. Stabilizovaný snímač v Nikonu Z 7II zaručí ostré záběry i když fotíte na vyšší clony a tím i trochu delší časy z ruky.
Vyměňte objektiv. Přemisťujte se. Udělejte dva kroky tam, tři zase jinam. Hledejte nové způsoby jak zarámovat to, co vidíte. Toto je pro Georga radost z fotografování přírody. Jeho tvář se rozzáří, když vypráví o tom, že pro každý záběr se dá najít ideální kombinace nastavení. Například kombinace, která rozmaže vodu bez toho, aby se z mračen vytratila dramatičnost.
Fotografie (výše) byla pořízená na clonu F22 a expozici 1/3 s, díky čemuž je voda rozmazaná, ale oblaka nad ní jsou stále ostrá. Na západním pobřeží Irska vanou silné větry a mračna se rychle pohybují. Na takových místech George nedoporučuje fotit časy delšími než 3 sekundy. Avšak úspěch každé fotografie záleží na vůli zkoušet různá nastavení. Vaše vlastní ideální kombinace ve vašem prostředí a pro záběr, který chcete dosáhnout, se mění ze dne na den, z hodiny na hodinu v závislosti na podmínkách a místu.
Kdy použít delší čas
George si dokáže najít důvod, proč prodloužit expozici a rozložit stativ. Tento záběr byl vyfocený ze stativu s 30sekundovou expozicí, aby zdůraznil tok mlhy. Když vyfotíte mlhu rychlým časem, ztratí se jemnost a pohyb, které jsou krásným kontrastem vůči tvrdým skalám.
Vytvořte krásnou kompozici
„Moment vystihují dramatická oblaka, nádherné světlo nebo skákající zvíře… obraz je takový, jak ho zkomponujete. Orámování je důležité u každého krásného obrazu. Kompozice je nejdůležitější.“
George
Možná právě rámování je podstatnou součástí spolupráce s matkou přírodou. Je důležité naučit se aspoň základní kompoziční pravidla, jako je pravidlo třetin, tak, jako George v dobách, kdy s fotografováním teprve začínal. Využívejte popředí. Umisťujte objekty zájmu do širší třetiny obrazu – povedou oko k obloze s duhou. Zapněte v hledáčku mřížku, která vám pomůže umístit objekty a udržet rovný horizont.
Příroda je všude kolem nás. Když se naučíte ji vnímat, vaší prací bude umět ji zachytit způsobem, kterým vyjádříte emoce a krásu momentu. Tak bude všechno řečeno.
„Je to láska,“ říká George o emocích u svých fotografií. Fotografujte to, co milujete a ukažte to v tom nejkouzelnějším světle.
Objevujte s námi
Jak zdůrazňujete krásu přírody vy? Velkou oblohou nebo malými detaily? Ukažte nám vaše oblíbené fotografie vašeho oblíbeného místa. Označte snímky na sociálních sítích tagem #CreateYourLight, abyste se mohli objevit v našich galeriích.