Na konci ledna jsme zveřejnili článek o tom, jak černobílou fotografii pořídit nejrychleji přímo ve foťáku. Dnes se pustíme do sofistikovanějšího postupu – vytváření černobílé fotografie v počítači. V tomto článku se budu věnovat několika způsobům převodu barevné fotografie na černobílou, čili do škály šedé. Budu popisovat principy práce, nejde tedy o návod na konkrétní software. Nicméně právě proto, že jde o principy, budete moci tyto postupy využít u různých programů :-) V tomto článku budu funkce demonstrovat v programu Affinity Photo a v ZPS X, stejně tak to ale můžete dělat třeba klasicky ve Photoshopu.
Tudy cesta nevede!
Než se pustíme do toho, jak převádět barevné fotky na černobílé, je dobré si říci, na jaký postup rovnou zapomenout. Nejhorší způsob, jak udělat z barevné fotografie černobílou, je… převedení barevného prostoru z RGB na škálu šedé (Greyscale). Proč? Protože 24bitový RGB soubor obsahuje 16 777 216 barev (i když v našem případě jde o odstíny šedi), kdežto fotografie ve škále šedé má pouhých 256 barev – čili 256 odstínů šedé. To je, jak jistě sami uznáte, barevná hloubka (nebo pro lepší pochopení – „jasový rozsah“), vyhovující možná tak novinovému tisku nebo spíš jen kancelářské laserové tiskárně.

Mapování na přechod (s posunem odstínu po barevném kruhu)
Toto je v podstatě základní metoda, kterou interně používají i některé programy pro zpracování digitálních fotografií. Princip spočívá v tom, že na barevný obraz se aplikuje funkce, či spíše vrstva úprav Mapovat na přechod (Gradient Map), která zajistí samotné odbarvení obrazu, přičemž v mezivrstvě se pak hýbe barevným posunem celého obrazu a jeho saturací, což má za následek změnu černobílé tonality.
Pojďme se na tento způsob převodu barevné fotografie na černobílou podívat podrobněji. Takže… na barevný zdrojový snímek vložím vrstvu Gradient Map, kdy samotný přechod je pochopitelně od černé k bílé.
Jak už jsem napsal, mezi spodní vrstvu s barevnou fotografií a vrstvu Gradient Map vložím novou, tentokrát vrstvu úprav HSL, čili Hue, Saturation, Luminosity – Odstín, Nasycení, Jas. V této vrstvě pohybuji barevným kruhem a vidím, jak se mění tonalita černobílé fotografie.
No a to je vlastně celé. Mimochodem, když si vypnete zobrazení vrstvy Gradient Map, uvidíte, jak s původním obrazem hýbe funkce HSL. Ukázky pod černobílými fotografiemi.
Míchání kanálů
Funkce Míchání kanálů (Chanel Mixer) je taková ta naše „fotošopová fotografická klasika“, i když já osobně jsem mu nikdy nepřišel na chuť. Pokud si totiž neumíte představit původní RGB fotografii rozloženou do jednotlivých barevných vrstev, nepracuje se s Mícháním kanálů, což není nic jiného než míchání poměru jednotlivých – odsaturovaných – vrstev R, G, a B, zrovna moc intuitivně.
Své o tom ví i vývojáři tuzemského Zoner Photo Studia X, které má funkci Odstíny šedi – což je „odbarvovač“, postavený právě na míchání kanálů – vychytanou tak, aby byla uživatelsky co nejpřívětivější.

Kromě volby Uživatelská, pracují všechny ostatní možnosti automaticky, buďto podle svého názvu, nebo podle nějakého algoritmu. Ona možnost Uživatelská vám pak dává k dispozici jednotlivé kanály RGB k namíchání vlastního černobílého koktejlu. Nezapomeňte ale na volbu Normalizovat, která udrží hodnoty jasu ve správných mezích i v případech, kdy pomocí posuvníků nastavíte jinak nekompatibilní parametry.

Selektivní barva do šedé
Zatímco Mapování na přechod a Míchání kanálů pracují s globální tonalitou fotografie, některé programy mají funkce, jež dokážou od sebe oddělit základní odstíny původního barevného snímku – a pracovat s nimi samostatně (zde funkce Black & White v Affinity Photo). Jinak řečeno: Chci-li například ztmavit oblohu na fotografii, budu pracovat pouze s modrými odstíny. Obrázek napoví:

Jak sami vidíte, pomocí „šoupátek“ Cyan a Blue – jejich potlačením – jsem poměrně dramaticky ztmavil oblohu, posuvníky pro červené, žluté a zelené odstíny pak pomohly vyladit popředí snímku, tedy travnatý porost na mezi. U funkcí tohoto typu je třeba dávat pozor na přehnané nastavení – třeba u této fotografie udělá špatný poměr hodnot Cyan a Blue neplechu v podobě flekaté oblohy s konturami kolem větví stromů. Nic se nemá přehánět :-)

Pluginy. Aneb klasika – Silver Efex Pro
Pokud neznáte pluginy Nik Collection, konkrétně pak černobílý filtr Silver Efex Pro 2, pravděpodobně stále fotíte jen na film :-) Ale bez legrace: Popisovat všechny možnosti pluginu Silver Efex Pro 2 by bylo na malou brožuru, takže jen abyste věděli, co umí. Pro ty nejpohodlnější a nejméně kreativní uživatele, má mnoho předvoleb, takže černobílou fotku můžete dostat na pár kliknutí. Důležité je, že právě tvůrčím fotografům je zde umožněno vytvářet si vlastní presety, takže první snímek dostáváte možná po dlouhém zkoušení, další už ale na oněch pár kliknutí.

Silver Efex Pro 2 umí velmi zdařile simulovat tonalitu klasického filmu, přičemž v menu samozřejmě najdete všechny legendární značky a typy filmů. Pracovat lze i s imitací filmového zrna, byť to už není tak analogové čili nepravidelné a náhodné, jako u skutečného filmu.
Podobně „fotograficky“ fungují i barevné filtry, ale v komfortnějším provedení než přímo ve foťáku – viz minulý článek. No a protože se bavíme o programu od firmy Nik Software, nemůže samozřejmě chybět ani selektivní editace pomocí kontrolních bodů. Ano, to stejné, co má i „náš“ Capture NX-D, byť zde v lehce rozšířenější formě.
Přiznám se, že nějak tápu v aktuálních licenčních podmínkách Nik Software, takže vám nebudu doporučovat linky, kde se dají tyto pluginy stáhnout zdarma. Čímž netvrdím, že nedají… Každopádně osobně na černobílé fotografie de facto nic jiného, než právě plugin Silver Efex Pro 2 nepoužívám – a vůbec se nestydím za to, že je to málo hipsterské. Z toho, i ze zbytečného focení na manuál, jsem už vyrostl :-)

Jeden komentář
Škoda, že nebyla zmínka o Lightroomu